Par valsts budžeta izpildi, grozījumiem un iecerēm
Vakar finanšu ministrs Oskars Spurdziņš informēja mediju pārstāvjus par valsts budžeta izpildi 2004.gada pirmajos sešos mēnešos, par paredzētajiem 2004.gada budžeta grozījumiem un valdības iecerēm 2005.gada valsts budžetam.
Oskars Spurdziņš Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
O.Spurdziņš vairākkārt uzsvēra
faktu, ka 2004.gada pirmajā pusgadā valsts budžeta ieņēmumu plāns
ir būtiski pārpildīts. Izņemot akcīzes nodokli, nodokļu ieņēmumi
pa atsevišķiem nodokļu veidiem ir augstāki, nekā sākotnēji
plānots. Tā uzņēmumu ienākuma nodoklis šā gada sešos mēnešos ir
iekasēts vairāk nekā 154%, pievienotās vērtības nodoklis – 109%,
azartspēļu un izložu nodoklis – 121%, muitas nodoklis –
124%, valsts nodevas – 126%, sociālās apdrošināšanas
iemaksas – 107% un iedzīvotāju ienākuma nodoklis – 114%. Budžeta
ieņēmumi zemāki, nekā plānots gada sākumā, ir akcīzes nodoklim,
sasniedzot 98%. Tomēr, kā atzina finanšu ministrs, šis rādītājs
liecina par pozitīvām tendencēm akcīzes nodokļa administrēšanā,
lai arī tas nav izpildīts par 100%. Kopumā 2004.gada sešos
mēnešos valsts budžeta ieņēmumi bijuši 986,6 miljoni latu, kas ir
par 92,4 miljoniem latu vairāk, nekā plānots šajā periodā un par
120 miljoniem latu vairāk nekā 2003.gada pirmajā pusgadā. Līdz ar
to nodokļu ieņēmumu plāns ir izpildīts par 110%. Tas lielā mērā
saistīts ar izmaiņām nodokļu iekasēšanā pēc 1.maija un Valsts
ieņēmuma dienesta (VID) sekmīgo darbību, atzina
O.Spurdziņš.
Runājot par grozījumiem 2004.gada valsts budžetā, finanšu
ministrs norādīja: lai arī nodokļu prognozes ir būtiski
pārpildītas, budžeta grozījumiem pieprasīto naudas apjomu pilnā
apmērā neizdosies piešķirt. Kopumā valdības prioritātēm budžeta
grozījumos ir atvēlēti 54,4 miljoni latu, kas ir trīsreiz mazāks
naudas apjoms par ministriju pieprasīto. Lielākā daļa līdzekļu
paredzēti trīs prioritātēm – izglītībai, lauksaimniecībai un
veselības aizsardzībai. Izglītībai paredzēts novirzīt gandrīz 10
miljonus latu, subsīdijām lauksaimniekiem un akcīzes nodokļa
kompensācijai – 35–40 miljonus, bet medicīnas nozarei – 2–4
miljonus latu. Visbūtiskāk budžeta grozījumi ietekmēs izglītības
nozarē strādājošos. Neslēpjot gandarījumu, O.Spurdziņš paziņoja,
ka vidēji pedagogu darba alga palielināsies par 65 latiem pirms
nodokļu nomaksas, kas ir vērienīgākais pedagogu algas pieaugums
pēdējo gadu laikā. Komentējot sīkāk pedagogu algu paaugstinājumu,
finanšu ministrs sacīja, ka skolu pedagogiem tas varētu būt
vidēji 25 lati, augstskolu pedagogiem – vidēji 165 lati, un skolu
direktoriem – vidēji 47 lati pirms nodokļu nomaksas. Precizējumi
naudas sadalē ar attiecīgo nozaru ministriem vēl nepieciešami
lauksaimniecībā un medicīnā, tomēr par pēdējo zināms, ka aptuveni
puse naudas tiks novirzīta veselības jomā strādājošo algu
paaugstināšanai un sistēmas sakārtošanai. Otra puse –
medikamentu kompensācijai. Jāatzīmē, ka 2004.gada valsts budžeta
grozījumi valdībai Saeimā jāiesniedz līdz 12.augustam.
Informējot par 2005.gada valsts budžeta iecerēm, O.Spurdziņš
uzsvēra: lai arī valdība turpinās darbu pie sociālo programmu
realizēšanas, iedzīvotājiem jāsaprot, ka visas sociālās problēmas
vienlaikus atrisināt nav iespējams. Kā prioritātes sociālajā jomā
nākamā gada budžetā ir iecerētas pedagogu algas, ar nodokļiem
neapliekamais algas minimums un bērnu kopšanas pabalsti. Tā
pedagogu algu palielināšanai 2005.gada budžetā paredzēts piešķirt
36 miljonus latu, ar nodokļiem neapliekamais algas minimums tiks
paaugstināts līdz 26 latiem līdzšinējā 21 lata vietā un no 10,5
latiem līdz 18 latiem par katru apgādībā esošo personu, kam no
budžeta būs nepieciešami 18 miljoni latu. Savukārt māmiņu
pabalstu paaugstināšanai iecerēts atvēlēt ap 20 miljoniem latu.
Komentējot pēdējās dienās izraisījušos diskusiju par valdības
ieceri nepalielināt minimālo darba algu no 80 uz 90 latiem ar
2005.gada 1.janvāri, finanšu ministrs norādīja, ka šāda situācija
izveidojusies iepriekšējās valdības laikā bezatbildīgi doto
solījumu dēļ. Lai palielinātu minimālo darba algu, papildus
budžetā būtu nepieciešami 40 miljoni latu, tomēr šādu naudu
ieplānot nav reāli, teica O.Spurdziņš. Tā kā ar nodokļiem
neapliekamais algas minimums skar lielāku iedzīvotāju daļu nekā
minimālās algas paaugstinājums, valdība izvēlējusies pirmo kā
savu prioritāti. Tomēr tas nenozīmē, ka jautājums par minimālās
algas paaugstināšanu tiek izsvītrots no valdības darba kārtības –
atgriezties pie tā valdība varētu, diskutējot par 2005.gada
budžeta grozījumiem un 2006.gada valsts budžetu, norādīja finanšu
ministrs.
Vineta Kleinberga