Jo dziļāk mežā, jo vairāk pētāmā
Latvijas Valsts mežzinātnes institūtā “Silava” nesen risinājās diezgan neparasta Zinātniskās padomes sēde. Tajā bez institūta direktora Mārtiņa Grauduma, padomes priekšsēdētāja Tāļa Gaitnieka un tās locekļiem piedalījās arī Ministru prezidents Indulis Emsis, Saeimas deputāte Anna Seile, Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidents Juris Ekmanis, Valsts koksnes ķīmijas institūta direktors Aivars Žūriņš, Izpētes padomes priekšsēdētājs Bruno Andersons, Latvijas Lauksaimniecības universitātes Meža fakultātes dekāns Dagnis Dubrovskis, Valsts meža dienesta ģenerāldirektors Oto Žvagiņš un citi interesenti.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Daudz risināmu mezglpunktu
Indulis Emsis uzrunā deva
novērtējumu gan nozarei un mežzinātnei kopumā, gan “Silavas”
lomai šajā kontekstā. Meža nozare, par spīti dažādām peripetijām,
ir noturējusi pietiekami augstus tautsaimniecības rādītājus, un
pievienotā vērtība nozares darbā turpina augt. Tomēr nopietni
uztrauc, ka esam zaudējuši nacionālo kontroli pār meža resursiem.
Pašreizējais iecerētais celulozes rūpnīcas variants nozīmētu to,
ka nozare un tirgus nonāktu vēl lielākā ārvalstu kompāniju
atkarībā. To nevar pieļaut – kontrole pār mūsu meža resursiem ir
jāatgūst. Viens no ceļiem ir darboties ar tehnoloģijām, kas
vajadzīgas mazo dimensiju koksnes pārstrādei. Līdz ar to tiktu
radīti vērtīgi produkti ar daudz lielāku pievienoto vērtību nekā
celuloze.
Pievēršoties zinātnei, Ministru prezidents uzsvēra tās lielo lomu
nozares stratēģiskajā plānošanā. Valdība izskatīs Zinātnes
padomes un Zinātņu akadēmijas ierosinājumus veltīt lielāku
uzmanību mežzinātnes attīstībai. “Silava” ir uzkrājusi milzu
pieredzi daudzu ar meža apsaimniekošanu un meža produktu
pārstrādi saistītiem jautājumiem. Tomēr pēdējais vairāk nekā
desmit gadu periods nebija labākais tās pastāvēšanā – nevērība
pret mežzinātnieku ieteikumiem, kas bija saistīta ar regulārām
finansiālām grūtībām, samazināja ilglaicīgo pētījumu apjomus un
izraisīja gados jaunāko darbinieku aizplūšanu. Bez minēto faktoru
novēršanas nav iespējams pilnvērtīgs darbs.
Vai būs arī mežzinātnes aģenti?
Iezīmējot apspriežamo jautājumu
loku, pēc tam spraigā domu apmaiņā izkristalizējās galvenās
atziņas, kas saistītas ar “Silavas” pastāvēšanu un turpmāko
attīstību.
Latvijas mežzinātne vienmēr ir bijusi stipra. Un tikai
mežzinātnes atzinumus ieviešot praksē, meža ražība pēdējo
piecdesmit gadu laikā dubultojās, attīstījās infrastruktūra. Dāņu
eksperti, 90. gados novērtējot Latvijas mežzinātnes stāvokli,
bija pārsteigti par mūsu zinātnieku sasniegumiem. Un maldās tie,
starp tiem ir arī Latvijas Pasaules dabas fonda pārstāvji, kas
paraugu cenšas saskatīt ārpus Latvijas, it īpaši Skandināvijā.
Nereti šīs idejas neatbilst mūsu apstākļiem,vai arī jau sen esam
atteikušies no šīm nostādnēm, atzīstot tās par novecojušām.
Pašlaik mūsu vājā vieta ir meža attīstības prognožu izstrāde
dažādiem saimnieciskiem režīmiem.
Tieši Latvijas mežzinātne aizsāka vides aizsardzības problēmu
risināšanu, un tikai pēc tam to pārņēma Vides ministrija.
Arī pašlaik pētnieciskais darbs “Silavā” aptver visu meža
apsaimniekošanas ciklu no pareizas sēklu izvēles un koku
stādīšanas līdz nociršanai un pārstrādei. Tiek veikti pētījumi
mežkopībā un meža ekoloģijā, izstrādāti jauni meža
apsaimniekošanas modeļi, pētīti biogēnie elementi nosusinātajos
mežos, apzināta veģetācija, lai nodrošinātu reto sugu
aizsardzību, veikts zinātniskais darbs ģenētikā un selekcijā un
strādāts vēl daudzos citos virzienos. Visi šie procesi veicami
ilglaicīgi uz fundamentālu pētījumu bāzes. Bet tas nav iespējams,
ja nav garantēts stabils un pietiekams finansējums.
Ņemot vērā meža nozares lielo tautsaimniecisko nozīmi, savā laikā
Zinātnes padomē, kas lēma par valsts finansējumu, no 14 zinātnes
nozarēm mežzinātne tika ieskaitīta 14. vietā ar 60 tūkstošu latu
finansējumu gadā. Arī šogad institūta ieņēmumu prognoze ir
sarežģīta – lielāko daļu dod meža resursu monitorings, tālāk ir
Meža attīstības fonda projekti, tad starptautiskie sadarbības
projekti, Zinātnes padomes granti, Valsts akciju sabiedrības
“Latvijas valsts meži” (LVM) pasūtītie pētījumi, Rīgas mežu
aģentūras projekti, akciju sabiedrības “Latvijas finieris” bērzu
programma un vēl daži mazāki pasūtījumi. Tomēr tas ir
nepietiekami, lai pilnvērtīgi nodrošinātu ilglaicīgos pētījumus.
Cerības nākotnē saistās ar Meža attīstības fonda nozīmīgākiem
ieguldījumiem, Eiropas Savienības struktūrfondiem un to, ka LVM
vairāk novirzīs līdzekļus mežzinātnes attīstībai, kā arī ar
atskaitījumiem no meža produktu eksporta.
Institūtam līdz gada beigām jāmaina juridiskais statuss, jo pēc
Komerclikuma un Valsts pārvaldes iekārtas likuma institūts vairs
nedrīkst būt bezpeļņas organizācija. Šis nosacījums radies likuma
veidotāju rīcības dēļ, kad aizmirsts, ka ir arī augstskolas un
zinātniskās iestādes, kurām nav sakara ar komerciju. Ja
komerclikums ir padarīts “svēts un neaizskarams”, tad jāsāk
grozīt Augstskolu likumu un Likumu par zinātnisko darbību. Šajā
sakarā ir jādomā par “Silavas” pastāvēšanas un attīstības
iespējām. No četriem varbūtējiem variantiem minēsim tikai
darbības profilam un mērķiem pieņemamāko veidu – valsts aģentūras
statusu. Pie šī statusa ir pieejams zināms valsts finansējums,
taču var atvērt dažādus fondus. Valsts pasūtījumi ietu caur
valsts kasi, ir iespējas veikt arī privātus pētījumus. Tas dod
relatīvi lielu iespēju patstāvīgai darbībai. Būtiski ir arī tas,
kādas ministrijas pārraudzībā iestāde darbosies. Ja nav meža
ministrijas, no nozares politikas veidošanas piemērotākā ir
Zemkopības ministrija.
Zinātnieki piedāvā Eiropas virtuālo institūtu
Svarīgs stimuls meža un ar to
saistīto nozaru attīstībai ir Latvijas Zinātņu akadēmijas lēmums
atbalstīt Meža un koksnes kompetences centra izveidi. Šī
virsorganizācija, apvienojot “Silavas”, Koksnes ķīmijas institūta
un Meža fakultātes zinātnisko potenciālu, novērstu savstarpēju
konkurenci un koordinētu zinātnes virzību.
Doma par zinātnes iestāžu iekļaušanu izglītības sistēmās nav
guvusi vienprātīgu atbalstu, lai gan pasaulē šādas apvienotas
sistēmas pastāv. Piemēram, Igaunijā tas ir noticis. Bet zinātnes
attīstībai tas nav nācis par labu. Zinātniskajām iestādēm ir
kardināla atšķirība no augstskolām, jo tām nav jāsāk ar bakalauru
izglītošanu. Zinātniskās iestādes gatavo augstākas kvalifikācijas
speciālistus – maģistrus un doktorus. Diemžēl universitātes
šobrīd grib doktoru gatavošanu monopolizēt. Augstskolas,
akreditējot doktoru sagatavošanas programmu, informē, ka viņiem
ir pasniedzēji, kas doktorandiem nolasa zināmus kursus.
Doktorandi noklausās šos kursus un saņem kredītpunktus, un ir
iespējas beigt doktorantūru.
Tomēr neatbildēts paliek
jautājums: kur šeit ir zinātniskais darbs, kas rezumējas pētījumu
rezultātos un publikācijās? Tie pamatā var rasties, tikai
strādājot zinātniskajā iestādē.
Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē Zinātņu akadēmijas
prezidents Juris Ekmanis ir prezentējis pagaidām abstraktu ideju
– masveidā iesaistīt zinātniekus valsts likumdošanas sistēmā
vismaz divos virzienos. Vispirms ar iestāšanos Eiropas Savienībā
mūsu valsts institūcijas saņem visādas prioritātes, kas būtu
jāievieš. Un šeit galvenokārt zinātnieki, nevis ierēdņi spēs
veikt priekšizpēti, izanalizēt šīs rekomendācijas un dot
atsauksmes. Šādu likumdošanas aktu, kas saistīti ar minētajām
prioritātēm, pēdējā gada laikā Saeimā bijis vairāk nekā 400, bet
zinātnieku redzes lokā uz īsu brīdi un bieži vien nejauši ir
nonācis labi ja ducis dokumentu.
Otrkārt, ir desmitiem dažādu komisiju, kas gatavo ministrijās un
Saeimā dažādus likumdošanas aktus. Zinātnieki līdz šim te tiek
iesaistīti tikai gadījuma pēc.
Lai stāvokli labotu, Zinātņu akadēmija varētu bez liekas
birokrātijas savās sienās nodibināt institūciju, ko sauktu,
teiksim, par Eiropas virtuālo institūtu. Šāds institūts varētu
izskatīties apmēram šādi – galvenais telefons, pie kura ir
atbildīgie darbinieki, interneta adrese un pēc iespējas plašāka
zinātnieku ekspertu kartotēka, kā arī nosacīti neliels valsts
finansējums. Ja pasūtījuma nav – institūts nestrādā, ja ir –
gatavs strādāt. Iespējamais institūts var būt gatavs deleģēt
savus pārstāvjus dažādās komisijās. Protams, šī ideja ir
detalizēti jāizstrādā, jo ministrijas un citas valsts
institūcijas šo ideju var pieņemt vai noraidīt. Šī ideja pilnībā
attiecas arī uz meža un ar to saistīto nozaru attīstību, it īpaši
ja ir doma grozīt Meža likumu. Lai gan šobrīd ir jāsecina, ka pat
meža un ar to saistīto nozaru programmas izstrādē mežzinātnieku
piesaistīšana ir vairāk nekā ierobežota.
Šo ieceri nupat, jūlija vidū, ir atbalstījis arī līdzšinējais
8.Saeimas deputāts, Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs un
turpmāk Eiropas Parlamenta deputāts Guntars Krasts: “Man bija
šaubas par Latvijas izstrādātās pozīcijas kvalitāti, es tās arī
Indulim Emsim izklāstīju. Mēs tikāmies vēl jūnija beigās, kad
cēlu priekšā ideju, ko komisijā biju trīs mēnešus gatavojis kopā
ar Zinātņu akadēmijas pārstāvjiem – par Eiropas virtuālā
institūta veidošanu, lai Latvijas eiropolitikā ģenerētu
zinātnisko domu. Indulis Emsis bija ļoti atsaucīgs, solīja
valdības atbalstu.”
Dr.silv. Gunārs Ģērķis