Valsts sekretāru 2004.gada 22.jūlija sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Militārā
dienesta likumā, kas paredz noteikt karavīru komplektēšanas
kārtību profesionālajam militārajam dienestam, palielinās
kompensācijas summu karavīra bojāejas gadījumā un nodrošinās
papildu sociālās garantijas bojāgājušo karavīru ģimenes
locekļiem.
Ņemot vērā plānoto Nacionālo bruņoto spēku
pāreju uz profesionālu militāro dienestu, likumprojekts paredz
noteikumus par karavīru komplektēšanu profesionālajam militārajam
dienestam, nosakot, ka profesionālā dienestā pieņem obligātajā
aktīvajā militārajā dienestā iesaucamās personas, kuras
sasniegušas 21 gada vecumu.
Grozījumi paredz ieviest pagaidu dienesta pakāpes piešķiršanu
karavīram uz dienesta laiku ārvalstīs, tādējādi radot lielākas
iespējas izraudzīties piemērotākus kandidātus šādam
diplomātiskajam dienestam.
Tāpat ar grozījumiem likumā tiek paredzēts, ka, gadījumā ja
karavīrs gājis bojā, piedaloties starptautiskā operācijā vai
pildot citus ar komandiera pavēli noteiktus uzdevumus, kuru
izpilde saistīta ar ieroču vai bruņojuma lietošanu un paredz
reālu apdraudējumu karavīra veselībai un dzīvībai, viņa
neatraidāmajiem mantiniekiem izmaksā kompensāciju – 50 000
latu apmērā, bet ne mazāk kā 120 pēdējā mēneša karavīra algu
apmērā.
Likumprojekts vienlaikus paredz papildināt sociālās garantijas –
nepieciešamās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu apmaksu
ģimenes locekļiem karavīra bojāejas gadījumā, ja tas noticis
karavīra dienesta pienākumu pildīšanas laikā.
Projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Veselības un Vides ministriju,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātu, kā arī Valsts kanceleju.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus likumā
“Par iepirkumu valsts un pašvaldību vajadzībām”, kas paredz uzdot
Ministru kabinetam izveidot militāra rakstura preču un
pakalpojumu sarakstu un noteikt kārtību, kādā tās tiek
iepirktas.
Pašlaik likums deleģē Ministru kabinetam
noteikt kārtību, kādā tiek veikti militāra rakstura preču un
pakalpojumu iepirkumi. Lai nodrošinātu vienotu izpratni par
militāra rakstura precēm un pakalpojumiem, nepieciešams
apstiprināt militāra rakstura preču un pakalpojumu
sarakstu.
Likuma grozījumi nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu,
Izglītības un zinātnes, Kultūras, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides un
Zemkopības ministriju, Ministru prezidenta biedra biroju, Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu,
kā arī Valsts kanceleju.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus likumā
“Par bāriņtiesām un pagasttiesām”, precizējot lēmumu
pārsūdzēšanas kārtību.
Ar likuma grozījumiem tiks
novērstas pretrunas ar Administratīvā procesa likumā ietvertajām
tiesību normām, tajā skaitā tiks precizēta bāriņtiesu un
pagasttiesu lēmumu pārsūdzēšanas kārtība – lēmumu ieinteresētā
persona varēs pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena
mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
Tāpat grozījumos paredzēts deleģējums bāriņtiesu un pagasttiesu
paraugnomenklatūras apstiprināšanai – to darīs bērnu un ģimenes
lietu ministrs, saskaņojot ar tieslietu ministru.
Likuma grozījumi nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības un Vides ministriju, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu, kā arī
Valsts kanceleju.
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā tirgus uzraudzības iestādes pieprasa un saņem
preču paraugus, kā arī rīkojas ar tiem pēc laboratoriskās vai
cita veida ekspertīzes veikšanas”.
Kārtība paredz –
kādos gadījumos tirgus uzraudzības iestāde varēs ņemt paraugus
ekspertīzes veikšanai, lai noteiktu preces atbilstību drošuma
prasībām. To varēs darīt saskaņā ar iestādes vadītāja
apstiprinātu publiski pieejamu gada uzraudzības un kontroles
programmu vai arī tad, ja radušās aizdomas, saņemta informācija
vai patērētāja sūdzība par preces neatbilstību drošuma
prasībām.
Tāpat paredzēta ekspertīzes atzinumā ietveramā informācija un
rīcība ar paraugu pēc ekspertīzes veikšanas (parauga atgriešana
vai iznīcināšana).
Projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības un Vides
ministriju, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju,
kā arī Valsts kanceleju.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kokmateriālu transporta pavadzīmes-rēķina lietošanas un
noformēšanas kārtība”.
Kārtībā noteikti kokmateriālu
transporta pavadzīmes-rēķina lietotāji un lietošanas kārtība,
rekvizīti, kārtība, kādā kokmateriālu transporta
pavadzīmes-rēķini piemērojami, reģistrējami un noformējami
darījumos iekšzemē ar likuma “Par pievienotās vērtības nodokli”
13.2 panta otrajā daļā minētajiem
kokmateriāliem.
Tāpat noteikumu projektā ir iekļautas tiesību normas, lai
vienkāršotu, atjauninātu un saskaņotu nosacījumus rēķinu
piesūtīšanai attiecībā uz pievienotās vērtības nodokli.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Tieslietu un Zemkopības
ministriju.
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2001.gada
12.jūnija noteikumos Nr.251 „Kārtība, kādā piemērojams
pievienotās vērtības nodoklis darījumos ar
kokmateriāliem”.
Grozījumi paredz, ka pašreiz spēkā
esošā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanas kārtība būs
attiecināma tikai uz iekšzemē veiktajiem darījumiem ar likuma
“Par pievienotās vērtības nodokli” 13.2 panta otrajā
daļā minētajiem kokmateriāliem. Veicot darījumus ar citu Eiropas
Savienības dalībvalstu personām, piemērojama likuma “Par
pievienotās vērtības nodokli” ceturtajā nodaļā noteiktā nodokļa
piemērošanas kārtība darījumiem Eiropas Savienības
teritorijā.
Veicot grozījumus likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”
sakarā ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā, netika mainītas
likuma 13.2 panta normas, kas nosaka PVN piemērošanas
kārtību ar kokmateriālu piegādi saistītajiem darījumiem. Šīs
normas tika saglabātas, pamatojoties uz saņemto atkāpi uz vienu
gadu no Padomes 1977.gada 17.maija direktīvas 77/388/EEK normām.
Tādējādi attiecībā uz darījumiem ar kokmateriāliem, kas veikti
iekšzemē, saglabājas pašreiz spēkā esošā PVN piemērošanas
kārtība. Tā kā Latvija ir izvēlējusies saglabāt minēto atkāpi
pastāvīgi, Finanšu ministrija izstrādāja nepieciešamos noteikumu
grozījumus.
Projekts nodots saskaņošanai ar Tieslietu, Ekonomikas un
Zemkopības ministriju.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus
Krimināllikumā. Tie paredz paplašināt Latvijas Republikas
krimināltiesisko jurisdikciju par ārvalstnieku un bezvalstnieku
izdarītajiem smagiem un sevišķi smagiem noziegumiem citas valsts
teritorijā (4.pants).
Tāpat noteikts tiesiskais
regulējums, ar kuru tiks paredzēta iespēja arī Latvijas
Republikas iekšienē izdarītos nodarījumus, kas atbilst cilvēku
tirdzniecības jēdzienam, uzskatīt par cilvēku tirdzniecību
(154.1pants).
Savukārt grozījumi Krimināllikuma 165.1panta pirmās
daļas soda sankcijā paredz paaugstināt brīvības atņemšanas laiku
virs pieciem gadiem, lai saskaņā ar Kriminālprocesa kodeksu
nodrošinātu tiesības uz speciālo procesuālo aizsardzību
cietušajam, lieciniekam, aizdomās turētajam, apsūdzētajam,
tiesājamam un notiesātajam, kas liecina krimināllietās par
smagiem vai sevišķi smagiem noziegumiem, un personām, kuru
apdraudējums var ietekmēt speciāli procesuāli aizsargājamo.
Grozījumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas,
Izglītības un zinātnes, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības un Vides ministriju, kā arī Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu un
Valsts kanceleju;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Nacionālo
bruņoto spēku likumā, kas precizē Nacionālo bruņoto spēku
Sauszemes spēku, Jūras spēku un Gaisa spēku uzdevumus, dodot
iespēju operatīvi iesaistīt to personālu un resursus meža
ugunsgrēku ierobežošanā.
2001.gadā parakstīts
sadarbības līgums starp Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un
Valsts meža dienestu, kas paredz sadarbību meža ugunsgrēku
ierobežošanā.
Nacionālo bruņoto spēku likums nosaka Sauszemes, Jūras un Gaisa
spēku uzdevumus, kas pašlaik neparedz līdzdalību meža ugunsgrēku
ierobežošanā. Par neparedzētu uzdevumu veikšanu vajadzētu lemt
valdībai, tomēr, ņemot vērā nepieciešamo operatīvo rīcību
ugunsgrēku novēršanā, šo normu nepieciešams paredzēt
likumā.
Likuma grozījumi nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Veselības, Vides un Zemkopības ministriju, kā arī Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu un Valsts
kanceleju.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā noteikumu projektu “Studiju līgumā obligāti
ietveramie noteikumi”, kas nosaka studiju līgumā, ko studējošais
slēdz ar augstskolu, obligāti ietveramās
prasības.
Paredzēts noteikt, ka līgums tiks slēgts uz
visu studiju programmas apguves laiku. Reglamentēts – kāda
informācija ir jāietver par līguma slēdzējiem, par studiju
programmu, augstskolas un studējošā pienākumiem. Tāpat noteikumi
paredzēs, ka studiju maksa ir vienīgais obligātais maksājums, ko
augstskola var saņemt no studējošā par studiju programmas apguvi.
Līgumā būs ietverti arī līguma laušanas nosacījumi.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu un Tieslietu
ministriju;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas
izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo”.
Profesionālās
izglītības iestāžu izdevumu 2003.gadā analīzes rezultātā
noteikumu projektā ir palielinātas atsevišķas uzturēšanas
izdevumu normas, piemēram, pakalpojumu, materiālu, energoresursu,
ūdens, inventāra izmaksas atbilstoši profesionālās izglītības
iestāžu reālajām vajadzībām. Pedagogu darba samaksu nosaka citi
normatīvie akti, tāpēc tā ir atdalīta no izglītības iestāžu
uzturēšanas izdevumiem.
Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas
izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo ir pamats valsts
profesionālās izglītības iestāžu budžeta plānošanai. Kopš pašreiz
spēkā esošo noteikumu apstiprināšanas brīža (2001.gada
20.novembris) vairākas reizes ir palielinātas pedagogu darba
algas, samazināts sociālais nodoklis, palielinājušies izdevumi
par pakalpojumiem, energoresursiem. Līdz ar to apstiprinātais
izmaksu minimums neatbilst profesionālās izglītības iestāžu
reālajām patēriņa vajadzībām un nepietiek resursu izglītības
programmu materiāli tehniskā nodrošinājuma attīstībai.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības un Vides
ministriju, kā arī Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātu un Valsts kanceleju;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus
Vispārējās izglītības likumā.
Atsevišķi likuma deleģētie
uzdevumi (piemēram, noteikt obligātās prasības izglītojamo
uzņemšanai vispārējās izglītības iestādēs vai prasības
izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības
iestādēs), kā arī jautājumi par izglītības iestāžu pakļautību
spēkā esošajā likuma redakcijā pašlaik nav saskaņoti ar Valsts
pārvaldes iekārtas likumā noteiktajiem principiem. Tāpēc
izstrādātie grozījumi saskaņotu Vispārējās izglītības likumu ar
Valsts pārvaldes iekārtas likuma normām jautājumā par kompetenču
sadalījumu normatīvo aktu izstrādāšanas jomā starp Izglītības un
zinātnes ministriju un Ministru kabinetu.
Grozījumi paredz izslēgt no Vispārējās izglītības likuma punktu,
kura būtība ir noteikt izglītības programmu īstenošanas izmaksu
minimumu uz vienu izglītojamo; pedagogu darba samaksas kārtību un
darba samaksas lielumu; kārtību, kādā valsts organizē un finansē
mācību līdzekļu izdošanu un iegādi; finansēšanas kārtību
speciālās izglītības iestādēs un vispārējās izglītības iestāžu
speciālās izglītības klasēs un internātskolās; kārtību, kādā
valsts finansē pamatizglītības, vidējās izglītības un augstākās
izglītības programmas, kuras īsteno privātās izglītības iestādes
u.c.
Tiek saskaņots Vispārējās izglītības likumā noteiktais ar
Izglītības likumā noteikto par mācību sasniegumu vērtēšanu mācību
priekšmeta standartā un mācību priekšmeta programmā. Tāpat
grozījumi papildina Vispārējās izglītības likumu ar punktu, kas
regulē Starptautiskā bakalaurāta izglītības programmu īstenošanas
kārtību Latvijā.
Palielinot izglītojamo mācību slodzi par divām mācību stundām
1.klasē un par vienu mācību stundu 2.klasē, tiek nodrošināta
iespēja īstenot pamatizglītības satura reformu, izmantot jaunākās
mācību metodes, pārejas noteikumos nosakot, ka šie grozījumi
stājas spēkā attiecīgi 2005. un 2006.gada 1.septembrī.
Normatīvā akta projekts papildina Vispārējās izglītības likumu ar
punktiem, kas ļauj dažos mācību priekšmetos mācību procesu
organizēt kādā svešvalodā (Eiropas Savienības valstu valodā), tā
sekmējot svešvalodu apguvi un integrāciju Eiropā.
Grozījumi arī paredz, ka ar 2005.gada 1.janvāri republikas
pilsētu un rajonu pašvaldību pārziņā esošo internātskolu
uzturēšanas izdevumu segšana tiek nodota pašvaldībām.
Likuma grozījumi nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības un Vides
ministriju, kā arī Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātu un Valsts kanceleju.
Labklājības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru
kabineta 1999.gada 21.decembra noteikumos Nr.413 “Noteikumi par
valsts sociālo pabalstu Černobiļas atomelektrostacijas avārijas
seku likvidēšanas dalībniekam un mirušā Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieka
ģimenei”.
Grozījumi paredz noteikt mēneša pabalstu
avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem un mirušo dalībnieku
ģimenēm 35 latu apmērā līdzšinējo 12,5 latu vietā. Šāds pabalsta
apmērs noteikts atbilstoši Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo personu sociālās
aizsardzības likuma prasībai, ka pabalsta apmērs nedrīkst būt
mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (šī norma
stāsies spēkā ar 2005.gada 1.janvāri).
Tāpat grozījumi paredz, ka pabalsta apmēru pārskata Ministru
kabinets pēc labklājības ministra ierosinājuma atbilstoši valsts
budžeta iespējām, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī un ņemot
vērā Centrālās statistikas pārvaldes noteikto strādājošo mēneša
vidējās bruto darba samaksas pieaugumu.
Grozījumi nodoti saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Veselības un Vides ministriju, kā arī Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu un Valsts
kanceleju;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā personas saņem sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus sociālās rehabilitācijas institūcijās, un prasības
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
sniedzējiem”.
Kārtība nosaka personu loku un
nosacījumus, pie kuriem personas ir tiesīgas saņemt no valsts
budžeta finansētus sociālās rehabilitācijas pakalpojumus
institūcijās. Tās būs personas ar funkcionāliem traucējumiem,
likumā “Par politiski represētās personas statusa noteikšanu
komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem” minētās
personas (9.panta otrā daļa), kā arī Černobiļas
atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un
Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo personu
sociālās aizsardzības likuma 15.pantā minētās personas.
Paredzēts, ka pakalpojumu kursa ilgums būs 21 diena.
Tāpat reglamentēti pašvaldību sociālo dienestu pienākumi, sociālo
pakalpojumu pārvaldes pienākumi, pakalpojumu saņemšanai
nepieciešamo dokumentu saraksts un personu izvērtēšanas kārtība.
Noteikumos ietvertas prasības pakalpojumu sniedzējiem, kā arī
pārsūdzības kārtība par pieņemtajiem lēmumiem un pakalpojumu
kvalitāti.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu un Veselības ministriju, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu, Latvijas Pašvaldību
savienību, Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi un Valsts
kanceleju.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments