
Ministru kabineta 2004.gada 13.jūlija sēdē
Izskatīts informatīvais
ziņojums “Par Latvijas nacionālo pozīciju publicēšanu Ministru
kabineta mājaslapā”.
Pašreiz spēkā esošie normatīvie
akti neparedz kārtību, kādā tiek publicētas Latvijas nacionālās
pozīcijas par Eiropas Savienības tiesību aktu projektiem, kurus
apstiprina Ministru kabinets.
Turpmāk ministrijas un citas atbildīgās valsts pārvaldes iestādes
izstrādātās nacionālās pozīcijas vienas dienas laikā pēc to
apstiprināšanas precizēs atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, kā
arī veiks pozīciju redakcionālos labojumus, ja tādi būs
nepieciešami.
Precizētas pozīcijas, svītrojot no tās informāciju, kam ir
ierobežotas pieejamības raksturs (piemēram, citu dalībvalstu
viedokļi par Eiropas Savienības tiesību aktu projektiem), tiks
ievietotas Ministru kabineta mājaslapā www.mk.gov.lv,
sadaļā “Politikas plānošanas dokumentu datu bāze”.
Apstiprināts rīkojums par Dzintara Jakāna kandidatūras
apstiprināšanu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora
amatā.
Dz.Jakāns ieguvis augstāko izglītību biznesa
augstskolā “Turība”, programmā “Uzņēmējdarbības vadība”.
Dz.Jakāns līdz šim strādāja Valsts ieņēmumu dienestā par
ģenerāldirektora ārštata padomnieku. Iepriekš bijis VID Akcīzes
preču pārvaldes direktors, VID biroja vadītājs, VID
ģenerāldirektora palīgs un vecākais nodokļu inspektors VID Lielo
nodokļu maksātāju pārvaldē.
Kandidāta valodas prasmes: latviešu – dzimtā, krievu – brīvi,
angļu – labi.
Izskatīts Kultūras ministrijas sagatavotais informatīvais
ziņojums “Par Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) projekta
īstenošanu līdz 2004.gadam”, kurā apkopota informācija par
paveikto projekta realizācijā un tam izlietoto finanšu līdzekļu
apjomu.
Informatīvajā ziņojumā minētas svarīgākās izmaiņas LNB projektā,
ēkas projektēšanas un būves vadības darbu stadijas. Tāpat
norādītas projekta īstenošanas izmaksu aplēses, kā arī pārskats
par finanšu līdzekļu izlietojumu projekta īstenošanai.
Ziņojumā atzīts, ka nozīmīgs solis LNB projekta īstenošanā ir
Latvijas Nacionālās bibliotēkas likuma pieņemšana un projekta
īstenošanas uzraudzības padomes izveide. Ar šiem pieņemtajiem
lēmumiem ir sākts jauns projekta attīstības posms, izstrādāts
projekta īstenošanas laika un finansēšanas plāns un sāktas
aktīvas darbības to realizācijai.
LNB projekta īstenošanai 2003. un 2004.gadam ir pieejami finanšu
līdzekļi 5,994 miljoni latu apmērā no VA/S “Latvijas kuģniecība”
privatizācijas rezultātā gūtajiem ieņēmumiem.
Akceptēts noteikumu projekts “Kārtība, kādā pieprasāma un
iegūstama transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra
informācija”.
Noteikumi nosaka atklātībai nododamo
informāciju, tās apjomu, kā arī personas, kurām informācija
nepieciešama dienesta funkciju veikšanai.
Kārtība paredz, ka informāciju par fiziskajai personai piederošu
transportlīdzekli, identificējot personas datus, iespējams iegūt
tiesībaizsardzības iestādēm; valsts un pašvaldību iestādēm, ja
šādas tiesības attiecīgajām iestādēm ir paredzētas
likumā; zvērinātiem tiesu izpildītājiem, zvērinātiem
notāriem, zvērinātiem advokātiem, veicot amata pienākumus;
sertificētiem administratoriem maksātnespējas lietās attiecībā uz
parādnieka pārstāvjiem; kredītiestādēm un apdrošināšanas
sabiedrībām par fizisku personu, ar kuru tās dibina, groza vai
izbeidz līgumsaistības, kā arī Transportlīdzekļu apdrošinātāju
birojam tā darbības nodrošināšanai.
Fiziskas personas, uzrādot personu apliecinošu dokumentu vai
transportlīdzekļa vadītāja apliecību, informāciju par tai
piederošiem transportlīdzekļiem divreiz gadā varēs saņemt bez
maksas. Juridiskās personas pārstāvim, saņemot informāciju, būs
jāuzrāda personu apliecinošs dokuments vai transportlīdzekļa
vadītāja apliecība un dokuments, kas apliecina informācijas
saņēmēja (juridiskas personas) pārstāvības tiesības.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas atteikumu izsniegt reģistrā
iekļauto informāciju varēs apstrīdēt Satiksmes ministrijā.
Satiksmes ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
Par Ekonomikas un kultūras augstskolas rektori apstiprināta
vēstures doktore Alīnu Ļitviņenko.
A.Ļitviņenko ieguvusi
augstāko izglītību Latvijas Valsts universitātes Vēstures un
filoloģijas fakultātē un Mākslas akadēmijā.
Kopš 1998.gada A.Ļitviņenko ir Ekonomikas un kultūras augstskolas
rektore. Iepriekš strādājusi arī citās izglītības iestādēs –
Rīgas 53.vidusskolā par krievu valodas un literatūras skolotāju,
Latvijas Valsts universitātē par Krievu literatūras un valodas
katedras docenti un Sociālpolitiskās vēstures katedras
pasniedzēju un docenti.
A.Ļitviņenko pētniecības galvenie virzieni ir krievu māksla
emigrācijā, kultūras problēmas, krievu emigrācijas problēmas un
Latvijas vēstures problēmas. Doktorei ir plašs publikāciju klāsts
– vairāk nekā 80, tostarp 25 raksti zinātniskajos žurnālos, divi
mācību līdzekļi u.c.
Par Rēzeknes Augstskolas rektoru apstiprināts ekonomikas
doktors Leonārs Svarinskis.
L.Svarinskis ieguvis
augstāko izglītību Latvijas Valsts universitātes Ekonomikas
fakultātē, kā arī beidzis aspirantūru Maskavas Finanšu
institūtā.
L.Svarinskis kopš 1999.gada ir Latvijas Universitātes Finanšu
institūta asociētais profesors. Iepriekš viņa darbība bijusi
saistīta arī ar banku sektoru – kopš 2002.gada L.Svarinskis ieņem
a/s “Reģionālā Investīciju banka” valdes konsultanta amatu, bet
deviņdesmitajos gados bijis a/s “Latvijas Depozītu banka”
filiāles vadītājs, prezidents.
L.Svarinskis ir 51 zinātniskās publikācijas autors.
Akceptēta 21 920 latu
papildu kompensācijas izmaksa starptautiskajā misijā Irākā
bojāgājušā virsleitnanta O.Baumaņa tuviniekiem. Izdevumi tiks
segti no Aizsardzības ministrijas budžeta līdzekļiem.
Kā
zināms, pildot profesionālā militārā dienesta pienākumus
starptautiskajā misijā Irākā, šā gada 8.jūnijā munīcijas
neitralizēšanas operācijas laikā gāja bojā Nacionālo bruņoto
spēku Nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas rotas vada komandiera
vietnieks virsleitnants Olafs Baumanis.
Viņa ģimene saņem visas Militārā dienesta likumā, likumā “Par
obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un
arodslimībām” un citos normatīvajos aktos paredzētās sociālās
garantijas.
Militārā dienesta likums paredz kompensācijas izmaksu 120
karavīra mēneša algu apmērā profesionālā militārā dienesta
karavīra neatraidāmajiem mantiniekiem, ja karavīrs gājis bojā
dienesta laikā, pildot dienesta pienākumus. Virsleitnanta
O.Baumaņa neatraidāmajiem mantiniekiem šī summa ir 28 080
latu, kas ir mazāk nekā normatīvajos aktos noteiktā summa
obligātā militārā dienesta karavīram, policistam un ugunsdzēsējam
(50 000 latu). Tāpēc tika lemts par papildu kompensācijas
izmaksu.
Aizsardzības ministrs Atis Slakteris uzskata, ka
profesionālā militārā dienesta karavīru un viņu ģimenes
locekļu sociālā aizsardzība šādā gadījumā ir nepietiekama. Tāpēc
plānots, ka jau tuvākajā laikā Ministru kabinetā tiks iesniegti
grozījumi Militārā dienesta likumā, kuru uzdevums būs diferencēti
noteikt šādas kompensācijas apmēru gadījumos, kad karavīrs gājis
bojā, dienesta pienākumus pildot vai pildot kaujas uzdevumu
dienesta pienākumu ietvaros.
Akceptēti grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 25.februāra
noteikumos Nr.94 “Aizsargjoslu noteikšanas metodika ūdens
akvatorijās augšpus un lejpus aizsprostiem”.
Noteikumu
projekts precizē kārtību, kādā tiek atļauti darbi aizsargjoslās,
un tiesības kontrolēt kārtību aizsargjoslās.
Valsts akciju sabiedrības “Latvenergo” filiāles “Daugavas HES
kaskāde” sniegtā informācija liecināja, ka lieliem aizsprostiem
ir ļoti sarežģīti izveidot peldošu šķērsli, lai novērstu
piebraukšanu bīstami tuvu aizsprostam.
Prasība novietot peldošu šķērsli akvatorijā augšpus aizsprosta
attiecināta tikai uz nelieliem aizsprostiem, kuru
aizsargjoslas
kopgarums augšpus aizsprosta ir
mazāks par 200 m. Pie lielākiem aizsprostiem kā brīdinājums būs
sarkanās bojas, kuras paredzēts izvietot divreiz biežāk, nekā to
prasa spēkā esošie noteikumi.
Līdz ar to paredzēta iespēja Vides valsts inspekcijas un
reģionālās vides pārvaldes peldlīdzekļiem iebraukt aizsargjoslās
akvatorijās kontroles nodrošināšanai bez aizsprosta īpašnieka
atļaujas. Izņēmums ir A drošuma klases lielo hidroelektrostaciju
akvatorijas, kurās iebraukšana ir bīstama, jo turbīnas var tikt
palaistas automātiski. Šajos gadījumos iebraukšana jāsaskaņo ar
aizsprosta īpašnieku, tiesisko valdītāju vai tā pilnvarotu
personu, lai garantētu drošību.
Akceptēts noteikumu projekts “Noteikumi par politisko
organizāciju (partiju) un to apvienību gada
pārskatiem”.
Līdz šim normatīvie akti reglamentēja tikai
politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansiālās
darbības deklarāciju saturu un iesniegšanas (publicēšanas)
kārtību, bet gada pārskata sagatavošana normatīvajos aktos nebija
paredzēta.
Projekts ietver politisko organizāciju (partiju) un to apvienību
gada pārskata struktūru, apjomu un saturu, kā arī sagatavošanas,
pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtību. Tas paredz, ka
politiskās organizācijas (partijas) un to apvienības par katru
kalendāro gadu sagatavo gada pārskatu, kas sastāv no bilances,
ieņēmumu un izdevumu pārskata, naudas plūsmas pārskata un
ziņojuma. Paredzēts, ka politiskās organizācijas (partijas) gada
pārskatu pirms iesniegšanas pārbauda tās revīzijas institūcija un
zvērināts revidents. Gada pārskati būs jāiesniedz Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā un Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē.
Politiskā organizācija (partija) saskaņā ar likumu “Par
sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām” ir sabiedriskā
organizācija. Tādēļ projektā par pamatu izmantoti Ministru
kabineta 2000.gada 1.augusta noteikumi Nr.251 “Noteikumi par
sabiedrisko organizāciju, to apvienību un arodbiedrību gada
pārskatiem”, veicot korekcijas, kuru nepieciešamība izriet no
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma. Saskaņā ar
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšlikumiem
politiskās organizācijas (partijas) gada pārskata sastāvā ir
ietverts naudas plūsmas pārskats, precizēta ieņēmumu un izdevumu
pārskata, kā arī bilances shēma.
Izskatīts jautājums “Par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
lifta izbūvei Rīgas Latviešu biedrības namā”, pamatojoties uz
Rīgas Latviešu biedrības lūgumu (RLB) piešķirt finansējumu RLB
nama Merķeļa ielā 13 ekspluatācijai un jauna lifta izbūvei.
Vēsturisko, 1938.gadā iebūvēto liftu nav iespējams modernizēt.
Eksperti konstatējuši, ka izbūvētajā brīvajā lifta šahtā ir
iespējams montēt jaunu liftu, izstrādājot attiecīgu projektu un
veicot nepieciešamos būvdarbus. Jauna lifta izbūvei RLB līdzekļu
nav, tāpēc Kultūras ministrija lūdz izskatīt jautājumu par
līdzekļu piešķiršanu jauna lifta izbūvei RLB namā. Nepieciešamās
izmaksas ir 35 309 lati.
Ministru kabinets nolēma priekšlikumu par papildu finansējuma
piešķiršanu izskatīt vienlaikus ar visu ministriju iesniegtajiem
priekšlikumiem grozījumiem likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam”.
Akceptēti grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 20.janvāra
noteikumos Nr.24 “Bezdarbnieku statusa piešķiršanas
kārtība”.
Grozījumi izstrādāti tāpēc, lai saskaņotu
noteikumos noteiktās prasības ar pieņemtajiem grozījumiem
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā.
Kā zināms, Saeima 2004.gada 22.aprīlī pieņēma grozījumus
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā, kas paredz, ka
tiesības uz bezdarbnieka statusu pēc reģistrēšanās Nodarbinātības
valsts aģentūrā atbilstoši pamata dzīvesvietai ir arī tai
personai, kura saņem valsts izdienas pensiju vai valsts speciālo
pensiju, kā arī personai, kura iegūst izglītību vakarskolā vai ir
pilna laika studējošais augstskolā.
Līdz ar to svītrots noteikumu 3.4. apakšpunkts un precizēta 3.5.
apakšpunkta redakcija.
Akceptēti noteikumi par valsts nodevu ierakstu izdarīšanu
Eiropas ekonomisko interešu grupu (EEIG) reģistrā, kas paredz
valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību un atvieglojumus par
ierakstu izdarīšanu šajā reģistrā (analoģiski kā citiem Uzņēmumu
reģistrā reģistrējamiem subjektiem).
Valsts nodevas likme par EEIG reģistrāciju (arī pārceļot grupas
juridisko adresi no citas Eiropas Savienības dalībvalsts uz
Latviju) būs 8 lati; EEIG filiāles reģistrācijas nodeva būs 6
lati; dibināšanas līguma grozījumu reģistrācija izmaksās 6 latus;
citu ierakstu izdarīšana un ierakstu par EEIG grozīšana izmaksās
4 latus, savukārt reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšanas
nodeva noteikta 2 latu apmērā. Pieteikumu izskatīšanai
steidzamības kārtā līdz šā gada beigām paredzēta nodeva divkāršā
(četru darbdienu laikā) un trīskāršā (divu darbdienu laikā)
apmērā.
Valsts nodeva nebūs jāmaksā par ieraksta grozīšanu reģistrā, ja
grozījums ir saistīts ar administratīvo teritoriju pārveidošanu,
robežu vai nosaukuma maiņu, kā arī ar ielas nosaukuma vai ēkas
numerācijas maiņu; par ieraksta izdarīšanu reģistrā par tādu
EEIG, kuras likvidācijas procesā likvidatora funkcijas pilda
valsts iestāde; ja grozījums tiek izdarīts, pamatojoties uz
tiesas vai valsts iestādes lēmumu, kā arī par tāda ieraksta
izdarīšanu reģistrā, kas saistīts ar maksātnespējas procesa
uzsākšanu, gaitu vai pabeigšanu.
Pieņemts rīkojums ‘’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 386 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 35 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma prasībām.
Akceptēts noteikumu projekts
“Kārtība, kādā piešķiramas valsts mērķdotācijas pašvaldību
apvienošanās (sadarbības) projektu sagatavošanai un
administratīvo teritoriju izpētei”.
Kārtība paredz, ka
valsts mērķdotāciju piešķirs pašvaldību apvienošanās (sadarbības)
projekta sagatavošanai – līdz 10 000 latu un administratīvo
teritoriju izpētei – līdz 2000 latu. Mērķdotāciju piešķirs,
pamatojoties uz reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministra rīkojumu.
Lai saņemtu valsts mērķdotāciju, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā būs jāiesniedz visi nepieciešamie
dokumenti. Apvienošanās projekta sagatavošanai tie būtu:
pašvaldību grupas pieteikums; pašvaldību lēmumi par apvienošanās
projekta sagatavošanas uzdošanu vienai no grupas; pašvaldības
domes (padomes) lēmums par apņemšanos sagatavot apvienošanās
projektu saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas likumu;
apvienošanās projekta izstrādes izdevumu tāme un priekšlikumi par
projekta izpildes termiņu, kā arī – ja kāda no pašvaldību grupas
pašvaldībām ir atteikusies iesniegt pieteikumu apvienošanās
projekta sagatavošanai, lēmumam pievienojama atteikuma pamatota
informācija. Līdzīgi dokumenti iesniedzami arī administratīvo
teritoriju izpētei.
Noteikumi paredz, ka valsts mērķdotācijas apmērs tiks samazināts
par 10%, ja pašvaldību grupā būs mazāk par četrām
pašvaldībām.
Akceptēti divi noteikumu projekti: “Vides trokšņa novērtēšanas
kārtība” un “Noteikumi par akustiskā trokšņa normatīviem
dzīvojamo un publisko ēku telpās”.
Vides trokšņa
novērtēšanas kārtībā noteiktas prasības attiecībā uz vides
trokšņa novērtēšanu un samazināšanu, tostarp noteikti trokšņa
rādītāji, to piemērošanas kārtība un novērtēšanas metodes, vides
trokšņa radīto kaitīgo seku novērtēšanas metodes, prasības
trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plāna trokšņa samazināšanai
izstrādei un sabiedrībai un Eiropas Komisijai sniedzamo
informāciju par vides troksni, tās sniegšanas kārtību un
termiņiem, kā arī par trokšņa robežlielumiem.
Savukārt noteikumos par akustiskā trokšņa normatīviem
reglamentēti pieļaujamie normatīvi dzīvojamo un publisko ēku
telpās, prasības trokšņa mērījumiem un trokšņa rādītāju vērtību
novērtēšanai, kā arī noteiktas institūcijas, kas veiks akustiskā
trokšņa pieļaujamo normatīvu kontroli.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments