Lēmējvara un izpildvara. Nodalīšana pretrunās
Pašvaldībās nav vienprātības, vai
būtu atbalstāmi jau pirmajā lasījumā Saeimas 3.jūnijā sēdē
akceptētie grozījumi likuma “Par pašvaldībām” 68.panta 2.daļā.
Tie īstenotu iepriekš gan pašu pašvaldību, gan Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijas pausto nostāju par
lēmējvaras un izpildvaras striktu nodalīšanu, pēc 2005.gada
pavasara pašvaldību vēlēšanām liedzot pašvaldību administrācijas
darbiniekiem vienlaikus būt deputātiem. Minētos grozījumus
sagatavoja un virzīja Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību
komisija.
Kā liecina Latvijas lielo pilsētu asociācijas (LLPA) juristu
sanāksmē lemtais, asociācija vērsīsies Saeimā, lai rosinātu
vēlreiz diskutēt par šo, viņuprāt, diskriminējošo jautājumu. Tā,
piemēram, Ventspils pašvaldība savu viedokli pamato ar ANO
Starptautiskā pakta par pilsoņu un politiskajām tiesībām divu
apakšpunktu nepildīšanu. Šim paktam Latvijas Republika ir
pievienojusies jau 1990.gada 4.maijā. Atbalstot likumā
ierobežojumu pašvaldību darbiniekiem tikt ievēlētiem par
pašvaldības deputātiem, Latvijā veidošoties diskriminējoša
situācija pēc nodarbošanās pazīmēm. Jo arī pašvaldību
administrācijas darbiniekiem ir brīvas tiesības vēlēt un tikt
ievēlētiem.
Lai arī lielo pilsētu pārstāvji pauž viedokli, ka aizstāv ne vien
lielo pašvaldību, bet arī mazo pagastu pašvaldību intereses, mazo
pašvaldību vadītāji vairāk sliecas atbalstīt Saeimā izskatītos
grozījumus. Protams, paš-valdību darbiniekus kā kompetentus un
uzticamus pārstāvjus vietējie iedzīvotāji izvirza deputātu
pienākumu veikšanai gan pilsētās, gan pagastos. Latvijas
Pašvaldību savienība norāda, ka minētajā jautājumā nesaredz
vajadzību iebilst Saeimas pirmreizēji apstiprinātajiem
grozījumiem un atbalsta ceļu uz lēmējvaras un izpildvaras
pienākumu nodalīšanu.
Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību komisijas priekšsēdētājs
Staņislavs Šķesters pēc savas pagasta vadītāja pieredzes spriež,
ka darba organizācijai grozījumi ir būtiski nepieciešami.
“Reģionos aktuālas ir cilvēkresursu problēmas, un bieži deputātu
kandidātam ir lielas grūtības ar valsts valodas zināšanām.
Pagasta padomes tur pulcē un nodarbina spējīgākos un izglītotākos
cilvēkus, tāda diemžēl ir realitāte. Tomēr nav nopietni, ja
pašvaldības darbinieks sēž uz diviem krēsliem – pats sev dod
rīkojumus un pats pilda. Kā tad ir ar darba kvalitāti un
kontroli? Turklāt nav noslēpums, ka nereti šādi deputāti –
darbinieki – izmanto priekšsēdētāja ietekmēšanas mehānismus.
Īpaši gadījumos, kad tiek norādīts uz trūkumiem darba pienākumu
izpildē.”
Ne pašvaldību ministrijas, ne Latvijas Pašvaldību savienības
rīcībā nav pilnīgas informācijas par pašreizējo pašvaldību
deputātu, kas vienlaikus ir arī pašvaldības darbinieki, skaitu.
Taču tā kā pilsētu domēs atbilstoši vēlēšanu likumiem tiek
ievēlēts lielāks deputātu skaits, arī pašvaldību darbinieki par
deputātiem galvenokārt strādā tieši pilsētās. Ziņu aģentūra LETA
vēsta, ka īpaši izplatīta šāda sēdēšana uz diviem krēsliem ir
Daugavpilī, Ventspilī, Valmierā un Cēsīs.
S. Šķesters “Latvijas Vēstnesim” teica, ka līdz likuma grozījumu
apstiprināšanai galīgajā lasījumā tiks uzklausīts visu iesaistīto
pušu viedoklis. Tāpat arī, pēc S. Šķestera domām, iespējams, ka
pirmajā lasījumā likumā “Par pašvaldībām” atbalstītā 68.panta
2.daļas grozījumu norma tiks piemērota pašvaldībām ar iedzīvotāju
skaitu virs pieciem tūkstošiem.
Zaida Kalniņa, “LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv