“Spilva”: vecais zīmols un jaunas iespējas
Šā mēneša sākumā Latvijas sabiedrība tika informēta par būtisku notikumu valsts ekonomikā – Konkurences padome devusi piekrišanu SIA “Spilva” un Zviedrijā reģistrētā uzņēmuma “Orkla AB” apvienošanās procesam. Tādējādi nozīmīgais mūsu valsts augļu dārzeņu pārstrādes uzņēmums iekļaujas vienā no lielākajām Ziemeļeiropas pārtikas rūpniecības grupām. Vakar “Spilvas” un tās stratēģisko investoru “Orkla AB” pārstāvji pastāstīja par izmaiņām, ko uzņēmumam nesusi īpašnieku maiņa, un tālāko darbu skandināvu rūpniecības giganta sastāvā.
“Spilvas” prezidente Lolita
Bemhena norādīja uz iemesliem un apstākļiem, kas rosinājuši
uzņēmumam piesaistīt investoru kapitālu. Viņa paskaidroja, ka pēc
Latvijas pievienošanās Eiropas Savienībai (ES) valstī pieaug
importētās produkcijas daudzums. Tā dēvēto veco ES dalībvalstu
pieredze rāda, ka šādā situācijā vietējie ražotāji mēdz zaudēt
pat pusi savas līdzšinējā tirgus daļas apjoma. “Nav spēka, kas
varētu apturēt globalizācijas procesu,” uzsvēra L. Bemhena. Taču
mēģinājumi iekļūt ārvalstu tirgū, kurā valda pasaulslaveni zīmoli
ar senām tradīcijām, ir ļoti dārgi, un bieži vien tie lemti
neveiksmei. Tāpēc optimālais risinājums, meklējot ne vien
izdzīvošanas, bet arī tālākas attīstības iespējas, ir
apvienošanās.
SIA “Spilva” Latvijas tirgū darbojas kopš 1992. gada, un tās
zīmola nostiprināšanā ieguldīti apmēram 600 000 latu, turklāt šo
zīmolu pazīst arī kaimiņvalstīs. Tāpēc, uzsvēra L. Bemhena,
pārmaiņas uzņēmuma īpašnieku sastāvā nedrīkst ietekmēt gadu gaitā
radītās vērtības. “Spilvas” prezidente norādīja, ka viņa paliek
savā amatā, darbu turpina arī pašu menedžeri, netiks mainīta
produkcijas receptūra, un uzņēmums arī turpmāk iepirks Latvijas
zemnieku piegādātos produktus. Taču apvienošanās nozīmē būtiskus
ieguvumus: pieeju daudz plašākai nepieciešamās mārketinga
informācijas bāzei, iespēju apgūt jaunas tehnoloģiskās prasmes
(know – how), kā arī jaunus tirgus.
Arī “Orkla AB” rīkotājdirektors Klāss Gorans Hagstrems
apliecināja, ka nekāda revolūcija “Spilvas” darbībā nav paredzēta
– investori apzinās spēcīgu vietējo zīmolu nepieciešamību
sekmīgai darbībai tirgū. Viņš atzina, ka Baltijas un Ziemeļvalstu
tirgus ir neliels, tāpēc sadarbība ir nepieciešama. K. G.
Hagstrems norādīja, ka “Spilvas” produkcijai varētu būt labas
realizācijas iespējas Skandināvijas tirgū, kā sevišķi
konkurētspējīgu produktu minot, piemēram, majonēzi “Baravika”.
Savukārt L. Bemhena pastāstīja, ka jau augustā paredzētas pirmās
tikšanās, kuru mērķis ir lemt par produkcijas ražošanu
Skandināvijas tirgum.
Zviedrijā reģistrētā firma “Orkla AB” ietilpst Norvēģijas
uzņēmuma “Orkla Group” tīklā. Šī uzņēmuma vēsture aizsākusies
1654. gadā ar minerālu raktuvju izveidošanu, bet mūsu dienās
“Orkla Group” specializējas plaša patēriņa preču – pārtikas un
dzērienu ražošanā, kā arī plašsaziņas līdzekļu biznesā, ķīmiskajā
rūpniecībā un finanšu investīcijās. Uzņēmuma pērnā gada kopējais
apgrozījums bija apmēram 2,5 miljardi latu. Jāpiebilst, ka
“Spilva” darbosies “Orkla Group” apakšuzņēmuma “Orkla Foods”
sastāvā.
Juris Bārtulis, “LV”