Zaļās loģikas asni lietainā vasarā
Foto: Aigars Jansons, A.F.I |
Kas ir zaļā loģika? Tā balstās uz godbijību pret dzīvību jebkurā tās izpausmē un uz veselo saprātu, kas pauž, ka cilvēces tehnikas progress nav apturams un nav jāaptur. Līdzsvara meklējumi starp šīm divām lietām ir zaļās loģikas, zaļās domāšanas likumību pamats. Par to vēl pirms mūsu valsts iestāšanās Eiropas Savienībā Rīgā sprieda politiķi, zinātnieki un dabas draugi Zaļās loģikas 5.konferencē “Latvijas vide un ilgtspējīga attīstība Eiropā”.
Nesen, pārlūkojot konferences pierakstus, secināju, ka daži šīsvasaras ielijušie mēneši nekādi nav iespaidojuši vai aizskalojuši pavasarī izvirzītās problēmas. Tās arvien galvenokārt jārisina mums pašiem.
Pamatnostādnes
Tās iezīmēja Ministru prezidents
Indulis Emsis: valdība pēc būtības izanalizēs visu industrijas
attīstību Latvijā un meklēs konkrētus risinājumus tās turpmākai
virzībai. Tā ir ne tikai Eiropas prasība, bet arī mūsu
nepieciešamība.
Vides ministrs Raimonds Vējonis līdzšinējā Vides ministrijas
darbībā uzsvēra galvenās prioritātes – Latvijas ilgtspējīgas
attīstības nodrošināšana arī pēc iestāšanās Eiropas Savienībā
(ES), īpašu uzmanību pievēršot bioloģiskās daudzveidības
nodrošināšanai mežos, ūdens apgādes un kanalizācijas sistēmu
sakārtošanai, kā arī sadzīves un bīstamo atkritumu pārstrādei vai
izolēšanai.
Ilgtspējīgas attīstības nodrošināšana
Ir sakārtota Latvijas vides
informācija. Tā iekļaujas vienotā valsts informācijas sistēmā,
Eiropas un globālajā vides informācijas apritē, nodrošinot datu
bāzu savietojamību, starptautisko klasifikāciju un kodu
izmantošanu. Liela uzmanība ir veltīta, lai vides informācija
būtu pieejama sabiedrībai, vides ekspertiem un lēmumu pieņēmējiem
Latvijā, kā arī starptautiskajās vides informācijas
sistēmās.
Jārisina jautājumi par dabas vērtību turpmāku saglabāšanu pēc
pievienošanās Eiropas Savienībai (ES). Latvija ES ietvaros
uzskatāma par mežu lielvalsti. Tas dod ne tikai priekšrocības,
bet uzliek arī pienākumus. Pašreizējās dabas vērtības Latvijas
mežos nav radušās pēdējos gados, bet gan daudzu desmitu un pat
simtu gadu laikā, ko nodrošinājusi iepriekšējā mežsaimniecības
politika – relatīvi nelielie meža izmantošanas apjomi un meža
ražības kāpināšanas pasākumi, kā arī iepriekšējam laikam visumā
stingrā meža likumdošana.
Pēc valstiskuma atjaunošanas Latvijā notika lielas
pārmaiņas – mainījās mežu īpašumu formas, kas līdz ar
ekonomiskās situācijas saasināšanos laukos izraisīja pastiprinātu
meža izciršanu. Arī lielo kompāniju lobiju aktivitātes un vecās
mežkopju pieredzes ignorēšana atstāja savu iespaidu. Lai gan
ikgadējais kopējais mežaudžu krājas pieaugums Latvijā ir 15,5
miljoni kubikmetru, tas ne tuvu viss nav pieejams un izmantojams.
Tomēr pēdējos trijos četros gados kopējā izcirstā krāja ir
sasniegusi pat 14 miljonus kubikmetru gadā. Arī lauksaimniecībā
neizmantoto zemju apmežošana vairāk notiek vārdos, nevis
darbos.
Valsts akciju sabiedrībai “Latvijas valsts meži” (LVM) vides
aizsardzības jomā galvenie uzdevumi ir apzināt un saglabāt
vietas, kas nozīmīgas bioloģiskās daudzveidības uzturēšanai, kā
arī saglabāt meža spēju pasargāt augsni no erozijas, virszemes un
pazemes ūdeņus no piesārņošanas un nodrošināt sabiedrībai
rekreācijas un izziņas iespējas mežā. Plānojot jebkuru
saimniecisko darbību, tiek apzināta tās iespējamā ietekme uz vidi
un paredzēti atbilstoši pasākumi negatīvās ietekmes mazināšanai.
Turpinās dabas vērtību apzināšana. LVM valdījumā esošajos mežos
ir dažāda rakstura un nozīmes aizsargājami dabas objekti un
teritorijas (biosfēras rezervāts, dabas liegumi, dabas parki,
aizsargājamo ainavu apvidi, mikroliegumi, īpaši aizsargājami meža
iecirkņi, aizsargjoslas u.tml.). Šobrīd to kopplatība ir
387 650 ha, kas ir 24 % no LVM valdījumā esošās
teritorijas. 2003.gadā sākts veidot Eiropas nozīmes aizsargājamo
teritoriju tīklu “Natura 2000”, kas palielinās aizsargājamo
teritoriju kopplatību.
Tā kā Latvijā ievērojamu daļu teritorijas aizņem meži, ir plašas
iespējas kā bioenerģijas ieguves avotu izmantot koksni. Tā ir
alternatīva, kas ļautu samazināt importētās enerģijas apjomus.
Koksnes pārstrādes iespējas un izmantojamās tehnoloģijas ir
visdažādākās. Šķeldas, zāģu skaidu, koku mizas un koksnes
apstrādes atlikumu izmantošana granulu un brikešu ražošanā ir
atbalstāms koksnes pārstrādes veids Latvijas ražošanas
sektorā.
Ilgtspējīgas attīstības kontekstā būtiska ir rapša audzēšana
biodīzeļa ražošanai, kas var dot gan stimulu lauksaimnieciskās
ražošanas un pārstrādes attīstībai Latvijā un mazināt sociāli
ekonomisko spriedzi lauku teritorijās, gan dot ieguldījumu vides
uzlabošanā.
Ūdens kvalitāte
Latvijas likumdošana pakāpeniski
tiek harmonizēta atbilstoši ES normatīvo aktu prasībām. Lai to
sasniegtu, dzeramā ūdens aizsardzībā notiek sadarbība starp
Veselības ministriju, Zemkopības ministriju un Vides ministriju.
Ūdensapgādes un notekūdeņu attīrīšanas problēmas mazajās un
vidēji lielajās pilsētās tiek risinātas ar programmas “800+”
īstenošanu, kuru koordinē Vides ministrija. Programmas pamatā
ietverti precīzi dati par dzeramā ūdens apgādes sistēmu stāvokli,
to nodrošināšanai nepieciešamajām investīcijām. Atbilstoši
minētai programmai investīciju ieguldīšanas laikam Ministru
kabineta (MK) noteikumu Nr.235 noslēguma jautājumos noteikts
pārejas laiks dzeramā ūdens atsevišķu kvalitātes rādītāju
atbilstības panākšanai līdz 2015.gadam, kad būs pilnīgi jāpārņem
ES direktīvā noteiktās prasības.
Lai gan Latvijas upju ūdens kvalitāte uz kopējā Eiropas fona ir
laba, tomēr jācenšas novērst tā pasliktināšanos, kā arī jāveicina
tā uzlabošanās. Šīs prasības nosaka ES Ūdens struktūrdirektīva,
kuras prasības ir – līdz 2015.gadam visu ūdeņu kvalitātei jābūt
labai, bet tiem ūdeņiem, kuru kvalitāte jau šobrīd atbilst
prasībām, tā nedrīkst pasliktināties. Ūdens kvalitātes normas
nosaka MK noteikumi Nr.118 “Noteikumi par virszemes un pazemes
ūdeņu kvalitāti.”
Sadzīves un bīstamo atkritumu pārstrāde vai izolēšana
ES dalībvalstīm izvirzītas
prasības atkritumu apsaimniekošanā, kas pamatotas ar jau
izstrādāto direktīvu un regulu sistēmu. Līdz ar Latvijas
iestāšanos ES tās ir obligātas un pildāmas. Turpmākās darbības
pamatā ir pašreizējo valsts likumdošanas prasību saskaņošana ar
ES prasībām. Diemžēl, kamēr mūsu puse vēl tikai cenšas apgūt jau
sen spēkā esošās direktīvas, ES pieņem arvien jaunas un ne mazāk
saistošas prasības.
Viena no tādām ir regula, kas pieprasa statistiku par atkritumu
rašanos un apsaimniekošanu uzņēmumos un privātajās saimniecībās.
Šīs vienotās prasības rada pamatu, lai uzraudzītu, vai tiek
ievēroti pārstrādes un drošas apglabāšanas kāpināšanas principi.
Par to, vai Latvijai būs iespējams tuvākajos gados sniegt ES
kvalitatīvus datus par atkritumu apsaimniekošanu mūsu valstī, kas
ietver radīto, pārstrādāto un noglabāto atkritumu daudzumu, to
sastāvu, iespēju novērtēt lielākos ražotājus un veicināt ne tikai
atkritumu noglabāšanu, bet arī to pārstrādi un atguvi, pēc
iepazīšanās ar esošo datu uzskaites sistēmu un tās atspoguļojumu
informatīvajos dokumentos var tikai secināt, ka te vēl darāms
liels darbs. Būtisks trūkums mūsu plāniem, kas atzīmēts arī 6.ES
darbības programmā attiecībā uz dalībvalstīm, ir tas, ka nav
precizēta pašvaldību loma un iespējas plānu ieviešanā.
Dr. silv. Gunārs Ģērķis