Ministru kabineta 2004.gada 20.jūlija sēdē
Izskatīts informatīvs ziņojums
“Par ziņu aktualizēšanu Iedzīvotāju reģistrā”, paredzot
Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei
piešķirt papildu finansējumu 67 426 latu apmērā, lai
precizētu Iedzīvotāju reģistrā iekļautās ziņas un nodrošinātu
korektu vēlētāju reģistrēšanu 2005.gada pašvaldību
vēlēšanās.
2004.gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās uz Iedzīvotāju reģistra
datu bāzes pamata tika izveidots Vēlētāju reģistrs. Šajā reģistrā
tiek iekļautas un aktualizētas ziņas par vēlētājiem. 2004.gadā
Eiropas Parlamenta vēlēšanām tika izsūtīti informatīvi
uzaicinājumi vēlētājiem par to reģistrāciju balsošanai noteiktā
vēlēšanu iecirknī. No izsūtītajiem 1 370 000 informatīvo
paziņojumu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei tika nodoti
atpakaļ aptuveni 9800 paziņojumi, kurus nav iespējams izsniegt
adresātam. Pārbaudot atpakaļ saņemtos paziņojumus, konstatēts, ka
4000 gadījumos Iedzīvotāju reģistrā nebija aktualizētas ziņas par
personas dzīvesvietas maiņu vai par personas nāvi. Ziņu trūkums
bija attiecināms uz dzīvesvietas maiņu, kura notikusi laikā no
1992. līdz 1999.gadam.
Vēlētāja reģistrēšana balsošanai noteiktā iecirknī notiek
atbilstoši reģistrētajai dzīvesvietai. Ja Iedzīvotāju reģistrā
nav precīzas ziņas par vēlētāja dzīvesvietu, ir iespējama
kļūdaina vēlētāja reģistrēšana vēlēšanu iecirknī. 2005.gada
pašvaldību vēlēšanas būs pirmās pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanas, kurās tiks izmantots Vēlētāju
reģistrs. Vēlētājam ir tiesības piedalīties balsošanā tikai savas
dzīvesvietas pašvaldībā, tāpēc ir būtiski sakārtot Iedzīvotāju
reģistra informāciju par personas dzīvesvietu, lai nodrošinātu
tās iespējas piedalīties balsošanā.
Nepieciešamie izdevumi tiks segti no Centrālās vēlēšanu komisijas
neizmantotajiem līdzekļiem Eiropas Parlamenta vēlēšanu
organizēšanai 2004.gadā.
Akceptēts noteikumu projekts “Kārtība, kādā lauksaimniecībā
izmantojamo zemi transformē lauksaimniecībā neizmantojamā zemē,
un zemes transformācijas atļauju izsniegšanas kārtība”.
Noteikumi paredz, ka zemes transformāciju ir tiesīgs ierosināt
zemes īpašnieks vai persona, kurai normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā ir nodotas zemes lietošanas tiesības, kas paredz atļaut
ierosināt zemes transformāciju.
Zemes transformācija ir atļauta saskaņā ar spēkā esošu vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumu vai detālplānojumu, bet, ja tie
nav izstrādāti – atbilstoši vietējās pašvaldības lēmumam par
zemes transformācijas atbilstību teritorijas perspektīvai
izmantošanai. Zemes transformācija ir aizliegta īpaši
aizsargājamos biotopos, kā arī nacionālas nozīmes
lauksaimniecības teritorijās, izņemot gadījumus, ja ir saņemts
saskaņojums ar Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministriju, un teritorijās, kurās, transformējot zemes nogabalu,
tiek ierobežota servitūtu vai citu apgrūtinājumu izmantošana, ja
nav saņemts rakstveida saskaņojums ar servitūtu vai apgrūtinājumu
lietotājiem.
Atļauju izsniegšanas kārtība paredz, ka iesniegums zemes
transformācijai un pārējie dokumenti ir jāiesniedz Lauku atbalsta
dienesta reģionālajā lauksaimniecības pārvaldē, kas pieņem lēmumu
par atļaujas izsniegšanu vai noraidīšanu.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Alternatīvā dienesta
likumā”, kas paredz alternatīvā dienesta ilguma saīsināšanu
līdz vienam gadam.
Pašlaik likums nosaka, ka alternatīvā dienesta ilgums ir 24
mēneši. Personām, kuras ieguvušas augstāko izglītību, alternatīvā
dienesta ilgums ir 18 mēneši. Savukārt saskaņā ar Obligātā
militārā dienesta likumu obligātā aktīvā militārā dienesta ilgums
ir 12 mēneši.
ANO Cilvēktiesību komiteja 2003.gada 6.novembra secinājumos
norādīja, ka alternatīvā dienesta izpildes termiņš ir garāks par
obligātā militārā dienesta izpildes termiņu un līdz ar to tas
neatbilst Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un politiskajām
tiesībām 18.panta prasībām. ANO Cilvēktiesību komiteja secināja,
ka atšķirīgu alternatīvā dienesta un obligātā militārā dienesta
izpildes termiņu pastāvēšana ir diskriminējoša. Tāpēc izstrādāti
likuma grozījumi, lai šo problēmu novērstu.
Līdz 2003.gadam alternatīvajā dienestā karavīri nedienēja. Kopš
2003.gada alternatīvajā dienestā dien pieci karavīri, no kuriem
trīs alternatīvā dienesta veikšanu sāka 2003.gadā un divi –
2004.gadā.
Akceptēts noteikumu projekts “Noteikumi par advokāta eksāmena
maksu”. Tie paredz advokāta eksāmena kārtošanas maksu 50 latu
apmērā, ja pretendents strādā par zvērināta advokāta palīgu.
Savukārt pārējiem pretendentiem eksāmena kārtošanas maksa
paredzēta 150 latu apmērā.
Noteiktās summas būs jāiemaksā Latvijas Zvērinātu advokātu
padomes kontā pirms advokāta eksāmena kārtošanas.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Valsts meža dienesta
likumā”. Izstrādātie grozījumi saskaņo Valsts meža dienesta
likuma normas ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un
Administratīvā procesa likumu.
Valsts pārvaldes iekārtas likums nosaka informāciju, kura
jāiekļauj valsts pārvaldes iestādes nolikumā, kā arī valsts
pārvaldes iestādes vadītāja pamatuzdevumus. Lai Valsts meža
dienesta likums nedublētu Valsts pārvaldes iekārtas likuma
normas, no tā tiek izslēgtas normas, kas nosaka Valsts meža
dienesta funkcijas, tā struktūru, dienesta amatpersonu pienākumus
un vadītāja kompetenci. Šīs normas tiks iekļautas Valsts meža
dienesta nolikumā.
Tāpat saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma prasībām
normatīvajā aktā tiek svītrota norāde, ka Valsts meža dienests ir
juridiska persona.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Darba aizsardzības
likumā”, kas paredz papildināt likuma pilnvarojumu Ministru
kabinetam izdot noteikumus par darba aizsardzību arī attiecībā uz
meža darbiem.
Pašlaik Darba aizsardzības likums paredz, ka valsts pārvaldes
institūcijas atbilstoši savai darbības jomai izstrādā normatīvo
aktu projektus, kurus izdod Ministru kabinets. 25.pantā dotajā
pilnvarojumā noteikumi par darba aizsardzību meža darbos nav
ietverti.
Meža nozarē pieaugošais nelaimes gadījumu skaits un lielais
bojāgājušo īpatsvars liecina, ka ar Ministru kabineta noteikumiem
nepieciešams noteikt darba aizsardzības prasības meža
darbos.
Zemkopības ministrijas informācija liecina, ka 1998.gadā nelaimes
gadījumos cietuši 48 mežstrādnieki, no kuriem trīs gājuši bojā un
septiņi guvuši smagas traumas, bet 2002.gadā nelaimes gadījumos
cietuši 133 mežstrādnieki, no kuriem 10 gājuši bojā un 19 guvuši
smagas traumas.
Izskatīts rīkojumu projekts “Par nekustamo īpašumu Latvijas
Republikas pastāvīgajai pārstāvniecībai Eiropas Savienībā
Briselē”, paredzot Ārlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu
ministriju turpināt meklēt Latvijas pārstāvniecībai atbilstošu
nekustamo īpašumu.
Pašreiz Latvijas pastāvīgā pārstāvniecība Eiropas Savienībā (ES)
atrodas Briselē, Arlona ielā 39-41. Šajā ēkā bez pārstāvniecības
ir arī citi nomnieki un telpas nav piemērotas ES un arī Latvijas
Republikas klasificētās informācijas aizsardzības prasībām.
Izstrādātā koncepcija piedāvā trīs risinājumus: nekustamo īpašumu
iegādājas Valsts nekustamā īpašuma aģentūra, izmantojot savus un
kredīta līdzekļus; nekustamo īpašumu iegādājas Ārlietu ministrija
vai arī – tiek turpināta atbilstoša nekustamā īpašuma meklēšana,
piedāvājot jaunus risinājumus.
Ņemot vērā ekspertu secināto, ka nekustamā īpašuma īpašnieka
piedāvātā cena ievērojami pārsniedz tirgus vērtību, nolemts, ka
nav iespējams saimnieciski pamatot izvēlētā nekustamā īpašuma
pirkšanu. Tāpēc Ārlietu un Finanšu ministrijai uzdots turpināt
piemērota nekustamā īpašuma meklēšanu.
Akceptēti trīs noteikumu projekti, kas saistīti ar
Uzturlīdzekļu garantiju fonda darbības nodrošināšanu, kā arī
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas
nolikumu.
Noteikumi “Kārtība, kādā Uzturlīdzekļu
garantiju fonda administrācija izskata iesniegumu un tam
pievienotos dokumentus, kā arī izmaksā uzturlīdzekļus” paredz, ka
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija 10 dienu laikā no
iesnieguma par uzturlīdzekļu izmaksāšanu un tam pievienoto
dokumentu iesniegšanas dienas pieņem lēmumu par uzturlīdzekļu
izmaksāšanu vai atteikumu izmaksāt uzturlīdzekļus. Lēmums
par uzturlīdzekļu izmaksāšanu vai atteikumu iesniedzējam tiks
paziņots rakstiski, norādot tā apstrīdēšanas kārtību.
Uzturlīdzekļu izmaksa tiks sākta ne vēlāk kā nākamajā kalendāra
mēnesī pēc lēmuma par uzturlīdzekļu izmaksāšanu pieņemšanas
dienas.
Noteikumi “Iesnieguma par uzturlīdzekļu izmaksāšanu paraugs un
iesniegumam pievienojamie dokumenti” reglamentē, ka iesniedzējam
ir jāuzrāda personu apliecinošs dokuments un jāiesniedz
iesniegums; tiesas nolēmuma noraksts, kurā noteikti uzturlīdzekļi
bērnam; tiesu izpildītāja izziņa par to, ka uzturlīdzekļu
piedziņa no parādnieka nav iespējama vai parādnieks tiesas
nolēmumu par uzturlīdzekļu piedziņu izpilda, nenodrošinot
minimālo uzturlīdzekļu apmēru; bērna dzimšanas apliecības kopija,
uzrādot oriģinālu, kā arī pilnvara, ja uzturlīdzekļus pieprasa ar
pilnvarotas personas starpniecību vai tās kopiju, uzrādot
oriģinālu.
Savukārt noteikumi “Kārtība, kādā reģistrē personas, kurām
izmaksāti uzturlīdzekļi no Uzturlīdzekļu garantiju fonda, un
parādniekus” paredz Iesniedzēju un parādnieku reģistra izveidi,
kā arī reglamentē reģistrā iekļaujamo informāciju un tās
pieejamību.
Visi minētie noteikumi stājas spēkā no 2004.gada 1.augusta.
Vienlaikus valdībā tika apstiprināts arī Uzturlīdzekļu garantiju
fonda administrācijas nolikums, kas nosaka Fonda administrācijas
statusu, funkcijas, uzdevumus, kompetenci, struktūru, amatpersonu
kompetenci, tiesiskuma nodrošināšanas mehānismu un pārskatus par
Fonda administrācijas darbību.
Akceptēts rīkojums “Par līdzekļu piešķiršanu no Finanšu
ministrijas valsts pamatbudžeta programmas “Līdzekļi
neparedzētiem gadījumiem” pensionāru konferenču organizēšanai
Latvijas reģionos”, kas paredz piešķirt Labklājības
ministrijai 1000 latu, lai nodrošinātu Latvijas Pensionāru
federācijas organizēto pensionāru konferenču norisi par sociālās
politikas uzlabošanu Latvijas reģionos.
Konferences plānots organizēt 2004.gada 3.ceturksnī Talsos,
Jelgavā, Valmierā, Rēzeknē un Rīgā.
Akceptēts rīkojums “Par sarunu procedūras piemērošanu Valsts
bezpeļņas sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas
televīzija” rezerves daļu videokamerām, videomagnetofoniem un
televīzijas tehnikai piegādei”.
Minētās rezerves daļas Latvijas televīzijai
nepieciešamas Olimpisko spēļu pārraides nodrošināšanai. Ņemot
vērā, ka Olimpiskās spēles sākas aptuveni pēc trim nedēļām
(13.augustā), ir izveidojusies steidzamības situācija, kuras dēļ
“Latvijas televīzija” nevar ievērot konkursam noteiktos
piedāvājumu iesniegšanas termiņus. Tāpēc Kultūras ministrija
lūgusi atļauju piemērot sarunu procedūru.
Iepriekš Latvijas televīzija bija izsludinājusi atklātu konkursu,
taču pēc lēmuma pieņemšanas konkursa uzvarētājs no iepirkuma
līguma slēgšanas atteicās.
Akceptēts noteikumu projekts “Par Ministru kabineta 1999.gada
2.februāra noteikumu Nr.28 “Noteikumi par pasažieru izlidošanas
nodevu” atzīšanu par spēku zaudējušiem”.
Tas paredz
atcelt pašreizējo kārtību, kura noteica pasažieru izlidošanas
nodevu lidostā “Rīga” un kuru bija paredzēts izmantot lidostas
“Rīga” infrastruktūras attīstības finansēšanai. Nodevas likme ir
septiņi lati par katru izlidojošu pasažieri, līdz ar to pasažieru
izdevumi turpmāk par šādu summu samazināsies.
Satiksmes ministrija norāda, ka pēdējos 10 gados ir vērojams
pastāvīgs pasažieru skaita pieaugums lidostā “Rīga”. Tomēr, ņemot
vērā ļoti zemo bāzes līmeni un relatīvi nelielo pieaugumu, nevar
prognozēt, ka starptautiskā lidosta “Rīga” kļūs par nozīmīgu
Eiropas Savienības gaisa satiksmes centru tuvāko 15 gadu laikā.
Lai panāktu radikālu situācijas maiņu, ir nepieciešams ļoti
būtiski samazināt aviokompāniju izmaksas uz vienu pasažieri.
Pasažieru izlidošanas nodeva nav tieši attiecināma uz
aviokompāniju izmaksām, tomēr būtiski palielina aviobiļešu cenu.
Īpaši tad, kad gaisa pārvadājumi tiek veikti par relatīvi zemām
cenām.
Konceptuāli atbalstītie noteikumu projekti pieņemšanai Satversmes 81.panta kārtībā
“Grozījumi Elektronisko dokumentu
likumā”.
Šā gada janvārī spēkā stājās Elektronisko
dokumentu likums, kas paredz elektronisku dokumentu apriti starp
valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un
juridiskajām personām, kas parakstīts ar sertificētu elektronisko
parakstu un laika zīmogu. Šobrīd valstī vēl nav neviena uzticama
sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja. Elektroniskie dokumenti, ar
kuriem šobrīd apmainās valsts iestādes, netiek apliecināti ar
drošu elektronisko parakstu, līdz ar to tiem nav juridiska spēka
un tos nav iespējams izmantot juridisku jautājumu risināšanai.
Tas pats attiecas uz privātpersonām. Tomēr tas neatbilst Eiropas
Parlamenta un Padomes 1999.gada 13.decembra direktīvai 1999/93/EC
par Kopienas elektronisko parakstu sistēmu, saskaņā ar kuru
elektroniskajam parakstam nevar liegt juridisko atzīšanu tikai
tāpēc, ka tas nav apliecināts ar kvalificētu sertifikātu.
Tāpat nepieciešams noteikt tehniskās un organizatoriskās prasības
kvalificētiem sertifikātiem, sertifikācijas pakalpojumu
sniedzējiem, droša elektroniskā paraksta radīšanas līdzekļiem un
droša elektroniskā paraksta verificēšanai, kā arī sakārtot
sertifikācijas pakalpojumu sniedzēju apdrošināšanas
jautājumus.
Lai steidzami risinātu iepriekšminētās problēmas un iedzīvinātu
elektronisko dokumentu apriti, Tieslietu ministrija izstrādāja
likuma grozījumus un virzīja tos Satversmes 81.panta kārtībā.
Grozījumi paredz, ka elektroniskais dokuments ir uzskatāms par
pašrocīgi parakstītu, ja tam ir drošs elektroniskais paraksts,
tomēr puses var vienoties par citu elektroniskā dokumenta
parakstīšanas metodi. Tāpat paredzēts deleģēt Ministru kabinetu
noteikt tehniskās un organizatoriskās prasības kvalificētam
sertifikātam, uzticamam sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam,
droša elektroniskā paraksta radīšanas līdzekļiem, droša
elektroniskā paraksta verificēšanai.
Savukārt 14.panta grozījumi paredz Ministru kabinetam noteikt
minimālo apdrošināšanas summu Civiltiesiskās atbildības
apdrošināšanai.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments