Latviešu un somu kultūru krustpunktos
Jaņa Rozentāla mazdēls Atis un viņa kundze
Vija Foto: Andris Klaviņš |
Kalējdēls ar mākslinieka dvēseli
Ceļš no lauku kalēja smēdes līdz
Pēterpils Mākslas akadēmijai, latviskas mākslas radīšana
sabiedrībā bez savas profesionālās mākslas tradīcijām, cīņa ar
augstāko sabiedrības slāņu neatzīšanu, nabadzība, laikabiedru un
tautas mīlestība, saiknes ar otro dzimteni Somiju – tas viss ir
Jaņa Rozentāla dzīves stāstā. Anna Brigadere par viņu
rakstīja:
“Nav otra latviešu mākslinieka, kura vārdam starp sava laika
biedriem būtu bijusi tik laba skaņa kā Janim Rozentālam. Viņš
stāvēja mūsu kultūras dzīves pašā vidū.[..] Gara radniecība
mākslā mums nav meklējama tik daudz Vakareiropā, kā ziemeļu
tautās.”
Vēlreiz pārstaigāt lielā latvieša dzīves takas ziemeļzemē Somijā
bija viens no kultūras darbinieku, vēsturnieku un muzejnieku
ceļojuma mērķiem Vidussomijā. Tālos notikumus tuvināja un izjūtas
darīja spilgtākas gleznotāja mazdēla Ata Rozentāla un viņa
kundzes Vijas klātbūtne. Daudz ko zināja stāstīt R. Blaumaņa un
J. Rozentāla muzeja speciāliste Līga Kļaviņa un Rakstniecības,
teātra un mūzikas muzeja direktora vietniece Māra Meņģele.
Tilts starp divām mazām tautām
Helsinkos mūsu ceļš vispirms veda
uz vācu luterāņu baznīcu, kur 1903.gada pavasarī notika Jaņa
Rozentāla un Ellijas Forseles laulību ceremonija. Atcerējāmies
viņu romantisko iepazīšanos viesībās pēc Ellijas koncerta un
latviešu mākslinieka vēstuli iecerētās tēvam Teodoram Forselim,
kurā Janis Rozentāls rakstīja:
“Mans visslēptākais un visideālākais priekšstats par sievietes
tēlu, kādu esmu skatījis un vienmēr gaidījis no agras jaunības,
nu dzīvs stāv manu acu priekšā, un es uzreiz jutu un jūtu aizvien
vairāk, ka no seniem laikiem esmu mīlējis tikai viņu un mīlēšu
allaž, kā nekad neviens nespētu mīlēt.[..] Zinu, ka Jūs Ellijas
māti esat mīlējis tāpat, citādi Ellijai nebūtu tāda dvēsele, kāda
viņai ir. Ko varu teikt par sevi: esmu 36 gadus vecs, latvietis
un ceru, ka mana tauta vēl kaut ko paveiks.”
Un Janis saņēma uzmundrinošu atbildes vēstuli:
Somu tēlnieka Emīla Vikstrēma māja, kur ciemojies arī Janis Rozentāls Foto: Andris Klaviņš |
“Jau no paša sākuma mani ļoti
iepriecināja, ka mana Ellija varēs veidot tiltu starp divām mazām
nācijām, kas atrodas vienādā stāvoklī pret carismu, kurš
uzkundzējās pār mums. Jums, latviešiem, būtu šis tas ko
pamācīties no mums, bet mums vajadzētu no jums mācīties, ka
dzīvesspējīga nācija var saglabāt savu nacionalitāti arī ļoti
grūtos ārējos apstākļos.”
J. Rozentāla pirmais bibliogrāfs K. Lejnieks viņu kopdzīves
sākumu tēlojis dialogā.
Janis: “Tu vēl nezini, kas ir latviešu mākslinieks. Tas ir gaužām
nožēlojams cilvēks, ar rūpju nastu plecos un šaubām sirdī, kam
bieži vien jācīnās ne vien ar mākslas idejām, bet arī par tik
ikdienišķām lietām kā dienišķo maizi. Un vai tu nebaidies, ka,
saistoties ar tādu cilvēku, tev necelsies vairs spārni tālajiem
lidojumiem tavā skaņu pasaulē?”
Ellija: “Nē, es nebaidos no tā! Ja būs vajadzīgs, es upurēšu savu
mākslu, lai kalpotu tavai. Ja tev pagurs spēki darbā un cīņā par
tavas tautas mākslas nākotni, es būšu tad tava valkīra, kas
pasniegs dzīvības ūdens malku. Mana māksla ir tikai atdarinoša,
tava – radoša. Es dzīvošu tavā mākslā.”
Jaunais Rozentālu pāris apmetās uz dzīvi Rīgā, sākumā gleznotāja
Bernharda Borherta mājā. “Kas ir, dailiniek, vai negribiet nākt
manā paspārnē?”– kādu dienu Rozentālu uzrunā arhitekts
Konstantīns Pēkšēns, kas ceļ sev namu Strēlnieku un Alberta ielas
stūrī. Un pašā augštāvā viņš māksliniekam speciāli izbūvē
dzīvokli ar darbnīcu.
Rozentālu dzīvoklis kļuva par iemīļotu inteliģences pulcēšanās
vietu. Te ģimenes siltumu baudīja Rūdolfs Blaumanis, viesojās
Anna Brigadere, Viktors Eglītis, Biruta Skujeniece, Augusts
Saulietis, Atis Ķeniņš, Dace Akmentiņa, Jēkabs Duburs, Jūlija
Skaidrīte, pie klavierēm sēdās no Pēterpils iebraukušais Jāzeps
Vītols.
Ellija bija ieguvusi labu muzikālo izglītību, beigusi Helsinku
mūzikas skolu un mācījusies Rietumeiropā, daudz koncertējusi.
Janis Rozentāls nokļuva ievērojamu somu inteliģences pārstāvju
vidū. Ellijas māsa Anna bija vijolniece, māsīca – ievērojama
rakstniece Maila Talvio un viņas vīrs Josepi Juliuss Mikola –
slavens valodnieks. Forselu ģimenes draugu lokā bija tādi Somijas
kultūras darbinieki kā Helsinku universitātes rektors Valdemārs
Ruīns un viņa meita gleznotāja Ingrīda Ruīna, kuras portretu
1915.gadā gleznoja J. Rozentāls (“Sieviete sarkanā”), dziedātāja
Aino Akti, Helsinku Konservatorijas rektors Erki Melartīns un
daudzi citi. J. Rozentāls iepazinās ar tēlnieku Emīlu Vikstrēmu
un gleznotājiem Peku Hallonenu un Akseli Gallenu– Kallelu.
Par mākslu, ko ierakstīt dzīvības grāmatā
Jau studiju gados Janis Rozentāls
bija iemīlējis somu mākslu un kopš sava pirmā ceļojuma – arī šīs
skarbās zemes dabu. Nu radās vēl ciešākas saites. Iepazīstoties
ar Peku Hallonenu, kura īpatnējie, spēcīgie zemnieku tipāži
Rozentālam sevišķi patika, radās izdevība pabūt arī viņa mājā
gleznaina ezera krastos. Arī mēs apmeklējām šo monumentālo somu
stilā celto būvi no tēstiem baļķiem un akmeņiem un iztēlojāmies,
kā Rozentāls jutās šajā namā, kas atgādina teiksmainu vikingu
pili.
Ejot pa Jaņa Rozentāla pēdām, nonācām arī tēlnieka Emīla
Vikstrēma mājā, ko viņš pats projektējis un uzcēlis uz vareniem
granīta pamatiem. Ne jūra, bet ezeri ir Somijas lielākā bagātība,
viņš teicis un pats izveidojis ap savu namu brīnumainu ainavu.
Vikstrēms bija atzīts un labi atalgots mākslinieks, kas nepazīst
materiālās grūtības. Varējām saprast mūsu gleznotāju, kas pēc
atgriešanās Rīgā sacījis Vilhelmam Purvītim: “Pie viņiem nav
iespējami tādi gadījumi kā pie mums, kur daži bagātnieki, pat
muižnieki, kas tik stipri plātās ar savu baltisko patriotismu,
izdod nereti desmitus tūkstošus par šaubīgiem ārzemju mākslas
darbiem, kamēr pāris tūkstošu rubļu gadā spētu lieliski pacelt
mūsu pašu mākslu un kultūru.”
“Kad atnāks latviešiem tie laiki?”– tāds bija jautājums.
Rozentāls neapskauda, bet ar sajūsmu apbrīnoja somu mākslinieku
dzīvi. Tūsulas gleznainā ezera krastos bija vesela mākslinieku un
rakstnieku kolonija. Pekas Hallonena mājas pusi aizņēma augsta un
plaša darbnīca – telpa ar jumtu bez griestiem, savukārt Emīla
Vikstrēma darbnīca bija īsta pils, tik mājīga un skaista, ka
gribējās te kavēties ilgāk. Vai somi bija bagātāki, vai varbūt
lielāki savas zemes patrioti? Kāpēc viņi varēja atbalstīt savu
mākslu un nodrošināt savus māksliniekus? Tādas domas urdīja
Rozentālu, kad viņš sacīja Purvītim: “Ja Rīgas saloni pret mums
tik rezervēti – brauksim uz laukiem ar savām gleznām, rīkosim
izstādes biedrību mājās, manis pēc, kaut šķūņos. Lai tad ļaudis
redz un sāk saprast, kas ir māksla. Varbūt tad reiz pieredzēsim
tādas dienas, kad māksla būs tāpat nepieciešama kā dienišķā
maize. Citādi latviešu mākslu neierakstīsim dzīvības
grāmatā!”
Tagad Tūsulas apkārtnē ir daudz kultūras un mākslas centru,
dažādu muzeju. Mūsu muzejnieki aizrautīgi zibināja savus
fotoaparātus, kur tas nebija liegts, vāca informāciju un ar
gandarījumu atzina, ka Latvijā “apsēsto muzejnieku” kļūst vairāk
un vairāk, kaut arī ar līdzekļu trūkumu jācīnās tāpat, kā
savulaik Rozentālam.
Brendas sala – Helsinku Mežaparks
Kad Pirmais pasaules karš tuvojās
Rīgai, J. Rozentāls ar ģimeni pārcēlās uz Somiju un dzīvoja
Forsā, pie Ellijas māsas Līsijas. Vēlāk Ellija nopirka māju
Brendas salā. Te Janis raženi strādāja, te aizritēja viņa dzīves
pēdējais cēliens.
Kad mēs iebraucām Brendas salā,
skatienam pavērās brīnumskaists ziedu klājs ceļa malā. Daba
saglabājusi krāsas, kas priecēja mākslinieku, mudinot gleznot
tuvāko apkārtni un pāri ūdens klaidam redzamo Melleņu salu. Bet
laiks un pilsētbūve ir darījuši savu. Būvējot tiltu, māja tikusi
nojaukta. Mēs stāvējām uz klinšainā krasta, kur, iespējams,
kādreiz sēdējis Rozentāls, jo tieši no šejienes Melleņu sala
izskatās tāda, kāda tā redzama viņa gleznā. Līga Kļaviņa mums
stāstīja, ka šeit tapuši daudzi mākslinieka pēdējie darbi – gan
portreti, gan dabas skati, un Līga salīdzināja Brendas salu ar
mūsu Mežaparku. Rozentāls savā pēdējā vasarā gleznojis, darinājis
Ellijai rotas lietas, skaldījis malku un juties gandrīz laimīgs.
Tikai ļoti gaidījis avīzes, jo cerējis izlasīt ziņu, kas ļautu
atgriezties Latvijā.
Ar domām par darbu un dzimteni
... Vēlā rudenī, kad ledus ieskāva
Brendas salu, netālu no krasta palika liela melna laiva ar kailu
mastu. Pa logu tā bija labi redzama, un Rozentāls gleznoja.
Ellija to nosauca par veļu laivu. Arī mākslinieks šo simboliku
bija apjautis un tā nu bija iegūlusies audekla baltumā vēl
melnāka un draudošāka, it kā taisītos aizvest kādu no šī krasta
uz Tuonelu – veļu valstību.
1916.gada Ziemassvētkos melnā veļu laiva pietuvojās pašam
krastam. Pēkšņi bija pienākusi Jaņa Rozentāla aiziešanas stunda.
Jaungada pirmajā dienā mākslinieks tika apglabāts Helsingforsas
vecajā kapsētā, Forseļu dzimtas kapos. Ellija kapa plāksnē lika
iekalt vārdus: “Janis Rozentāls. Miris darbā un domās par
dzimteni.” 1920.gadā Janis Rozentāls tika pārbedīts Rīgas Meža
kapos. Pavadītāju bija ļaužu jūra. Tajā pašā gadā Ellija ar
bērniem pārcēlās uz dzīvi Latvijā: “Lai man būtu iespēja audzināt
Rozentāla bērnus par tādiem pašiem patriotiem, kāds bija viņu
tēvs, es nevarēju un negribēju saraut sakarus ar latvju
tautu.”
Tilts turas droši
Abu mākslinieku pārmestais tilts starp mazajām ziemeļu tautām stingri stāv arī šodien. 1990.gadā Somijā tika nodibināta Rozentāla biedrība. Sākās ļoti aktīva sadarbība, notika izstādes un dažādi pasākumi. Sevišķu atbalstu saņemot no Somijas vēstnieks Anti Lasilas. Pagājušajā gadā mūsu muzejnieki Somijas muzeju asociācijā pārrunāja turpmāko sadarbību un smēlās pieredzi. Rozentāla biedrība katru gadu izdod “Gada grāmatu”, kurā ir interesanti raksti par Latvijas kultūras dzīvi. Rūpēs par abu tautu kultūras sakaru stiprināšanu daudzu gadu garumā dzīvojuši un darbojušies arhitekti Vija un Atis Rozentāli. Tagad viņi aicināti kļūt par šī izdevuma korespondentiem Latvijā. Rozentāla biedrība gatavojas izdot grāmatu par Latviju, un abiem mūsu arhitektiem jāraksta par latviešu arhitektūru un mākslu. Vija māca somu valodu Ziemeļvalstu kultūras centrā, kā arī privāti. Arī meitas Aijas profesija saistīta ar somu valodu. Dēls Mikus sekmīgi pabeidzis pētījumu: “Astroloģisks aspekts par Rozentāla dzīvi”, atklājot, ka Rozentāla talanta uzplaukuma laikā Visums bijis labvēlīgs vēl daudziem Latvijas un Somijas dižgariem un spēcīgām personībām. Rozentāli turpina kopt dzimtas tradīcijas.
Andris Kļaviņš