“Hamleta” izrāde ievada Jāņa Kalniņa simtgadi
Hamleta lomā Viesturs Jansons |
Skats no izrādes “Hamlets” Foto: Andris Kļaviņš |
Bauskas pilsdrupās, kas kļuvušas
populāras ar senās mūzikas koncertiem, 16.jūlija naktī pirmo
reizi notika operas izrāde. Pirmo reizi atdzimušajā Latvijā
skanēja Jāņa Kalniņa 1936.gadā sacerētā opera “Hamlets”, ko
mūzikas kritiķi uzskata par komponista izcilāko darbu un vienu no
visas latviešu opermākslas virsotnēm. Piedzīvojusi 59 izrādes,
opera līdz ar autora došanos trimdā padomju okupācijas gados tika
nodota aizmirstībai. Par godu Jāņa Kalniņa 100.dzimšanas dienai,
ko svinēsim 3.novembrī, ASF “Kultūra. Māksla. Mūzika” sadarbībā
ar Bauskas pils muzeju palīdzēja piepildīt Jāzepa Vītola Latvijas
Mūzikas akadēmijas profesora Viestura Gaiļa senloloto sapni celt
gaismā šo latviešu mūzikas pērli.
“... Ir tumša un noslēpumaina nakts, pils sienas apspīd vienīgi
mēness gaisma un lāpu ugunis. Uz augstās mūra sienas parādās rēgs
– Hamleta tēva gars...” Viljama Šekspīra drāmas remarka liecina,
ka tas notiek tieši pusnaktī. Lai to pēc iespējas ievērotu,
darbība sākās tikai stundu pirms pusnakts. Nelija ne šajā, ne
nākamajā naktī, kad notika otra izrāde. Ja nu kāds par kaut ko
varēja sūdzēties, tad tikai par to, ka nebija pietiekami silti
saģērbies. Nakts bija auksta, toties tik skaidra, ka publika
varēja pienācīgi novērtēt lielo darbu, ko izrādes veidošanā
ieguldījuši režisors Guntis Gailītis, scenogrāfs Aigars Ozoliņš,
tērpu māksliniece Nadežda Demidova un citi meistari. Kā bija
solījuši izrādes veidotāji, Šekspīra traģismu un 16.gadsimta
noskaņas spilgtināja 21.gadsimta cienīgi elementi: gaismu efekti,
uguņošana, Body Art grims un citi skatuviski
pārsteigumi.
Jāņa Kalniņa laikabiedrs Imants Sakss savulaik rakstīja:
“Patiešām vajadzēja būt lielai drosmei, lai ķertos pie Šekspīra
“Hamleta”, it sevišķi ja komponists ir pavisam mazas,
neievērojamas tautas loceklis. Padzirdot par šīs operas rašanos,
daļa latviešu mūziķu bija nesaprašanā un ne sevišķi pozitīvās
nojautās. Rezultāti tomēr pārsteidza visus. Kalniņa “Hamlets”
pacēlās iespējami augstā konģeniālā līmenī ar Šekspīra traģēdijas
dzejisko vērtību...” Apcerē, kas publicēta periodiskā rakstu
krājuma “Latvju Mūzika” 1970.gada maija numurā, cienījamais
kritiķis uzsver arī, ka “latviešu mūzikā šo vienreizējo –
“Hamleta” izrādi – cienīgi palīdzēja izveidot latviešu vislabāko
dziedātāju un skatuves mākslinieku Ā.Kaktiņa un M.Vētras
personības”.
Atstājot lietpratēju vērtējumam Viestura Gaiļa mākslinieciskajā
vadībā tapušās izrādes muzikālās un skatuviskās kvalitātes, varu
dalīties tikai “vienkāršā skatītāja” izjūtās. Atceroties senāku
un pavisam jaunu laiku iestudējumus dramatiskajos teātros (ar
ļoti labu aktieru līdzdalību), radās pārliecība, ka tieši mūzika
ir Hamleta drāmas īstā valoda un brīvdabas izrāde – labākais
veids, kā tai izpausties. Aplausus izpelnījās diriģents Viesturs
Gailis un iestudējuma veidotāji, Viesturs Jansons, Kristīne
Gailīte, Krišjānis Norvelis, Aira Rūrāne un citi operas solisti,
kamerkoris “Ave Sol” ar savu diriģentu Uldi Kokaru dziedātāju
rindās, Bauskas deju grupa “Intriga” un Jaunais Rīgas
kamerorķestris.
“Ģērbies, saule, sudrabota – Latvijai un tās dižgaram Jānim
Kalniņam!” – savā apsveikuma vēstulē Jāņa Kalniņa simtgades
pasākumam Bauskā novēl Vaira Vīķe-Freiberga. Valsts prezidente kā
šo jubilejas sarīkojumu patronese atgādina: “Jānis Kalniņš ir
atgriezies no trimdas savā sirdsmīlētajā dzimtenē. Sava ceļa
gājējs dzīvē un mūzikā, viņš visu mūžu kā pērli savā dvēselē ir
glabājis Latviju, veltot tai savas izsmalcinātās mūzikas krāsaino
un latvisko būtību.”