Mācāmies būt līdzatbildīgi
Kongresu nama Jaunajā zālē aizpērn notika Rīgas domes rīkotā Ziemeļu tuneļa būvniecības ieceres sabiedriskā apspriešana Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Diskusija par sabiedrības iesaistīšanu, lemjot par jaunu teritoriju attīstību pilsētā, periodiski aktualizējas ik reizi, kad dienas kārtībā nāk kārtējais vērienīgais būvniecības projekts vai tiek plānoti atsevišķu pilsētai būtisku teritoriju attīstības virzieni. Ne tikai amatpersonas, bet arī sabiedrība mācās informēt, argumentēt un oponēt. “Latvijas Vēstnesī” publicētais Sabiedriskās politikas institūta valdes priekšsēdētājas sociālantropoloģes A.Putniņas viedoklis (“LV”, 01.07.2004.) par sabiedrisko apspriešanu pašvaldībās rosinājis iesaistīties šajā polemikā no profesionālā viedokļa.
LR Ministru kabineta “Vietējās
pašvaldības teritorijas plānojuma noteikumi” nosaka pašvaldības
teritorijas plānojuma un detālplānojumu sastāvdaļas, to
sagatavošanas, sabiedriskās apspriešanas, spēkā stāšanās,
likumības izvērtēšanas, ievērošanas pārraudzības, darbības
apturēšanas un grozījumu veikšanas kārtību.
Sabiedriskā apspriešana ir divpusējs process – iesaistoties gan
pašvaldībai un gādājot par informācijas pieejamību, gan
iedzīvotājiem, sekojot norisēm savā pilsētā un informācijai par
tā vai cita teritorijas plānojuma sākšanu. Pieredze ar Triangula
bastionu un Kamarina namu pierādījusi, cik būtiski sabiedrībā
izdiskutēt šos jautājumus nevis tikai postfactum, bet
izteikt savu nostāju jau ieceres stadijā, kas pilnā mērā
attiecināms arī uz detālplānojumiem, pilsētas attīstības plānu un
Rīgas vēsturiskā centra plānojumu. Mēs visi mācāmies būt
līdzatbildīgi – tas ir pirmais secinājums par sabiedrības
iesaisti pilsētas veidošanā.
Kā nodrošināt sabiedrisko apspriešanu efektivitāti? Kādus
tradicionālus vai novatoriskus iedzīvotāju iesaistes veidus
izvēlēties? Tas ir tikai pašvaldības vēlmes un iespēju jautājums?
Vai tomēr mūsu sabiedrība vēl tikai mācās būt līdzatbildīga?
Rīga un citu valstu pieredze
Dublinā, piemēram, izstrādājot
teritorijas plānojumu, līdzīgi kā Rīgā tas tiek izlikts
pašvaldības centrālajā ēkā vispārējai apskatei, un iedzīvotāji
var paust savu viedokli, uzdot jautājumus, aizpildot sagatavotas
anketas, kas vēlāk tiek analizētas pašvaldībā. Citās Eiropas
pilsētās, piemēram, Ļubļanā, Slovēnijā, vai Roterdamā,
Nīderlandē, ir izveidoti speciāli pilsētas attīstības
informācijas centri, kas kļūst par centrālo vietu sabiedrisko
apspriešanu norises laikā.
Pagājušā gadā Rīgā uzsākta 28 detālplānojumu izstrāde, kopš šī
gada sākuma jau izsludinātas vairāk nekā 17 teritoriju plānojumu
sabiedriskās apspriešanas. Informācija par to norises vietu,
laiku, materiāliem un izteikšanās iespējām publicēta laikrakstos.
Atbildīgās institūcijas, šajā gadījumā Rīgas domes Pilsētas
attīstības departamenta Pilsētplānošanas pārvaldes, sabiedrisko
apspriešanu apkopojumi liecina, ka iedzīvotāju aktivitāte ir
visai svārstīga un atkarīga no apspriešanai nodotās plānojuma
teritorijas. No tā, kā jautājums aktualizēts politiķu diskusijās,
masu saziņos līdzekļos, cik globālas izmaiņas varētu būt gaidāmas
šajā teritorijā. Salīdzinoši augsta iedzīvotāju aktivitāte bija,
apspriežot Mārupītei piegulošās teritorijas plānojumu, Ķīpsalas
attīstības vīziju, Dienvidu tilta trases projektu, detālā
plānojuma projektu Dailes teātrim un 1.slimnīcai pieguļošajai
teritorijai, Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības
plāna pirmo redakciju, Mežaparka vienotās un pieguļošās
teritorijas detālplānojuma projektu, un līdz ar to tika saņemti
konstruktīvi priekšlikumi. Interesanti, ka tieši sabiedrisko
aktivitāšu dēļ netika pieņemts Uzvaras parka detālplānojums.
Kas ietekmē plānojumu apspriešanu
Kā vēl viens ietekmējošs faktors
jāatzīmē arī mediju interese un līdzdalība, informējot
iedzīvotājus par pilsētas teritoriju perspektīvo attīstību, jo
nereti tieši plašsaziņas līdzekļu radītā noskaņa kļūst par
noteicošo faktoru iedzīvotāju aktivitātei un tam, cik plaši tēma
piesaista sabiedrību.
Sabiedriskās politikas institūta valdes priekšsēdētāja A.Putniņa
rakstā “Sabiedriskā apspriešana. Tik pretrunīgas intereses” pauž
viedokli, ka “no pašvaldības viedokļa iedzīvotāju iesaistīšana
teritoriju attīstības plānošanā ir izdevīga, jo tā atbrīvo
pašvaldību no vienpusīga investoru spiediena un ļauj attīstīt
kvalitatīvu vidi”(LV, 2004.gada 1.jūlijs), tāpēc vēl
pretrunīgāk izskan autores tā sauktās pamācības par to, kā
pašvaldība apzināti var radīt sabiedrisko apspriešanu
apgrūtinošus nosacījumus iedzīvotājiem, konkrēti apelējot ar šo
“pamācību” izmantošanu topošā Rīgas vēsturiskā centra
saglabāšanas un attīstības plāna sabiedriskās apspriešanas
norisē. Emocionāli, bet faktiski nepamatoti.
Sākot darbu pie RVC plānojuma izstrādes, 2000.gadā pašvaldībā ar
Sabiedriskās politikas institūta līdzdalību sagatavoja plāna
sabiedrības iesaistes pasākumu programmu, kurā pasākumu veidā
uzrunāti gan pilsētas iedzīvotāji, gan Rīgas domes politiķi,
speciālisti un nevalstiskās organizācijas. Apzinoties šī jaunā
projekta nozīmīgumu, tika realizēti vairāki pasākumi, t.sk.
anketēšana, diskusijas, rīkota Rīgas vēsturiskā centra diena
iedzīvotājiem. Kopumā sabiedriskās apspriešanas pirmā posma laikā
organizētajos pasākumos iesaistījās ap divi tūkstoši rīdzinieku.
Pirmā plāna informatīvā kampaņa tika veidota plaši un ar
rezonansi, izmantojot sabiedrisko organizāciju piesaisti un
papildu finansējumu, sasniedzot divus galvenos mērķus – pirmkārt,
rīdzinieki uzzināja par topošo plānu un iesaistījās viedokļu
paušanā, un, otrkārt, tika radīta interese un vēlme sekot
turpmākai plāna izstrādes gaitai. Balstoties uz šajā laikā
saņemtajām iedzīvotāju atsauksmēm, profesionāļu un politiķu
viedokļiem, tika izstrādāta Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas
un attīstības plāna pirmā redakcija, ko nodeva sabiedrības
vērtēšanai no šī gada 5.aprīļa līdz 31.maijam. Par sabiedriskās
apspriešanas sākšanu vēstīja oficiālie sludinājumi, informācija
laikrakstos, televīzijā un radio raidījumi, kā arī diskusijas par
plāna izstrādes gaitu. Astoņu nedēļu laikā plānojuma kartes un
paskaidrojošie materiāli bija pieejami gan rātsnama pirmajā
stāvā, gan internetā – plāna izstrādes mājaslapā. Savus
priekšlikumus un komentārus par plānojuma pirmo redakciju
iedzīvotāji varēja paust kā rakstiski, aizpildot anketas
rātsnamā, tā konsultāciju stundās divas reizes nedēļā pie
izvietotajiem materiāliem. Papildus ikdienas iespējām telefoniski
vai mutiski varēja saņemt informāciju par plānā iekļautās
teritorijas izmantošanu. Plāna pirmās redakcijas apspriešanas
laikā pašvaldības speciālisti vairākkārt snieguši intervijas, un
laikrakstos tika aktualizēti plānā risināmie jautājumi, dodot
iedzīvotājiem vienkāršu skaidrojumu par transporta, vides, zaļās
zonas attīstības jautājumiem, par to, kā mainīsies pilsētas parki
un skvēri, kāda politika varētu tikt īstenota apbūves
jautājumos.
Par ko liecina iedzīvotāju attieksme
Rīgas vēsturiskā centra plānojuma
pirmās redakcijas sabiedriskās apspriešanas laikā tika saņemti
166 rakstiski iesniegumi ar atsauksmēm no fiziskām un juridiskām
personām un konsultāciju stundās par plānojuma saturu un izstrādi
atbildes sniegtas vairāk nekā 170 interesentiem. Tādējādi var
uzskatīt, ka plāna pirmās redakcijas sabiedriskā apspriešana
organizēta likumā noteiktajā kārtībā ar pašvaldības līdzekļiem un
speciālistiem, neradot papildu izdevumus, kas būtu neizbēgami,
organizējot plašas kampaņas. Vienlaikus sasniegts arī kampaņas
mērķis – saņemti dažādu sabiedrības interešu grupu viedokļi, ko
izvērtēs, turpinot darbu pie plānojuma pirmās redakcijas
precizēšanas. Paredzēts, ka novembra beigās Rīgas vēsturiskā
centra saglabāšanas un attīstības plāna precizēto gala redakciju
nodos Rīgas domes deputātu un sabiedrības izvērtēšanai.
Apspriešanas laikā izskanēja pārmetumi, ka rātsnamā trūkst plāna
tekstuālās redakcijas. Izskaidrojums diemžēl ir gauži banāls –
izliktie eksemplāri pazūd, tāpēc nākamos vajadzēja “pieķēdēt”
apskates vietā. Jāatzīst, ka tehniska rakstura problēmu dēļ kādu
laiku plānojums nebija apskatāms, izmantojot Rīgas domes
vestibilā izvietoto publisko datoru, bet pēc saņemtajām sūdzībām,
to nekavējoties novērsa. Izskanējuši arī aizrādījumi par
vienkāršam cilvēkam grūti saprotamo plānojuma valodu. Te nu
jāpiekrīt, jo teritorijas plānošanai ir profesionāla valoda kā
jebkurai specifiskai tēmai, un tieši tāpēc, lai atbildētu uz
jautājumiem, tika organizētas konsultāciju stundas rātsnamā un
arī iespēja ikdienā piezvanīt vai atnākt un uzdot konkrētu
jautājumu. To lieliski izmantoja tie, kuriem tiešām bija interese
kaut ko uzzināt, nevis nopelt nejautājot.
Jebkurš rezultāts ir jānovērtē gan no ieguvumu, gan no iztērēto
līdzekļu viedokļa. Sākot sabiedrības informēšanu par jaunu
projektu, svarīgi radīt rezonansi un uzrunāt katru, bet tas
panākams, organizējot plašas kampaņas, akcijas, reklāmas. Šo
taktiku izvēlējās arī pašvaldība, atvēlot papildu līdzekļus tieši
pirmajai plānojuma informatīvajai kampaņai un turpinot šo
politiku, informējot rīdziniekus par jaunā Rīgas attīstības plāna
izstrādes sākšanu ar akciju “Es daru Rīgu” (12 000
priekšlikumu!). Rezultāts – ir rezonanse, ir impulss sekot un
piedalīties, un pretī, protams, veidojas attiecīgu izdevumu
ailīte un jauna diskusija – vai izdevumi attaisno ieguvumus? Vai
pašvaldībai vienmēr jāizmanto šie netradicionālie veidi, lai
uzrunātu iedzīvotājus? Vai sabiedrības līdzdalības efektivitāti
nenosaka proporcionalitāte starp pašvaldības nodrošinātu
informācijas pieejamību un katra indivīda personīgo vēlmi izlasīt
un izteikt viedokli?
Atbildi uz šiem jautājumiem nesniegs Ministru kabineta noteikumi.
Universāla modeļa rezultatīvam sabiedrības iesaistes modelim
acīmredzot nav, ir tikai dalīta atbildība – pašvaldības atvērtība
dialogam, iedzīvotāju personīgā vēlme līdzdarboties un
informatīvā fona objektivitāte.
Dana Hasana,
Pilsētas attīstības departamenta Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja