Konkurences padomes lēmums Nr.50
Rīgā 2004. gada 15. jūlijā (prot.Nr.40, 2.§)
Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Publiskojamā versija
Lieta Nr. 556/04/05/7
Par SIA “Baltkom TV SIA” 21.06.2004. iesniegumu par apvienošanos
Konkurences padome 2004. gada 22. jūnijā saņēma sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Baltkom TV SIA” (turpmāk — Baltkom) iesniegumu par apvienošanos (turpmāk — Ziņojums), kas bija noformēts atbilstoši Ministru kabineta 20.01.2003. noteikumu Nr. 22 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” prasībām.
Izvērtējot Ziņojumā ietverto un papildus iesniegto informāciju, Konkurences padome
konstatēja:
1. Baltkom ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Komercreģistrā reģistrēta ar vienoto reģistrācijas Nr. 40003005264 sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras 99,92% kapitāla daļu pieder SIA “Alīna” un 0,08% — BO VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”. Baltkom ir saņēmusi Nacionālās radio un televīzijas padomes speciālo atļauju (licenci) kabeļtelevīzijas darbībai (Nr. K–002, derīga līdz 02.07.2007.) un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk — SPRK) publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla operatora licenci (Nr. T10092, derīga līdz 01.04.2008.). Baltkom galvenie ekonomiskās darbības virzieni saskaņā ar Vispārējo ekonomiskās darbības klasifikāciju un sabiedrības statūtiem ir telesakari (64.2), radio un televīzijas darbība (92.2), ar kino un video saistīta darbība (92.1), ierakstu reproducēšana (22.3) u.c. Baltkom sniedz kabeļtelevīzijas pakalpojumus, interneta vietējās piekļuves pakalpojumus un datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus licencēs norādītajās teritorijās.
2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “TELEDIALOGS” (turpmāk — Teledialogs) ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Komercreģistrā reģistrēta ar vienoto reģistrācijas Nr. 40003480637 uzņēmējsabiedrība, kuras 100% kapitāla daļu pieder divām fiziskām personām. Teledialogs ir saņēmusi SPRK publiskā fiksētā telekomunikāciju tīkla operatora licenci (Nr. T10065, derīga līdz 11.02.2008.). Teledialogs galvenie ekonomiskās darbības virzieni saskaņā ar Vispārējo ekonomiskās darbības klasifikāciju un sabiedrības statūtiem ir telesakari (64.2), konsultēšana ar aparatūru saistītos jautājumos (72.10), datu apstrāde (72.3), ar datu bāzi saistītas darbības (72.4) u.c. Teledialogs nav sava elektronisko sakaru tīkla, tādēļ tā sniedz interneta vietējās piekļuves pakalpojumus un datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus Rīgas pilsētā, izmantojot Baltkom elektronisko sakaru tīklu.
Baltkom un Teledialogs pašreizējā sadarbība kopīgā Baltkom elektroniskā sakaru tīkla izmantošanā ir balstīta uz 2003. gada 3. februāra līgumu Nr. 3 “Par telekomunikāciju tīkla izmantošanu”. Minētais līgums paredz, ka Teledialogs par maksu izmanto Baltkom elektronisko sakaru tīklu Rīgas pilsētas teritorijā. Šajā tīklā Teledialogs sniedz elektronisko sakaru pakalpojumus, izņemot kabeļtelevīzijas pakalpojumus. Līguma darbības laiks — 5 gadi ar iespēju to pagarināt.
