Iespējas studēt ārpus Latvijas
Lai arī Latvijā ir iespēja izvēlēties no vairāk nekā trīs desmitiem augstskolu un pieciem simtiem akreditētu (uz sešiem gadiem) studiju programmu, katru gadu studenti dodas izmēģināt spēkus un apliecināt sevi kādā citā valstī. Ir vairākas iespējas studijām citvalstu augstskolā – arī iespēja studēt kā apmaiņas (exchange) studentam vai par saviem līdzekļiem. Studēt iespējams dažādās valstīs, jo šajā ziņā piedāvājums ir ļoti plašs un daudzveidīgs – Spānija, Islande, Krievija, Čehija, Meksika, Ķīna, Grieķija, un daudzas citas zemes dažādos kontinentos.
Vairākums jauniešu dodas prom ne jau tāpēc, ka viņus neapmierinātu iegūstamās augstākās izglītības kvalitāte Latvijā. Noteicošā ir vēlme bagātināt sevi ar interesantiem iespaidiem, jaunām zināšanām un lielāku pieredzi Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Mācības nodrošina stipendija
Viena no iespējām, kā mācības turpināt ārzemēs, ir pieteikšanās uz kādu no starpvaldību un starpministriju noslēgto līgumu piedāvātajām stipendijām. Studentam gan jāzina, ka gandrīz visās valstīs mācības notiek valsts valodā, izņemot Dāniju, Islandi un Nīderlandi, kur pieļauj angļu valodu, un gadījumus, kad kādu studiju programmu piedāvā apgūt angļu valodā. Šāda veida stipendijas lielākoties tiek piedāvātas maģistrantūras un doktorantūras studentiem, taču ir arī valstis, kuras aicina vidusskolu beidzējus, piemēram, Krievija, un pirmā kursa studentus – Ķīna. Izglītības un zinātnes ministrijas Eiropas Integrācijas un starptautisko palīdzības programmu koordinācijas departamenta Starptautisko sakaru daļas vecākā referente Anita Vahere stāsta, ka diezgan reti konkurss, lai iegūtu stipendiju, ir liels. Reizēm uz trim vietām pretendē četri cilvēki, taču ir reizes, kad interesentu nav – pagājušogad uz Meksiku studēt neaizbrauca neviens, lai gan kā ik gadu tika piedāvātas divas vietas. Lai pretendētu uz kādu no šāda veida stipendijām, studentam jāinteresējas savas augstskolas ārējo sakaru daļā vai Izglītības un zinātnes ministrijā. Arī Anita Vahere ir gatava atbildēt uz studentus interesējošiem jautājumiem.
Apmaiņas ceļš – iespēja tiek dota katram
Apmaiņas veidā kopumā ārvalstīs
pagājušajā akadēmiskajā gadā studēja 673 studenti no 25 Latvijas
augstskolām.
Jānis ir viens no tiem četriem, kuri kā apmaiņas studenti mācījās
Portugālē, Institute Superior de Contibilidade e Administracao
de Coimbra (Coimbra Institute of Accounting and
Administration). Viņš šogad beidza otro kursu un Portugālē
nokļuva, piedaloties “Socrates/Erasmus” studentu apmaiņas
programmā, kas ir Eiropas Savienības projekts. Tajā iesaistījušās
ES dalībvalstis un kandidātvalstis. Uz “Socrates/Erasmus”
stipendiju var pretendēt jebkura akreditēta augstskola un katras
augstskolas fakultātē jābūt koordinatoram, kura pienākums ir
darīt zināmu, ka šāds projekts pastāv un uz to var pieteikties.
Koordinatoram arī jāapzina tie studenti, kuri kandidē uz šo
stipendiju un jāpalīdz tiem.
Vasaras sākumā,
atgriezies no Portugāles, Jānis varēja droši teikt, ka, mācoties
tur, juties vairāk nekā konkurētspējīgs ar Latvijā iegūtajām
zināšanām. Īpaši atšķirība esot jūtama angļu valodas prasmes
līmenī, kas Latvijā ir nesalīdzināmi augstāks. Sevišķi Jāni
pārsteigusi turienes studentu nevēlēšanās ātrāk beigt studijas –
daudzi studē jau astoņus gadus un ir tikai trešajā kursā no
četriem.
Šāda veida projekti ļauj salīdzināt situāciju pašmāju augstskolās
un ārpus Latvijas studentiem, kuri augstskolās teicami
mācījušies, bijuši aktīvi un ieinteresēti gan papildināt
līdzšinējās zināšanas, gan pilnveidot personību.
Svešumā pavadīto laiku iespējams darīt vieglāku
Lai dotos mācīties svešumā un lai
to vispār būtu vērts darīt, pirmkārt, jābūt motivācijai un jāzina
mērķis, pēc pusgadu ilgām studijām Beļģijā atzīst Dinārs. Kā otru
svarīgāko kritēriju, lai varētu izturēt sešus mēnešus vai ilgāk
prom no mājām svešā vidē un lai nezaudētu koncentrēšanos un
mērķtiecīgumu, kas nepieciešams, lai pilnvērtīgi izmantotu
mācībām paredzēto laiku un līdzekļus, Dinārs min cilvēka spēju
komunicēt, prasmi pielāgoties, jo, vienam nonākot svešā vidē un
nespējot rast kontaktu ar pasniedzējiem, grupas vai istabas
biedriem, izturēt ir ļoti grūti.
Salīdzinot mācību procesu Latvijā un Beļģijā, Dinārs kā pilnīgāku
un sev interesantāku atzīst Beļģijas mācību vielas apgūšanas
veidu. Viņaprāt, Latvijas augstskolās trūkst praktiķu. Beļģijā
reti var redzēt lektoru, kurš studentiem mācību vielu pasniedz
tikai kā sausu teoriju. “Likumu, kuru pasniedzējs vairākas reizes
nolasa un kurš man jāieraksta pierakstu kladē, es varu izlasīt
mājās,” saka Dinārs. Beļģijā nevienu nepārsteidz, ja pasniedzējs
lekcijas laikā apsēžas uz galda, joko un dalās savā pieredzē,
apgūstamo mācību vielu sasaistot ar paša piedzīvotiem gadījumiem,
tādējādi rodot kopīgu valodu ar auditoriju, kas studiju procesu
padara vieglāku un abpusēji uzlabo attiecības, lai varētu
mācīties ar prieku. Augstskolā, kurā mācījās Dinārs, izplatīta un
studentu atzīta mācību vielas apguves metode ir darbs grupās; tā
strādājot, studentiem ir interesanti un viņi vairāk iemācās, jo,
gatavojot uzstāšanos par vajadzīgo tēmu kopā ar grupu, vielas
fragments tiek apgūts teicami, un ir interesanti skatīties un
klausīties, ko sagatavojušas pārējās grupas. Tā no fragmentiem
tiek iegūta kopaina. Arī Ilze, kas Latvijā studējusi divās
universitātēs, kur vienā izmantota minētā metode, bet otrā ne,
atzīst, ka grupu darbs ir ļoti vērtīgs.
Mācoties ārvalstīs, studentiem jārēķinās ar to, ka ļoti pietrūks
māju un reizēm gribēsies visu pamest un doties atpakaļ. Tieši
tāpēc tik svarīga ir spēcīga mērķa apziņa, kādēļ students
ieradies. Jāprot sadzīvot ar visdažādāko valstu pārstāvjiem.
Atšķirīgas mentalitātes, paradumi un īpašības ir jāprot un jāspēj
pieņemt – sadzīvē tas ir ļoti svarīgi. Dinārs, dzīvojot kopā ar
beļģiem, spāņiem, itāliešiem, poļiem un vēl citu nacionalitāšu
pārstāvjiem, smejot stāsta, cik atšķirīgi ir šo cilvēku paradumi.
“Baidos apgalvot, ka visi beļģi, taču lielākā daļa noteikti, kā
labāko laiku gulēt iešanai atzīst vakaru līdz pulksten 23, bet
spāņiem šķiet, ka tad pienācis īstais laiks, lai pagatavotu
vakariņas. Kad beļģi sāk tīrīt zobus, spāņi rosās virtuvē – mizo
un vāra kartupeļus. Pārējiem bija grūti pierast pie īpatnībām,
kas piemīt itāliešiem, kuri līdz vēlai naktij var sēdēt pie vīna
glāzes un nelikties traucēti, ja kāds no istabas biedriem vēlas
iemigt.” Taču, kā atzīst Dinārs, šīs dažādās kultūras vienkop
veidojušas sadzīvi interesantāku, protams, neiztiekot arī bez
pārpratumiem un domstarpībām.
Atgriezies Rīgā, lai
turpinātu mācības Latvijas augstskolā, Dinārs secina, ka ārzemēs
ieguvis trīs lietas: ir paplašināts redzesloks un uzlabota spēja
komunicēt ar gandrīz jebkuru cilvēku, un tas liek justies
pārliecinātākam par sevi un drošākam; bijusi iespēja paceļot pa
Eiropu; protams, iegūtas zināšanas. Tomēr augstāk Dinārs vērtē
to, kas iegūts tieši personības pilnveidošanā.
Studēt var arī par saviem līdzekļiem
Ja finansiālā situācija atļauj un
nav vēlmes piedalīties konkursā uz kādu no stipendijām vai
ārvalstīs studēt ar apmaiņas programmas starpniecību (kā viens,
tā otrs veids ļoti bieži pilnīgi sedz studiju un dzīvošanas
izdevumus), var mācīties par saviem līdzekļiem.
Lai uzsāktu studijas, piemēram, ASV, vispirms jāatrod augstskola,
kurā būtu interese mācīties. Tad ar šo mācību iestādi jāsazinās,
lai saņemtu tālākas instrukcijas. Interesentiem jāņem vērā, ka
gan sazināšanās, gan eksāmenu kārtošana, reģistrēšanās un
dokumentu kārtošana notiek ar interneta starpniecību. Viena no
interneta adresēm, kur vai meklēt palīdzību, ir
www.fafsa.ed.gov.
Pašlaik no visiem ārvalstīs
studējošajiem latviešiem deviņi procenti studē ASV. Mācības ASV
vidēji gadā izmaksā 25 000 līdz 27 000 dolāru. Šajā summā
iekļautas studiju izmaksas, pēc studenta vēlēšanās dzīvošana
kopmītnēs vai dzīvoklī, kas jādala ar kursabiedriem, un
trīsreizēja ēdināšana dienā. Lauma, kas gan ne par saviem
līdzekļiem šā gada septembrī uzsāks studijas ASV, stāsta, ka
Amerikā kopmītņu telpas esot ļoti labi iekārtotas, kā labā
dzīvoklī. Tiem, kuri studē Amerikā, atkrīt problēma, kas skar
daudzus Latvijā, proti, iespēja atrast darbu, jo studenti pēc
augstskolas beigšanas automātiski tiek iekārtoti darbā attiecīgjā
nozarē.
Lauma arī min aptuveno summu, kas nepieciešama mēnesī dzīvošanai
– pats minimums esot 200 dolāru. Ja ir vēlēšanās dzīvot ar
nedaudz plašāku vērienu, protams, jārēķinās ar lielāku naudas
summu, bet tā neesot problēma. Studijas ar darbu ir viegli
apvienot un nav sevišķi grūti atrast darbu, kur gūt kaut nelielus
papildu ienākumus. Pašlaik aptuveni 25 procenti no Amerikā
studējošiem ir citvalstu studenti, tostarp arī latvieši.
Vairākums jauniešu dodas prom ne jau tāpēc, ka viņus
neapmierinātu iegūstamās augstākās izglītības kvalitāte Latvijā.
Noteicošā ir vēlme bagātināt sevi ar interesantiem iespaidiem,
jaunām zināšanām un lielāku pieredzi, lai būtu spēcīgāki
konkurenti darba tirgū, uzsāktu vai turpinātu karjeru un lai pa
tās kāpnēm varētu kāpt pēc iespējas augstāk.
Kate Rūķēna