Kurš zina – kāpēc?
Māte saka: “Nebāz, bērniņ, rociņu ugunī – apdedzināsies!” Bet bērniņš nopērk lielo šņabi, sasēdina jaudīgi rūcošā automašīnā draugus ar draudzenēm un aizbrauc plašajos pasaules ceļos. Viņš tik ļoti steidzas dzīvot, ka nav bail nomirt.
Upuri
Lai arī izklausās diezgan ciniski,
patiesībā pašlaik jau vienalga, cik viņu ir, šo 2004.gadā ceļu
satiksmes negadījumos bojāgājušo. Divi simti deviņdesmit viens,
divi simti deviņdesmit septiņi vai trīs simti seši. Galvenais, ka
mazāk to nekļūs. Nekad mūžā. Vienīgi vairāk. Un ne tikai vecāki,
bērni, sievas, brāļi vai māsas, bet arī valsts un sabiedrība
zaudējusi tos uz visiem laikiem, jo arī viņi nu krituši tajā
neredzamajā, nepieteiktajā kariņā, kas jau gadus desmit ilgst uz
mūsu valsts autoceļiem.
Visās miera uzturēšanas akcijās, kurās piedalās Latvijas
karavīri, Irāku ieskaitot, gada laikā esam zaudējuši vienu
cilvēku, taču tepat Latvijā autoavārijās zaudējam pa vienam katru
dienu. Pat vairāk. Bērnus un sirmgalvjus ieskaitot. Pilnīgi
iespējams – tieši tāpēc arvien biežāk dzird runājam, ka šie
traģiskie skaitļi ne tikai vairs nepārsteidz, bet drīzāk sāk
kaitināt. To gan saka tie, kuriem rūp pašu dzīvība, kamēr tie,
kam tā nerūp, diezin vai šiem skaitļiem pievērš īpašu uzmanību,
jo pārliecināti, ka ar viņiem nekas tamlīdzīgs nenotiks.
Tomēr, ja reiz runājam par upuriem, tad savā ziņā par tādiem var
uzskatīt arī amatpersonas, kam jāgādā par satiksmes drošību. Arī
viņi ir, ja ne gluži negadījuma, tad situācijas upuri vai vismaz
ķīlnieki. Sevišķi ceļu policisti.
Pašreizējais Ceļu policijas priekšnieks Visvaldis Puķīte ir
trešais dienesta vadītājs gada laikā. Pulkvedi Alni Jirgenu
aizbīdīja citā amatā pagājušajā vasarā. Kaut arī togad situācija
uz ceļiem bija salīdzinoši mierīgāka. Pulkvedim Valdim Voinam,
kas nāca viņa vietā, ļāva nostrādāt trīs mēnešus. Tad šajā amatā
tika iecelts Visvaldis Puķīte. Vai tagad pie tā, kas notiek uz
šosejām un ceļiem, vainīgs būtu Visvaldis Puķīte? Bet varbūt
gluži pretēji – vainīga nesaprātīgā kadru maiņa. Un vai šī kadru
maiņa, par kuru runā arī tagad, apcerot ne tikai Ceļu policijas
priekšnieka, bet arī iekšlietu ministra varbūtējo atstādināšanu,
neliecina vienīgi par to, ka mēs nespējam atrast un novērst
traģēdiju patiesos cēloņus un īstos iemeslus.
Pieviltās cerības
Pirms mēneša, kad stājās spēkā
jaunā sodu sistēma, gan Ceļu policijas, gan Ceļu satiksmes
drošības direkcijas apatpersonas apgalvoja, ka tā būs efektīvs
ierocis cīņā ne tikai ar agresīvajiem autovadītājiem, bet cīņā
par satiksmes drošību vispār. Tagad skaidrs, ka tā bijusi
ilūzija.
Sodu sistēma gan jauna, tomēr cilvēki palikuši tie paši vecie.
Pareizāk sakot, nevis cilvēki, bet gan tikumi, jo jaunie
pārmantojuši iepriekšējo paaudžu attieksmi. Arī attieksmi pret
likumu. Turklāt pārmantojuši jau citā, daudz bīstamākā pakāpē.
To, ko viņu senči darīja paslepeni un drusku tā kā paši par sevi
kaunoties, jaunie dara pavisam atklāti un ciniski
nekaunīgi.
Visuzskatāmāk par to liecināja aina pie kāda Vidzemes jūrmalas
veikala aizvadītās sestdienas pievakarē.
