Rakstos – mūsu tautas emocionālā vēsture
Andrejs Eglītis Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
“Katram laikmetam vajadzīga sava
dzeja, un Eglītis ir laikmetiskākais mūsu dzejnieks.” – Tā pēc
krājuma “Nesaule” iznākšanas 1953.gadā rakstīja Jānis
Grīns.
Pašlaik “Valters un Rapa” laiž klajā Andreja Eglīša rakstus, un
gribu dalīties domās par 3.sējumu, kurā apkopoti dzejoļi no
krājumiem “Nesaule” un “Otranto”, 50.gadu publicistika, kā arī
šajos gados rakstītās vēstules.
Literatūrzinātnieki bieži uzsver faktu, ka dzejas varonis, dzejas
cilvēks mēdz atšķirties no tā radītāja, ka literāros darbos
atklājas tādas autora rakstura īpašības, jūtas, uzskati, kas
dzīvē, tiešā saskarsmē ar cilvēkiem nav pamanāmi. Nereti šāds
pieņēmums tiešām ir pareizs, taču ne attiecībā uz Andreju Eglīti.
Viena un tā pati personība uzrunā lasītāju gan no viņa dzejas,
gan publicistikas, gan no vēstulēm.
Hronoloģiskais princips, ko izvēlējusies sastādītāja Dzidra
Vārdaune, par to ļauj pārliecināties pilnīgāk nekā tradicionāls
darbu kārtojums, kur tiktu šķirta dzeja no prozas, oficiālais no
personiskā.
Andrejs Eglītis rakstīja Latvijas brīvvalsts laikā, kara laikā,
šajā sējumā lasāmi dzejoļi, kas rakstīti pēckara gados, kad
“vergu darbi Padomju Savienībā pierādīti visai pasaulei, tik pati
verdzība vēl turpinās”, bet “svešumā aizdzīto dvēselēm trūkst
pacelšanās paisuma, vētru sakulšanās, vētrasputna kliedziena
piesmakušajā gaisā”.
Trešā “Rakstu” sējuma laiks ir vilšanās un sāpju laiks. Un, tā kā
sāpēm ir cēloņi, – arī naida laiks. “Neiekarsies par ļauna
darītājiem” – šos Dāvida dziesmas vārdus Andrejs Eglītis nav
spējis ievērot. “Esmu stipri iekarsies pret ļauna darītājiem,”
viņš raksta. Tāpēc, ka “gandrīz visa Eiropa gatava akceptēt
komunisma varmācības radītās robežas”, tāpēc, ka rietumi, “ar
gadiem aizber” austrumu raktos kapus.
Šo gadu dzejas pasaulē daudz tādu tēlu kā pamesti dārzi,
aizbirusi aka, mirusi pilsēta, žuvuši strauti, bieži skan bēru
mūzika. Un sarkans, sarkans... sarkani zalkši, sarkana odze,
“sarkanais austrumu sniegs / Latvijas jūnija dārzos.”
Šis laiks ir arī “ačgārnību laiks”. Cik ilgi? “Vai 1954.gadā
kurpnieks vairs netaisīs politiku, bodnieks vēsturi, miesnieks
nerakstīs kritikas, dzejnieki nepamirs badā,” Andrejs Eglītis
jautā savā publicistikā.
Dzejnieks liek pašam lasītājam laikmeta ačgārnības ieraudzīt,
piedzīvot, tās izaug no jūtu, tēlu un formu nesaderības. Pat
mūžseni universāli tēli un simboli nebijušās kombinācijās,
dažkārt līdz sarkasmam sakāpinātās situācijās izmantoti kā
poētiskas zīmes. Nereti tie ir Bībeles tēli, kas vēsta un brīdina
par pašu stabilāko vērtību devalvāciju ačgārnajā pasaulē.
“Iet sievai kalpot Goliats, krīt smiltīs kokle Dāvidam”, bet
citur: “Priesteris pametis Jēzu / bīskapa sievas gultā”.
Krājumā “Nesaule” ir vairāki neparasti soneti. Šīs dzejas formas,
kas tik piemērotas mīlas vārdiem, daiļuma apdziedāšanai, te dveš
naidu, pretīgumu, stindzina ar baiļu, briesmu nojausmām.
Pāri visām citām emocijām, nē, ne pāri, bet zem tām – dziļi,
dziļi, ne uz mirkli neapdziestot, gruzd, deg, kvēlo Andreja
Eglīša dzimtenes mīlestība un ilgas pēc dzimtenes. Bez tās arī
citai mīlestībai nav spēka: “Nabaga mūsu mīlestība, jau saraujas
pirms ausmas – / Bez dzimtenes. /Mīli kā mīlēdama, starp mums dus
dvēseļu šausmas – / No dzimtenes.”
Andrejam Eglītim mīļa Latvijas zeme un nav pieņemama doma, ka
viņam vajadzētu, ka viņš varētu palikt svešā zemē: “Kāda nolādēta
trūdēšana tēvu pīšļu neiegulētā zemē,” viņš raksta.
Pārsteidz un apbur dzimtās vietas mīlestība, kas sniedzas līdz
debesīm. “Lai nolādēta vieta, ja svešuma debesis krūtīm /
stingušām uzliks Dienvidu krustu baigo / Senču neiedusētās
smiltīs.. / Pīšļi kārosies tēvzemes kapeņu dzīvības koka.”
No bezgalīgās dzimtenes mīlestības izaug ticība vienīgi
pieņemamai nākotnei. “Es nākšu atpakaļ” – dzejolis ar tādu
nosaukumu lasāms krājumā “Nesaule”. “Ticiet, brauksim.” Andrejs
Eglītis ar pārliecību mierina dažas Austrālijas latvietes
1956.gadā. Tad, kad rakstīti, un tad, kad teikti šie vārdi, šeit,
pie mums, uz Latvijas zemes nebija daudz cilvēku, kas tikpat
nelokāmi ticēja Latvijas labvēlīgam liktenim.
Bet Andrejs Eglītis ticēja, un viņa ticība tapa atalgota. Viņš ir
šeit, un – grāmatu pa grāmatai – viņam līdzi viss viņa
veikums.
Dr. philol. Ruta Veidemane