Apdrošināšana kļuvusi dārgāka. Kāpēc?
Arī šādos gadījumos noder un jūsu intereses aizstāvēs OCTA Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Daudzi autovadītāji pamanījuši, ka pēc iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) dārgāka kļuvusi ne tikai degviela, bet arī obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA). Tiesa, reizē ar OCTA cenu pieaugumu izdevīgāki kļuvuši arī apdrošināšanas noteikumi.
Cenu kāpums ir ievērojams
Agrāk OCTA polišu cenas regulēja valsts. Tiesa, gandrīz visi apdrošinātāji piedāvāja arī atlaides. Tas nozīmē, ka faktiskās izmaksas bija zemākas nekā valsts noteiktās. Tagad prēmijas lielumu, par kādu pērkam OCTA polisi, regulē tirgus – konkurence apdrošinātāju starpā. Latvijas Apdrošināšanas asociācijas OCTA pastāvīgās komisijas vadītāja un AS “BTA” viceprezidente Jeļena Alfejeva atzīst, ka atsevišķām grupām OCTA polise kļuvusi pat divreiz dārgāka. Tomēr ir arī grupas, kur cenas kritušās. “Raksturīgākajām auto grupām OCTA cenas pieaugušas vidēji divas reizes. Turklāt cenu pieaugums aprēķināts, ņemot vērā iepriekš noteiktās Ministru kabineta cenas bez apdrošinātāju tajā laikā piedāvātajām atlaidēm,” teic J. Alfejeva. Kā galvenos ieguvējus apdrošinātāju pārstāve min gados vecus vadītājus ar veciem auto, kas nedzīvo Rīgā. Tā ir grupa, kura OCTA polisi tagad var nopirkt pat lētāk nekā agrāk.
Apdrošinātājiem lielāks risks
J. Alfejeva norāda, ka tagad
apdrošinātājiem nelaimes gadījumos var būt jāizmaksā lielākas
naudas summas. “Pašreiz apdrošinātāja atbildības limiti ir
noteikti 250 tūkstoši latu katrai ceļu satiksmes negadījumā
cietušajai personai par tās veselībai nodarīto kaitējumu.
Savukārt par mantai nodarītajiem zaudējumiem maksimālā
izmaksājamā summa ir 70 tūkstoši latu neatkarīgi no ceļu
satiksmes negadījumā cietušo personu skaita, proti, maksimālā
summa mantiskajam zaudējumam kopumā, nevis katras cietušās
personas materiālo zaudējumu segšanai,” skaidro apdrošinātāju
pārstāve. Šeit jāatgādina, ka līdz 1. maijam spēkā bija
ievērojami zemāki apdrošinātāju atbildības limiti – deviņi
tūkstoši latu par nodarītajiem zaudējumiem sakarā ar mantas
bojājumiem un desmit tūkstoši latu sakarā ar kaitējumu
veselībai.
Tāpat kā priekšrocību autobraucējiem J. Alfejeva min, ka
apdrošināšanas līgumam, nomaksājot vienu prēmiju, ir jābūt spēkā
visā Eiropas ekonomiskajā zonā un Šveicē. Šie noteikumi tiek
attiecināti arī uz polisēm, kas iegādātas pirms 1. maija.
Nesolīja strauju cenu kāpumu
Vēl pagājušā gada nogalē, runājot
gan ar apdrošinātājiem, gan ar Satiksmes biroja pārstāvjiem, tika
noraidīta iespēja, ka prēmijas varētu strauji pieaugt. Toreiz
Satiksmes biroja valdes priekšsēdētājs Gvido Janevičs, atbildot
uz jautājumu par iemesliem iespējamiem prēmiju pieaugumiem,
teica: “Ja visu laiku durvju ailes augstums ir bijis divi metri,
bet pēc kāda laika aili sāk veidot lielāku – sešu metru augstumā,
vai tas nozīmē, ka cilvēki kļūs garāki? Nē, tā nenotiks. Tāpat
būs arī ar prēmijām – apdrošinātāja atbildības pieaugums
automātiski neizraisīs prēmiju cenu kāpumu. Prēmiju pieaugums ir
gaidāms tad, kad Latvijas iedzīvotāji kļūs turīgāki, iegādāsies
dārgākas automašīnas, strādās labi atalgotu darbu, kā rezultātā,
ja cietīs negadījumā, palielināsies viņiem nodarīto zaudējumu
apmērs. Ja iedzīvotāji nākamajā gadā brauks ar tādām automašīnām
kā pašlaik, nav sagaidāms, ka apdrošinātājiem varētu strauji
pieaugt izmaksājamo atlīdzību apjoms. (..) Ir skaidrs, ka no
nākamā gada uz Latvijas ceļiem neparādīsies tikai jaunas un
dārgas automašīnas, tāpēc arī nav gaidāms, ka strauji pieaugs
izmaksājamo atlīdzību apjoms. Tikai tāpēc, ka palielināsies
apdrošinātāja atbildības limits, prēmijām nebūtu jāpieaug, jo
prēmijas lielumu nosaka reāli izmaksātās atlīdzības.” (Intervijas
pilns atšifrējums “LV” 17.10.2003. Nr. 145 (2910) pielikums
“Eiropas Vēstis” Nr. 35 “Apdrošināšana kļūs dārgāka. Pagaidām nav
tikai zināms, kad.”)
Arī J. Alfejeva toreiz teica, ka “prēmiju pieaugums tik drīz nav
gaidāms. Prēmijas varētu palielināties tikai ar laiku”.
(Intervijas pilns atšifrējums “LV” 17.10.2003. Nr. 145 (2910)
pielikums “Eiropas Vēstis” Nr. 35 “Risks apdrošinātājiem būs
lielāks”.)
Tātad šīs publikācijas liecināja, ka prēmijas par OCTA pieaugs,
bet ne tūdaļ pēc 1. maija. Turklāt J. Alfejeva pagājušās nedēļas
sarunā norādīja, ka lielas apdrošināšanas summas par kaitējumu
veselībai un materiālo kaitējumu nav izmaksātas. Tādējādi tiek
noraidīta iespējamība, ka lielu atlīdzību izmaksa varētu būt
viens no iemesliem, kāpēc strauji kāpušas cenas.
Vai slepena vienošanās?
Vairāki lasītāji, informējot par
augušajām OCTA prēmijas cenām, izteica aizdomas, ka, iespējams,
apdrošinātāji savā starpā vienojušies. Šādu iespējamību
apstiprina fakts, ka dārgu auto īpašnieki bez OCTA polises
iegādājas arī “Kasko” apdrošināšanu. Tātad arī gadījumā, kad
izmaksājama lielāka atlīdzība par materiālajiem zaudējumiem,
apdrošinātājiem nauda jau ir kabatā. Pieņēmums par slepenu
vienošanos, pēc vairāku lasītāju domām, esot iespējams arī vēl
viena apsvēruma dēļ – Latvijas tirgū darbojas tikai septiņi
apdrošinātāji, kas piedāvā OCTA. Protams, septiņu tirgus
dalībnieku starpā slepena vienošanās iespējama salīdzinoši
vienkārši.
Konkurences padomē (KP), kuras viena no funkcijām ir sekot tirgū
notiekošajam, lai nenotiktu slepenas vienošanās, kā arī izskatīt
gadījumus, kad tiek izteiktas pamatotas aizdomas par slepenas
vienošanās gadījumiem, stāsta, ka šajā jomā “nav veikta šā tirgus
uzraudzība”. KP padomes loceklis Uldis Danga sarunā ar “Latvijas
Vēstnesi” skaidro, ka “KP atkarībā no iespējām un resursiem seko
visiem procesiem un veic dažādu tirgu monitoringu. Informācija
par izmaiņām tirgū tiek iegūta dažādos veidos, piemēram,
publikācijas laikrakstos utt. Pašlaik KP rīcībā nav tiešu faktu,
kas apliecinātu, ka apdrošinātāju starpā varētu būt notikusi
slepena vienošanās”.
Arī Satiksmes biroja direktors apdrošināšanas un atlīdzības
jautājumos Juris Stengrevics, norādot, ka šis jautājums gan ir KP
kompetencē, apšaubīja iespēju, ka apdrošinātāju vidū varētu būt
notikusi slepena vienošanās, kuras dēļ pieaugušas OCTA polišu
cenas.
Derīga Latvijā un derīga Eiropā
Kā jau minēts, Sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas likumā (publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”
27.04.2004.) standartlīgums, kas noslēgts par auto apdrošināšanu,
ir spēkā Eiropas ekonomiskās zonas teritorijā (5.2. pants). BTA
piedāvā klientiem iegādāties arī polisi, kas ir lētāka, ja
autovadītājs brauc tikai Latvijas teritorijā. Savukārt, dodoties
ārpus Latvijas robežām, iespējams piemaksāt. Komentējot
situāciju, J. Alfejeva saka: “Visām polisēm ir jābūt derīgām visā
ES. Jā, BTA piedāvā īpašu polises cenu autovadītājiem, kas brauc
pārsvarā tikai Latvijā. Tāda polise maksā mazāk. Savukārt, ja
vadītājs plāno izbraukt ārpus valsts robežām, iespējams piemaksāt
prēmijas starpību un doties arī ārpus Latvijas.”
Šāda BTA rīcība izraisījusi citu apdrošinātāju neapmierinātību.
Skaidrojot situācijas tiesiskos aspektus, “Latvijas Vēstnesis”
vērsās Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK), kurai uzticēta
apdrošināšanas sabiedrību uzraudzība. FKTK sabiedrisko attiecību
speciāliste Ieva Upleja norādīja, ka jautājums par apdrošinātāju
sniegto pakalpojumu nosacījumiem šajā gadījumā nav FKTK uzdevums,
bet ir Satiksmes biroja kompetencē.
Savukārt J. Stengrevics sarunā ar “Latvijas Vēstnesi”
paskaidroja: “Satiksmes birojs kaut ko var lemt un skatīt šādu
jautājumu, bet mēs neko nevaram izdarīt. Rīkoties var tikai
FKTK.” J. Stengrevics atzina, ka “šis jautājums Satiksmes birojā
ir aktuāls. Arī pirmdien, 12. jūlijā, tas tika skatīts padomes
sēdē. Kā jau gaidīts, izvērtās asas diskusijas, tomēr nekāds
lēmums netika pieņemts. Padome vistuvākajā laikā nosūtīs vēstuli
Saeimas Juridiskajam birojam un lūgs likuma skaidrojumu”.
Satiksmes birojs uzskata, ka pašreizējā situācijā netiek
pārkāptas direktīvas prasības, proti, BTA piedāvā polisi, kurai
ir segums arī ārpus Latvijas teritorijas – Eiropas ekonomiskās
zonas valstīs un Šveicē. “Tomēr nav pieļaujama papildu līgumu
slēgšana, proti, tādu līgumu slēgšana, kas nav paredzēta
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas likumā,” piebilda J. Stengrevics.
Tātad strīds par BTA rīcību, piedāvājot polisi par īpašām cenām
personām, kas pārsvarā brauc pa Latviju, vēl nav atrisināts. Cīņa
apdrošinātāju starpā turpinās. Par tās gaitu un rezultātiem
lasītājus informēsim arī turpmāk. J. Stengrevics gan nemācēja
teikt, cik ilgā laikā Saeimas Juridiskais birojs atbildēs uz
vēstuli. Saskaņā ar Latvijā spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem
Saeimas Juridiskajam birojam atbilde būtu jāsniedz pāris nedēļu
laikā.
Uzziņai
Apdrošinātāja atbildības
limits
Iestājoties apdrošināšanas gadījumam, apdrošinātājs, kurš
apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka
civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju
birojs (ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas
fonda) sedz zaudējumus, nepārsniedzot noteikto apdrošinātāja
atbildības limitu:
1) personai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai – līdz 250 000 latu
katrai cietušajai personai;
2) mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai – līdz 70 000 latu
neatkarīgi no trešo personu skaita.
Avots: Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums.
Obligātās sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas parakstīto bruto prēmiju apmērs un izmaksātās bruto atlīdzības (latos)
2002.g. I cet. |
2003.g. I cet. |
2004.g.I cet. |
|
Parakstītās bruto prēmijas |
6 055 699 |
6 067 613 |
6 647 709 |
Izmaksātās bruto atlīdzības |
2 309 501 |
2 247 793 |
3 060 075 |
Avots: Finanšu un kapitāla tirgus komisija