Minimālā darba alga Latvijā un ES valstīs
Minimālās algas likmes palielināšana ir viens no veidiem, kā risināt nabadzības problēmu valstī. Ar 2005.gada 1.janvāri Latvijā bija plānota minimālās darba algas palielināšana no 80 uz 90 latiem mēnesī. Tomēr, kā vakar rakstīja arī “Latvijas Vēstnesis”, vienlaikus palielināt minimālo algu un ar nodokļiem neapliekamo algas minimumu no nākamā gada janvāra nebūs iespējams. Nepalielinot minimālo algu, Latvija paliek Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts ar zemāko minimālo mēneša darba samaksu.
Latvijā – zemākā minimālā alga ES
Pašreiz Latvija ir ES valsts ar
zemāko minimālo algu to 18 valstu vidū, kurās minimālo darba
samaksu regulē likumdošana, liecina Eiropas statistikas biroja
“Eurostat” apkopotā informācija. Salīdzinot minimālās darba algas
18 ES dalībvalstīs un 3 kandidātvalstīs uz 2004.gada 1.janvāri,
“Eurostat” atklāj, ka Latvijā ir trešā zemākā minimālā darba
samaksa pēc Bulgārijas (61 eiro) un Rumānijas (69 eiro) – 121
eiro mēnesī. Savukārt augstākā minimālā darba alga ir
Luksemburgā – 1403 eiro mēnesī, tai seko Nīderlande un
Beļģija attiecīgi ar 1265 eiro un 1186 eiro mēnesī. No jaunajām
dalībvalstīm augstāko minimālo darba algu saņem Maltas un
Slovēnijas iedzīvotāji – 543 un 471 eiro mēnesī, apsteidzot pat
dažas no “vecajām” dalībvalstīm. Latvijas kaimiņvalstu – Lietuvas
un Igaunijas – likumdošana paredz attiecīgi 125 un 159 eiro
augstu minimālo mēneša darba samaksu.
Minimālās algas atspoguļojums naudas vienībās var arī neparādīt
patieso situāciju, jo neuzrāda cenu atšķirības dažādās valstīs.
Tāpēc ziņojumā ir veikts minimālo darba algu salīdzinājums arī
pēc pirktspējas paritātes standarta (PPS). Salīdzinot darba algas
pēc PPS, tiek ņemts vērā cenu līmenis un iedzīvotāju pirktspēja,
kas ļauj izvērtēt minimālās darba algas kontekstā ar sociālo
vidi. Tomēr arī pēc PPS Latvijas noteiktā minimālā mēnešalga ir
zemākā Eiropā – 281 PPS. Latvijai seko Lietuva ar 283 PPS un
Slovākija ar 304 PPS. Visaugstākā minimālā darba alga pēc PPS ir
Luksemburgā (1237 PPS), tai seko Nīderlande (1202 PPS) un Beļģija
(1187 PPS). Lai arī, salīdzinot minimālās darba samaksas,
nemainās valstu secība, izlīdzinās atšķirības starp augstāko un
zemāko minimālo mēnešalgu. Tas nozīmē, ka, salīdzinot algas
naudas vienībās, Latvijā minimālā mēneša samaksa ir 12 reizes
zemāka nekā Luksemburgā. Tomēr, lietojot PPS un ņemot vērā dzīves
dārdzību abās valstīs, redzams, ka Luksemburgā noteiktā minimālā
mēnešalga ir tikai 4 reizes augstāka par Latvijā noteikto.
To, cik svarīgs ir minimālās algas lielums, norāda arī
iedzīvotāju daudzums, kuri šo minimālo algu saņem. Latvijā
minimālo algu saņem 15,4% pilna laika strādājošo, un tas ir
augstākais rādītājs ES valstu vidū, liecina “Eurostat” ziņojums.
Latvijai seko Luksemburga (15,1%), Francija (14%) un Ungārija
(11,4%). Savukārt minimālo algu maz iedzīvotāju (0,8%) saņem
Spānijā. Tai seko Lielbritānija (1,9%), Čehija (2%) un Īrija
(2,1%). Lai arī salīdzinoši augstais Latvijas rādītājs var būt
saistīts ar ēnu ekonomiku, tas norāda, ka, palielinot minimālo
darba algu Latvijā, būtiski tiktu ietekmēts lielākas iedzīvotāju
daļas dzīves līmenis nekā citur Eiropā.
Minimālās darba samaksas palielināšana ir svarīgs lēmums, jo
ietekmē ne tikai katra atsevišķa strādājošā rīcībā esošo ienākumu
apjomu, bet arī darba devēju izdevumus. Izdevumi darba algām
parasti sastāda lielāko daļu no preču un pakalpojumu ražošanas
izmaksām. Līdz ar to, no vienas puses, palielinot minimālās
mēnešalgas likmi, valdība var sekmēt nabadzīgākās iedzīvotāju
daļas dzīves līmeņa uzlabošanos, bet, no otras puses, pasliktināt
apstākļus uzņēmējdarbībai.
Latvijas darbaspēka izmaksas – arī zemākās ES
Latvijā ir vienas no zemākajām
darbaspēka izmaksām Eiropā, liecina “Eurostat” apkopotā
informācija. Vidējās darbaspēka izmaksas Latvijā 2002.gadā bija
2,4 eiro par stundu, Lietuvā – 2,9 eiro, Igaunijā un Slovākijā –
nedaudz vairāk par 3 eiro. Salīdzinājumā ar vecajām dalībvalstīm
šīs izmaksas ir ļoti zemas. Piemēram, Dānijā darba devējam, sākot
ražošanu, jārēķinās ar darbaspēka izmaksām, kuras ir vidēji 29
eiro stundā. Dānijai seko Zviedrija (28,7 eiro), Vācija (26,9
eiro) un Luksemburga (26,2 eiro). Vidēji augstas darbaspēka
izmaksas ir ES dienvidu daļas valstīs – Portugālē (9 eiro),
Grieķijā (12,5 eiro) un Spānijā (13,6 eiro). Lai arī šo valstu
darbaspēka izmaksas ir zemas salīdzinājumā ar pārējām vecajām
dalībvalstīm, tās ir augstākas nekā jaunajās ES dalībvalstīs. Tas
nozīmē, ka jaunās dalībvalstis atrodas salīdzinoši izdevīgākā
situācijā konkurētspējas ziņā, jo tajās preces un pakalpojumus
iespējams saražot ar zemākām izmaksām. Īpaši pēc ES
paplašināšanās šis apstāklis var būt arguments ES ražotājiem
pārcelt savas ražotnes uz Viduseiropas un Austrumeiropas
reģionu.
Līdz ar to, palielinot minimālās algas likmi, var paaugstināties
arī darbaspēka izmaksas, kas Latviju varētu padarīt mazāk
pievilcīgu ārvalstu investoru skatījumā. Jāatzīmē, ka izmaksas,
kas rastos darba devējiem, ir lielākas par iecerēto minimālo
algu, jo papildus tai tiek maksāts arī darba devēja sociālais
nodoklis. Tomēr šo jautājumu nevar skatīt viennozīmīgi. Lai arī
zemas darbaspēka izmaksas var kalpot par līdzekli valsts
konkurētspējas uzlabošanai īstermiņā, ilgtermiņā šāda pieeja var
izraisīt negatīvas sekas. Pieaugot dzīves dārdzībai, pieaug arī
līdzekļu apjoms, kas iedzīvotājiem nepieciešams izdevumu
segšanai. No vienas puses, nespējot rast līdzekļus Latvijā, var
palielināties cilvēku emigrācija uz ārvalstīm, kas negatīvi
ietekmētu tautsaimniecību kopumā. No otras puses, līdzekļu
trūkums var veicināt iedzīvotāju veselības pasliktināšanos, tā
samazinot ražošanai nepieciešamos cilvēkresursus. Jāatzīmē, ka
jau pašreiz viena iedzīvotāja pilna iztikas minimuma preču un
pakalpojumu groza vērtība Latvijā ir gandrīz 100 latu mēnesī,
liecina Centrālās statistikas pārvaldes informācija. Minimālās
darba algas paaugstinājuma jautājums līdz ar to jāskata
kompleksi, izvērtējot gan šāda lēmuma ietekmi uz iedzīvotāju
dzīves kvalitāti, gan uzņēmējdarbības vidi.
Vineta Kleinberga