Krietni palietoti, toties jaudīgi BMW un Audi, tautā saukti arī
par gludekļiem. Draudīgi rūcoši motori. Dārdoša mūzika līdz galam
atvāztajās durvīs. Skaļi spiedzošas meitenes salonā. Un viņi ar
visdažādākā tilpuma un marku dzērienu pudelēm rokās. Turklāt jo
kuslāks puisietis, jo lielāks trauks. Nē, tas nebija “alutiņš,
vecais brālis”. Kā zināms, līdz ar likuma pieņemšanu par alus
tirdzniecības pārtraukšanu līdz ar citiem alkoholiskajiem
dzērieniem pēc 22 vakarā, alus patēriņš samazinājies. Tāpēc tie
bija nesalīdzināmi grādīgāki padzērieni.
To visu redzot un vienlaikus apjaušot, ka vairāk vai mazāk
līdzīgas ainas vērojamas ne tikai neskaitāmajos jūrmalciemos, bet
arī daudzās pilsētās, pilsētiņās, ciemos un ciematiņos, vārdu
sakot, visā Latvijā, skaidri apjautu – ja šajā naktī kāds atkal
neies bojā, tas būs visīstākais brīnums. Bet brīnumi, kā zināms,
notiek ļoti, ļoti reti. Arī šī reize nebija izņēmums. Tāpēc
nedēļas sākumā, uzzinot par kārtējiem sešiem brīvdienās
bojāgājušajiem, likumsakarīgi secināju, ka patiesībā ceļu
satiksmes negadījumi ar visām no tā izrietošajām traģiskajām
sekām ir tikai aisberga nelielā, redzamā daļa. Tieši tāpēc
redzamā, ka tik traģiska. Kamēr milzīgā, neredzamā aisberga daļa
ir mūsu attieksme pret likumu. Visplašākajā diapazonā. Sākot ar
apātisku vienaldzību un beidzot ar klaju ignorēšanu.
Paradokss
Patiesībā paradoksi ir nevis
viens, bet vairāki.
Nu kaut vai tas, ka Ceļu policijā nav neviena darbinieka, kas
uzturētu kontaktus ar masu medijiem un nodarbotos ar sabiedrības
izglītošanu. Agrāk bija. Turklāt strādāja itin efektīvi, sevišķi
sadarbojoties ar skolām. Tagad vairs nav. Tāpēc priekšniekam
neatliek nekas cits kā pašam pildīt šos pienākumus.
Bet, ja šo paradoksu vēl varētu saprast – līdzekļus taupām, tad
nesalīdzināmi grūtāk izskaidrot, kāpēc Latvijā, visnabadzīgākajā
ES valstī, ir tik situācijai neatbilstoši daudz dārgu, ekskluzīvu
un nesamērīgi jaudīgu automašīnu. Atbrauc vācu baņķieri no
Frankfurtes un brīnās. Sak, mēs tādas nevaram atļauties. Bet
jaudīgas automašīnas jau nepērk pirkšanas pēc. Tās pērk, lai
brauktu. Kur brauktu? Pa mūsu ceļiem! Un tas ir vēl viens no
paradoksiem.
Tomēr visgrūtāk izskaidrojams, kāpēc tieši Latvijā uz autoceļiem
iet bojā visvairāk cilvēku Eiropā. It kā ziemeļnieki taču,
savaldīgi cilvēki, bet nē – pietiek apsēsties pie stūres... Kam
un ko mēs gribam pierādīt, jau gadiem sistemātiski apslaktējot
cits citu un pakļaujot riskam ne tikai sevi, bet arī savus
tuviniekus?
Un galvenais... Pats galvenais paradokss, teju vai ik vasaras
atgriežoties pie šīs problēmas, tikai arvien traģiskākā pakāpē, –
mēs tā arī nespējam tikt ar to galā. Mēs nespējam pat noskaidrot
nelaimes patiesos cēloņus, nerunājot nemaz par to novēršanu.
Aivars Kļavis,
“LV”
aivars.klavis@vestnesis.lv
Laikraksts “Latvijas Vēstnesis” aicina savus lasītājus un visu sabiedrību, apzinoties problēmas nozīmību, iesaistīties tās cēloņu noskaidrošanā un risinājumu meklējumos. Gaidīsim jūsu viedokļus, pārdomas un priekšlikumus. Saņemto informāciju apkoposim un publicēsim. Neuzskaitīsim bojāgājušos, bet darīsim visu, lai šādu bojāgājušo nebūtu.