Jauno dalībvalstu ekonomikas analīze
Pasaule bankas (PB) Latvijas birojs vakar publicēja otro ziņojumu par astoņu jauno Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu ekonomiku.
Ziņojums aptver astoņu jauno
dalībvalstu (ES–8) ekonomikas apskatu – analizēta tikai
postsociālisma valstu tautsaimniecība, tāpēc Kipra un Malta nav
pētījuma objektu skaitā. PB speciālistu pētījumā ietverta valstu
galveno ekonomikas rādītāju analīze, valstu sasniegumu un trūkumu
salīdzinājums, ārējo faktoru ietekmes uz tautsaimniecību
novērtējums, kā arī prognozes un ieteikumi.
Komentējot ziņojumu, Pasaules bankas Latvijas biroja ekonomists
Andrejs Jakobsons norādīja, ka ES–8 valstīm daudzi rādītāji ir
līdzīgi. Tā kā valsts ekonomiku lielā mērā raksturo arī
politiskās norises, ievērību pelna fakts, ka jaunajās
dalībvalstīs novērota zema vēlētāju aktivitāte nesenajās Eiropas
Parlamenta vēlēšanās, turklāt tikai Slovākijā uzvaru guvusi
valdošā koalīcija. Sešās valstīs pēc pievienošanās ES stipri
pieaugusi inflācija, secen šī parādība gājusi tikai Slovākijai un
Slovēnijai. Uz inflācijas kāpumu valstis, to skaitā Latvija,
reaģēja, paaugstinot procentu likmes. Jāatzīmē, ka visumā
Latvijas ekonomiskā un fiskālā un monetārā politika PB
speciālistu skatījumā vērtējama pozitīvi. Šis vērtējums balstīts
uz vairākiem rādītājiem. Tā, piemēram, Latvijas iekšzemes
kopprodukta pieaugums 2003. gadā bija 7,5 procenti, bet
atbilstoši prognozēm 2004. gadā tam vajadzētu būt 6,7 procentu
līmenī. Šis rādītājs par 2 procentpunktiem pārsniedz vidējo ES
valstu IKP pieaugumu. Šāgada budžeta deficīts plānots 2,1
procenta apmērā, bet minētās valstu grupas paredzamais vidējais
budžeta deficīts ir 3,2 procenti. Jāatzīst gan, ka plānotā
Latvijas šāgada inflācija – 4,5 procenti – pārsniedz ES–8 valstu
vidējo inflācijas līmeni, taču A. Jakobsons atzina, ka vairākumam
jauno dalībvalstu fiskālās prognozes var izrādīties pārlieku
optimistiskas.
Liela uzmanība ziņojumā pievērsta arī valstu reģionālās
attīstības politikas jautājumiem. PB eksperti atzīmē būtiskās
iedzīvotāju ienākumu, nodarbinātības un citu rādītāju atšķirības
starp vienas valsts dažādiem rajoniem. A. Jakobsons gan atzīst,
ka šāda parādība raksturīga arī augstākattīstītajām vecajām ES
dalībvalstīm, minot atšķirības starp Austrumvāciju un
Rietumvāciju, Ziemeļ-itāliju un Dienviditāliju. Ziņojuma autori
arī norāda uz raksturīgu iezīmi – ES–8 valstu nabadzīgākie
reģioni atrodas tālāk no Rietumeiropas un nereti robežojas ar vēl
nabadzīgākām ārvalstīm. Pēc speciālistu domām, jaunajām
dalībvalstīm, iespējams, vajadzēs izvēlēties starp strauju visas
valsts attīstību un izlīdzinātu reģionālo attīstību. Tomēr PB
Viduseiropas un Baltijas valstu vadošais speciālists Tomass Blats
Laursens atzīmē, ka labi izstrādāta ekonomiskā politika ļauj
mazināt šādas grūtas izvēles nepieciešamību. Protams, liela
nozīme reģionālo atšķirību samazināšanā ir pareizai ES
finansējuma izlietošanai.
Noklausījusies PB komentārus par ziņojumu, ekonomiste Raita
Karnīte atzina, ka Latvijai raksturīga stingra makroekonomiskā
disciplīna. Taču šīs disciplīnas cena ir ļoti augsta – tās dēļ
cieš veselība un zinātne, norādīja R. Karnīte. Kā pozitīvu
paraugu viņa minēja Igauniju, kur makroekonomiskajai politikai
šādu seku neesot.
Jāpiebilst, ka PB Latvijas birojs ziņojumu par ES–8 valstu
ekonomiku publicē četras reizes gadā. To sagatavo PB ekonomistu
grupa T. B. Laursena vadībā, un, ziņojumu sagatavojot, tiek
aplūkotas ekonomikas un finanšu speciālistus visvairāk
interesējošās tēmas un jomas.
Juris Bārtulis, “LV”
ES – 8 valstu stabilitāte
Ekonomikas |
Nodarbinātība |
Tekošais |
Inflācija |
Budžeta |
Parāds |
Politiskie |
|
Polija |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
– |
– |
Ungārija |
+/– |
+ |
+/– |
+/– |
– |
– |
+/– |
Čehija |
– |
+/– |
+/– |
+ |
– |
+/– |
– |
Slovākija |
+ |
– |
+ |
+/– |
+/– |
– |
– |
Slovēnija |
– |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
+ |
Lietuva |
+ |
+/– |
+/– |
+ |
+ |
+ |
+/– |
Latvija |
+ |
+/– |
– |
+/– |
+ |
+ |
+/– |
Igaunija |
+ |
+/– |
– |
+ |
+ |
+ |
+ |
Pasaules Bankas Latvijas birojs