Lidostai – jauna attīstības koncepcija
Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālis Straume, satiksmes ministra pienākumu izpildītājs Ainārs Šlesers un starptautiskās lidostas “Rīga” prezidents Dzintars Pomers Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Satiksmes ministrija paredz ievērojami kāpināt starptautiskās lidostas “Rīga” attīstības tempus – lidostai jākļūst par reģiona līderi pasažieru aviopārvadājumu nodrošināšanā.
Ministru prezidenta biedrs,
satiksmes ministra pienākumu izpildītājs Ainārs Šlesers
pastāstīja, ka būtiski mainījies lidostas nākotnes redzējums.
Trīspadsmit neatkarības gadu laikā lidosta piedzīvojusi visnotaļ
dinamisku attīstību, un pērn apkalpoto pasažieru skaits pirmo
reizi pārsniedzis 700 tūkstošus. Šogad paredzēts šo skaitli
palielināt līdz miljonam, taču nākamgad pasažieru skaits
jādubulto. A. Šlesers norādīja, ka pievienošanās Eiropas
Savienībai mūsu valstij pavērusi jaunas iespējas un palielinājusi
ārvalstu tūristu interesi, tāpēc pienācis laiks izvirzīt
augstākus mērķus un plānot vēl dinamiskākus attīstības tempus.
Turpmāko desmit gadu laikā, sacīja A. Šlesers, lidostai “Rīga”
jāsasniedz 5–6 miljonu pasažieru apkalpošanas kapacitāte. Šāds
aviosatiksmes intensitātes kāpinājums iespējams, realizējot jauno
lidostas attīstības stratēģiju, kuras izstrāde uzdota lidostas
vadībai. Būtisks uzlabojums šajā virzienā ir 20. jūlijā atceltie
noteikumi, kas paredzēja pasažieru izlidošanas nodevu septiņu
latu apmērā. No 1. novembra šī summa vairs netiks iekasēta. Šajā
dienā lidosta arī sāks ieviest elastīgu atlaižu sistēmu
aviosabiedrībām – jo lielāku lidostas noslogojumu sabiedrības
nodrošinās, jo lielākas lidostas izmantošanas maksas atlaides
saņems. Arī atlaižu sistēmas mērķis ir lielāka pasažieru skaita
piesaistīšana mūsu galvaspilsētas lidostai.
Starptautiskās lidostas “Rīga” prezidents Dzintars Pomers
atzīmēja, ka Eiropas lidostu pasažieru apgrozījuma vidējais
pieaugums ir 7–8 procenti gadā, un, lai panāktu apgrozījuma
dubultošanu, nepieciešama arī tūrisma aģentūru, viesnīcu un citu
uzņēmumu un institūciju līdzdalība. Dz. Pomers pauda gandarījumu
par līdzšinējā darbā paveikto – lidosta “Rīga” uzskatāma par
labāko mazo lidostu Austrumeiropā. Strauji pieaug tiešo reisu
skaits – pērn lidosta ceļotājiem varēja piedāvāt 16 šādus reisus,
bet šogad jau 23. Kā negatīvu un nozares attīstību bremzējošu
faktoru Dz. Pomers minēja augstās aviobiļešu cenas. Viņš cer, ka
jaunā lidostas cenu politika situāciju mainīs. Lidostas
prezidents uzsvēra, ka investīcijas lidostas attīstībā uzskatāmas
par ļoti pieticīgām, salīdzinot ar citu Eiropas lidostu
paplašināšanā un uzlabošanā ieguldīto līdzekļu apjomu. Protams,
lai realizētu jaunos lidostas attīstības plānus, būs jāuzņemas
jaunas kredītsaistības. Savukārt, lai kompensētu ieņēmumu
samazināšanos jaunās cenu politikas dēļ, iespējams, vajadzēs
paaugstināt lidostas ēkā esošo veikalu nomas maksu, autostāvvietu
izmantošanas maksu un citas ar aviāciju tieši nesaistītas
cenas.
A. Šlesers pauda pārliecību, ka jau šogad Latvijas pasažieru
aviopārvadājumu tirgū ienāks vairākas lētās aviosabiedrības, un
izteica prieku par uzņēmuma “AirBaltic” pievienošanos lēto
sabiedrību pulkam. Paredzams, ka visā drīzumā konkurenci tirgū
nodrošinās gan sabiedrība “Ryanair”, ar kuras vadību A. Šlesers
un Dz. Pomers tiekas šodien, gan arī populārā lētā aviokompānija
“EasyJet”. A. Šlesers norādīja, ka jāpanāk, lai gaisa satiksme
kļūtu pieejama visiem Latvijas iedzīvotājiem – vidējai
aviobiļetes cenai jābūt ne augstākai par 50 eiro. “Esmu
pārliecināts, ka Rīgas lidosta kļūs par lielāko lidostu mūsu
reģionā. Mēs varam konkurēt gan ar Kopenhāgenas, gan Stokholmas
lidostām,” uzsvēra A. Šlesers.
Starptautiskā lidosta “Rīga” ir akciju sabiedrība, kuras pilna
akciju pakete pieder Latvijas valstij Satiksmes ministrijas
personā. Pērn lidostas ieņēmumi bija 8 348 000 latu, bet peļņa –
304 000 latu.
Juris Bārtulis