Pārrunājot priekšlikumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai
Piektdien, 23.jūlijā, ņemot vērā
traģisko ceļu satiksmes negadījumu un bojāgājušo skaita pieaugumu
uz Latvijas ceļiem, kas, salīdzinot ar pagājušā gada laika posmu
no janvāra līdz jūnijam, pieaudzis par 20%, Ministru prezidents
Indulis Emsis tikās ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas
direktoru Andri Lukstiņu, Ceļu policijas pārvaldes priekšnieku
Visvaldi Puķīti un Satiksmes ministrijas Autosatiksmes
departamenta direktoru Tāli Straumi. Pārrunājot turpmāko rīcību
un pasākumus situācijas uzlabošanai ceļu satiksmes drošībā, tika
izteikti vairāki priekšlikumi gan preventīvai darbībai un
sabiedrības attieksmes maiņai, gan arī izmaiņām likumdošanā un
citos normatīvajos aktos.
Runājot par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos,
sarunas dalībnieki vienojās, ka jau drīzumā Satiksmes ministrijai
jāsāk diskusija ar sabiedrību un jāizvērtē priekšlikums
palielināt automašīnu ievedmuitas nodokli vecajām un vienlaikus
arī jaudīgajām automašīnām (virs 2 litriem), lai, kā teica
Ministru prezidents, – izskaustu “lidojošos zārkus” ielās un uz
ceļiem. Tāpat vajadzētu izvērst diskusiju par potenciālajiem
grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot iespēju
konfiscēt pārkāpuma līdzekli par būtisku ceļu satiksmes noteikumu
pārkāpšanu, līdzīgi kā akcīzes preču konfiscēšana kontrabandas
gadījumā vai neatļautu medību vai zvejniecības līdzekļu
konfiskācija.
Lai uzlabotu gājēju drošību uz ceļiem, Satiksmes un Iekšlietu
ministrijai būtu nepieciešams virzīt budžeta pieprasījumu papildu
gājēju tiltiņu izbūvei virs lielajiem un bīstamajiem ceļiem,
piemēram, virs Jūrmalas šosejas. Kā liecina statistika, no visiem
ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušiem vairāk nekā 30% ir tieši
gājēji. I.Emsis vēlas arī izmaiņas likumdošanā, kas turpmāk
liegtu apstiprināt jaunas ceļu izbūves programmas, kurās nav
iekļauta gājēju pāreju un velosipēdistu celiņu izbūve.
Satiksmes un Iekšlietu ministrijai lūgts virzīt budžeta
pieprasījumu stacionāro ātruma mērīšanas kameru iegādei, kas
tiktu uzstādītas uz ceļiem un autonomi fiksētu izdarītos
pārkāpumus. Uz ceļiem būtu nepieciešams izvietot arī brīdinājuma
zīmes par šādu iekārtu un kontroles mehānisma esamību.
I.Emsis norāda, ka Satiksmes ministrijai obligāti jāpārskata
1999.gadā apstiprinātā Nacionālā satiksmes drošības programma,
īpaši izvirzītie mērķi, lai samazinātu ceļu satiksmes negadījumos
bojāgājušo skaitu. Ministru prezidents uzskata, ka pašlaik
izvirzītie mērķi ir paredzēti pārlieku ilgam laika periodam un
tie nepildās. Rezultātus vajadzētu sasniegt un analizēt katru
gadu. Jau tagad Ministru prezidents aicināja pievērst
pastiprinātu uzmanību Ceļu policijas rajonu nodaļām, īpaši Rīgā
un Rīgas rajonā, Daugavpilī, Jelgavā, Liepājā, Bauskā, Cēsīs,
Talsu un Valmieras rajonā, kur ir konstatēts liels braucēju
skaits alkohola reibumā, kā arī atsevišķos rajonos, kur ir liels
negadījumos bojāgājušo skaits.
Runājot par ceļu pārkāpēju jauno sodīšanas sistēmu, I.Emsis
atzina, ka no 1.jūlija spēkā esošā kārtība, kad visa informācija
par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem operatīvi nonāk arī Ceļu
satiksmes drošības direkcijā, vairos autoīpašnieku atbildības
izjūtu un uzlabos situāciju pilsoniskās atbildības jomā par soda
naudu maksāšanu. Turpmāk līdz soda naudas nomaksāšanai vairs
nebūs iespējams veikt nevienu operāciju Ceļu satiksmes drošības
direkcijā. Tādējādi, piemēram, vecāki rūpīgāk apdomās, vai ļaut
braukt bērnam bez autovadītāja apliecības, un auto īpašnieki
vairāk apsvērs, vai uzticēt savu automašīnu draugiem un paziņām.
Pēdējās 18 dienās apkopotā statistika liecina, ka no visiem
alkohola reibumā aizturētajiem autovadītājiem 37% nav bijusi
autovadītāja apliecība. Savukārt no visiem ceļu satiksmes
negadījumiem bez tiesībām ir braukuši 8% autovadītāju.
Sarunas dalībnieki vienojās, ka jāpastiprina Ceļu policijas
klātbūtnes efekts un jāveicina iedzīvotājos pārliecība, ka
neviens noteikumu pārkāpējs nepaliks nesodīts. Viens no
risinājumiem varētu būt iedzīvotāju izglītošana jau skolas vecumā
– I.Emsis ierosināja atsākt aktīvas sarunas ar Izglītības un
zinātnes ministriju par ceļu satiksmes noteikumu mācību ieviešanu
vispārizglītojošās skolās. Ministru prezidents uzskata, ka
skolēnu ieinteresētību varētu stimulēt ar velosipēda vadītāja
apliecības izsniegšanu pamatskolas beidzējiem pēc sekmīga
pārbaudījuma nokārtošanas. Savukārt vidusskolas beidzējiem varētu
tik piešķirta autovadītāja apliecība, jo trīs gadu ilgā laikā
iespējams iegūt pamatīgākas zināšanas nekā vēlāk autovadītāju
kursos.
Ministru prezidents ierosināja arī Ceļu policijas karstā telefona
izveidošanu, lai sabiedrībai būtu operatīva iespēja ziņot par
pārkāpumu gadījumiem un iesaistīties iespējamo ceļu satiksmes
negadījumu novēršanā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments