
Operas “Hamlets” 60.izrāde – pēc 60 gadiem
Diriģents Viesturs Gailis Foto: Andris Kļaviņš |
Vaicāts, kurš ir viņa labākais opuss, Alfrēds Kalniņš momentāli atbildējis: “Janka!”. Tā ģimenē un draugu lokā sauca slavenā komponista dēlu Jāni Kalniņu, kas vēlāk kļuva ne mazāk slavens. 1935.gadā pabeidzis operu “Hamlets”, viņš partitūras titullapā rakstīja: “Veltīts manam mīļam tēvam”. Sagaidot Jāņa Kalniņa 100. un Alfrēda Kalniņa 125.dzimšanas dienu, 16. un 17. jūlijā Bauskas pilsdrupās atkal skanēs opera “Hamlets”. Tās pirmizrāde ar pašu komponistu pie diriģenta pults Latvijas Nacionālajā operā notika 1936. gada 17. februārī. Otrs iestudējums tapa 1943.gadā, diemžēl 1944.gada maijā priekškars tam vērās pēdējo reizi. Tā bija operas 59.izrāde. Karš un padomju okupācija Jāni Kalniņu aizdzina trimdā, un viņa vārds visus boļševiku valdīšanas gadus bija nodots aizmirstībai. Tagad, pēc 60 gadiem, “Hamlets” piedzīvos savu 60.izrādi.
“Būt vai nebūt”svaru kausos
Idejas autors ir Jāzepa Vītola
Mūzikas akadēmijas profesors Viesturs Gailis. Viņš arī uzveduma
muzikālais vadītājs un diriģents. Aizvien dziļāk iepazīstot
Latvijas un pasaules opermākslas klasiku, jau pirms daudziem
gadiem dzimusi pārliecība, ka “Hamleta” partitūra ir vērtība, kas
atkal jāceļ gaismā.
Pirmdien Latviešu biedrības namā notika pēdējais mēģinājums pirms
došanās uz Bausku. Pils muzeja direktors Māris Skanis, kura
personā izrādes veidotāji atraduši saprotošu, pretimnākošu un
izdarīgu sabiedroto, pilsdrupas atzina par gluži vai autentisku
vidi Šekspīra laika notikumiem: “Opera būs pirmo reizi, bet te
jau spēlēts “Makbets” un “Karalis Līrs”, monoizrādi par Šekspīru
veidojusi Māra Ķimele.”
Viesturs Gailis teica paldies visiem, kas tuvinājuši senlolotā
sapņa piepildīšanos: “Es pateicos liktenim, kas ļāvis pie
iestudējuma pulcināt kopā tik daudzus talantīgus un
strādātgribošus cilvēkus. Režisors ir Guntis Gailītis, kam
vislielākā pieredze operizrāžu iestudēšanā. Labāku Hamletu par
Viesturu Jansonu būtu grūti iedomāties. Kristīne Gailīte ir kā
radīta Ofēlijas lomai. Krišjānis Norvelis – Klaudijs, Aira Rūrāne
– Ģertrūde. Tās visas ir pērles! Solisti, koristi un orķestra
mūziķi, izrādes mākslinieciskie veidotāji un tehniskie
nodrošinātāji – pavisam vairāk nekā simt cilvēku. Dažādu problēmu
bija tik daudz un naudas tik maz, ka “būt vai nebūt” brīžam
vairāk sliecās uz “nebūt” pusi. Glāba Bauskas pilsētas un rajona
pašvaldību apbrīnojamā atsaucība, arī Rīgas domes un Valsts
kultūrkapitāla fonda atbalsts. Vairāk nekā pusi nepieciešamo
līdzekļu devusi Latvijas Nacionālās operas ģilde Amerikas
Savienotajās Valstīs.”
“Hamleta”mūsdienīgā stīga
Režisors Guntis Gailītis meklējis
vadlīnijas, kas uzvedumu varētu darīt mūsdienīgu: “Man šķiet, ka
mūsu sabiedrībā pašlaik aktuāls ir Klaudija tēls. Kā cilvēks
nonāk pie varas, pie bagātības, kādi ir viņa morāles kritēriji.
Klaudijs nogalina savu brāli, sagrābj valsti, perina jaunus
noziegumus. Pēc kā cilvēks tiecas savā dzīvē, ko grib sasniegt,
kas sagādā gandarījumu? Vai Dievs ir un vai viņš spēj cilvēkam
palīdzēt? Dubultspēle, izlikšanās, meli... Vai tie var glābt, vai
tikai saindēt cilvēku attiecības? – Tie ir jautājumi, uz kuriem
meklējam atbildes savā “Hamletā”, respektējot Jāņa Kalniņa mūziku
un operas scenārija pirmavotus.”
Ķerties pie Šekspīra slavenās traģēdijas – tā latviešu
komponistam bija liela uzdrīkstēšanās. Līdz tam bija zināms tikai
viens precedents: 1868.gadā to mēģināja pārvērst operā Ambruāzs
Tomā, pazīstamās operas “Minjona” autors. Franču komponista
“Hamlets” lielāku ievērību nav izpelnījies, turpretim Jāņa
Kalniņa darbs, pēc laikabiedru liecībām, “pārsteidzis visus”.
Hamleta lomā – Viesturs Jansons Foto: Andris Kļaviņš |
Angļu laikraksta “Times”
kritiķi paredzējuši operas uzvaras gājienu Eiropā. Ceļu
aizšķērsoja karš...
Guntis Gailītis atgādināja, ka pirmos impulsus operas sacerēšanai
komponistam devusi sadarbība ar ievērojamo krievu režisoru un
aktieri Mihailu Čehovu, kas 1932.gadā traģēdiju uzvedis
Nacionālajā teātrī un pats spēlējis titullomu. Jānis Kalniņš
rakstīja uzvedumam mūziku ciešā kopdarbībā ar režisora
norādījumiem. Čehova personība atstāja uz Kalniņu lielu iespaidu
un mudināja dziļāk iejusties Šekspīra traģēdijas būtībā. Un
kopīgi veidotā teātra izrāde tieši atbalsojās operā. Tie bija
akcenti, tempi, darbības dinamika, pats operas librets.
Lai Jāņa Kalniņa mūzika skanētu katrā ģimenē
Biļešu cenas ir demokrātiskas – no
2 līdz 15 latiem, tiek domāts arī par autobusiem, kas rīdziniekus
pēc nakts izrādes varētu atvest mājās. (Tā ir spoku izrāde un
sākties var tikai stundu pirms pusnakts.) Tomēr mūzikas baudījums
netiks liegts arī tiem, kas uz izrādi netiks: trupa darbu
turpinās, taps operas ieraksts. Jau 1997.gadā tika publicēts Ulda
Kokara savākto Jāņa Kalniņa a cappella kora dziesmu
krājums.
Tāda arī ir profesora Viestura Gaiļa iecere: sakārtot latviešu
mūzikas nošu materiālus, iestudēt un popularizēt šo mūziku un
ierakstīt kompaktdiskos. Kā atzīst profesors Ventis Zilberts,
jubilejas tieši ar to ir labas, ka sarosās mūziķi un sarosās arī
klausītāji. No mūsu kultūras mantojuma tiek notraukti
aizmirstības putekļi. Atdzīvojas piemirsti un pat nezināmi
darbi.
Profesors Oļģerts Grāvītis kā “ieteicamo literatūru” Jāņa Kalniņa
jubilejas gadā iesaka Knuta Lesiņa romānu “Janka muzikants”,
Imanta Saksa apceri rakstu krājuma “Latvju Mūzika” 1970.gada
3.numurā, Jēkaba Poruka memuārus “Ciemošanās” un vēl dažu labu
grāmatu. Īpaši varētu pievienoties mudinājumam izlasīt Jāņa
Cīruļa “Muzikanta piezīmes”, kas izdotas Kanādā 1961. gadā. Arī
Imants Sakss jau minētajā apcerē atzīst: “Par Jāņa Kalniņa
tieksmēm pēc patstāvīgiem vaibstiem, modernām saskaņām, dažiem
pavisam revolucionāriem pasākumiem daudz interesantu ziņu ļoti
saistošā valodā sniedz komponists Jānis Cīrulis (1897–1962)
grāmatā “Muzikanta piezīmes”. Šī ir varbūt tā pati autentiskākā
informācija par J.Kalniņu un viņa laika biedru konservatorijas
gadiem.”
Jau minētajā “Latvju Mūzikas” numurā savukārt citēti Jēkaba
Poruka vārdi: “[Jānim] Kalniņam ir it kā divējāda mūzika:
“tautiski” latviska un “moderni” internacionāla. Paradokss, ka
divas tik dažādas lietas var radīt viens mākslinieks, šai
gadījumā ir varbūt vienīgi šķietams. Abos gadījumos autora
personīgā stīga skan tik noteikti, ka mēs no pāris taktīm
pazīstam Kalniņu.”
Ir saglabājusies garā sarkanbaltsarkanā lente, ko pēc “Hamleta”
pirmizrādes saņēmis mūzikas autors. Uz tās uzraksts: “Operas
“Hamlets” komponistam Jānim Kalniņam. – Ministru prezidents
Kārlis Ulmanis.” Plašo Jāņa Kalniņa simtgades pasākumu goda
patronese ir Valsts prezidente Vaira Vīķe–Freiberga. Visvairāk
sarīkojumu būs oktobrī un novembrī. Atkal dzirdēsim Mūzikas
akadēmijas operstudijas “Figaro” iestudēto operu “Lolitas
brīnumputns”, klausīsimies kamermūziku, solodziesmas un vokāli
simfoniskos darbus. Daudziem tā būs pirmā lielā tikšanās ar
latviešu komponista mūziku, kas Latvijā sākusi atgriezties tikai
līdz ar Neatkarību.
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv