Kāds ES budžets izdevīgs Latvijai
Ceturtdien, 1. jūlijā, Ministru kabinetā tika sākta diskusija par Latvijas pozīciju attiecībā uz Eiropas Savienībās (ES) nākamo budžeta plānošanas periodu. Valdība apstiprināja visai apjomīgu pozīciju par ES finanšu perspektīvu laikam no 2007. līdz 2013. gadam. Apstiprinātā pozīcija kalpos par pamatu turpmākai nacionālo pozīciju izstrādei par konkrētiem ES budžeta plānošanas aspektiem.
Diskusijas tikai sākumposmā
Pašlaik ES norisinās ļoti aktīva
diskusija, kā tiks veidots ES budžets, kādiem mērķiem un cik
daudz tiks tērēts nākamajam sešgadu plānošanas periodam, kas
sāksies 2007. gadā. Finanšu perspektīva 2007.–2013. gadam tuvāko
pusotru gadu būs viens no karstākajiem ES darba kārtības
jautājumiem, jo tas tieši ietekmēs to, cik daudz katrai
dalībvalstij būs jāmaksā ES budžetā un cik daudz tā varēs iegūt
no ES budžeta ar dažādu ES finanšu instrumentu
starpniecību.
Tādēļ, atsaucoties uz gada sākumā Eiropas Komisijas publiskoto
piedāvājumu attiecībā uz nākamo budžeta plānošanas periodu, arī
Latvijas valdība izveidoja speciālu darba grupu, kurā ministriju,
Eiropas lietu biroja un citu atbildīgo institūciju pārstāvji
vairāku mēnešu laikā vienojušies par pamatprincipiem Latvijas
pozīcijā attiecībā uz ES budžeta sadalījumu nākamajam plānošanas
periodam.
Paredzēts, ka ES dalībvalstu vadītāji par nākamā finanšu ietvara
principiem un vadlīnijām vienosies sanāksmē šā gada decembrī, bet
galīgo vienošanos par finanšu perspektīvu 2007. 1013. gadam
paredzēts panākt līdz 2005. gada beigām.
Latvija vēlas lielāku ieguvumu
Kā valdības sēdē skaidroja Eiropas
lietu biroja vadītāja Sanita Pavļuta-Deslandes, viens no
aktuālākajiem jautājumiem attiecībā uz ES budžeta plānošanu ir
dalībvalstu iemaksas ES budžetā un ES budžeta izdevumu līmenis.
Eiropas Komisija ierosinājusi dalībvalstu iemaksas saglabāt 1,24%
apmērā no nacionālā bruto ieņēmuma (NBI) un vidējo izdevumu
līmeni noteikt 1,14% apmērā no dalībvalstu NBI. Vairākas lielās
dalībvalstis jau pieprasījušas, lai ES izdevumu līmenis tiktu
samazināts līdz 1% no NBI, kamēr vairākums dalībvalstu iebilst
pret šādu pārmaiņu.
Latvija pašlaik izvairās ieņemt stingru pozīciju attiecībā uz ES
izdevumu griestu līmeni, savu pozīcijas formulēšanu atstājot uz
brīdi, kad tiks publiskoti konkrēti priekšlikumi par to, kurās
pozīcijās paredzēts budžeta izdevumu samazinājums. Latvijai,
iespējams, būtu pat izdevīga izdevumu griestu samazināšana līdz
1% līmenim, jo tādējādi samazinātos arī Latvijas iemaksas ES
budžetā, bet pieejamais finansējums no ES Kohēzijas un
struktūrfondiem Latvijai kā nabadzīgākajai ES dalībvalstij,
visticamāk netiktu samazināts. Tādējādi dalībvalstu iemaksu
līmeņa samazinājums ES budžetā Latvijai, iespējams, varētu būt
finansiāli izdevīgs, secināja S. Pavļuta-Deslandes.
ELB vadītāja uzsvēra, ka Latvijai būtu jācīnās arī pret pašreiz
spēkā esošajiem finanšu absorbcijas griestiem, kas noteikti 4%
apmērā no dalībvalsts iekšzemes kopprodukta. Šis noteikums
ierobežo finanšu apjomu, ko Latvija varētu saņemt no ES budžeta
caur dažādiem finanšu instrumentiem. Tādējādi veidojas situācija,
kad vecās dalībvalstis, kuru iekšzemes kopprodukts (IKP) ir
ievērojami lielāks, saņems proporcionāli lielāku atbalstu nekā
jaunās valstis, kuru IKP ir krietni mazāks. Tas ir pretrunā ar ES
kohēzijas politikas būtību, uzsvēra S. Pavļuta-Deslandes.
Kā nozīmīgs jautājums Latvijas pozīcijā uzsvērts arī ES ārējās
robežas drošības garantēšanas izmaksas. Latvija uzskata, ka
finansiālais slogs par robežas uzturēšanu būtu jāsadala starp
visām ES dalībvalstīm, jo ārējās robežas uzturēšana ir visu
dalībvalstu interesēs, bet izmaksas gulstas tikai uz daļu
valstu.
Latvija uzskata, ka no ES budžeta būtu jāpalielina atbalsts
kultūras un audiovizuālā sektora atbalstam, jo tas veicinātu
kultūras un audiovizuālo industriju konkurētspēju un veicinātu
jauno dalībvalstu integrāciju ES, teica S. Pavļuta-Deslandes.
Saskaņā ar MK sēdē nolemto ministrijas drīzumā izstrādās Latvijas pozīcijas jau par konkrētiem ES tiesību aktu projektiem, kas saistīti ar ES finanšu perspektīvu. Savukārt Eiropas lietu biroja uzdevums ir nodrošināt šo pozīciju savstarpēju saskaņošanu.
Lappusi sagatavojusi
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv