Latviešu un somu kultūru krustpunktos
Hivinkē sanatorija, kur 1916.gada aukstajā pavasarī aizritēja Jēkaba Dubura pēdējās dienas Foto: Andris Kļaviņš |
Jēkaba Dubura pēdējā mājvietā
Hivinkē (Hyvinkää) ir neliela pilsētiņa Somijas dienvidos (56 km no Helsinkiem) ar pievilcīgu dabu, brīnišķīgu, mūsdienīgu baznīcu,
mākslas centru un dzelzceļa
muzeju.
Taču tūristi to apmeklē reti. Situācija var mainīties tad, kad
latvieši apzināsies šīs vietas nozīmīgumu mūsu kultūrā, uztvers
to kā piemiņas vietu, kur 1916.gada 4.jūnijā (p.v.st.) mūžībā
aizgāja viens no izcilākajiem visu laiku latviešu skatuves
māksliniekiem Jēkabs Duburs (1866 – 1916.).
Pagājušajā gadā mēs Hivinkē ieradāmies pirmo reizi. To plaši
aprakstīja arī vietējais laikraksts. Toreiz braucām ar zināmām
bažām – vai somu kolēģa Sepo Vīkari atrastā sanatorija un kapi ir
īstie?
Taču, kad ieraudzījām ēku ar visu tornīti un Jēkaba Dubura
istabas logu gluži kā mūsu muzejā redzamajās fotogrāfijās,
sapratām, ka tiešām atgriežamies pagātnē.
Pirmā pasaules kara gados, kad latvieši dodas bēgļu gaitās,
Jēkabs Duburs aizbrauc uz Maskavu, kur 1915./1916.gada sezonā
intensīvi strādā latviešu teātrī.
Viņa tēlojums bēgļiem ir savā ziņā simboliska saite ar Latvijas
zemi un tautu, jo mākslinieks latviešu apziņā saaudzis ar Rūdolfa
Blaumaņa Indrānu tēvu kā šīs lomas pirmais atveidotājs un
tradīcijas iedibinātājs.
J.Duburs ir viena no lielākajām autoritātēm sava laika teātrī.
Spēlējis operetēs un operās, komēdijās, drāmās un traģēdijās
visdažādākā ampluā lomas: naivus jaunekļus, pieredzējušus
sirmgalvjus, blēžus, pagasta nabagus un aristokrātus (Icigs
Mozus, Krīvs, Langarts, Polonijs, Šeiloks, Mefistofelis, Karalis
Līrs, Ābrams, Roplainis, Indrānu tēvs u.c.)
Jēkabs Duburs pārdomās par runas mākslu un
kādā mēģinājumā Foto no LAB Misiņa bibliotēkas krājuma un no Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja arhīva |
J.Dubura izpildījumā latviešu
apziņā ienāk Aspazijas un Raiņa dzeja, V.Plūdoņa “Rekviēms”,
E.Dārziņa, J.Vītola un A.Kalniņa solodziesmas. Viņa režijā
pirmoreiz uz skatuves parādās A.Brigaderes “Sprīdītis”,
R.Blaumaņa “Indrāni” un “Ugunī”.
1909.gadā darbu sāk Latvju dramatiskie kursi, ko tautā bieži dēvē
vienkārši par Dubura kursiem.
1916.gada ziemā Jēkabs
Duburs spoži nosvin savu 50 gadu jubileju, spēlēdams Langartu
Aspazijas lugā “Zaudētās tiesības”. Viņš iepazīstas ar
K.Staņislavski, kuru ieinteresē latviešu mākslinieka deklamācijas
teorija, J.Duburu aicina iestudēt izrādi Maskavas Dailes
teātrī.
Visas šīs lietas traucē viņa veselības stāvoklis, kas strauji
pasliktinās. Lēkmjveidīgās galvassāpes, kas J.Duburu moka jau
gadiem ilgi, kļūst neciešamas.
Latviešu mākslinieku izstādē Maskavā viņš satiekas ar Elliju
Rozentāli. Neskatoties uz traģisko pieredzi ar R.Blaumani, viņa
arī J.Duburam iesaka doties nevis uz Davosu, bet uz Somiju, kur
būšot jau pavasaris. Hivinkē pirms vairāk nekā desmit gadiem
atvērta jauna sanatorija. Tas būšot arī lētāk.
Maskavas latviešu sirsnīgi pavadīts, J.Duburs brauc uz
Pēterburgu, kur dažas dienas ciemojas pie J.Vītola. Hivinkē viņš
ierodas aprīļa beigās.
Tur ir neparasti auksts – snieg un snieg. Uzsnigušais sniegs ir
liels pārsteigums J.Duburam, kurš savu “barona” kažoku atstājis
lombardā Rīgā, bet ziemas mēteli Maskavā. Salšana veselības
stāvokli tikai pasliktina. Reti uzlabošanās brīži, kad J.Duburs
mēģina strādāt pie savas deklamācijas teorijas, mijas ar jaunām
sāpju lēkmēm. J.Duburu pārvieto uz citu, sau-laināku istabu, viņu
grib sūtīt uz Helsinkiem, lai varētu veikt papildu
izmeklēšanu.
Jūnija pirmajās dienās veselība atkal krasi pasliktinās, un
4.jūnijā J.Duburu atrod mirušu. Viņu ir ķērusi trieka.
Mirušo ievieto cinka zārkā, kas līdzīgs laivai, un apglabā kapos
turpat pie sanatorijas. Uz bērēm ir atbraukuši tikai divi
latvieši – viņa audzēkņi F.Grunte un O.Āriņa. Latvieši noliek
skaistu
liliju vainagu, kas ir vienīgais.
Kā vēstulē raksta F.Grunte:
“Paglabājām Duburu ļoti skaistā, saulainā dienā. Savādi skanēja
somu zvani un somu mācītāja runa. Viss tik klusi, klusi, un mēs
divi vien.”
Jēkaba Dubura izvadīšana
Lielajos kapos |
Skatoties fotoattēlā uz dīvaino
kapu ar pāris pavadītājiem, gribot negribot jādomā par to, cik
vientuļš ir skatuves mākslinieks, kas atrauts no savas tautas un
dzimtenes.
Tā paša 1916.gada rudenī notiek J.Dubura pārbedīšana Rīgas
Lielajos kapos, kur pulcējas pavadītāju tūkstoši. Daudz ziedu un
vainagu.
Bet kapsēta Hivinkē ir arī šodien. Neliela, apkārtējo namu
ieskauta. Maz atšķirīga no Latvijas kapsētām.
Arī sanatorija turpina darboties kā ārstniecības iestāde, kas
specializējas diagnosticēšanā. Tās pirmais stāvs, kurā mums
atļauj ieiet, ir saglabājies nepārbūvēts. To izdaiļo 20.gs.
sākumam raksturīgie jūgendiskie rotājumi. Augšējie stāvi
iekštelpās ir pārbūvēti. Līdz J.Dubura istabai torņa trešajā
stāvā šoreiz vēl netiekam.
Pie ēkas ir plāksnīte, ka šeit 1915.gadā uzturējusies izcilā
krievu dzejniece Anna Ahmatova.
Mūsu pienākums ir pielikt plāksnīti Jēkabam Duburam. To atzīst
arī mūsu pavadonis somu profesors Sepo Vīkari: “Mēs jūs
atbalstīsim. Latvijai tikai jāsaka pirmais vārds.”
Māra Eņģele,
Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja direktora vietniece
Otīlija Āriņa un Fricis Grunte pie sava skolotāja Jēkaba Dubura kapa Foto no Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja arhīva |