Privatizācija un tās ietekme uz valsti un cilvēkiem
“Lattelekom“ – uzņēmums, ap kuru privatizācijas jautājumā virmojušas un vēl arvien virmo kaislības, bet Latvijas iedzīvotājiem pa to laiku par telefonsarunām jāmaksā krietni dārgāk nekā citur Eiropā Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Nobeigums.
Sākums “LV” 07.07.2004.
Kā liecina 3.tabulas dati, Latvijā pirms ekonomisko un īpašuma reformu sākšanas 1990.gadā viens nodarbinātais sabiedriskajā sektorā (iekļautas valsts un pašvaldību iestādes un uzņēmumi, kapitālsabiedrības (uzņēmējsabiedrības) ar 50% un lielāku valsts vai pašvaldību kapitāla daļu, sabiedriskās un reliģiskās organizācijas) ražoja iekšzemes kopproduktu 8 711 ASV dolāru vērtībā, bet privātajā sektorā – 10 561,5 ASV dolāru vērtībā, lai gan tā pastāvēšanu oficiālajā līmenī neatzina Latvijas Komunistiskās partijas dažāda ranga funkcionāri un ortodoksālās marksisma–ļeņinisma teorijas pārstāvji.
1992.gada 15.janvārī stājās spēkā
likums “Par nodarbinātību”, un valstī tika sākta bezdarbnieku
reģistrācija. Reģistrētais bezdarba līmenis no 2,3% 1992.gadā ir
pieaudzis līdz 8,6% 2003.gada beigās. Savu artavu šajā pieaugumā
devusi arī valsts uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
privatizācija.
Bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas
aģentūra” valdījumā nodotajos valsts uzņēmumos un
uzņēmējsabiedrībās no 1994.līdz 2003.gadam to privatizācijas
sākumā kopskaitā bija 100 761 darbinieks, bet, noslēdzot
attiecīgos pirkuma līgumus par to pārdošanu jaunajiem
īpašniekiem, tika garantētas darba vietas vairs tikai 58 157
darbiniekiem (57,7% no darbinieku daudzuma pirms privatizācijas
darbību sākšanas). Kā redzams 2.tabulā, reģistrēto bezdarbnieku
pieaugums Latvijā analizējamajā laika posmā ir 42 055 personas,
neraugoties uz darbaspēka pārdali no sabiedriskā uz privāto
sektoru (10 gados – 164 tūkstoši cilvēku). Latvijā joprojām
privātajā sektorā darba vietas ne kvantitatīvi, ne kvalitatīvi
nav sabalansētas ar darbaspēka piedāvājumu, tāpēc privatizācijas
procesa mākslīga paātrināšana no valdības puses (valdības otrās
privatizācijas programmas mērķis) kopumā vērtējama kā galvenais
bezdarba līmeņa pieauguma iemesls deviņdesmito gadu otrajā
pusē.
Privātais sektors joprojām mazefektīvs
Haotisko un savstarpēji
nekoordinēti veikto sociāli ekonomisko reformu, tai skaitā
īpašuma konversijas, rezultātā Latvijā, tāpat kā citās bijušajās
PSRS republikās, ir radīta neefektīva un tautas attīstības
interesēm neatbilstoša tautsaimniecība. Saskaņā ar ANO Eiropas
ekonomikas komisijas novērtējumu (2004.gada februāris), Latvijas
ekonomiskais potenciāls (reālais iekšzemes kopprodukts) 2004.gada
sākumā līdzinājās tikai 86,7% no pirmsreformu (1989.gada) līmeņa
un sasniedza 1982.–1983.gada līmeni (skat. 4.tabulu). Iespējams,
ka Latvijas tautsaimniecība “ieies” 1989.gada potenciālā
2006.–2008.gadā (prognozes ticamība – 70%).
Latvijas ekonomiskās sistēmas transformācijas apstākļos nav
attaisnojies viens no pētījuma “Privatizācija Latvijā” autoru
(Ingus Bērziņa, Ivara Godmaņa, Edmunda Krastiņa, Ulda Oša, Kārļa
Cerbuļa u.c.) pieņēmumiem, ka “reformas ar privātīpašumu,
nomainot mazefektīvo valsts saimniecību, bija nepieciešamas, lai
glābtu valsts ekonomiku”, jo, kā liecina 3.tabulas dati, Latvijas
tautsaimniecības privātā sektora efektivitāte pēc gandrīz 15 gadu
nemitīgām haotiskām un vāji menedžētām reformām pagaidām ir
sasniegusi tikai 1989.–1990.gada līmeni.
Dr.oec. Valdis Vasiļjevs
2.tabula
Nodarbināto darbinieku skaita
izmaiņas
privatizācijas procesā esošajos valsts uzņēmumos
(uzņēmējsabiedrībās)*
Gads |
Darbinieku kopskaits privatizācijai nodotajos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās) |
Objekta pirkuma līgumos garantētās darba vietas |
Privātajā sektorā nodarbināto skaita pieaugums |
Reģistrēto bezdarbnieku kopskaits |
||
pavisam |
tajā skaitā: |
|||||
pieaugums |
samazinājums |
|||||
1994 |
35 770 |
297 |
11 000 |
83 964 |
7 202 |
– |
1995 |
25 505 |
13 879 |
1 000 |
83 231 |
– |
715 |
1996 |
37 416 |
14 103 |
12 000 |
90 819 |
7 588 |
– |
1997 |
825 |
18 880 |
44 000 |
84 934 |
– |
5 885 |
1998 |
230 |
7 704 |
31 000 |
111 383 |
26 449 |
– |
1999 |
431 |
1 757 |
9 000 |
109 497 |
– |
|
2000 |
564 |
907 |
2 000 |
93 283 |
– |
16 241 |
2001 |
– |
387 |
34 000 |
91 642 |
– |
1 641 |
2002 |
– |
215 |
16 000 |
89 735 |
– |
1 907 |
2003 |
20 |
28 |
4 000 |
90 551 |
816 |
– |
Kopā: |
100 761 |
58 157 |
164 000 |
42 055 |
28 248 |
*LR Centrālās statistikas pārvaldes un bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” dati
3.tabula
Produktivitāte sabiedriskajā un privātajā sektorā Latvijā 1990.–2003.gadā*
Gads |
Nodarbināto iedzīvotāju vidējais skaits, tūkst. cilvēku |
Iekšzemes kopprodukta apjoms (faktiskajās cenās), milj. ASV dolāru |
Viena nodarbinātā produktivitāte (darba ražīgums), ASV dolāros |
||||
sabiedriskajā sektorā |
privātajā sektorā |
sabiedriskajā sektorā |
privātajā sektorā |
tautsaimniecībā |
sabiedriskajā sektorā |
privātajā sektorā |
|
1990 |
1291 |
117 |
11 245,9 |
1235,7 |
8864,7 |
8711,0 |
10 561,5 |
1991 |
1227 |
170 |
9623,7 |
1069,3 |
7654,3 |
7843,2 |
6290,0 |
1992 |
763 |
531 |
4791,5 |
1597,2 |
4937,1 |
6279,8 |
3007,9 |
1993 |
593 |
612 |
3189,2 |
1366,8 |
3780,9 |
5378,1 |
2233,3 |
1994 |
460 |
623 |
2198,4 |
1465,5 |
3383,2 |
4779,1 |
2352,3 |
1995 |
422 |
624 |
1600,2 |
1804,5 |
3255,0 |
3791,9 |
2891,8 |
1996 |
382 |
636 |
1644,3 |
2366,1 |
3939,4 |
4304,5 |
3720,3 |
1997 |
357 |
680 |
1885,3 |
3076,0 |
4784,3 |
5281,0 |
4523,5 |
1998 |
331 |
712 |
1904,9 |
3537,7 |
5218,2 |
5755,0 |
4968,7 |
1999 |
373 |
600 |
2112,6 |
4100,9 |
6385,9 |
5663,8 |
6834,8 |
2000 |
342 |
602 |
2489,2 |
5289,6 |
8240,3 |
7278,3 |
8786,7 |
2001 |
329 |
636 |
2492,2 |
6101,7 |
8905,6 |
7575,1 |
9593,9 |
2002 |
339 |
652 |
2503,4 |
6437,4 |
9022,0 |
7384,7 |
9873,3 |
2003 |
332 |
675 |
3100,2 |
7971,8 |
10 995,0 |
9338,0 |
11 810,1 |
*Latvijas tautas saimniecība
1990.gadā: Statistikas gadagrāmata. – R.: LR Valsts statistikas
komiteja. – “Avots” – 1991., 33.–77.lpp.; Latvijas makroekonomika
skaitļos 2003: Statistikas gadagrāmata. – R.: CSP, 2003., 124
lpp.
4.tabula
Reālais iekšzemes kopprodukts
Baltijas valstīs un NVS valstīs*
(Indekss, 1989=100)
Valsts |
1980 |
1985 |
1989 |
1990 |
1995 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
Baltijas valstis |
67,8 |
81,6 |
100,0 |
97,6 |
57,7 |
68,7 |
77,6 |
82,6 |
88,6 |
|
Igaunija |
74,5 |
85,7 |
100,0 |
91,9 |
66,4 |
78,7 |
84,5 |
89,9 |
95,3 |
99,6 |
Latvija |
68,5 |
81,5 |
100,0 |
102,9 |
54,7 |
66,3 |
70,8 |
76,4 |
81,1 |
86,7 |
Lietuva |
64,7 |
79,8 |
100,0 |
96,7 |
56,1 |
66,2 |
68,8 |
73,3 |
78,3 |
85,2 |
NVS valstis |
77,5 |
90,2 |
100,0 |
96,9 |
57,1 |
56,9 |
62,0 |
65,7 |
69,2 |
74,4 |
Armēnija |
73,5 |
95,9 |
100,0 |
94,5 |
49,9 |
60,5 |
64,1 |
70,2 |
79,3 |
89,6 |
Azerbaidžāna |
79,6 |
98,8 |
100,0 |
88,3 |
37,0 |
46,8 |
52,0 |
57,1 |
63,1 |
70,2 |
Baltkrievija |
65,7 |
85,2 |
100,0 |
84,9 |
24,0 |
31,3 |
31,8 |
33,4 |
35,2 |
38,2 |
Gruzija |
79,4 |
100,0 |
100,0 |
99,0 |
60,8 |
62,6 |
68,7 |
77,8 |
85,5 |
93,3 |
Kirgizstāna |
69,1 |
82,9 |
100,0 |
104,8 |
43,1 |
66,2 |
69,8 |
73,5 |
73,5 |
78,4 |
Moldovas |
72,1 |
82,6 |
100,0 |
97,6 |
38,5 |
33,2 |
34,0 |
36,0 |
38,8 |
41,3 |
Krievijas |
78,1 |
90,7 |
100,0 |
100,2 |
35,8 |
33,1 |
35,9 |
39,5 |
43,3 |
47,7 |
Turkmenistāna |
80,7 |
89,5 |
100,0 |
101,8 |
64,2 |
75,8 |
83,3 |
90,0 |
98,1 |
106,9 |
Ukraina |
75,0 |
88,7 |
100,0 |
96,4 |
46,0 |
39,3 |
41,6 |
45,5 |
47,7 |
51,9 |
Uzbekistāna |
76,0 |
88,1 |
100,0 |
99,2 |
80,5 |
93,9 |
97,6 |
102,0 |
106,3 |
111,0 |
Agrākā PSRS |
77,3 |
89,9 |
100,0 |
96,8 |
56,9 |
55,9 |
60,1 |
... |
... |
... |
Agrākā VDR |
... |
... |
100,0 |
84,5 |
91,9 |
99,0 |
100,0 |
99,9 |
100,0 |
101,4 |
Eiropas un Āzijas pārejas ekonomikas valstis** |
80,3 |
91,2 |
100,0 |
95,8 |
65,3 |
68,0 |
72,7 |
76,2 |
79,6 |
84,4 |
*Economic Survey of Europe, 2004,
No.1, UN Ecomic Commission for Europe, 2004, UN New York and
Geneva, p.190
**bez agrākās Vācijas Demokrātiskās Republikas (VDR)