Izrāde kā divvalodu projekts
Rīgas Krievu drāmas teātris 1.jūlijā rīkoja preses konferenci par amerikāņu dramaturga Edvarda Olbija (1928) lugu “Nebaidos no Vulfa kundzes”, kuru iestudējis viens no pazīstamākajiem Krievijas teātru režisoriem Romāns Kozaks. Ar šo izrādi teātris sāks savu 122.sezonu.
Režisors Romāns Kozaks |
Rēzija Kalniņa iedziļinājusies nevis lomas tekstā, bet preses relīzē |
Iestudējums izpelnās īpašu
uzmanību ar ieceri spēlēt lugu divās valodās – krievu un
latviešu. Tādējādi pirmo reizi tiks īstenots bilingvāls projekts,
piepildot kultūras integrācijas ideju ar teātra mākslas
izteiksmes līdzekļiem. Latviešu valodā lugu tulkojusi Karina
Pētersone.
“Šis projekts ir iespēja izstāstīt vienu stāstu divās versijās,”
saka režisors Romāns Kozaks. Ar divām versijām saprotama
atšķirība valodiskajā pieejā un aktieru sastāvā, režija un
scenogrāfija nemainās. “Ceru, ka būs interesanti visiem – gan
aktieriem, gan skatītājiem,” ar gaišu skatu uz nākamo sezonu
raugās Romāns Kozaks. Uz izdošanos cer arī scenogrāfs Igors
Popovs, kura vārds saistīts ar Maskavas teātri “Dramatiskās
mākslas skola”, kas 2001.gadā uzņemts Eiropas Teātru
savienībā.
Režisora Romāna Kozaka sadarbība ar Rīgas Krievu drāmas teātri
sākusies jau gandrīz pirms desmit gadiem. Šeit viņš iestudējis
izrādi “Vissvarīgākais” (1995), “Nāves deja” (1996), “Otello”
(1997). “Nāves deja” kļuva par Rīgas starptautiskā festivāla
Grand prix balvas laureāti.
Tagad režisora redzeslokā ir viena no 20.gadsimta visspilgtākajām
lugām “Nebaidos no Vulfa kundzes”, kurā notikumi risinās vienas
nakts garumā kādas mājas viesistabā Amerikā. Mājas saimnieki –
Marta un Džordžs – aizrautīgi skaidro savas attiecības, iesaistot
tajās arī nama viesus – jauno pāri Haniju un Niku. Kritiķi un
psihoanalītiķi šajā lugā saskatījuši mūžīgo “cīņu starp pretējiem
dzimumiem”, velkot paralēles ar Viljama Šekspīra “Spītnieces
savaldīšanu” un Augusta Strindberga drāmām.
Lomu atveidotāju sastāvs Romāna Kozaka iestudējumā ir šāds: Marta
– Lilita Ozoliņa, Džordžs – Jakovs Rafalsons / Juris Kalniņš,
Hanija – Jeļena Lapteva / Rēzija Kalniņa, Niks – Jevgeņijs
Korņevs / Intars Rešetins.
“Mani fascinē tas, ka varu visā pilnībā izbaudīt mēģinājumu
procesu,” saka Lilita Ozoliņa, kura spēlē izrādi abu valodu
versijās. Viņa ir priecīga, ka dara savas profesijas darbu
vispilnvērtīgākajā tā izpratnē, kas šajos laikos aktierim nebūt
nav bieža iespēja. Režisoru Romānu Kozaku viņa raksturo kā
stingru pedagogu, kura cilvēciskās īpašības rada uzticēšanos,
uzdrīkstēšanos un pārliecību par savām spējām. “Romāns Kozaks ir
režisors, kurš mani ņem līdzi, radot mākslas darbu. Es tieku tajā
gudri iesaistīta,” – tā R. Kozaka darba metodes vērtē Lilita
Ozoliņa, piebilstot arī, ka reti kurš režisors pirms darba pie
izrādes sniedz izstrādātu tās maketu – priekšstatu par ieceri
kopumā. Tas esot kas nepierasts pie mums – notikums. Tāpēc arī
aktieris Juris Kalniņš jutās vedināts uz pārdomām par to, ka
teātris Latvijā ir nonācis dziļā krīzē. Viņaprāt, daudzi režisori
atrodas ļoti tālu no izpratnes par režiju. Attiecīgajām valsts
institūcijām būtu nopietni jāpievēršas šīs kritiskās situācijas
risināšanai. Bet par izrādi “Nebaidos no Vulfa kundzes” Juris
Kalniņš īsi un kodolīgi saka: “Varam sev sist uz pleca par
pamatīgu un patīkamu darbu.”
“Mainīt apstākļus un iepazīties ar cita teātra kolektīvu ir ļoti
vērtīgi,” atzīst aktrise Rēzija Kalniņa. Šī iemesla dēļ vien viņa
būtu gatava strādāt jebkur, ja vajadzīgs, pat Daugavpilī.
Režisorā Romānā Kozakā viņa augstu vērtē humora izjūtu un prasmi
saudzīgi strādāt ar aktieriem.
Rīgas Krievu drāmas
teātra aktieri Jakovs Rafalsons (pa kreisi) |
Scenogrāfs Igors
Popovs |
Jaunajiem aktieriem Jeļenai
Laptevai, Jevgeņijam Korņevam un Intaram Rešetinam šis projekts
ir pirmais nozīmīgais profesionālais notikums, tāpēc pagaidām
viņi vairāk klausās pieredzējušajos kolēģos un izcilajos izrādes
veidotājos nekā izsakās paši. Latviešu aktieris Intars Rešetins
ir sajūsmā par krievu plašo dvēseli, un, saprotams, viņu visu
vēlēšanās ir arī turpmāk spēlēt tik augstvērtīgās izrādēs.
Izrādē “Nebaidos no Vulfa kundzes” skanēs džezs tā klasiskajā
izpratnē, kā arī varēs vērot izkoptu deju. Kustību māksla ir
horeogrāfes Allas Sigalovas pārziņā.
Teātra administrācija īpaši uzsver, ka tiks ļoti gaidīta kā
krievu, tā latviešu publika.
Ieva Jaunupe