Privatizācija un tās ietekme uz valsti un cilvēkiem
Pagājis jau gandrīz piecpadsmit gadu, kopš Latvijā tiek veikta valsts un pašvaldību īpašuma privatizācija un denacionalizācija. Šobrīd vienlaikus ir spēkā un ne visai sekmīgi tiek īstenotas divas Latvijas tautsaimniecības attīstības programmas – Ivara Godmaņa valdības 1990.gada jūlijā izstrādātā “Latvijas Republikas Valdības tautsaimniecības attīstības programma” (apstiprināta ar LR Augstākās Padomes 1990.gada 3.augusta lēmumu “Par Latvijas Republikas Valdības tautsaimniecības attīstības programmu”) un Latvijas ilgtermiņa ekonomiskā stratēģija (apstiprināta Ministru kabinetā 2001.gada 17.jūlijā) – un trīs valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas programmas. Pēc Latvijā iedibinātās tradīcijas kārtējā programma vai koncepcija tiek pieņemta, daudz neiedziļinoties iepriekšējo saturā un izpildē.
“Latvenergo” – viens no iekārojamākajiem privatizācijas objektiem, kas pagaidām tomēr nav privatizēts un, pretēji Eiropas Savienībā pieņemtajam, Latvijā atrodas monopolstāvoklī Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Privatizācijas programmu mērķi un uzdevumi
I.Godmaņa vadītās LR Ministru padomes izstrādātā “Latvijas Republikas Valdības tautsaimniecības attīstības programma” par vienu no galvenajiem valsts ekonomiskās reformas mērķiem izvirza dažādu īpašuma veidu un formu līdztiesības nodrošināšanu un attiecīgas tirgus sistēmas izveidošanu. Šā mērķa sasniegšanai nepieciešams atrast ieinteresētu saimnieku valsts īpašumā esošajai lielākajai nacionālās bagātības daļai, uzsvērts “Latvijas Republikas Valdības tautsaimniecības attīstības programmas” sadaļā “Īpašuma attiecības (konversija)”. Pēc valdības ekonomistu aprēķiniem, Latvijas nacionālās bagātības apjoms 1988.gada beigās (bez zemes) bija 43,3 miljardi PSRS rubļu (~ 68,7 mljd. ASV dolāru). No tās 7 miljardi rubļu (~11,1 mljd. ASV dolāru) jeb 16,2% atradās republikas iedzīvotāju personiskajā īpašumā, kuru veidoja galvenokārt iedzīves priekšmeti un darba rīki strādāšanai personiskajās palīgsaimniecībās.
Īstenojot īpašuma konversiju,
I.Godmaņa pirmā valdība (11.05.1990.–13.11.1991.) paredzēja
tuvākajos četros piecos gados, izmantojot Latvijas iedzīvotāju un
ārvalstu privātkapitāla naudas līdzekļus, privatizēt 25–30%
nacionālās bagātības (neskaitot zemi un citus dabas resursus).
Ministru padome apņēmās veikt Latvijas nacionālās bagātības
inventarizāciju un uzskaiti, lai noteiktu privatizējamo īpašuma
objektu tirgus vērtību, un viena divu gadu laikā izstrādāt
detalizētu īpašuma konversijas programmu un privatizācijas
metodoloģiju, iesaistot ārvalstu speciālistus.
Tomēr valdības vadītāja noteiktajā termiņā ne programma, ne
metodoloģija netika izstrādāta. Valsts īpašuma konversijas
programmas pamatprincipus sagatavoja Latvijas Tautas frontes
domes darba grupa (V.Augstkalns, A.Bernāns, V.Greiškalns,
J.Kokins, J.Livčāns, V.Lankevics, E.Uldriķis, V.Znots),
piedaloties vietējiem speciālistiem (V.Kavacs, O.Vaikulis,
J.Vēciņš, R.Vitkovskis, R.Zīle) un konsultantiem no ASV –
Masačūsetsas Tehnoloģiskā institūta un Džordžtaunas
universitātes. Likumdevējam (Latvijas Republikas Augstākajai
padomei) bija jāaprobežojas ar lēmuma “Par valsts īpašumu un tā
konversijas pamatprincipiem” (1991.gada 20.marts) pieņemšanu. Šis
lēmums ir spēkā esošs un saistošs, jo lēmuma otrajā punktā
noteikts, “ka valsts īpašumā Latvijas Republikā ir visi īpašuma
objekti neatkarīgi no to pašreizējā valdījuma veida, izņemot
fizisko personu īpašumu, kooperatīvo un sabiedrisko organizāciju
īpašumu, kā arī citu valstu īpašumu. Valsts mantas atrašanās
juridiskās personas bilancē nerada īpašuma tiesības uz to”.
I.Godmaņa vadītajai otrajai valdībai (19.11.1991.–03.08.1993.)
pēc ilgām un destruktīvām diskusijām izstrādātāju starpā
1992.gada 3.martā ar LR Augstākās Padomes lēmumu “Par valsts un
pašvaldību īpašuma privatizācijas koncepciju un sagatavošanas
programmu” izdevās apstiprināt īpašuma privatizācijas valstiska
līmeņa programmas (koncepcijas) projektu. Tās mērķis ir radīt
plašu privātīpašnieku slāni, nevis gūt ienākumus ārpusbudžeta
privatizācijas fondā. Datu analīze par īpašuma privatizācijas
gaitu valstī rāda, ka privatizāciju veicošajām institūcijām
(bezpeļņas organizācijai valsts akciju sabiedrībai
“Privatizācijas aģentūra”, Centrālajai dzīvojamo māju
privatizācijas komisijai, Valsts zemes dienestam, valsts akciju
sabiedrībai “Latvijas Hipotēku un zemes banka”, pašvaldību
īpašuma privatizācijas komisijām) no 1994.gada līdz 2004.gada
sākumam ir izdevies paplašināt privātīpašnieku rindas tikai par
30,67% (skat. apkopojumu 1.tabulā).
Privatizācijas paātrināšana ir iekļauta bijušā privatizācijas
valsts ministra Druvja Skultes (savienība “Latvijas ceļš”) vadībā
izstrādātajā valstiskajā programmā “Privatizācijas programma, tās
realizācija un turpmākie uzdevumi” (apstiprināta Ministru
kabinetā 1995.gada 21.februārī). Šajā joprojām spēkā esošajā
programmā izvirzīts mērķis aktivizēt privatizācijas procesus visā
tautsaimniecībā, lai pēc iespējas ātrāk radītu labvēlīgu vidi
privātā kapitāla darbībai un veicinātu investīciju piesaisti
Latvijas tautsaimniecības attīstībai.
Viens no otrās privatizācijas programmas uzdevumiem ir Latvijas
iedzīvotāju masveida iesaistīšana valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijā un jau 1995.gadā pabeigt privatizācijas sertifikātu
piešķiršanu. Valstiski svarīgā uzdevuma praktiskā izpilde ir
ieilgusi jau divas piecgades. Tādējādi tuvākajos gados
atbildīgajām institūcijām diezin vai izdosies nodrošināt trešās
privatizācijas programmas (apstiprināta ar Ministru kabineta
2003.gada 4.augusta rīkojumu Nr.486) mērķa sasniegšanu – pilnīga
privatizācijas sertifikātu izlietojuma panākšanu, vienlaikus
nodrošinot iespējami lielus naudas ieņēmumus no
privatizācijas.
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijā šā gada jūnijā trešajam lasījumam precizētais
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par privatizācijas
sertifikātiem”“ paredz papildināt likuma 18.pantu ar jaunu
septiņpadsmito daļu šādā redakcijā: “(17) Pēc likumā noteiktā
privatizācijas (izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumu
iesniegšanas termiņa beigām persona, kura minētajā termiņā
iesniegusi ierosinājumu un likumā noteiktajos gadījumos nav
zaudējusi tiesības izmantot kā maksāšanas līdzekli privatizācijas
sertifikātus, tos var izmantot ierosinājumā minētā valsts un
pašvaldības īpašuma objekta pirkšanai. Ja privatizācijas
(izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumu iesniegusi fiziska
persona, tiesības izmantot sertifikātus ierosinājumā minētā
objekta privatizācijai mantojamas vispārējā kārtībā.
Privatizācijas (izpirkšanas, atsavināšanas) ierosinājumu un
sertifikātu izmantošanas tiesību izbeigšanas termiņa
reģistrācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.” Līdz ar to
nebeidzamais stāsts par piešķirto privatizācijas sertifikātu
izmantošanas nodrošinājumu un valsts līdzekļu šķērdēšanu to
apkalpojošās infrastruktūras uzturēšanai varētu kārtējo reizi
ieilgt, jo privatizācijas sertifikāti pamazām kļūst “mūžīgi” un
“nemirstīgi”.
Privatizācijas rezultāts – bezdarba pieaugums
Pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu sākumā Latvijā radās jauna sociāla un ekonomiska problēma – bezdarbs. Līdz 1990.gadam iedzīvotāju nodarbinātība valstī bija viena no augstākajām pasaulē. Sociālisma komandekonomikas sistēmas pastāvēšanas apstākļos, galvenokārt ideoloģisku apsvērumu dēļ, tika īstenots pilnīgas nodarbinātības princips, kas, no vienas puses, ļāva novērst bezdarbu, bet, no otras puses, noteica zemu efektivitāti (darba ražīgumu) attiecīgajā tautsaimniecības sektorā.
Dr.oec. Valdis Vasiļjevs
Turpmāk – vēl
1.tabula
Privātīpašnieku skaita izmaiņas īpašuma privatizācijas rezultātā*
Gads |
Pavisam jauno privātīpašnieku skaits atbilstoši noslēgtajiem īpašuma pirkuma līgumiem |
Tajā skaitā: |
Jauno privātīpašnieku
īpatsvars pastāvīgo iedzīvotāju skaitā |
||||
privatizēto valsts un pašvaldību īpašuma objektu īpašnieki |
akciju publiskā piedāvājuma uzvarētāju skaits |
privatizēto valsts un pašvaldību dzīvokļu īpašnieki |
privatizēto valsts un pašvaldību zemesgabalu īpašnieki |
lauku apvidus un pilsētu
izpirkto (iegādāto) zemju |
|||
1994 |
6411 |
953 |
0,0 |
0.0 |
0,0 |
5458 |
0,25 |
1995 |
23 319 |
355 |
4651 |
0.0 |
0,0 |
18 313 |
0,93 |
1996 |
60 404 |
396 |
7985 |
25 883 |
0,0 |
26 140 |
2,45 |
1997 |
117 529 |
547 |
39 327 |
41 306 |
24 |
36 325 |
4,80 |
1998 |
147 742 |
438 |
58 696 |
50 595 |
90 |
37 923 |
6,10 |
1999 |
169 284 |
375 |
228 |
129 919 |
382 |
38 380 |
7,06 |
2000 |
110 426 |
388 |
392 |
78 411 |
938 |
30 297 |
4,64 |
2001 |
59 743 |
269 |
98 |
41 230 |
1 143 |
17 003 |
2,53 |
2002 |
42 130 |
117 |
15 158 |
14 422 |
824 |
11 609 |
1,80 |
2003 |
26 252 |
63 |
0,0 |
13 742 |
429 |
12 018 |
0,11 |
Kopā |
763 240 |
3901 |
126 535 |
395 508 |
3830 |
228 008 |
30,67 |
*Bezpeļņas organizācijas valsts
akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra”, Centrālās dzīvojamo
māju privatizācijas komisijas, Valsts zemes dienesta gada
pārskatu dati un Ekonomikas ministrijas un valsts akciju
sabiedrības “Latvijas Hipotēku un zemes banka”
informācija