Liedz naftas objektu būvniecību Kundziņsalā
Piketētāji pret naftas termināļu būvi Kundziņsalā pie Rīgas domes 6. jūlijā Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Jau ilgāku laiku iecerētie un nikni apstrīdētie naftas termināļu būvniecības projekti Kundziņsalā, kas vakar nonāca līdz balsojumam Rīgas domē, nav guvuši tās akceptu. Pret naftas objektu celtniecības ideju bija nostājies Vides aizsardzības klubs (VAK), Kundziņsalas iedzīvotāji un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija.
Rīgas domes (RD) sēdes darba
kārtībā vakar bija jautājumi par SIA “Man-Tess” naftas produktu
noliktavas un SIA “Naftas serviss” naftas produktu pārkraušanas
kompleksa būvniecību Kundziņsalā. Šo objektu atrašanās dzīvojamo
māju un aizsargājamu dabas platību tuvumā radīs draudus videi un
cilvēkiem, norādīja projektu pretinieki. Pirmais no minētajiem
uzņēmumiem bija plānojis kravu apgrozījumu līdz 2,7 miljoniem
tonnu gadā, otrais – līdz četriem miljoniem, šo vajadzību
nodrošināšanai izbūvējot tam atbilstošu infrastruktūru gan
Daugavas krastā tankkuģiem, gan tālāk dzelzceļa un
autotransportam Pārdaugavas pusē.
VAK ideju par naftas objektu būvniecību uzskata par nelikumīgu.
Par to liecinot Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroja
(IVNVB) atzinums, kurā teikts, ka pašreiz spēkā esošais Rīgas
ostas attīstības plāns (1996.g. – 2010.g.) neparedz šādu naftas
termināļu būvniecību Kundziņsalā. Otrs arguments – minēto objektu
iespējamo būvniecību par nelikumīgu jau iepriekš atzinusi
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM). VAK
vakar no rīta arī pauda aizdomas, ka, pieņemot lēmumus par šiem
projektiem, iespējama RD amatpersonu nelikumīga ieinteresētība.
Pašvaldība “Man-Tess” termināļa projektu, pret kuru iepriekš
iebilduši vairāki deputāti, izslēgusi no izskatāmo jautājumu
saraksta, taču nu tieši pirms vasaras atvaļinājuma sasteigti
atkal skatījusi no jauna. Saistībā ar minētajām aizdomām vides
klubs jau vērsies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
taču saņēmis izvairīgu atbildi, skaidro VAK viceprezidente Elita
Kalniņa.
Smakas un bažas Kundziņsalā
Uz pastāvošā ostas plānojuma
neatbilstību iecerēto naftas objektu būvniecībai un citiem
pārkāpumiem norāda arī sabiedriskās organizācijas “Kundziņsala”
pārstāvji, kuri vakar saistībā ar RD izskatāmo jautājumu piketēja
pie pašvaldības ēkas.
“Divas trešdaļas salas ir zaļa,
kokiem apaugusi, tā tiktu iznīcināta,” bažas par termināļu
iespējamo būvniecību pauda organizācijas “Kundziņsala” valdes
priekšsēdētāja Indra Rubene. Jau līdz šim iedzīvotāji dažādās
institūcijās daudzkārt sūdzējušies par neciešamajām smakām, kas
plūst no pašlaik ostas teritorijā strādājošajiem naftas produktu
objektiem. Taču nekad smārda avotus nav izdevies noskaidrot. Tā
tas bijis arī gadījumā, kad četras dienas Daugavā izplūdusi
dīzeļdegviela un neviena institūcija noplūdes avotu nav spējusi
atklāt, jo to pārstāvji ilgstoši nav ielaisti ostas teritorijā.
Savukārt gadījumā, kad ostinieki salā nelikumīgi izcirtuši
aptuveni 80 koku, priekšnieki vēlāk skaidrojuši, ka nevar
izkontrolēt katra sava darbinieka rīcību. “Ja jau tagad smaku
noplūdes avotus nav iespējams konstatēt un priekšnieki nekontrolē
situāciju, tad bail pat iedomāties, kas notiktu, ja salā uzbūvētu
vēl trīs plānotos naftas objektus,” uz bēdīgo pieredzi atsaucas
I. Rubene. Līdz šim vairākkārt, kad pat salinieku mājokļos
valdījusi tāda smaka, it kā tur būtu izliets benzīns, sūdzības
pārbaudošo iestāžu pārstāvji pauduši, ka tās esot iedzīvotāju
pašu subjektīvas iedomas.
Gan iedzīvotāju pārstāvji, gan VAK pauž bažas arī plašākā
kontekstā. Proti, iespējama avārija Kundziņsalas naftas
termināļos, ja tādi tiktu uzbūvēti, varētu izraisīt ekoloģisku
katastrofu, kas piesārņotu ne tikai Daugavu un tuvējos dabas
liegumus, bet arī Rīgas līci un visu Baltijas jūru. Satraukumu
radot arī tas, ka ietekmes uz vidi novērtējums ticis izdarīts
katram objektam atsevišķi, nevis visiem kopā, nosakot kopējā
apdraudējuma apmērus. I. Rubene bažas pamato ar konkrētu piemēru:
ap 150 metru garais cauruļvads no Sarkandaugavas uz Kundziņsalu,
kurš projektā bijis paredzēts kā pazemes būve, patiesībā
atrodoties Daugavā un ir zemūdens būve, kas avārijas gadījumā
radītu plašu vides piesārņojumu. Pie riskiem tiek pieskaitīts arī
naftas produktu intensīvais transports pa dzelzceļu pilsētas
teritorijā, troksnis un nevēlami smārdi, kas izplatītos arī uz
dzīvojamajiem rajoniem Sarkandaugavā, Vecmīlgrāvī un
Jaunmīlgrāvī.
Gan I. Rubene, gan E. Kalniņa strikti norāda: pilsētas plānojums
Kundziņsalā paredz vienīgi sauso kravu termināļus, tādēļ, ja
tiktu pieņemts iecerēto termināļu būvēšanai labvēlīgs lēmums, tas
būtu nelikumīgs.
Ministrija vērsīsies prokuratūrā
Pilsētas attīstības plānā var arī
nebūt paredzēta teritorijas izmantošana šādu termināļu
būvniecībai, taču, izstrādājot detaļplānojumu, var tik ņemts vērā
visu iesaistīto pušu viedoklis un zonējums mainīts, vakar vēl
pirms RD lēmuma skaidroja RD Informācijas un sabiedrisko
attiecību nodaļas projektu koordinators Viktors Kalniņš. Paužot
pilsētas attīstības komitejas viedokli iecerēto naftas objektu
būvniecības jautājumā, viņš norādīja, ka komiteja, kā tas
paredzēts likumā, vienīgi izvirzījusi konkrēto jautājumu
izskatīšanai domē. Savukārt tās deputāti, nosakot visstingrākās
drošības prasības, visticamāk, ieceri atbalstīšot, jo, lai gan
varot saprast Kundziņsalas iedzīvotāju un atsevišķu domnieku
bažas, pilsētai kopumā minēto objektu darbība dotu miljoniem latu
lielus ienākumus.
“Pretruna, uz kuras pamata radušās nesaskaņas, ir iekodēta dažādu
attīstības plānu nesaderībā,” strīdīgo situāciju komentēja Rīgas
vides centra “Agenda 21”, kas ir RD struktūrvienība un nodarbojas
ar vides, tajā skaitā gaisa kvalitātes uzlabošanas jautājumiem,
direktors Juris Putriņš. “Problēmu varu komentēt tikai no
emocionālā viedokļa, un tas ir: atbalstu kundziņsaliešus,”
pamatojot sacīto ar vispusīgas informācijas trūkumu termināļu
būvniecības jautājumā, skaidroja J. Putriņš.
Iecerēto naftas objektu būvniecība Kundziņsalā nebūtu likumīga,
jo to neparedz Rīgas attīstības plāns, “Latvijas Vēstnesim” RAPLM
nostāju vakar pēcpusdienā pauda tās Komunikācijas nodaļas
vadītājs Ansis Pūpols. Viņš informēja, ka ministrija par
nelikumīgu atzīst arī zemes nomas līgumu starp Rīgas domi un SIA
“Man-Tess”. Proti, kā skaidro ministrijas Telpiskās plānošanas
departamenta nacionālās un reģionālās plānošanas nodaļas vecākā
referente Ilze Kjahjere, minēto līgumu apstrīdēt ļauj Rīgas
brīvostas likums. Tajā ir teikts, ka uzņēmumu, kas pretendē uz
līguma noslēgšanu par uzņēmējdarbības veikšanu brīvostā, darbības
profilam un attīstības perspektīvai ir jāatbilst ostas attīstības
programmai. Taču plānotais projekts nav atbildis tam no vides
aizsardzības viedokļa. RAPLM jau sagatavojusi un, visticamāk,
trešdien nosūtīs lūgumu prokuratūrai izvērtēt minētā līguma
atbilstību likumdošanai. I. Kjahjere arī pauda, ka RD rīcība,
pieņemot termināļu būvēšanai pozitīvu lēmumu, neatbilstu likumam
par pašvaldībām, jo tām jāstrādā iedzīvotāju interesēs. Naftas
objektu uzcelšana Kundziņsalā grautu iedzīvotāju uzticēšanos arī
valstij. Jāatgādina, ka arī iepriekšējā ministrijas vadītāja
Ivara Gatera nostāja Kundziņsalā plānoto naftas objektu būvēšanas
jautājumā bija negatīva.
Acīmredzot gan minēto valsts iestāžu, gan sabiedrisko
organizāciju un sabiedrības nostāja Kudziņsalas jautājumā kā arī,
iespējams, vēl citi, mums mazāk zināmi apsvērumi ietekmēja
domniekus, kuru vairākums šoreiz tomēr nobalsoja pret.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv