Lielākā daļa SAPARD naudas tikusi turīgākajiem Latvijas reģioniem
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Latvijā jau sākusies Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu apgūšana. Šajā nedēļā pirmos līgumus par struktūrfondu līdzekļu piesaisti slēdza piecu Vidzemes zemnieku saimniecību un viena lauksaimniecības kooperatīva pārstāvji. Šādā brīdī īpaši svarīgi ir palūkoties pagātnē un izvērtēt, kā notikusi viena no ES pirmsstrukturālajiem fondiem – SAPARD – apgūšana. SAPARD pārņemšanu analizēt ir svarīgi ne tikai tādēļ, lai padarītu finanšu līdzekļu pārņemšanu optimālāku un tādējādi veicinātu Latvijas integrāciju ES. Būtisks SAPARD darbības mērķis bija arī sagatavot darbībai ES Latvijas lauksaimniekus un ierēdņus.
Līdz šim plašsaziņas līdzekļos vairākkārt skandēts, ka Latvija sekmīgi apgūst SAPARD naudu. Tomēr uzreiz rodas jautājums – ko nozīmē sekmīgi apgūt naudu? Efektīva līdzekļu pārņemšana – tā nav tikai ES piedāvāto finanšu līdzekļu izsmelšana. Daudz nozīmīgāka ir naudas ieguldīšanas vieta un rezultāts. Vēl nav iespējams vispusīgi analizēt Latvijas reģionu makroekonomiskos rādītājus, lai pārliecinātos, vai SAPARD nauda ir devusi impulsu Latvijas reģionu straujākai izaugsmei. Tomēr ir vairāki citi aspekti, kuru analīze ļauj izdarīt secinājumus par šīs programmas efektivitāti Latvijā.
SAPARD palīdzība kandidātvalstīm
SAPARD finansējumu Latvija saņem
kopš 2002.gada. Līdz ar iestāšanos ES pirmspievienošanās
palīdzība Latvijas laukiem un lauksaimniecībai vairs nav
pieejama. Finansējumu bija iespējams saņemt vairākiem mērķiem –
ilgtspējīgas lauksaimniecības attīstībai, integrētai lauku
attīstībai un vides uzlabošanai. Šīs mērķprogrammas savukārt
dalās vairākās atbalsta programmās un apakšprogrammās.
Lai saņemtu SAPARD līdzekļus, sākumā bija jāizstrādā Latvijas
lauku attīstības plāns (LLAP). Darbs pie šī plāna tika uzsākts
1999.gadā. LLAP satur vispusīgu situācijas skaidrojumu,
analizējot Latvijas lauksaimniecības stiprās un vājās puses, kā
arī iespējas. Pirms LLAP gala versijas nosūtīšanas EK
Lauksaimniecības ģenerāldirektorātam plāna pārbaudē tika
iesaistīti neatkarīgi eksperti. 2000.gada 3.aprīlī sagatavoto
LLAP nosūtīja Eiropas Komisijai. Atklājās dažas nepilnības, kuras
tika labotas. LLAP apstiprināja 2000.gada rudenī. Vienlaikus ar
LLAP sagatavošanu un apstiprināšanu notika arī Lauku atbalsta
dienesta (LAD) izveide un akreditācija. LAD akreditāciju saņēma
2001.gada decembrī un tika izveidota, lai atdalītu
lauksaimniecības stratēģijas un politikas veidošanas
funkcijas.
Atbilstoši ikgadējiem finanšu līgumiem kopā Latvija no ES SAPARD
programmas ir saņēmusi 72,2 miljonus latu. Pamatā SAPARD atbalsta
saņēmēji ir zemnieki, lauksaimniecības uzņēmumi, lauku uzņēmēji
un lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumi.
Turīgākajiem tiek vairāk naudas
Analizējot informāciju par
iesniegtajiem projektiem pa reģioniem, Latvija tiek sadalīta
Ziemeļkurzemes, Dienvidkurzemes, Zemgales, Lielrīgas,
Ziemeļvidzemes, Viduslatvijas, Ziemeļaustrumu, Austrumlatgales un
Dienvidlatgales reģionā (skatīt zīmējumu). Saskaņā ar lauku
teritoriju veidu raksturojumiem Latvijā (no LLAP) attīstībā
atpalikuši lauku reģioni ir Viduslatvijas, Ziemeļaustrumu,
Dienvidlatgales un Austrumlatgales reģions. Pēc LAD publiskās
informācijas (situācija 14.04.2004.) minētajās Latvijas vietās
gan saņemto, gan apstiprināto projektu skaits diemžēl ir
vismazākais. Vismazākais kopumā atbalstīto projektu skaits ir
Austrumlatgales reģionā (91). Nedaudz lielāks tas ir
Ziemeļaustrumu reģionā, kur realizēti 96 projekti. Daudz labāka
situācija nav arī Dienvidlatgalē un Viduslatvijā – atbalstīti
attiecīgi 123 un 125 projekti. Arī kopējā SAPARD maksājuma ES
finansējuma daļa šajos reģionos ir mazāka nekā citos reģionos.
Austrumlatgalē kopējais apstiprinātais ES finansējums ir 1 296
412 lati. Viduslatvijas reģionam ticis nedaudz vairāk – 1 415 615
lati. Savukārt Ziemeļaustrumu un Dienvidlatgales reģionam
apstiprināti attiecīgi 1 884 175 un 2 737 550 lati. Citiem
Latvijas reģioniem, kā redzams tabulā par LAD apstiprinātajiem
projektu rādītājiem reģionu griezumā, apstiprinātais ES
finansējums ir lielāks.
Lauvas tiesu no SAPARD finansējuma saņēmis vai tuvākajā laikā
saņems Ziemeļvidzemes, Zemgales un Lielrīgas reģions. Tātad
reģioni, kas LLAP definēti kā attīstībā atpalikuši lauki un
galvenokārt atrodas Dienvidlatgales, Austrumlatgales un
Ziemeļaustrumu reģionā, saņēmuši salīdzinoši daudz mazāku SAPARD
finansiālo palīdzību.
Ekonomikas dažādošana problēmreģionos nav populāra
Ņemot vērā, ka problēmreģionos
augsnes kvalitāte ir sliktāka un tur ir daudz mazu un vidēja
lieluma saimniecību, apakšprogrammā “Lauku ekonomikas dažādošana,
veicinot alternatīvos ienākumu avotus”, būtu vispiemērotākā.
Tomēr arī šajā apakšprogrammā problēmreģionu iesniegto un
apstiprināto projektu skaits ir niecīgs. Austrumlatgales reģionā
šajā apakšprogrammā LAD apstiprinājumu guvuši vien 10 projekti,
Viduslatvijas reģionā – 17. Nedaudz vairāk šādu projektu
apstiprināts Ziemeļaustrumu un Dienvidlatgales reģionā –
attiecīgi 21 un 36.
Tā kā SAPARD programmas darbība līdz šim devusi mazāku
ieguldījumu atpalikušo reģionu ekonomikas dažādošanā, tie arī
turpmāk būs Latvijas problēmreģioni. SAPARD programmu darbība
zināmā mērā parāda, kuras saimniecības saņems finansiālu
palīdzību tagad, kad Latvija kļuvusi par ES dalībvalsti. Līdz ar
to arī pēc pievienošanās ES Latgales u.c. reģionu
lauksaimnieciskā ražošana būs mazattīstīta. Skaitļi liecina, ka
lielāko daļu lauku ekonomikas dažādošanai paredzētie līdzekļi
tiek novirzīti Ziemeļvidzemes reģionam. Protams, nav noliedzams,
ka šim reģionam ES finanšu resursi ir vajadzīgi. Tomēr šāda
situācija liecina par bīstamu tendenci – SAPARD naudas
novirzīšana turīgākajiem Latvijas reģioniem vēl vairāk
pastiprinās atšķirību ne tikai starp attīstībā atpalikušajiem
laukiem un Latvijas pilsētām, bet arī atšķirību starp attīstībā
atpalikušajām un attīstītākajām lauku teritorijām, kas LLAP tiek
dēvētas par vidusmēra lauku reģionu.
Turīgākajiem nauda būs arī turpmāk
Visvairāk apstiprināto projektu ir Ziemeļvidzemes, Lielrīgas un Zemgales reģionā, kas lauku teritoriju veidu raksturojumā tiek dēvēti par vidusmēra lauku reģioniem. Vidusmēra lauku reģions ir attīstītākais lauku reģions aiz lauksaimniecības reģiona. Tātad Ziemeļvidzemes, Lielrīgas un Zemgales reģions ir relatīvi turīgākie un attīstītākie reģioni, kuri arī saņem lielākās investīcijas. Apstiprināto projektu skaits liecina, ka arī turpmāk tur notiks tikpat aktīva pieteikšanās uz Eiropas naudu, un līdz ar to ieplūdīs lielākās investīcijas. Tā kā SAPARD saņēmēju loks jau daļēji nosaka, kas būs ES atbalsta saņēmēji, varam secināt, ka šie turīgākie Latvijas reģioni arī saņems lielākus ES finanšu resursus.
Ilze Sedliņa, “LV”
LAD apstiprināto projektu rādītāji reģionu griezumā (14.04.2004.)
Atbalstīto projektu |
ES finansējums |
|
Ziemeļvidzemes reģions |
421 |
9 605 160 |
Ziemeļkurzemes reģions |
170 |
3 920 196 |
Dienvidkurzemes reģions |
130 |
2 873 786 |
Zemgales reģions |
302 |
8 904 832 |
Lielrīgas reģions |
240 |
7 213 354 |
Dienvidlatgales reģions |
123 |
2 737 550 |
Ziemeļaustrumu reģions |
96 |
1 884 175 |
Viduslatvijas reģions |
125 |
1 415 615 |
Austrumlatgales reģions |
91 |
1 296 412 |
Avots: LAD
Atbalstīto projektu skaits un piešķirtais finansējums reģioniem apakšprogrammā “Lauku ekonomikas dažādošana, veicinot alternatīvos ienākumu avotus” (14.04.2004.)
Atbalstīto projektu |
ES finansējums |
|
Ziemeļvidzemes reģions |
158 |
4 485 020,25 |
Ziemeļkurzemes reģions |
42 |
1 532 266,88 |
Dienvidkurzemes reģions |
31 |
1 083 328,89 |
Zemgales reģions |
47 |
1 368 176,02 |
Lielrīgas reģions |
79 |
3 623 507,90 |
Dienvidlatgales reģions |
36 |
957 378,63 |
Ziemeļaustrumu reģions |
21 |
644 328,96 |
Viduslatvijas reģions |
17 |
343 258,31 |
Austrumlatgales reģions |
10 |
404 599,17 |
Avots: LAD
Latvijas dalījums reģionos, kas varēja pretendēt uz SAPARD finansējumu