Soikanu radošais gars – no paaudzes paaudzē
Pēterdienas etnogrāfisko svētku dienā 3.jūlijā Ludzas Novadpētniecības muzejā atklāja Ilzes Mennekingas-Soikanes personālizstādi. Viņas glezniecību var saukt par abstrakto mākslu, bet tajā ir latgaliešu tautisko brunču košās krāsas un tautas mūzikas ritmi. Dzimusi un augusi Vācijā, Ilze jūtas ciešām saitēm saistīta ar savu senču zemi Latviju un jo sevišķi – ar Ludzu, kur viņas vectēvs Jezups Soikans neatkarīgās Latvijas valsts rītausmā bija apriņķa skolu valdes priekšnieks un latviskās izglītības iedibinātājs visā Austrumlatgalē, bet tēvs Juris Soikans, pašā Atmodas sākumā atgriezies no trimdas Latvijā, palīdzēja atvērt mākslas skolu, kas darbojas jau vairāk nekā desmit gadu. Latgales bagātā tautas māksla var interesēt visu Eiropu, uzskata Ilze. Lai darītu to pazīstamu Vācijā, viņa atvedusi sev līdzi veselu delegāciju, kurā ir pašvaldību un augstskolu pārstāvji, senlietu pētnieki un mākslas menedžeri.
Ilze Soikane-Mennekinga (trešā no kreisās) kopā ar vācu delegāciju Foto: Andris Kļaviņš |
Ilzes stāsts
– Es ar lielu interesi izlasīju
Ilonas Salcevičas rakstus par Soikanu dzimtu, kas “Latvijas
Vēstnesī” bija publicēti februārī un martā. Par vectēvu Jezupu,
tēvu Juri un viņa brāli Nikolaju. Arī es esmu daudz domājusi par
dzimtas dziļajām saknēm Latgales zemē, par lielo dzimtenes
mīlestību, ko ar visu savu dzīvi apliecinājuši mani senči. Un par
to radošo garu, kas tik daudzveidīgi turpinās no paaudzes
paaudzē.
Sevišķi tuvs man ir vectēvs Jezups, kaut gan viņš nomira 40 gadu
vecumā un es netiku viņu redzējusi. Es gribu turpināt to, ko
vectēvs iesāka. Viņš Pir- majā pasaules karā cīnījās Galīcijas
frontē, tika ievainots un nonāca vācu gūstā. Vairāk nekā četrus
gadus viņš pavadīja kopā ar angļu un franču virsniekiem.
Iemācījās valodas, daudz lasīja un 1919.gadā atgriezās mājās kā
gudrs vīrs. Un cik daudz viņš savā īsajā mūžā paguva izdarīt!
Strādājot skolu valdē un pēc tam apriņķa priekšnieka amatā, viņš
rosināja Latgales kultūrveicināšanas biedrības dibināšānu,
kultūras nama celšanu, ģimnāzijas un muzeja atvēršanu. Piedalījās
sabiedriskajā dzīvē, daudz rakstīja par skolu lietām, vēsturi un
kultūru. Vectēvs atnesa uz Latgali Rietumeiropas kultūru. Es
tagad gribu palīdzēt Rietumeiropai iepazīt Latgales kultūru,
mākslas tradīcijas.
Kāds bijis pašas Ilzes jaunrades ceļš? Pirmajā vispārējā latviešu
mākslas izstādē, kas 1990.gadā notika Rīgā, viņa piedalījās ar
mālā veidotu kompozīciju “Putni”. Pirms diviem gadiem galerijā
“Bastejs” redzējām gleznas. Tagad Ludzā atkal izstādītas
gleznas.
– Mākslinieku bērniem nav viegli sevi apliecināt. Sevišķi ja
blakus ir tik stipra personība kā mans tēvs. Es negribēju iet
viņa pēdās. Tāpēc pieķēros mālam. Hamburgā pabeidzu mākslas
skolu, piedalījos daudzās izstādēs. 1975.gadā Bukstehudē netālu
no Hamburgas iekārtoju darbnīcu un vēlāk atvēru savu keramikas
studiju. Te iepazinos ar vācu vēstures skolotāju Kārli
Mennekingu, un mēs apprecējāmies. Mūsu ģimenē ir izauguši vēl
divi mākslinieki. Soikanu radošais gars nu jau ceturtajā
paaudzē.
“Šie vārdi apsūdz” Foto: Andris Kļaviņš |
Meita Ņina Cobere–Mennekinga
(Nina Zober–Menneking) beigusi Hamburgas operstudiju
“Radbert”, mācījusies dziedāšanu, teātra mākslu un plastiku.
Viņas repertuārā ir klasiskā mūzika, sevišķi ķeltu senās
dziesmas. Ņina Bukstehudē nodibinājusi privātu mūzikas un
aktiermākslas skolu, kurā ap desmit profesionālu mācībspēku
sagatavo jaunos talantus augstskolām un dažādiem konkursiem.
Viņai ir arī sava aģentūra, kas apmierina teātru, filmu un TV
producentu pieprasījumu pēc interesantiem, talantīgiem aktieriem.
Pašlaik Ņina ar lielu aizrautību sākusi studēt dziedniecību,
īpaši homeopātiju.
Dēls Matīss (Mathis Menneking) Hamburgas augstākajā
mākslas skolā apguvis vizuālo komunikāciju un ir diplomēts
dizainers. Pēc Hamburgas universitātes pasūtījuma viņš izveidojis
40 arheoloģisku īsfilmu digitālās versijas. Sadarbojas ar dažādām
Hamburgas kultūras iestādēm un apdrošināšanas firmām, piedalās
teātra izrāžu veidošanā un filmu uzņemšanā.
Jā, no keramikas es esmu aizgājusi. Es biju nocietusies pēc
gleznošanas. Gleznās es labāk varu izteikt, kā man gājis, ko esmu
domājusi un izjutusi.
Sveiciens Andrejam Eglītim
Uz Ludzu Ilze atvedusi 24 gleznas.
Daļu no tām, kas bija izstādītas Rīgā, daļa tapušas pēdējos divos
gados. Centrā – lieldarbs “Šie vārdi apsūdz”.
– Tas ir veltījums mūsu ģimenes draugam Andrejam Eglītim. Viņa
dibinātā Latviešu nacionālā fonda nozīmīgākais darbs Latvijas
okupācijas gados bija angļu valodā izdotā grāmata ar staļinisko
represiju upuru vārdiem “These names accuse” (“Šie vārdi
apsūdz”). Gleznā izpaužas tās izjūtas, kādas man bija, paņemot
rokās šo grāmatu. Tas ir izmisums un žēlums par tiem daudzajiem
tūkstošiem nevainīgo upuru, starp kuriem bija arī manas mammas
radi. Vectētiņa brāli nogalināja ar šautenes laidi jau pirms
izvešanas, kad viņš stacijā bija mēģinājis dabūt ūdeni, ko
padzerties. Citi viņa ģimenes locekļi nonāca Sibīrijā un tikai
pēc daudziem gadiem atgriezās mājās. Man bija dusmas uz mums
pašiem, ka neprotam sevi aizstāvēt un neprotam citiem parādīt,
kas mums ticis nodarīts. Ieliku gleznā mazus gabaliņus no tēva
cikla “Zem svešām debesīm” un tēvabrāļa Nikolaja gleznas
“Izstumtie”. Te ir autentiski izvesto vārdi, amati un dzimšanas
gadi. Melni iekrāsotus var saskatīt gan kāškrustu, gan sirpi
un
Matīss Mennekings un Ņina
Cobere-Mennekinga Foto: no ģimenes albuma |
āmuru, arī dzeloņstieples un
sliežu ceļu. Gleznā ir mūsu sarkanbaltsarkanās krāsas, violetā
sēru krāsa un tai pretī – zemes, jūras un debesu krāsas.
Es ļoti priecājos, ka Andrejs Eglītis ir piepildījis savu
vēlēšanos un dzīvo atkal savā zemē. Tagad tik skaisti tiek izdoti
viņa Raksti. Un man bija liels atklājums, ka ir bijis un ir
saglabājies tik daudz viņa vēstuļu manam tēvam. No bērnības
atceros, ka Andrejs bieži ciemojās mūsu mājās. Mēs ar māsu
sacentāmies, kura pirmā tiksim viņam klēpī. Tagad šīs vēstules
man daudz ko liek atcerēties.
Turpinājums
Kā Ilzei izdevies tik daudzus
vāciešus ieinteresēt par Latviju, turklāt tieši par Latgali? Bija
ieradušies desmit cilvēki, dažādu nozaru pārstāvji. Ko viņi te
gribēja redzēt, ko uzzināt?
– Es pati vaigu vaigā ar Latgali un Latgales cilvēkiem sastapos
tikai 1999.gadā. Cibla, kas ir manu senču ligzdas vieta, svinēja
400.dzimšanas dienu un aicināja kopā savus bērnus. Manī
atdzīvojās tēva stāsti par Latgali, ar kuriem biju augusi. Jutu
sevī ritam stiprās čangaļu asinis un devos ceļā. Nezināju, vai
tur nebūšu kā tāds svešs putns, vai mani pieņems kā savējo.
Pieņēma. Pēc tam esam braukuši kopā ar vīru. Viņš arī kļuvis par
Latgales patriotu un mani arvien uzmundrina. Esmu labi pazīstama
ar Hamburgas universitātes vēstures profesoru Franku Andraško,
kas īpaši interesējas par arheoloģiju un ir nodibinājis senlietu
restaurēšanas un realizācijas firmu. Plaša profila speciālists ir
arī Rolfs Simons. Viņš pievērsies seno piļu un pilsdrupu
saglabāšanas lietām. Senas lietas restaurē un pārdod Margaritas
un Bruno Tulaku firma. Par sadarbību pašvaldību līmenī domā
Bodenteihas domes finanšu direktors Franks Juherts. Esam sākuši
gatavot kopīgu kultūras projektu, kas varētu pretendēt uz Eiropas
Savienības struktūrfondu līdzekļiem.
Pirms izstādes atklāšanas Ilze kopā ar viesiem apceļoja Latgali,
tikās ar amatniekiem, iegriezās linu fabrikā. Profesoram Andraško
padomā ir lielāks projekts darbam ar jaunatni. Lai bērnus no
nelabvēlīgām ģimenēm iesaistītu arheoloģiskos darbos un senlietu
restaurēšanā, Prāgā atjaunots kāds sens klosteris, Lībekā
uzbūvēta vikingu sēta, kur jumtu segumam izmantotas latviešu
amatnieku piegādātas lubiņas. Latgale profesoru piesaista ar savu
pirmatnību, neskarto dabu, un viņš augstu vērtē kalēju un
kokapstrādes meistaru darbu.
Sadarbības iespējas cerīgi vērtē Ludzas pilsētas domes
priekšsēdētāja Valentīna Lazovska: “Jau šajā rudenī tiekam
aicināti uz Bodenteihu, lai turpinātu tikko sāktās sarunas.
Nākamgad uz Vāciju varētu doties mūsu dziedātāji un dejotāji, jo
vispirms tiek domāts par kultūras apmaiņu. Vēlāk taisīsim
pilsētas attīstības plānus. Attīstība mums nepieciešama visos
virzienos. Arī kultūrā.”
Ilze savu misiju redz šīs sadarbības veicināšanā no abām
pusēm:
– Vācieši mīl precizitāti, pilnīgu skaidrību visās lietās. Nevar
būt tā, kā notika kādā viesu namā, – mums pateica, ka uzturēšanās
kopā ar brokastīm maksā 20 lati dienā, bet, kad gājām
norēķināties, mums pateica, ka par brokastīm jāpiemaksā. Vācietis
neko nebūtu teicis, ja sākumā būtu prasīti 25 vai 30 lati, bet
tādu diedelēšanu viņš nevar pieņemt. Tāpēc mēs tik labi
sapratāmies ar Ludzas tūrisma menedžeri Līgu Kondrāti. Skaidra
valoda, pilnīga informācija. Viss, kā vajag. Vāciešiem es
savukārt mācu saprast latviešus, latviešu mentalitāti. Tas nav
viegli. Man ir ļoti labs vīrs, mēs esam kopā jau vairāk nekā
trīsdesmit gadus, bet viņš ne vienmēr mani saprot. Vācietim nav
tādu vārdu kā – vai tā varētu, vai tā vajadzētu. Viņš saka tieši
un uzreiz. Latvietis nekad tieši neteiks, ka viņam kaut ko vajag.
Mēs, latvieši, esam lepni. Ne vīzdegunīgi vai augstprātīgi, bet
sevī lepni. Tāds cēls lepnums. Es domāju, ka tāds bija mans
vectēvs, un es gribu viņa darbus turpināt.
Aina Rozeniece, “LV”