Lai viesi justos kā Eiropā
Gan kuģi, gan citi satiksmes līdzekļi ik dienas uz Rīgu atved ārvalstu viesus. Vai viņi vēlēsies atbraukt vēl – tas atkarīgs arī no tūristu mītņu pakalpojumu kvalitātes. Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Vasara jau gandrīz pusē, un tūrisma sezona Latvijā pašā plaukumā. Plašsaziņas līdzekļi ziņo par vēl nepieredzētu ārvalstu viesu interesi par Latviju, kā rezultātā Rīgas viesnīcās sācis pietrūkt vietu. Ziņas iepriecinošas – tātad mūsu viesu mītnes labprāt tiek izmantotas, un šis bizness ir jāpaplašina. Taču nedrīkst aizmirst, ka tūrisma jomā svarīga ir stingru kvalitātes prasību ievērošana.
15. jūnijā SIA “Viesnīcu un
restorānu centrs” svinīgi paziņoja par nozīmīgu notikumu savā
darbībā – Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja akreditācijas
apliecības saņemšanu. Šis dokuments dod tiesības vērtēt un
sertificēt Latvijas viesnīcas, viesu mājas un moteļus, piešķirot
tiem līmenim atbilstošu zvaigžņu skaitu. Taču faktisko viesu
mītņu vērtēšanu Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA)
dibinātais uzņēmums veic jau piecus gadus – akreditācijas
apliecība nozīmē vien punktu uz “i” vienotas, Latvijas un Eiropas
standartiem atbilstošas sertificēšanas sistēmas
izveidošanā.
Viesnīcu un restorānu centra direktors Edvīns Buka norāda, ka
viesu mītņu sertifikācija tiek veikta atbilstoši mūsu valstī
adaptētā 1998. gada Eiropas kvalitātes standarta LVS EN 45011
prasībām. Viņš paskaidro, ka visā Eiropā vienotas prasības tiek
izvirzītas tieši institūcijām, kas veic viesu izmitināšanas un
apkalpošanas jeb tūristu mītņu sertificēšanu, bet pašu tūristu
mītņu standarti dažādās valstīs ir atšķirīgi. Par viesu
izmitināšanas un apkalpošanas mītnēm, pirmkārt, uzskatāmas
viesnīcas, to skaitā arī kūrortviesnīcas, otrkārt, viesu mājas,
moteļi, lauku tūrisma mītnes, jaunatnes tūrisma mītnes un,
visbeidzot, kempingi.
Galvenais – kvalitāte
Mītnēm piešķirtais sertifikāts un
līmenim atbilstošie rādītāji, piemēram, zvaigžņu skaits
viesnīcai, ļauj tūristiem ērti izvēlēties sev piemērotāko mītni
pēc kataloga vai rezervēt tajā vietu jau pirms ierašanās svešajā
valstī droši zinot, kādas ērtības un pakalpojumus varēs saņemt.
Jo īpaši svarīga iekļaušanās vienotajā Eiropas sistēmā ir
Latvijai kā vienai no jaunajām Eiropas Savienības (ES)
dalībvalstīm. Ir pamats domāt, ka tūristu plūsmas pieau-gumu
sekmējusi arī mūsu valsts iekļaušanās ES un šā notikuma izraisītā
interese par nelielo valsti pie Baltijas jūras.
Taču svarīgi interesi ne tikai izraisīt, bet arī uzturēt un
veicināt. Un tas iespējams, vien strikti ievērojot noteiktus
standartus. “Ja mēs tiešām vēlamies attīstīt tūrismu kā nozari –
un tas tiek apliecināts arī valdības līmenī –, tad mums jādomā
par savu pakalpojumu līmeni – uz Londonu, Parīzi un Romu tūristi
brauks tāpat, bet mūsu priekšrocība var būt kvalitāte,” uzsver
E.Buka.
Viesu mītņu vērtēšanu veic Viesnīcu un restorānu centra eksperti
– kvalificētispeciālisti viesnīcu jomā, kuri darbojas apsekošanas
un sertifikācijas komisijās. Apsekošanas komisija veic apsekošanu
uz vietas un konstatē mītnes atbilstību vai neatbilstību valsts
(un tātad arī Eiropas) standartam. Eksperti apsekošanas
rezultātus atspoguļo dokumentos, kas tiek nodoti sertifikācijas
komisijai. Dokumenti tiek izskatīti, komisija savus secinājumus
formulē rekomendācijā, un Viesnīcu un restorānu centra direktors
pieņem galīgo lēmumu par sertifikāta piešķiršanu vai argumentētu
atteikumu to piešķirt.
Katram viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītņu tipam ir
atšķirīgas klasifikācijas kategorijas. Viesnīcas, kā tas
pieņemts visā pasaulē, tiek vērtētas pēc piecu zvaigžņu sistēmas.
Tiek ņemts vērā gan viesnīcu iekārtojums, gan servisa līmenis.
Tas pieczvaigžņu viesnīcai, protams, ir krietni augstāks nekā
viesu mītnei, kurai sertifikācijas institūcija piešķīrusi vienu
zvaigzni. Taču tas, uzsver E.Buka, nekādā gadījumā nenozīmē, ka
pieczvaigžņu viesnīca ir kvalitatīva mītne, bet vienas zvaigznes
viesnīca nekādiem kvalitātes standartiem neatbilst.
Gluži vienkārši katrai viesu mītņu kategorijai ir savas
kvalitātes prasības, kuras obligāti jāievēro. Viesu mājām un
moteļiem ir četras klasifikācijas kategorijas, un tās tiek
apzīmētas ar atbilstošajiem romiešu cipariem. Kā jau minēts,
viesu mītņu standarti atsevišķās valstīs mēdz atšķirties. Jo
īpaši atšķirīgas nereti ir Ziemeļeiropas tūristu mītnēm
izvirzītās prasības no Dienvideiropā pieņemtajiem standartiem.
Taču, kā norāda E. Buka, visu Eiropas valstu standarti ir
balstīti uz Pasaules tūrisma organizācijas (PTO) rekomendācijām.
PTO nosaka vadlīnijas attiecībā uz viesu mītņu klasifikāciju
atbilstoši kategorijām, bet valstis šīs rekomendācijas pielāgo
atbilstoši reģionālajām īpatnībām. Izstrādājot Latvijas
standartus, tika ņemta vērā Īrijas, kā arī Anglijas, Vācijas,
Beļģijas, Nīderlandes un Polijas pieredze.
Sertifikāts ir mārketinga instruments
Līdzīgi vairumam Eiropas valstu,
viesu mītņu atbilstības novērtēšana un sertificēšana tiek veikta,
ievērojot brīvprātības principu. Uz sertifikātu pretendējošās
viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītnes vadītāji saņem un
aizpilda veidlapu, kurā minēti visi iesniedzamie dokumenti –
reģistrācijas apliecība, statūtu kopija, Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta izziņa, Sabiedrības veselības aģentūras
izziņa, Valsts ieņēmumu dienesta izziņa par nodokļu nomaksu, vēl
citas izziņas un akti. Tūrisma mītņu sertifikācijas procesa maksa
ir diferencēta, piemēram, vienas zvaigznes viesnīcas
sertifikācija maksā divsimt latu, bet pieczvaigžņu viesnīcas
atbilstības novērtēšana un kategoriju apliecinoša dokumenta
saņemšanas cena ir sešsimt latu.
Iepriecina, ka aizvien lielāka skaita viesu mītņu saimnieki
apzinās sertifikācijas nepieciešamību. 2002. gadā Viesnīcu un
restorānu centrs sertifikātus piešķīra 35 viesu mītnēm, 2003.
gadā – jau 52 viesnīcām, viesu mājām un moteļiem, bet šā gada
pirmajos piecos mēnešos sertificēta jau 31 tūrisma mītne. Kopumā
sertifikātus saņēmušas 110 tūrisma mītnes, to skaitā 78
viesnīcas, 28 viesu mājas, 2 moteļi un 2 kempingi. E. Buka vēsta,
ka Viesnīcu un restorānu centrs paredzējis savu darbību
paplašināt un līdz 2007. gadam plānots ik gadu sertificējamo
viesu mītņu skaitu palielināt līdz vienam simtam. “Tūrisma
uzņēmuma vadītājam, kurš domā par savu pakalpojumu virzīšanu
tirgū, jāsaprot, ka šāds sertifikāts ir efektīvs mārketinga
instruments, savukārt viņa viesu mītnei piešķirtās zvaigznes ir
zīme, kas apliecina piedāvāto pakalpojumu atbilstību kvalitātes
standartiem un atvieglo klienta izvēli,” saka E. Buka.
Informāciju par sertificētajām tūrisma mītnēm potenciālie viesi
var atrast LVRA interneta mājaslapā “www.hotel.lv”, kā arī
dažādu citu tūrisma organizāciju un asociāciju mājaslapās un
katalogos.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv