Cik iemaksāsi šodien, tik saņemsi rīt
Inese Šmitiņa Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Katrs strādājošais ir dzirdējis, ka jāmaksā sociālais nodoklis. Tikpat bieži ir dzirdētas nopūtas, cik traki, ka tik daudz no algas aiziet nodokļos. Kur tad šī nauda paliek, kādas ir garantijas, ka, pienākot pensijai, es to arī saņemšu, un cik lielā mērā šodienas pensionāru mazās pensijas ir šodienas strādājošo (ne)nopelnītas, “Latvijas Vēstnesim” stāsta Inese Šmitiņa, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) direktore.
– Kādas ir VSAA
funkcijas?
– Mūsu pienākums ir sniegt cilvēkiem likumā noteiktos
pakalpojumus – nodrošināt pensiju un pabalstu saņemšanu. No
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta tiek izmaksātas vecuma
pensijas, invaliditātes pensijas un pensijas apgādnieka zaudējuma
gadījumā, kā arī 12 dažādi pabalsti un atlīdzības. Aģentūra arī
administrē valsts sociālos pabalstus (piemēram, bērna kopšanas
pabalstus un ģimenes valsts pabalstus), kuri gan tiek maksāti no
valsts pamatbudžeta un nav saistīti ar sociālajām iemaksām.
Atšķirībā no sociālās palīdzības dienesta, kas izmaksā pabalstus,
novērtējot cilvēka ienākumus (piemēram, garantētā minimālā
ienākuma pabalsts), mēs izmaksājām pensijas un pabalstus,
tiesības uz kuriem un kuru apmērs stingri noteikts sociālās
drošības likumos.
– Vai pensijas un pabalsti, kurus maksā no apdrošināšanas
budžeta, ir saistīti ar veiktajām sociālajām iemaksām (kuras veic
vai nu darba ņēmējs pats, vai darba devējs)?
– Jā,
pensiju un pabalstu saistība ar veiktajām iemaksām ir sociālās
apdrošināšanas pamatprincips. Tomēr, lai darbinieks nekļūtu par
cietušo negodīga darba devēja dēļ, 2001. gadā Satversmes tiesa
pieņēma lēmumu, ka gadījumos, kad darba devējs par savu
darbinieku nav samaksājis sociālo nodokli, aģentūra, aprēķinot
viņam pensiju vai pabalstu, ņem vērā šīs darba devēja saistības.
Taču, aprēķinot pensijas vai pabalsta apmēru, vērā tiek ņemti
tikai oficiāli deklarētie ienākumi, aploksnē saņemtais aprēķinus
neietekmēs. Arī oficiāli nenoformētas darba attiecības nerada
tiesības uz sociālās apdrošināšanas garantijām.
– Šobrīd sabiedrībā rit diskusija, vai bērna kopšanas
pabalsti, kurus maksās no valsts pamatbudžeta, jāsaista ar
sociālajām iemaksām?
– Diferencēti pabalsti, kas
atkarīgi no iepriekšējā atalgojuma un veiktajām iemaksām,
atbilstu principiem, uz kuriem veidota mūsu valsts sociālās
apdrošināšanas sistēma. Savukārt priekšlikumi šos pabalstus
finansēt no pamatbudžeta šo saistību ar sociālo apdrošināšanu
neparedz. Manuprāt, daļēja algu kompensēšana, bērna kopšanas
periodā izmaksājot pabalstus no pamatbudžeta, ir labs, bet
finansiāli riskants pasākums. Tādēļ es vairāk atbalstu viedokli,
ka bērnu kopšanas pabalsti jāpaaugstina visām ģimenēm, bet nav
jāsaista ar sociālās apdrošināšanas iemaksām.
– Vai aģentūra arī veic uzraudzību pār sociālās apdrošināšanas
budžetu?
– Ilgtermiņa budžeta prognozes ir politikas
veidotāju – Labklājības ministrijas uzdevums. Aģentūra budžetu
plāno divu gadu periodam, kā arī līdzekļu pieejamību ikdienas
maksājumu nodrošināšanai, lai visas piešķirtās pensijas un
pabalsti tiktu laikus un pilnā apjomā izmaksāti. Sociālās
apdrošināšanas izmaksas nevar apturēt vai atlikt uz vēlāku laiku.
Ja budžetā līdzekļu nepietiek, VSAA aizņemas no Valsts kases,
savukārt uz laiku brīvos budžeta līdzekļus mēs noguldām depozītā,
slēdzot līgumus ar Valsts kasi un tādējādi gūstot papildu
ieņēmumus sociālās apdrošināšanas budžetā.
Sociālās apdrošināšanas budžets šobrīd ir stabils
– Kāds šobrīd ir sociālās
apdrošināšanas budžets, cik lielas ir rezerves un kāds ir parāds
valsts pamatbudžetam?
– Sākot ar 2002. gadu, budžets ir
ar pozitīvu bilanci. Šā gada plānotie budžeta ieņēmumi ir 617,1
miljons latu, bet izdevumi – 592,2 miljoni latu. Faktiskā budžeta
izpilde šā gada pirmajā pusgadā liecina, ka ieņēmumi pārsniedz
plānotos par 6,3%, un tiek prognozēts, ka līdz gada beigām brīvo
līdzekļu atlikums varētu sasniegt 55,1 miljonu latu. Tajā pašā
laikā apdrošināšanas budžeta parāds valsts pamatbudžetam šobrīd
ir 64 miljoni latu. Tikai atrisinot jautājumu par uzkrātā parāda
dzēšanu, varam runāt par brīvajiem līdzekļiem un to
izlietojumu.
– Kā jūs vērtējat budžeta stabilitāti ilgtermiņā, kādi ir
lielākie riski, kas to varētu apdraudēt?
– Lai gan
šobrīd budžets ir stabils, jābūt ļoti uzmanīgiem. Jo to
ilgtermiņā vistiešākā veidā ietekmē demogrāfiskās svārstības.
Tāpat jāseko līdzi ekonomiskajai situācijai, jo pēkšņs augsts
bezdarbs arī apdraud budžetu (samazinās sociālās iemaksas, pieaug
izmaksājamie pabalsti). Protams, apdrošināšanas budžetu, tāpat kā
tautsaimniecību kopumā, negatīvi iespaido nelegālā nodarbinātība.
Sava ietekme ir arī pensiju otrajam līmenim, kurā tiek novirzīta
daļa no iemaksām pensiju apdrošināšanai. Šie līdzekļi netiek
izmaksāti pašreizējiem pensionāriem, bet gan uzkrāti. Protams,
ilgtermiņa perspektīvā raugoties, ir tikai apsveicami, ka pēdējos
gados ļoti pieaudzis otrā līmeņa dalībnieku skaits. Pērn no
visiem iespējamiem dalībniekiem (obligātajiem un brīvprātīgajiem)
fondēto pensiju shēmā bija iesaistījušies 60% strādājošo, šā gada
jūnijā – jau 69%. Taču līdz ar to zināma daļa naudas aiziet prom
no pirmā līmeņa. Budžeta plāns paredz, ka šogad pensiju otrajam
līmenim tiks novirzīti 14 miljoni latu, bet pirmā pusgada
rezultāti liecina, ka faktiski līdz gada beigām tie varētu būt
jau 20 miljoni latu, kas līdz ar to nebūs pieejami šodienas
pensiju izmaksām.
– Kā jūs komentētu dažu ekspertu teikto, ka iemaksas otrajā
līmenī būtu vēl vairāk jāpalielina, lai garantētu pensiju
sistēmas stabilitāti ilgtermiņā?
– Ekspertu teiktajam
var piekrist, jo pašreiz noteiktie divu procentu atskaitījumi
uzkrāšanai ir maz, bet pašreizējā situācijā lēmums šo likmi līdz
2010. gadam nepalielināt ir objektīvs. Ir jāsabalansē šodien
tērējamie līdzekļi ar strādājošo vēlmi veidot uzkrājumus savai
pensijai. Jebkurā gadījumā tas ir kompromiss starp divām
paaudzēm. Bez tam strādājošajiem pastāv papildu iespēja pensiju
kapitālu uzkrāt privātajos pensiju fondos jeb tā sauktajā trešajā
līmenī.
Uzkrātās rezerves nedrīkst izmantot politiskiem mērķiem
– Vai jūs piekrītat, ka likumā
būtu jānosaka, ka apdrošināšanas budžeta rezerves drīkst izmantot
tikai demogrāfisko svārstību un citos riska gadījumos?
–
Jau šobrīd likums strikti nosaka, kādiem mērķiem rezerves drīkst
izmantot. Taču vienmēr pastāv risks, ka kādam politiķim būs
kārdinājums cilvēkiem solīt vairāk, nekā iespējams izpildīt. Mana
personiskā pieredze liecina, ka deviņdesmito gadu neapdomīgie
lēmumi (kuri radīja
budžeta parādu) ir devuši labu
mācību priekšdienām ne tikai sabiedrībai, bet arī tiem, kas
lēmumus pieņem. Šobrīd, lai novērstu iespējamos riskus, ir radīta
labāka prognozēšanas sistēma, lai politiķi varētu redzēt savu
lēmumu sekas ilgtermiņā. Bez tam arī pati sabiedrība kļūst
aizvien zinošāka un ir gatava iesaistīties lēmumu apspriešanā.
Šos jautājumus sabiedrība aktīvi diskutē visā Eiropā. Tādēļ, man
šķiet, vairs nevar atkārtoties deviņdesmito gadu scenārijs, kad
vispirms pieņem lēmumus, pēc tam skatās, kas no tā iznācis.
– Pēc kādiem principiem jānotiek pensiju un pabalstu
indeksācijai?
– Indeksācija ir mehānisms, ar kura
palīdzību tiek uzturēta pensiju pirktspēja. Tā ir piesaistīta
diviem kritērijiem – vidējo iemaksu algas un cenu pieaugumam.
Līdz ar to nav mākslīgās atkarības no budžeta iespējām. Šobrīd
jau pensiju indeksācija notiek divreiz gadā. Budžeta stabilitāti
ikgadējā indeksācija neapdraud, jo tā notiek atbilstoši algu
pieaugumam, kas savukārt palielina budžeta ieņēmumus.
– Kā jūs vērtējat domu par mākslinieku izdienas
pensijām?
– Tās tiks maksātas no valsts pamatbudžeta
līdz brīdim, kad šiem cilvēkiem pienāksies vecuma pensijas, kuras
maksās no apdrošināšanas budžeta. Tad tiks pārtraukta izdienas
pensiju izmaksa. Taču ir viena problēma. Tā kā cilvēki agri būs
pārtraukuši darba gaitas, viņiem būs zema vecuma pensija. Līdz ar
to būs nepieciešami līdzekļi piemaksām, kas kompensēs
starpību.
– Kā notiek pensiju otrā un trešā līmeņu
uzraudzība?
– Kopējo pensiju politikas rezultātu
monitoringu veic Labklājības ministrija, savukārt VSAA ir tieši
iesaistīta pensiju otrā līmeņa administrēšanā. Mēs sekojam līdzi
pārvaldītāju darbības atbilstībai noteikumiem un informējam
shēmas dalībniekus par ieguldījumu rezultātiem. Pensiju fonda
uzraudzību veic Finanšu un kapitāla tirgus uzraudzības komisija,
kas nepieciešamības gadījumā var pieņemt lēmumu par kāda
pārvaldītāja darbības apturēšanu un pieprasīt pārkāpumu
novēršanu.
– Vai praksē tādi gadījumi ir bijuši?
– Ir bijuši
sīki pārkāpumi, kas nekavējoties novērsti. Mūs satrauc cita
problēma. Ir bijuši gadījumi, kuros izmantoti negodīgi paņēmieni,
lai piesaistītu vairāk klientu kādam līdzekļu pārvaldītājam.
Piemēram, piedāvā to kā piedevu līzinga pakalpojumiem. Ar to mēs
šobrīd cenšamies cīnīties.
– Ko jūs atbildētu tiem jaunajiem cilvēkiem, kas saka:
nemaksāšu nekādas sociālās iemaksas, jo līdz manam pensijas
vecumam likumi mainīsies vēl desmit reizes?
– Šāda
attieksme pamatojas pēdējos gados gūtajā pieredzē, kad pensiju
likumdošana neskaitāmas reizes tika mainīta, kas, protams, radīja
neuzticēšanos tās stabilitātei. Tomēr atcerēsimies, ka likuma
izmaiņas skārušas tikai tās normas, kas attiecas uz šodienas
pensionāriem. Kopš pensiju reformas uzsākšanas nav mainīts pats
tās pamatprincips, kuru šodien neapšauba vairs neviens – tas, cik
būsi iemaksājis vecuma pensijas apdrošināšanai, arī noteiks tavas
pensijas lielumu.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv
Sociālās apdrošināšanas pabalsti Latvijā
Nr. |
Pakalpojuma veids |
Pensiju/ |
Vidējais |
Pensiju/ |
Vidējais |
1. |
Pensijas |
604 972 |
62,74 |
595 392 |
68,64 |
t.sk. maijā piešķirtās pensijas |
1 757 |
52,36 |
1 967 |
68,50 |
|
2. |
Bezdarbnieka pabalsti |
40 650 |
50,64 |
40 420 |
57,46 |
3. |
Slimības pabalsti |
14 710 |
95,16 |
16 496 |
112,78 |
4. |
Maternitātes pabalsti |
2 007 |
380,13 |
2 166 |
483,52 |
5. |
Paternitātes pabalsti |
– |
– |
409 |
72,99 |
6. |
Apbedīšanas pabalsti |
||||
– apdrošinātās personas vai
viņas |
175 |
287,76 |
194 |
325,97 |
|
– pensionāra nāves gadījumā |
2 093 |
124,32 |
1 986 |
135,61 |
|
– apdrošinātas personas
nāves |
0 |
0 |
1 |
154.57 |
|
– bezdarbnieka nāves gadījumā |
14 |
90,00 |
12 |
105,00 |
|
7. |
Kaitējuma atlīdzības
ČAES |
312 |
15,19 |
359 |
19,63 |
8. |
Kaitējuma atlīdzības
ČAES |
437 |
28,64 |
386 |
33,85 |
9. |
Atlīdzības par darbspēju zaudējumu |
1 775 |
54,41 |
2 454 |
57,26 |
10. |
Atlīdzības par apgādnieka zaudējumu |
30 |
80,71 |
30 |
68,84 |