3. Apvienošanās paredzēta, Baltkom iegādājoties 100% Teledialogs kapitāla daļu. Baltkom 2004. gada 15. jūnijā ir noslēgusi līgumu ar Teledialogs īpašniekiem par 100% sabiedrības kapitāla daļu pirkšanu divu mēnešu laikā pēc Konkurences padomes atļaujas saņemšanas. Teledialogs pēc apvienošanās paliek patstāvīga sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas saglabā īpašuma un lietojuma tiesības un kuras vienīgais dalībnieks ir Baltkom. Saskaņā ar Konkurences likuma 15. panta pirmās daļas 3. punktā noteikto “Tirgus dalībnieku apvienošanās ir (..) tāds stāvoklis, kad (..) viens vai vairāki tirgus dalībnieki iegūst (..) tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku vai citiem tirgus dalībniekiem”. Tātad Teledialoga 100% kapitāla daļu pirkums ir uzskatāms par apvienošanos šā likuma izpratnē, jo darījuma rezultātā Baltkom iegūst izšķirošu ietekmi citā tirgus dalībniekā — Teledialogs. Baltkom un Teledialogs ir uzskatāmi par apvienošanās dalībniekiem.
4. Konkurences likuma 15. panta otrajā daļā noteikts, ka “Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu saskaņā ar šā likuma 16. pantu, ja pastāv viens no šādiem nosacījumiem:
1) apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā ir bijis ne mazāks kā 25 miljoni latu;
2) apvienošanā iesaistīto tirgus dalībnieku kopējā tirgus daļa konkrētajā tirgū pārsniedz 40 procentus.”
Saskaņā ar Ministru kabineta 20.01.2003. noteikumu Nr. 22 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” (turpmāk — Noteikumi) IV sadaļu “Apgrozījuma aprēķināšana”, nosakot apgrozījumu, kāds ņemams vērā konkrētajā lietā, ir jāsummē apvienošanās dalībnieku kopējais pēdējā finanšu gada apgrozījums un apgrozījums, kāds ir tiem tirgus dalībniekiem, kam ir izšķiroša ietekme kādā no apvienošanās dalībniekiem vai kuros apvienošanās dalībniekiem ir izšķiroša ietekme. Saskaņā ar apvienošanās dalībnieku iesniegto informāciju apgrozījums, kas ņemams vērā šajā gadījumā, sastāda nedaudz vairāk kā 8 miljonus latu. Tādējādi Konkurences likuma 15. panta otrās daļas 1. punktā minētais ziņošanas kritērijs neizpildās.
Kā Konkurences padome konstatēja 2004. gada 20. februāra lēmumā Nr. 16k, ar kuru tā atļāva Baltkom un SIA “Netcom”, un SIA “Netcoms” apvienošanos, pēc šā darījuma jaunā tirgus dalībnieka tirgus daļa kabeļtelevīzijas pakalpojumu tirgū Rīgas pilsētas teritorijā pārsniedza 40%, bet atsevišķās Latvijas teritorijās — Salacgrīvā, Gulbenē, Bauskā — pat sasniedz 100%. Tādēļ var uzskatīt, ka Konkurences likuma 15. panta otrās daļas 2. punktā minētais kritērijs ir sasniegts un Baltkom un Teledialogs apvienošanās ir paziņojams darījums, kam nepieciešama Konkurences padomes atļauja.
5. Ziņojumā norādīts, ka “apvienošanās mērķis ir:
1) nostiprināt abu komercsabiedrību finansiālo stāvokli, lai konkurētu elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū Latvijā;
2) optimizēt finansiālos, ekonomiskos un darba spēka resursus, tādējādi sasniedzot komercdarbībā efektivitāti un saskaņotību, iegūtu zināmu mērogu konkurēšanai ar lielākajiem Latvijas konkurentiem, kā arī Eiropas konkurentiem, kuri aizvien aktīvāk ienāk Latvijas telekomunikāciju tirgū.
Tālākas attīstības nodrošināšanai tiek paredzēts, ka apvienošanās:
1) ierobežos Teledialogs un Baltkom darbības veidu un ieguldījumu pārklāšanos;
2) optimizēs līdzekļus elektronisko sakaru tīkla attīstībā jaunos reģionos, klientu servisa nodrošināšanai un jaunu pakalpojumu ieviešanai;
3) pilnveidos zināšanas par tehnoloģijām, produktu un pakalpojumu izvēli, nodrošinot izmaksu samazināšanos utt., līdz ar to palielinot apvienotā uzņēmuma konkurētspēju tirgū un uzlabojot patērētājiem sniegto pakalpojumu kvalitāti”.
6. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju par konkrētajiem tirgiem un apvienošanās dalībnieku tirgus daļām atsevišķos tirgos, kā arī Konkurences padomes konstatēto, apvienošanās rezultātā iespējama koncentrācija divos konkrētajos tirgos — interneta vietējās piekļuves pakalpojumu un datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgū Rīgas pilsētā, kur šos pakalpojumus sniedz gan Baltkom, gan Teledialogs, izmantojot Baltkom elektronisko sakaru tīklu. Abos šajos konkrētajos tirgos Baltkom savu tirgus daļu vērtē robežās no (**)% līdz (**)%, bet Teledialogs — robežās no (**)% līdz (**)%. Rīgas pilsētā interneta vietējās piekļuves pakalpojumus sniedz vairāk nekā 20 uzņēmējsabiedrības. Arī vairāki kabeļtelevīzijas tīklu operatori paredz vai jau piedāvā interneta vietējās piekļuves pakalpojumu saviem kabeļtelevīzijas abonentiem. Konkurences padome uzskata, ka apvienošanās interneta vietējās piekļuves pakalpojumu tirgu un datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgu būtiski neietekmēs.
7. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju Baltkom tuvāko piecu gadu laikā pie nosacījuma, ka elektronisko sakaru tīkls tiks reāli liberalizēts, plāno uzsākt balss telefonijas pakalpojuma sniegšanu publiskajā fiksētajā elektronisko sakaru tīklā un sasniegt šajā tirgū (**)% tirgus daļu, savukārt Teledialogs tirgus daļa varētu sasniegt (**)%. Ja apvienošanās šos plānus veicinās, Konkurences padome to vērtē kā pozitīvu apstākli konkurences veicināšanai balss telefonijas pakalpojumu tirgū publiskajā fiksētajā elektronisko sakaru tīklā.
8. Ziņojumā norādīts, ka, apvienojoties Baltkom un Teledialogs, “kopīga pakalpojumu attīstība un apvienotas kontroles, klientu serviss, kompetences priekšrocība ir pozitīvs aspekts, kas nodrošina sekmīgu elektronisko sakaru pakalpojumu attīstību. Līdzekļu saskaņotība Baltkom un Teledialogs apvienošanās rezultātā dos lielu ieguldījumu sniegto pakalpojumu daudzveidošanā, to kvalitātes uzlabošanā. Baltkom uzskata, ka apvienošanās dos iespēju komercsabiedrībām ietaupīt finanšu līdzekļus un līdz ar to samazināt elektronisko sakaru pakalpojumu maksu. Tas savukārt ļaus paplašināt pakalpojumu klāstu un optimizēt citus uz klientiem orientētus jauninājumus, kā arī uzlabot izpildes kvalitāti un efektivitāti. Apvienošanās arī sekmēs infrastruktūras attīstību, izmantojot jaunākas tehnoloģijas un progresīvākus un mūsdienīgākus risinājumus. Tas netieši labvēlīgi ietekmētu Latvijas kabeļtelevīzijas, interneta pakalpojumu un datu pārraides tirgus, kuros darbojas Baltkom.”
Izvērtējot Ziņojumā sniegto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome secina, ka apvienošanās rezultātā neradīsies un nenostiprināsies dominējošais stāvoklis, kā arī netiks būtiski samazināta konkurence nevienā konkrētajā tirgū.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 6. panta pirmās daļas 4. punktu, 8. panta pirmās daļas 5. punktu, 16. panta pirmo un ceturto daļu, kā arī Ministru kabineta 20.01.2003. noteikumiem Nr. 22 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos”, Konkurences padome
nolēma:
Atļaut apvienošanos, kas paredzēta, SIA “Baltkom TV SIA” iegādājoties 100% SIA “Teledialogs” kapitāla daļu.
Konkurences padomes lēmums ir pārsūdzams Administratīvajā rajona tiesā saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.
(**) — ierobežotas pieejamības informācija
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks