Ministru kabineta 2004.gada 20.jūlija sēdē
Konceptuāli atbalstītie noteikumu projekti pieņemšanai Satversmes
81.panta kārtībā
“Grozījumi likumā “Par valsts
un pašvaldību zemes īpašumu tiesībām un to nostiprināšanu zemes
grāmatā””.
Pašreiz likums “Par valsts un pašvaldību
zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” nosaka,
ka valstij piederošā un piekrītošā meža zeme tiek ierakstīta
Zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā un
izglītības iestāžu aizņemtā valstij piederošā un piekrītošā zeme
– uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, ja Ministru
kabinets nenosaka citādi. Tas nozīmē, ka citu ministriju padotībā
esošajām izglītības iestādēm pastāvīgā lietošanā nodotā valstij
piederošā un piekrītošā zeme ar Ministru kabineta rīkojumu var
tikt ierakstīta Zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās
ministrijas personā, bet meža zeme atbilstoši likumam ierakstāma
Zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Daudzos gadījumos zemes praktiski nav atdalāmas un šādi noteikumi
būtiski apgrūtina izglītības iestāžu padotības maiņu, zemju
ierakstīšanu Zemesgrāmatā, kā arī nekustamā īpašuma
apsaimniekošanu.
Tāpēc izstrādāti grozījumi likumā, kas dod iespēju ierakstīt
Zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas personā visu
valstij piederošo un piekrītošo zemi, tostarp – meža zemi, kas
nodota pastāvīgā lietošanā attiecīgās ministrijas padotībā
esošajām valsts koledžām, profesionālās vidējās un arodizglītības
iestādēm.
Noteikumu izdošanas steidzamību raksturo nepieciešamība novērst
administratīvās barjeras un sekmēt Ministru kabineta 2004.gada
3.marta rīkojumā Nr.141 “Par profesionālās izglītības iestāžu
nodošanu Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā” noteiktā
termiņa – 2004.gada 1.jūlija – ievērošanu.
“Grozījumi likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas,
reklāmas un lietošanas ierobežošanu””.
Likuma 10. un
11.pants uzskaita vietas, kurās ir noteikti smēķēšanas
ierobežojumi. Sākoties vasaras sezonai, aktualizējies jautājums
par personu, kas atpūšas pludmalēs, tiesībām uzturēties
ekoloģiski labvēlīgā vidē. Tāpēc Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas sagatavotie grozījumi paredz
uzskaitījumu papildināt ar pludmalēm, proti, noteikt, ka
pludmalēs smēķēt ir aizliegts, ja pašvaldība to ir noteikusi
savos saistošajos noteikumos, izņemot vietas, kas speciāli
ierādītas smēķēšanai.
“Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā”.
Pašlaik likumā noteikts, ka pašvaldība papildus
šajā likumā noteiktajiem pabalstiem ir tiesīga izmaksāt arī citus
pabalstus, ja ir apmierināts pamatots pašvaldības trūcīgo
iedzīvotāju pieprasījums pēc pabalsta garantētā minimālā ienākumu
līmeņa nodrošināšanai. Pēc būtības šādam pašvaldības lēmumam ir
ārējs normatīvs spēks, tāpēc tam jābūt nostiprinātam ārējā
normatīvā aktā – saistošajos noteikumos. Pašvaldību tiesības
izdot saistošos noteikumus likumdošanā ir noteiktas uzskaitījuma
formā, kad tiesību aktā noteikti atsevišķi jautājumi un gadījumi,
kad pašvaldības lēmējinstitūcija ir tiesīga izdot saistošos
noteikumus. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
šāda deleģējuma nav, un praksē veidojas situācija, ka pašvaldības
iedzīvotājiem piešķir (vai atsaka piešķirt) sociālos pabalstus uz
iekšēja normatīva akta pamata, kas ir juridiski nekorekti.
Tāpat likums nosaka, ka pašvaldība no sociālās palīdzības budžeta
izmaksā pabalstu garantētā minimālā ienākuma līmeņa
nodrošināšanai. Pašvaldība var izmaksāt pabalstu garantētā
minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai tikai no
pamatbudžeta.
Sagatavotie grozījumi paredz papildināt Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likumu, nosakot, ka 35.panta trešajā daļā
noteikto pabalstu veidu, apmēru, izmaksas kārtību un personas,
kuras ir tiesīgas saņemt šos pabalstus, nosaka pašvaldība savos
saistošajos noteikumos.
Kā arī likuma 35.panta pirmajā daļā vārdi “sociālās palīdzības
budžeta” tiek aizstāti ar vārdu “pamatbudžeta”, tādējādi
saskaņojot minēto likuma normu ar likumu “Par pašvaldību
budžetiem”.
“Grozījumi likumā “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām””.
Grozījumi paredz, ka atsevišķām
valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībām, kurām ir deleģēti arī
publisko tiesību uzdevumi un kurus tās veic valsts vai
pašvaldības vārdā, firma šaurākā nozīmē un firma plašākā nozīmē
ir atļauts lietot vārdu “valsts” vai “pašvaldība”.
Tā kā likums “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām” nosaka, ka kapitālsabiedrības statūtus
apstiprina kapitāla daļu turētājs, tiesību akta projekts paredz,
ka valsts un pašvaldību akciju sabiedrībām ar atšķirīgiem
uzdevumiem un organizatorisko struktūru kapitāla daļu turētājs
var piemērot atšķirīgus nosacījumus, kas nav pretrunā ar šo un
citiem likumiem, bet ir būtiski pašai kapitālsabiedrībai.
Savukārt saskaņā ar Komerclikumu un likumu “Par valsts un
pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” valde realizē
izpildvaru sabiedrībā, valdes locekļus ievēlē padome un padome
uzrauga tās darbību, jautājumus par kapitālsabiedrību vadīšanas
attiecību struktūru un attiecīgo subjektu kompetenci lietderīgi
risināt kapitālsabiedrības turētājam. Lai saskaņotu
administratīvo vadību un nodrošinātu attiecīgo lēmumu izpildi,
ievērojot attiecīgās kapitālsabiedrības uzdevumus un valdes
locekļu skaitu, statūtos ir nepieciešams noteikt valdes
priekšsēdētājam, kas pēc būtības ir valdes priekšgalā, atšķirīgu
kompetenci no pārējiem valdes locekļiem.
Komerclikuma spēkā stāšanās likums nosaka, ka valsts un
pašvaldību statūtsabiedrību līdz 2004.gada 31.oktobrim piesaka
ierakstīšanai komercreģistrā. Tāpēc nepieciešams izdarīt
grozījumus steidzamības kārtā – Satversmes 81.panta
kārtībā.
“Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā”. Grozījumi
sagatavoti, lai saskaņotu likumu ar Eiropas Savienības
normatīvajiem aktiem un precizētu atsevišķu pantu
redakciju.
Pēc šā gada 1.maija spēku zaudēja Ministru kabineta 2001.gada
13.novembra noteikumi Nr.477 “Dzīvnieku izcelsmes
atkritumproduktu pārstrādes un iznīcināšanas kārtība”, bet
Veterinārmedicīnas likumā nav atcelts pilnvarojums Ministru
kabinetam izdot šos noteikumus.
Sākot ar 2004.gada 1.maiju, veterinārajai kontrolei pakļautās
importa un tranzīta kravas nosaka Eiropas Komisijas 2002.gada
26.aprīļa lēmums 2002/349, un nav nepieciešams pilnvarot Ministru
kabinetu izdot noteikumus, kas nosaka veterinārajai kontrolei
pakļautās importa un tranzīta kravas.
Tāpat grozījumi redakcionāli precizē, kā no valsts budžeta katru
gadu tiek pieprasīti valsts uzraudzībā esošo infekcijas slimību
apkarošanai nepieciešamie līdzekļi. Projekts precizē kārtību,
kādā pasākuma organizētājs informē Pārtikas un veterināro
dienestu par dzīvnieku sacensībām, tirgiem, izsolēm, izstādēm un
citiem pasākumiem ar dzīvnieku piedalīšanos.
“Grozījumi Teritorijas
plānošanas likumā”. Grozījumi paredz likumu papildināt ar
normu, ka pašvaldība drīkst slēgt līgumu ar fizisko vai juridisko
personu par detālplānojuma izstrādes finansēšanu.
Lai atrisinātu radušos situāciju, ka tikai 33% pašvaldību drīkst
uzsākt detālplānojumu izstrādi, likums tiek papildināts ar normu,
kas atļauj uzsākt detālplānojuma izstrādi saskaņā ar spēkā esošu
rajona pašvaldības teritorijas plānojumu. Patlaban spēkā esoši
rajonu pašvaldību teritoriju plānojumi ir 11 rajonos (42%).
Noteikumu projektā iekļautā norma palielinās to pašvaldību
skaitu, kurās ir iespēja izstrādāt detālplānojumu, neesot spēkā
vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam par 121 vietējām
pašvaldībām.
Tāpat grozījumi paredz, ka izdevumi teritorijas plānošanai ir
pašvaldības nepieciešamie izdevumi, un tos paredz pašvaldības
budžetā, izņemot šajā likumā noteiktos gadījumus. Savukārt likuma
12.pants, kas reglamentē līguma par detālplānojuma izstrādes
finansēšanu, ļauj pašvaldībām slēgt līgumu ar fizisko vai
juridisko personu par detālplānojuma izstrādes finansēšanu. Šādā
līgumā tiks paredzētas līgumslēdzēju pušu saistības,
detālplānojuma izstrādes gaita un izstrādes finansēšanas
kārtība.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments