Ar drošu gribu un apgaismotu skatu
“Mēs nezinām, vai labais uzvarēs, bet mēs zinām, ka ir vērts un cilvēka cienīgi par labo un pilnīgo cīnīties. Tikai gļēvuļi baidās no riska un prasa un gaida absolūtas garantijas. Cilvēks savu radīšanas darbu, savu aktīvo jēgpilno dzīvi tērpj savas tautas īpatnību formās un tā izteic un vieno tanīs personīgo un pārpersonīgo, pārejošo un nepārejošo, mūžīgo”. Tas bija Paula Dāles “aktīvā, heroiskā optimisma” apliecinājums, kuru viņš pauda visos savos darbos.
Pauls Dāle dzimis 1889. gada 23. jūlijā kā sestais bērns Rīgas namsaimnieka ģimenē. Beidzis Rīgas pilsētas klasisko ģimnāziju, viņš 1908. gadā devās uz Maskavas universitāti, lai studētu filozofiju. Jau tobrīd viņš pārvaldīja krievu, vācu, franču, latīņu un grieķu valodu un kā skolotājs varēja piepelnīt studijām nepieciešamo naudu. Universitāti Pauls Dāle beidza ar I šķiras diplomu un tika atstāts pie katedras, lai sagatavotos akadēmiskai darbībai. Vēl pirms diploma saņemšanas enerģiskais students paspēja apmeklēt lielās Eiropas mākslas pilsētas – Vīni,
Karlīne un Kārlis Dāles (vidū) un viņu bērni Austra, Pauls un Modris dzimtas mājās Jakstos. Dzejniece Austra Dāle un filozofs Pauls Dāle ir spožas zvaigznes Latvijas kultūrainā Foto no Māra Dāles arhīva |
Venēciju un Milānu, Ženēvas universitātē noklausīties vairāku profesoru lekcijas un pabūt par mājskolotāju Šveicē.
Ceļš uz Latvijas valsti
Pirmā pasaules kara laikā Pauls
Dāle Maskavā darbojās psiholoģijas institūtā un mācīja valodas
vairākās vidusskolās. Kad Krievijā saplūda latviešu bēgļu
tūkstoši un tika izveidota Latviešu bēgļu centrālkomiteja, viņu
ievēlēja par tās Kultūras biroja valdes locekli. Dāles vārdiem
runājot, tā zināmā mērā bija “latviešu Izglītības minis-trija
bēgļu laikos”, kad Latvija pati vēl eksistēja tikai kā sapnis.
Pauls Dāle ne tikai paspēja veikt pētījumus par Šlēgeļa, Fihtes
un Solovjova filozofiskajiem uzskatiem, bet pievērsās arī apcerēm
par Jāni Poruku un tulkoja vairākus viņa stāstus krievu valodā.
Jānis Poruks viņam bija mīļš ne tikai kā liels dzejnieks, bet arī
kā “domātājs no Dieva žēlastības”:
Pasaules kara laikā auga un nostiprinājās latviešu inteliģences
doma par neatkarīgas Latvijas iespējamību. Vēl vairāk – par
Latvijas universitātes nepieciešamību. “Latviešiem vajaga
nodoties garīgām interesēm, tad tie iegūs visas civilizētās
pasaules ievērību” – šo jaunā filozofa tēzi jau 1913. gadā savā
dienasgrāmatās atzīmēja dzejnieks Kārlis Krūza. 1916. gadā Pauls
Dāle uzstājās ar referātu par patstāvīgu augstskolu brīvā
Latvijā.
Pēc atgriešanās dzimtenē Pauls Dāle 1917. gada nogalē kopā ar
rakstnieku Jāni Lapiņu Valmierā organizēja pirmo latviešu Tautas
universitāti. Viņš vadīja arī Valmieras sieviešu ģimnāziju, pēc
smagā rusifikācijas perioda ieviesdams mācības latviešu valodā.
Bet 1919. gada vidū neatkarīgās Latvijas pirmais izglītības
ministrs Kārlis Kasparsons iecēla Dāli par Augstskolas
organizācijas padomes priekšsēdētāju. Viņš piedalījās arī
Filoloģijas un filozofijas fakultātes veidošanā un kļuva par tās
lektoru.
Latvijā trūka zinātnieku daudzās universitātei nepieciešamās
zinātņu disciplīnās, tāpēc bija jādodas speciālistu meklējumos uz
ārzemēm. Šajos komandējumos Pauls Dāle arī pats papildināja
zināšanas psiholoģijas, estētikas, teoloģijas un fenomenoloģijas
jautājumos. Viņš piedalījās starptautiskos psihologu un filozofu
kongresos Prāgā, Parīzē un Berlīnē, tika aicināts līdzdarboties
starptautiskā filozofiskā žurnāla Philosophia redakcijā un
bija ASV izdotā Psychological Register Latvijas nodaļas
pārstāvis. 1927. gadā tika aizstāvēta doktora disertācija “R.
Avenārija psiholoģiski filozofiskie uzskati un to kritika”. Šai
pašā gadā Pauls Dāle kļuva arī par Eksperimentālās psiholoģijas
laboratorijas (vēlāk institūta) vadītāju. Studenti vēl pēc gadiem
atcerējās viņa lekcijas: “Dāle lasīja visām fakultātes nodaļām
vispārējo kursu psiholoģijā. Viņa iztirzājums bija mierīgs,
koncentrēts un dzīvs, ierosinošs asi fokusētā un metodiskā
domāšanā. Iecienīti un nopietni bija viņa semināri, veltīti
jaunlaiku filozofu mācību iztirzāšanai. Viens no tiem bija
veltīts dvēseles un miesas dzīves sarežģītajai problēmai.
Diskusijas bija dzīvas.” (Jānis Siliņš)
Gaidīt un izturēt
Profesoru kā mierīgu, iejūtīgu un
gaišu personību izteiksmīgi raksturo divas Zentas Mauriņas
vēstules, kuras tēva papīros atradis Māris Dāle un tagad nodod
publicēšanai. Pirmā rakstīta 1937. gadā, kad rakstnieces un
filozofes aktīvā literārā darbība un gatavošanās disertācijas
aizstāvēšanai izraisīja dažādus pārspriedumus, iebildumus un pat
ļaunprātīgus izteicienus:
“Augsti godātais Profesora kungs,
mūsu telefoniskā saruna šodien bija nejauša, bet manā dzīvē tā
ienesa pavasarīgu vēsmu. Bija tik labi ar Jums parunāt. Jūs
nevarat nemaz iedomāties, cik bieži man jāsaduras ar aklu naidu.
Bet es ticu, ka gara gaisma ir tā, kas agrāk vai vēlāk uzvarēs.
Jāprot tikai gaidīt un izturēt. Un labi ir zināt, ka kaut kur ir
arī vēl citi, kas tic tai pašai gaismai. Atļaujiet man Jums
pateikties un Jūs sveicināt Friča Bārdas vārdiem: “Prieks kāds
brīnišķīgs sāk beigās pildīt izmocīto krūti”.
Rīgā 15. IV 37.
Zenta Mauriņa”
Otra vēstule nosūtīta smagā brīdī, kad mirusi Zentas Mauriņas
māsa, un Pauls Dāle šai sakarā izteicis līdzjūtību:
“Augsti godājamais Profesora kungs,
piedodiet man, ka es tikai šodien Jums pateicos par Jūsu
līdzjūtības vārdiem sakarā ar manas māsiņas aiziešanu mūžam
nezināmā pasaulē. Es biju dziļi aizkustināta toreiz, saņemot Jūsu
vēstuli. Jūs taču nepazināt manu māsiņu un nezinājāt, ka viņa ir
visas manas dzīves saule. Sirdī es Jums biju dziļi pateicīga, bet
nepratu nekā uzrakstīt. Arī tagad grūti atrast attiecīgus vārdus,
jo visa dzīves jēga ir zudusi, un jēga ir katras dzīvas dvēseles,
ir vispār visas dzīves iespējas pirmais un galvenais
priekšnoteikums.
Ar patiesu cienīšanu Jūs sveicina Zenta Mauriņa.
Rīgā 26. XI 39.”
Turpmāk vēl