Par Uzņēmumu reģistra valsts notāru lēmumu apstrīdēšanu
Vidēji mēnesī Uzņēmumu reģistra (UR) valsts notāri pieņem aptuveni 7000 lēmumu – gan apmierinot reģistrācijas pieteikumā izteikto lūgumu, gan arī tādus lēmumus, ar kuriem tiek atteikta vai atlikta reģistrācijas izdarīšana. Tikai par niecīgu daļu – mēnesī vidēji 18 – no valsts notāru lēmumiem saņemti iesniegumi ar lūgumu šos lēmumus pārskatīt. Šī raksta mērķis ir īsumā izskaidrot UR valsts notāru lēmumu apstrīdēšanas kārtību, kā arī vērst uzmanību uz dažiem ar šo apstrīdēšanu saistītiem apstākļiem.
Sandis Karelis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Apstrīdēšanas iestāde un termiņi
UR valsts notāru lēmumi ir administratīvi akti. Kopš šā gada 2.februāra spēkā ir Administratīvā procesa likums (turpmāk – APL), kas cita starpā regulē administratīvo aktu (tātad arī UR valsts notāru lēmumu) izdošanas, kā arī apstrīdēšanas kārtību. Saskaņā ar APL 76.pantā un 78.pantā noteikto administratīvais akts mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas ir apstrīdams padotības kārtībā augstākā iestādē (ar likumu vai Ministru kabineta noteikumiem var būt noteikta cita apstrīdēšanas iestāde). Savukārt likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantā noteikts, ka valsts notāru lēmumi ir apstrīdami UR galvenajam valsts notāram, iesniedzot attiecīgu iesniegumu. Būtībā administratīvajā procesā, kas ir ierosināts par valsts notāru lēmumu, administratīvā procesa dalībniekiem ir visas APL noteiktās tiesības un pienākumi. Pēdējā laikā, pēc APL spēkā stāšanās, gan presē, gan arī citos plašsaziņas līdzekļos ir pieejama informācija par šīm vispārējām procedūrām, tāpēc tālāk tiks minēti tikai atsevišķi specifiski gadījumi, kas būtu ņemami vērā, apstrīdot valsts notāru lēmumus.
Apstrīdēšana neaptur valsts notāra lēmuma darbību
APL 80.panta pirmajā daļā noteikts, ka iesniegums par administratīvā akta apstrīdēšanu aptur tā darbību. Taču likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantā ir iekļauta speciālā norma, kas nosaka, ka ne valsts notāra, ne UR galvenā valsts notāra lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību. Šādā veidā likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.panta noteikumi tika papildināti, ņemot vērā APL 80.panta pirmās daļas noteikumus, kā arī UR darbības specifiku. Tas ļauj izvairīties no gadījumiem, kad kādas lielas akciju sabiedrības viens no akcionāriem (iespējams, kādu konkurējošu sabiedrību pārstāvošs) vai arī kāds no milzīgas dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības biedriem, tikai kādu subjektīvu apstākļu vadīts, iesniedzot iesniegumu par valsts notāra lēmuma apstrīdēšanu, varētu pilnīgi legāli uz ilgu laiku bloķēt attiecīgajai sabiedrībai svarīgu lēmumu reģistrāciju UR. Šāda kavēšanās – piemēram, kad tiek bloķēta attiecīgās sabiedrības pārvaldes institūciju ar pārstāvības tiesībām reģistrācija, var radīt attiecīgajai sabiedrībai neatgriezeniskas sekas.
UR kompetencē neietilpst faktisko apstākļu izvērtēšana
Likuma “Par Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistru” 8.panta otrajā daļā un 14.panta otrajā daļā
noteikts, ka UR kompetencē neietilpst uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) lēmuma, kā arī komersanta pieņemšanas
faktisko apstākļu pārbaude. Valsts notārs savas likumā noteiktās
pārbaudes tiesības var izmantot, izskatot pieteicēja iesniegtos
dokumentus, kā arī citus tā rīcībā esošos dokumentus. Ņemot vērā
minēto, jautājumi, piemēram, par:
– iesniegto dokumentu (tajos norādītās informācijas) atbilstību
faktiskajiem apstākļiem, t.i., vai UR iesniegtajos attiecīgo
pārvaldes institūciju sapulces protokolos norādītā informācija
atbilst sapulces faktiskajai gaitai;
– vai pārvaldes institūciju sapulces ir sasauktas likumā
noteiktajā kārtībā, ievērojot noteiktās sasaukšanas procedūras un
paziņojot visām noteiktajām personām, utt. nav skatāmi
administratīvā procesa ietvaros. Diemžēl jānorāda, ka tieši
lielākajā daļā, vismaz trīs ceturtdaļās iesniegto dokumentu, kā
apstrīdēšanas pamats tiek norādīts nevis valsts notāra rīcība,
bet gan tieši pārkāpumi uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) lēmuma, kā
arī komersanta pieņemšanā, kas no UR iesniegtajiem dokumentiem
nav secināms. Šādos gadījumos būtu jāapstrīd nevis valsts notāra
lēmums, bet gan tieši attiecīgās pārvaldes institūcijas lēmums.
Iepriekšminēto norādījis arī Augstākās tiesas Senāts. Likumā “Par
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” nav atrodamas normas,
kurās paredzēti tiesiski līdzekļi konkrētās uzņēmējsabiedrības
dalībnieku sapulces protokolā fiksēto ziņu atbilstības pārbaudei
faktiski sapulcē notikušajam. Tādējādi minētā likuma normu
analīze no to savstarpējās sakarības viedokļa dod pamatu
atzinumam, ka likumdevējam, nosakot valsts notāra kompetenci
reģistrācijai iesniegto dokumentu pārbaudē, nebija nolūka uzlikt
viņam par pienākumu vērtēt uzņēmējsabiedrības lēmumu pieņemšanas
faktiskos apstākļus. Par pamatu secinājumam, ka administratīvs
akts panākts ar prettiesiskām darbībām (nepatiesu ziņu sniegšana,
viltojumi u.tml.), var kalpot attiecīgu faktu konstatējošs tiesas
spriedums (Augstākās tiesas Senāta 2004.gada 28.janvāra spriedums
lietā nr.SKC-31).
Jaundibināta subjekta reģistrācijas apstrīdēšana
Praksē nācies saskarties ar
gadījumiem, kad tiek apstrīdēts UR valsts notāra lēmums, ar kuru
ir reģistrēts jaundibināms subjekts (SIA, AS, kooperatīva
sabiedrība, sabiedriska organizācija). Jānorāda, ka arī šādos
gadījumos UR galvenais valsts notārs, pat ja tiek konstatēti kādi
trūkumi reģistrācijas dokumentos, nevar apmierināt iesniegumā
iekļauto lūgumu un atcelt valsts notāra lēmumu. Pārsvarā visos
attiecīgo reģistrējamo subjektu dibināšanu un darbību
regulējošajos likumos ir noteikts, ka šie subjekti iegūst
juridiskās personas statusu ar dienu, kad tie ierakstīti
attiecīgajā reģistrā (uzņēmumu reģistrā, komercreģistrā, biedrību
un nodibinājumu reģistrā utt.). Tāpat šo subjektu dibināšanu un
darbību regulējošajos likumos uzskaitīti pamati, kad beidzas to
darbība. Minēto likumu normās nav iekļautas tiesības UR valsts
vai galvenajam valsts notāram pieņemt lēmumu par reģistrēta
subjekta (juridiskas personas) darbības izbeigšanu. Galvenais
valsts notārs nevar atcelt valsts notāra lēmumu, ar kuru
reģistrēta uzņēmējsabiedrība (uzņēmums), komercsabiedrība vai
sabiedriska organizācija. Galvenajam valsts notāram atceļot šādu
valsts notāra lēmumu par jauna subjekta reģistrāciju, attiecīgais
subjekts tiktu izslēgts no reģistra. Šāds galvenā valsts notāra
lēmums būtu pretrunā ar attiecīgo subjektu darbību regulējošajiem
likuma noteikumiem, kur noteikti gadījumi, kad ir izbeidzama
darbība.
Arī Augstākās tiesas Senāts ir norādījis, ka sabiedrības darbību
nevar izbeigt ar tās reģistrācijas atcelšanu, jo, “atceļot
sabiedrības reģistrāciju, sabiedrība beidz eksistēt kā juridiska
persona un tai tiek atņemta tiesībspēja, kas nozīmē, ka
sabiedrība tiek atzīta par neesošu. Nevar atraut sabiedrības
reģistrācijas atcelšanu no sekām, kas ar to rodas” (Augstākās
tiesas Senāta spriedums, lieta nr.SPC-85, 1998.g.).
Sandis Karelis,
Uzņēmumu reģistra
Juridiskās nodaļas vadītājs