Nosūtot vēstuli Saeimas priekšsēdētājai un lūdzot otrreiz caurlūkot 2004.gada 21.jūlijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Zvejniecības likumā”
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga otrdien, 27.jūlijā, no Horvātijas nosūtīja vēstuli Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei, lūdzot otrreiz caurlūkot 2004.gada 21.jūlijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Zvejniecības likumā”. Vēstulē prezidente raksta:
“2004.gada 21.jūlijā Saeima
pieņēma likumu “Grozījumi Zvejniecības likumā”.
Kā Latvijas Valsts prezidente es atzinīgi vērtēju to, ka minētie
grozījumi turpmāk saskaņo Latvijas likumu prasības zvejniecības
jomā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem, kā arī to, ka tie
piešķir Vides valsts inspekcijas pilnvarotajām personām plašas
tiesības zivju resursu aizsardzības un uzraudzības nodrošināšanā,
tai skaitā tiesības iznīcināt nelikumīgi izmantotos zvejas rīkus
un līdzekļus, nemarķētos zvejas tīklus, kā arī pieprasīt, lai
tiek atlīdzināti zivju resursiem nodarītie zaudējumi.
Manuprāt, apsveicamas ir arī pašvaldībām dotās tiesības ierosināt
aizliegt rūpniecisko zveju publiskajos ūdeņos, lai saglabātu
zivju resursus vai attīstītu zivju rekreāciju. Tāpat cīņā ar
nelegālo zvejniecību un mūsu valsts zivju resursu noplicināšanu
būtiskas ir pašvaldībām piešķirtās tiesības savā administratīvajā
teritorijā pārbaudīt lomus un zvejā izmantotos rīkus un pārkāpumu
gadījumos sastādīt administratīvos protokolus. Taču, lai šī norma
veiksmīgi darbotos, jau tuvākajā laikā būtu nepieciešami arī
attiecīgi papildinājumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
Taču, izvērtējot minētā šā gada 21.jūlijā pieņemtā likuma
“Grozījumi Zvejniecības likumā” 13.pantu, kurš paredz jaunu
Zvejniecības likuma 16.panta redakciju, kā arī Latvijas Zvejnieku
federācijas Valsts prezidentei iesniegtos iebildumus, ir
jāatzīst, ka rūpnieciskās zvejas papildu ierobežojumu pieņemšanai
nav zinātniska un ekonomiska pamatojuma. Iepazīstoties ar
jautājumā iesaistīto un atbildīgo institūciju sniegto
informāciju, man ir jāsecina, ka nav izvērtēta šo ierobežojumu
ietekme uz zivju resursu līdzsvarotu attīstību, lai labvēlīgi
tiktu ietekmēta zivju produktivitāte Latvijas ūdenstilpēs.
Vēl svarīgāk man šķiet tas, ka nav izvērtēta norādīto zvejas
aizliegumu ieviešana uz to gandrīz tūkstoti pagastu un lauku
teritoriju iedzīvotāju nodarbinātību un ienākumu līmeni, kuru
būtisks iztikas avots ir rūpnieciskā zveja. Turklāt šo grozījumu
rezultātā, samazinoties rūpnieciskās zvejas apjomiem, varētu
samazināties arī valsts budžeta ieņēmumi, kurus savukārt
vajadzētu izmantot makšķerēšanas un zvejniecības kontroles
pastiprināšanai.
Jāatzīst, ka tieši nepietiekamā kontrole pār iekšējo ūdeņu un to
zivju resursu izmantošanu, nevis rūpnieciskā zveja ir
maluzvejniecības pieauguma galvenais cēlonis.
Ja likumdevējs bija iecerējis ar jauniem rūpnieciskās zvejas
ierobežojumiem un aizliegumiem panākt nelegālās zvejniecības
samazināšanu un izskaušanu un nodrošināt labāku kontroli pār
izmantoto zvejas tīklu garumu, kā to norāda vides ministrs
R.Vējoņa kungs, tad minēto ierobežojumu noteikšana nav tas
piemērotākais veids, lai šos mērķus sasniegtu. Papildu aizliegumi
rūpnieciskajai zvejai nenodrošinās kontroles funkciju pār iekšējo
ūdeņu ilgtspējīgu izmantošanu.
Es kā Valsts prezidente vēlētos izmantot šo izdevību un vērst
īpašu Saeimas un Ministru kabineta uzmanību uz nepietiekamo
kontroles un uzraudzības nodrošināšanu, lai novērstu nelegālo
zveju Latvijas ūdeņos. Šajā situācijā acīmredzami pietrūkst
resursu un kompetenta personāla, lai cīnītos ar neatļautu zvejas
rīku izmantošanu un citām ne mazāk kaitīgām maluzvejniecības
izpausmēm.
Līdz ar to es lūdzu Saeimu izvērtēt šā gada 21.jūlijā noteikto
rūpnieciskās zvejas ierobežojumu ieguvumu samērojamību ar to
iespējami radītajiem zaudējumiem Latvijas tautsaimniecībai un
reģionālajai attīstībai.
Nobeigumā vēlētos vērst likumdevēju uzmanību uz to, ka, izskatot
likumprojektu “Grozījumi Zvejniecības likumā” un pieņemot to
galīgajā lasījumā, netika ņemtas vērā galvenās profesionālās
grupas, proti, Latvijas Zvejnieku federācijas, intereses, kuru
vistiešāk skars minētie grozījumi. Turklāt saskaņā ar Valsts
prezidenta kancelejai sniegto valsts pārvaldes institūciju un
pašvaldību pārstāvju informāciju šā gada 21.jūlijā pieņemtie
grozījumi Zvejniecības likumā attiecībā uz zvejas ierobežojumiem
netika saskaņoti ar atbildīgo nozares iestādi – Valsts
zivsaimniecības pārvaldi, kā arī Latvijas Pašvaldību savienību.
Lai gan, pamatojot norādīto zvejas ierobežojumu nepieciešamību,
atsevišķi Saeimas pārstāvji bija izteikuši viedokli, ka grozījumu
mērķis ir “sargāt zivju populāciju”, man ir jāatzīst, ka zivju
resursu stāvokli Latvijas iekšējos ūdeņos ietekmē ne tikai
zvejnieki, bet arī liels nekontrolētu makšķernieku skaits.
Ievērojot minēto un pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2004.gada 21.jūlijā Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi Zvejniecības likumā” otrreizējai
caurlūkošanai.”