Īres tirgus atvēršana dzen sprukās pašvaldības
Tikai šovasar Rīgas dome beidzot sāka apgūt Dreiliņu mikrorajonu, kur ēkas sāka būvēt vēl padomju laikā un tā arī būvdarbus nepabeidza Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Īres griestu atcelšana no
2005.gada 1.janvāra nav 8.Saeimas pieņemts politisks jaunums, bet
gan likumdevēja 2001.gada jūlijā likumā “Par dzīvojamo telpu īri”
iepriekš paredzēta norma, kuru 8.Saeima šā gada 17.jūnijā,
noraidot Ministru kabineta priekšlikumu īres griestu saglabāšanai
vēl vairākus gadus, apstiprināja. Diemžēl Latvijā kopš
neatkarības atgūšanas nav bijis valstiskas mājokļu politikas.
Kaut būvniecība rit pilnā sparā, jauni dzīvojamie nami šo
piecpadsmit gadu laikā laimīgos iemītniekus sagaidījuši ļoti
reti. Gan denacionalizācijas process, gan nupat Saeimas akceptētā
īres griestu atcelšana pieprasījumu pēc pašvaldībai piederošiem
dzīvokļiem, kas lielākoties privatizācijas gaitā ieguvuši
īpašniekus, problēmu iedzinusi strupceļā. Turklāt tas noticis
pašvaldību vēlēšanu priekšvakarā.
Situācija smaga, tomēr apsveicami, ka beidzot mājokļu politikas
veidošanas un īstenošanas nepieciešamība nonākusi līdz valsts
likumdevēja un izpildvaras gaiteņiem. Vienīgi cik daudz valsts
naudas un ar kādiem spēles noteikumiem no nākamā gada budžeta
šiem mērķiem jāatvēl? Un kā 2005.gada marta pašvaldību vēlēšanu
gaisotnē Rīgā risināsies sarunas īrnieku un īpašnieku problēmu
mazināšanai? To visu 28.jūlijā sarunā ar finanšu ministru Oskaru
Spurdziņu un reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministru
Andreju Radzeviču mēģināja izzināt Saeimas Valsts pārvaldes un
pašvaldību komisijas deputāti.
Valsts naudas maka turētājs nesaka nē
Finanšu ministrs O.Spurdziņš,
komentējot Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību komisijas
Finanšu ministrijai (FM) iesniegtos priekšlikumus ar īres griestu
atcelšanu saistīto problēmu samazināšanai, nebija ne daudzsološs,
ne kategorisks. Izvērtējot priekšlikumus, ministrija noraida
ieceri piemērot diferencētu īpašuma nodokļa likmi denacionalizēto
namu īpašniekiem. “Nekustamā īpašuma nodokļa apmēru saistīt ar
problēmu, kad īpašnieks godprātīgi vai vieglprātīgi izturas pret
apsaimniekošanu, nav risinājuma ceļš. No tā problēma mazāka
nekļūs. Neatkarīgi no nodokļa apmēra tas tik un tā gulsies uz
īrnieka pleciem – īpašnieks to iekļaus īres maksā. Līdz ar to vēl
vairāk cietīs maznodrošināto īrnieku kategorija. Turklāt tas
radīs pašvaldībai papildu problēmas ar nodokļa iekasēšanu,” teica
finanšu ministrs. Kā šaubīgu O.Spurdziņš vērtēja arī iespējamo
valsts līdzekļu nodošanu mājokļu kreditēšanas programmai.
Konkrēti – Hipotēku un zemes bankai.
Pielaidīgāku attieksmi Finanšu ministrija pauž valsts mājokļu
politikas izveidē. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija (RAPLM) jau iesniegusi pieprasījumu nākamā gada valsts
budžetā paredzēt piecus miljonus latu jaunu mājokļu būvniecībai.
Tomēr mājokļu politika nav veidojama bez pašvaldību atbalsta, kam
tieši ir likumā deleģēti dzīvokļu jautājumi. “Šā gada pirmajā
pusgadā pašvaldību budžetu nodokļu ieņēmumi nav zemi. Iedzīvotāju
ienākuma nodokļa prognoze ir pārpildīta par vairāk nekā 40%.
Otrajā pusgadā tiem, pēc pieredzes, nav tendences samazināties.
Tie ir pašvaldību papildu ieņēmumi. Turklāt ne katrā pašvaldībās
ir aktuāla denacionalizēto namu īrnieku un īpašnieku problēma.”
Tādēļ O.Spurdziņš tieši norādīja, ka valsts atbalsts būs
proporcionāls pašvaldību ieguldījumam. Atzinīgi tika novērtēta
pašvaldību vēlme iesaistīties sociālo māju celtniecībā, ko
apliecina FM iesniegtie pašvaldību pieprasījumi valsts
investīciju programmai. Jaunnedēļ FM plāno sarunas ar Latvijas
pašvaldību savienību par mājokļu politikas redzējumu un
nepieciešamajiem finansējuma apmēriem.
Dzīvot Rīgā vai ārpus tās?
Tā ir katra paša izvēle, atzina
klātesošie, piebilstot, ka ar varu neviens uz dzīvi Liepājā,
Krāslavā vai Gulbenē netiks nosūtīts. Ministrs A.Radzevičs
Saeimas deputātus informēja, ka šobrīd tiek apzināts viss valsts
teritorijā esošais brīvo dzīvokļu fonds, kā arī nepabeigtās
daudzdzīvokļu mājas, kurās jāiegulda salīdzinoši maz līdzekļu,
lai tās nodotu ekspluatācijā.
Atšķirīgs viedoklis izskanēja par to, kam iespējamās dzīvesvietas
maiņas gadījumā jāizmaksā pārcelšanās pabalsts – valstij vai
pašvaldībai. O.Spurdziņš pauda viedokli, ka tas būtu katras
pašvaldības interesēs, lai tās teritorijā iedzīvotāju skaits
nevis saruktu, bet pieaugtu.
Īres griesti – pašvaldību vēlēšanu trumpis vai klupšanas akmens
Pirms jebkurām vēlēšanām kāds
problēmu loks kļūst īpaši ass. Tā uz deputāta Alberta Krūmiņa
uzdoto jautājumu par denacionalizēto namu īres problēmu saistību
ar gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām atbildēja pašvaldību lietu
ministrs Andrejs Radzevičs. Tomēr šajā problēmā klātesošie
sazīmēja četru gadu ciklu, kas nav nesis rezultātus. Tādējādi
norādot uz Rīgas domes kūtrumu denacionalizēto namu īrnieku un
īpašnieku kompromisa meklējumos.
Pašvaldību lietu ministrs klāstīja, ka valdības izveidotās darba
grupas darbu apgrūtina Rīgas domes rīcībā esošās informācijas
nepilnības vai pat tās trūkums, kā arī vēlme iespējami pagarināt
informācijas apkopošanas termiņus. “Rīgas domei nav konkrētu ziņu
par denacionalizēto namu īrnieku līgumsaistībām. Kam ir tā
sauktie vecie, kam – jaunie līgumi. Kāds ir ienākumu līmenis šo
namu iedzīvotājiem un cik daudzus skars maznodrošināto statuss no
jaunā gada, ja īres griesti tiek atcelti.”
Deputāts Jānis Lagzdiņš atgādināja, ka likums “Par dzīvojamo
telpu īri” aizsargā lielāko daļu denacionalizēto namu
maznodrošinātos īrniekus, kurus namīpašnieks par nespēju samaksāt
vēlas no telpām izlikt. Saskaņā ar šā likuma 2001.gadā
akceptētajiem grozījumiem 28.2.pantā noteiktām maznodrošināto
īrnieku kategorijām pašvaldībai triju mēnešu laikā pēc tiesas
nolēmuma spēkā stāšanās ir jāierāda dzīvojamā platība. Tomēr kā
prioritāte paliek pašvaldības rūpes par tiem īrniekiem, kuri spēj
saistības pildīt šobrīd, bet nespēs pēc 2005.gada
1.janvāra.
Pēc komisijā dzirdētā var gaidīt, ka reāli iespējamie
denacionalizēto namu īrnieku problēmu risinājumi Ministru
kabinetā un Saeimā varētu tikt virzīti šā gada septembrī.
Zaida Kalniņa, “LV”