Tirgotāji – par uzņēmēju un darbinieku interesēm
Tirdzniecība vēl aizvien ir dominējošā Latvijas ekonomikas nozare, kas tieši skar ikviena mūsu valsts iedzīvotāja intereses. Vērts pievērst uzmanību tirgotāju aktivitātēm – agri vai vēlu to rezultātus jutīsim mēs visi. Tāpēc Latvijas Tirgotāju asociācijas priekšsēdētāju Henriku Danusēviču lūdzām pastāstīt par nozares jaunumiem, plāniem, problēmām un risinājumiem.
Henriks Danusēvičs Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
– Nesen saņēmām vēsti, ka vecās
Eiropas tirgotāji jaunajām dalībvalstīm piešķīruši prāvus
līdzekļus...
– Šā gada aprīlī notika Eiropas Brīvās
tirdzniecības asociācijas (EFTA) sanāksme, kurā nolemts: lai
kompensētu zaudējumus, ko jaunajām Eiropas Savienības
dalībvalstīm nodara to tirgus atvēršana EFTA valstu tirgotājiem,
asociācija piešķirs noteiktu naudas summu. Šī finansiālā
kompensācija, kuru var uzskatīt arī par EFTA valstu pateicību par
saņemto pieeju tirgum, domāta valstu sociālo un ekonomisko
atšķirību samazināšanai. Tātad no šā gada maija līdz 2009. gada
aprīlim visas ES jaunās dalībvalstis kopumā saņems 600 miljonus
eiro, bet Norvēģija no savas puses vēl maksā 567 miljonus eiro.
No pirmās summas Latvijai pienākas 3,29 procenti, bet no otrās –
6 procenti. Kopsummā mums jāsaņem vairāk nekā 53 miljoni eiro jeb
apmēram 35 miljoni latu.
– Kā aprēķinātas izmaksājamās summas?
– Domāju, ka pirmā summa aprēķināta proporcionāli iedzīvotāju skaitam valstī, bet otrā iegūta, īpaši ņemot vērā Latvijas kā zivsaimniecības un zivrūpniecības valsts intereses. Kaut gan tas nav bijis viennozīmīgs kritērijs – vēl vairāk no Norvēģijas saņem, piemēram, Ungārija, Čehija, Slovēnija, kuras nepavisam nav zivrūpniecības valstis.
– Kā paredzēts izmantot iegūtos līdzekļus?
– Briselē ir izveidota šā
finansiālā mehānisma pārvalde. Tai līdz oktobrim sadarbībā ar
līdzekļus saņemošajām valstīm, arī Latviju, jāizstrādā vadlīnijas
naudas piešķiršanas mehānisma darbībai, kā arī jānosaka, kuri
projekti tiks finansēti. Saskaņā ar EFTA aprīļa sanāksmes lēmumu
līdzekļi piešķirami projektiem dabas aizsardzības, kultūras
mantojuma saglabāšanas, resursu attīstības, cilvēku veselības
aizsardzības, zinātnisko pētījumu un sabiedriskā transporta
attīstības jomā. Jūnijā biju Šveicē kārtējā EFTA sanāksmē. Tajā
tika lemts, ka lielākas publicitātes nodrošināšanai līdzekļu
sadalē un izmantošanā tiks iesaistītas arī sabiedriskās
organizācijas.
Manuprāt, būtu jāizpēta, kā vietējos uzņēmumus ietekmē ārvalstu
uzņēmumu ienākšana Latvijas tirgū, un ar piešķirtajiem līdzekļiem
jāatbalsta pirmām kārtām mazie uzņēmumi, kuru intereses ir
skartas. Mazajiem tirdzniecības uzņēmumiem valsts šobrīd
nepalīdz, kaut gan saskaņā ar ES nostādnēm tirdzniecība ir
atbalstāma, jo tā piedāvā daudz darba vietu. Būtu jāveicina mazo
uzņēmumu vadītāju izglītošanās, jāatbalsta kooperācija, kā arī
jānodrošina viņiem nepieciešamās informācijas pieejamība.
Trūkst atbalsta nacionālajiem uzņēmumiem
– Vai šādas kompensācijas
piešķiršana patiesībā nenozīmē, ka Latvijas uzņēmumiem
pievienošanās ES nav izdevīga?
– ES ekonomikas pamatā ir
vienotais tirgus, un tas ir izdevīgs lielajiem “spēlētājiem”.
Šajā ziņā Latvija, protams, ir zaudētāja, un mēs to redzam –
samazinās nacionālo uzņēmumu īpatsvars valstī, strauji pieaugušas
cenas. Jāatzīst arī, ka mūsu valsts ir pārcentusies ES prasību
ieviešanā. Nupat Briselē tikos ar Austrijas un Vācijas zemnieku
pārstāvjiem, kuri sacīja, ka ES normas viņiem neaizliedz savās
saimniecībās kaut lopus. Tātad tā nav ES prasība! Ārvalstu
zemnieki šādu prasību izvirzīšanu skaidro ar vēlmi tieši vai
netieši atbalstīt Eiropas pārstrādes iekārtu un tehnoloģiju
kompāniju intereses. Firmas izdara spiedienu uz valstu valdībām,
lai tās radītu nepieciešamību iepirkt šo kompāniju ražotās
iekārtas. Jautājums, vai tā ir apzināta rīcība vai pakļaušanās
šim spiedienam, vai tikai vēlme izpatikt.
– Vai valstij šobrīd ir iespējas atbalstīt nacionālos uzņēmumus? Kā zināms, ES normas šādu atbalstu stingri ierobežo.
– Es nerunāju par tiešu finansiālu atbalstu. Jārada apstākļi, lai uzņēmējs vēlētos pats saimniekot savā uzņēmumā pēc valsts pievienošanās, nevis censtos to pārdot. Nav noslēpums, ka Latvijā grāmatvedības sistēma uzņēmējam ir daudz sarežģītāka un apgrūtinošāka nekā citās ES valstīs. Uzņēmēji visu laiku izjūt spiedienu – viņi godprātīgi strādā, bet kuru katru brīdi var atnākt Valsts ieņēmumu dienesta pārstāvji un uzlikt sodu. Piemēram, LTA soda naudu uzrēķināja par to, ka bijām reģistrējušies centrālajā pašvaldībā, bet nezinām, ka jāreģistrējas arī rajonā... Šāda politika ir nedraudzīga uzņēmējam. Turklāt katrai valstij tomēr jāatbalsta uz eksportu orientētā uzņēmējdarbība, arī mazie uzņēmumi. Latvijā mazajiem uzņēmumiem pērn pirmo reizi tika piešķirta nauda – 80 tūkstoši latu. Šī summa ir smieklīgi maza, redzēsim, kā būs šogad. Ja nebūs nopietna atbalsta, turpināsies mazo uzņēmumu izspiešana no tirgus. Tas attiecas arī uz tirdzniecību, kuras īpatsvars Latvijas uzņēmējdarbībā ir apmēram 30 procenti.
Cenu kāpuma iemesli – objektīvi
– Pēdējā laikā Latvijas
tirgotājiem gan tiek adresēti arī pārmetumi – straujajam cenu
kāpumam viens no iemesliem esot arī tirgotāju vēlme vairāk
nopelnīt...
– Ekonomikas ministrijas ziņojumā nav
nevienas norādes uz šādu tirgotāju rīcību. Viss cenu kāpums ir
saistīts ar ražošanas izmaksu pieaugumu. Vienubrīd daži
tirgotāji, izmantojot palielinātu pieprasījumu pēc dažu veidu
precēm, paaugstināja to cenas, bet tas neietekmēja tirgu kopumā.
Taču pieauga arī tirgotāju izdevumi. Tā, piemēram, bija ar
tabakas precēm – valsts ļāva, lai starptautiskie koncerni nosaka
uzcenojumu nacionālajiem mazumtirgotājiem, kas, manuprāt, ir
krasā pretrunā mūsu interesēm. Mēs gan zinām, ka ne vienmēr ir
bijis pamatots cenu paaugstinājums no ražotāju puses. Dažkārt
cenas tika paaugstinātas tikai tāpēc, lai tās pielīdzinātu
Eiropas cenām, taču to darīja lielie piegādātāji, no kuru precēm
tirgotāji nevar atteikties. Tirgotājiem cenu paaugstināšana nav
izdevīga arī pieaugošās konkurences dēļ. Dažkārt atsevišķas
preces patērētājam tiek piedāvātas par maksu, kas zemāka par
iepirkuma cenu – tas tiek darīts, lai pircējus piesaistītu savam
veikalam.
Viens no būtiskiem faktoriem, kas noteica cenu pieaugumu, bija
elektroenerģijas tarifu paaugstināšana uzņēmumiem par 25–30
procentiem. Jāņem vērā, ka liela daļa pārtikas veikalu inventāra
– ledusskapji, kondicionētāji, apgaismes ķermeņi – tiek
darbināta, izmantojot elektroenerģiju. Izmaksas pieauga ļoti
jūtami. Diemžēl iespējams, ka cenas arī turpmāk kāps – degvielas
cenas diezin vai samazināsies, drīzāk pieaugs, tādējādi dārgāka
kļūs arī preču piegāde. Turklāt jo aktīvāka būs preču apmaiņa
starp turīgākajām un “dārgākajām” ES valstīm un Latviju, jo
straujāks būs cenu pieaugums mūsu valstī. Tas ir saprotams – ja
zemniekam būs iespēja savu produkciju pārdot ārvalstīs par
augstāku cenu, viņš to izmantos. Tāpēc vietējie iepircēji arī būs
spiesti piedāvāt augstāku cenu. Šādu parādību jau varam novērot
liellopu gaļas tirgū.
– Reizēm dzirdamas arī runas par karteļu principu cenu noteikšanā – lielie tirgotāji savā starpā vienojoties par izdevīgākajām cenām.
– Šīm runām nav pamata. Ja vienojas uzņēmumi, kuri tirgū strādā kopā, tad tā ir normāla kooperācija. Tā dara dažādas tirdzniecības grupas, bet to dalībnieki tirgū atsevišķi nestrādā. Un, ja kāds šādi mēģinās cenas regulēt, tūlīt atradīsies konkurents, kurš savu preci piedāvās lētāk. Tādējādi tirgus atkal visu izlīdzinās. Arī Konkurences padome raugās, lai šādu parādību nebūtu.
Nepieciešams dialogs ar valsti
– Cenu kāpums – tā ir
inflācija, taču valsts veic stingrus pasākumus inflācijas
ierobežošanai. Vai tie ir lietderīgi un efektīvi?
– Kaut
kādai inflācijas kontrolei, protams, jābūt. Taču kā lai sasniedz
vidējo Eiropas līmeni, ko paveikt solīja divdesmit gadu laikā?
Tas bija 2000. gadā, tātad tagad jau vajadzētu būtu sasniegtai
piektajai daļai no solītā. Vai mūsu pirktspēja tiešām ir
paaugstinājusies par 12 procentiem? Zināma izlīdzināšanās ir
notikusi, bet jāņem vērā, ka jauno dalībvalstu pievienošanās
rezultātā ir krities ES vidējais līmenis.
– Liela sabiedrības uzmanība ir pievērsta LTA rīkotajai akcijai par neapliekamā minimuma palielināšanu “Atdodiet 57 latus!”. Kāpēc tiek rīkota šāda akcija, un kāpēc tieši 57 lati?
– Ja nav stingras valsts
programmas dzīves līmeņa paaugstināšanai, tad jābūt vismaz kaut
kādiem līdzekļiem, lai mazākturīgie šajos apstākļos varētu
izdzīvot. Tāpēc rīkojam akciju, kas prasa paaugstināt ar
nodokļiem neapliekamo algas minimumu. Šobrīd budžetā ir līdzekļi,
un neredzu iemeslu, kāpēc būtu tā jāspīdzina 49, 6 procenti
strādājošo, kuri saņem summu, kas ir mazāka par iztikas minimumu.
Kāpēc vara tā izturas pret cilvēkiem? 57 lati ir summa, ko katrs
strādājošais papildus iegūtu gada laikā, ja neapliekamais
minimums kopš 1. janvāra būtu 40 lati.
Protams, mēs zinām, ka pelēkās ekonomikas īpatsvars Latvijā ir
liels un “aplokšņu algas” tiek maksātas. Taču tirdzniecībai tas
nav raksturīgi – pateicoties konkurencei un citiem objektīviem
faktoriem, algas veikalu darbiniekiem tiek maksātas legāli. Ir
cilvēki, kuri papildus strādā vēl citur, bet vai tas ir normāli,
ka cilvēkam darba alga nedod iespēju izdzīvot? Valsts attieksme
pret šo jautājumu ir nenopietna, un atbalsts ir tikai ārējs.
Reālas sarunas ar Pašvaldību savienību nenotiek, netiek gatavots
arī priekšlikums par neapliekamā minimuma palielināšanu no 1.
septembra. Rudenī sākas apkures sezona, daudziem cilvēkiem ir
skolas vecuma bērni – tas viss palielina izdevumus. Ir
nožēlojami, ka šis vajadzīgais solis tiek plānots tikai nākamā
gada 1. janvārī. Arodbiedrības mūs atbalsta, bet diemžēl to loma
Latvijā šobrīd ir pārāk maza. Oficiālā un regulārā dialogā ar
valsti – Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē un regulārās
tikšanās ar premjeru ir iesaistīti tikai lielie darba devēji un
ārvalstu investori. Valsts varas pārstāvjiem acīmredzot šķiet –
ja lielie uzņēmēji ir apmierināti, tad viss kārtībā.
– Atgriežoties pie mazo uzņēmumu interesēm – jau krietnu laiku tiek runāts par nevienādajiem darbības noteikumiem sabiedrībām ar ierobežotu atbildību un individuālajiem uzņēmumiem, respektīvi, komersantiem. Vai ir paredzētas kādas izmaiņas likumdošanā?
– Tas ir līdz šim neatrisināts jautājums. Valdība paziņo, ka problēmu atrisinās, taču to nedara. Tādējādi faktiski tiek samazināta mazo uzņēmumu konkurētspēja attiecībā pret lielajiem. Valsts galvenās amatpersonas vairākas reizes gadā tiekas ar ārvalstu investoriem, bet gada laikā nav ne reizes tikušās ar pašmāju mazo uzņēmumu pārstāvjiem! Tas nedara godu Latvijai. Andra Bērziņa valdības laikā tika sperti soļi mazo uzņēmumu atbalstam, bet tagad šis jautājums ir ministriju kompetencē. Ekonomikas ministrija Jura Lujāna vadībā ir bijusi ļoti labvēlīga uzņēmējiem un ļoti daudz darījusi, lai situāciju mainītu, taču tā nevar ietekmēt citu ministriju attieksmi un darbu. Protams, Latvijā mazo uzņēmumu ir vairāk nekā lielo, bet uzņēmumu skaits proporcionāli iedzīvotāju skaitam ir ļoti mazs. Taču, kā jau teicu, šie uzņēmumi spēj piedāvāt un radīt ļoti daudz darba vietu. Tāpēc ceru, ka mūsu valsts agrāk vai vēlāk saskaņos savu darbību ar Eiropas vispārējo politiku šajā jautājumā.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv