Labklājības ministrija iestājas par minimālās algas palielināšanu
Pirms pāris nedēļām finanšu ministrs Oskars Spurdziņš nāca klajā ar paziņojumu, ka valsts budžeta iespējas nav tik plašas, lai varētu palielināt gan minimālo algu, gan ar nodokli neapliekamo minimumu. Valdības vadītājs Indulis Emsis un Latvijas Darba devēju konfederācija jau paudusi savu atbalstu ar nodokli neapliekamā minimuma palielināšanai, jo tas skar visus strādājošos. Taču pretējs viedoklis ir Labklājības ministrijai (LM), kas uzskata, ka sociālajai politikai jābūt mērķtiecīgai un vērstai pirmām kārtām uz tām iedzīvotāju grupām, kurām atbalsts nepieciešams visvairāk. Tuvāk LM nostāju “Latvijas Vēstnesim” skaidro LM valsts sekretāres vietniece Agrita Groza.
Agrita Groza Foto: Aigars Jansons, A.F.I |
LM iestājas par minimālās darba
algas pakāpenisku palielināšanu. Par to vienojās arī sociālie
partneri (darba devēji un ņēmēji) Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomes sēdē 1. jūlijā. Saskaņā ar Ministru kabineta
2003. gada 22. jūlija noteikumiem Nr.413 “Kārtība, kādā nosakāma
un pārskatāma minimālā mēneša darba alga” (publicēti 30.07.2003.
“LV” nr.413) 2005. gadā tā ir jānosaka 44% apmērā no Finanšu
ministrijas prognozētās vidējās bruto darba samaksas iepriekšējā
gadā. Tātad 2005. gadā minimālajai darba algai jābūt 90 latiem
mēnesī. Latvijā šobrīd tā ir zemākā Eiropā. Ārzemju eksperti
uzskata, ka Latvijā prognozētais reālās darba algas pieaugums ir
piektais zemākais pasaulē, vēl sliktāki rādītāji ir tikai
Slovākijā, Igaunijā, Ukrainā, Puertoriko un Venecuēlā. Cilvēki,
kuri saņem minimālo darba algu, kas nav pat iztikas minimuma
apmērā, riskē kļūt par sociālās atstumtības riska grupām. Tādēļ
arī Labklājības ministrija uzskata, ka jāizvēlas tieši minimālās
darba algas palielināšana, jo valsts sociālajai politikai primāri
jābūt vērstai uz riska grupām.
Ja palielinātu ar nodokli neapliekamo minimumu no 21 lata uz 26
latiem, iegūtu visi strādājošie (arī tie, kuriem tas nav tik
būtiski), taču pašiem trūcīgākajiem palīdzēts būtu minimāli.
Palielinot ar nodokli neapliekamo minimumu, cilvēkiem, kas šobrīd
saņem 80 latu darba algu, neto pielikums būtu tikai lats un
divdesmit pieci santīmi. Savukārt palielinot minimālo darba algu,
neto pielikums būtu astoņi lati un astoņi santīmi. Valstij
jāizšķiras – palīdzēt visiem vai tomēr palīdzību mērķtiecīgi
virzīt tām sabiedrības grupām, kurām tā visvairāk
vajadzīga.
Turklāt, 2005. gadā nepalielinot minimālo algu, apdraudēta ir
koncepcijas īstenošana, kas paredz septiņu gadu laikā to tuvināt
50% no vidējās darba algas. Jāatgādina, ka Eiropas Sociālās
hartas rekomendācija paredz, ka strādājošo ienākumu minimuma
līmenim jābūt 68% no nacionālās vidējās darba samaksas.
Kā uzsver A. Groza, jautājums par minimālo algu jāskata plašākā
sociālā kontekstā, saistot to gan ar nabadzības, gan sociālās
atstumtības mazināšanu. Eiropā viens no sociālās politikas
mērķiem ir mazināt plaisu starp bagātajiem un nabagajiem. Jo
labklājīgāka valsts, jo šī plaisa mazāka. Svarīgs rādītājs ir
vidējo ienākumu attiecība augstākajā kvintilē pret zemāko.
Latvijā ienākumi pirmajā kvintilē ir 5,5 reizes augstāki nekā
piektajā. Eiropas Savienībā mūs apsteidz (ar 6,1) tikai Igaunija.
Vecajās dalībvalstīs šī attiecība ir 4,4, jaunajās – 4,1. Latvijā
risks kļūt nabadzīgiem (ar visiem pabalstiem un pensijām) ir 16%
iedzīvotāju, vecajās dalībvalstīs – 15%. Pirms pabalstiem un
pensijām šis risks apdraud 43% iedzīvotāju, kas ir ļoti augsts
rādītājs.
Protams, darba devējiem izdevīgāka būtu ar nodokli neapliekamā
minimuma paaugstināšana, jo tas neprasītu papildu izdevumus. Taču
Labklājības ministrija ir pārliecināta, ka, palielinot minimālo
darba algu, samazinātos aplokšņu naudas un ieguvēji būtu tie
darba devēji, kas godīgi maksā nodokļus.
Pieaugot minimālajai algai, pieaug arī kopējie budžeta ieņēmumi,
kas pārsvarā gan nonāk sociālās apdrošināšanas budžetā. Taču tie
ir jūtami arī pašvaldību budžetos. Pieaug cilvēku pirktspēja, un
dažādu nodokļu veidā ieņēmumi pieaug arī valsts pamatbudžetā. Pēc
LM aprēķiniem, ja minimālo algu palielinātu līdz 90 latiem,
budžeta ieņēmumi varētu pieaugt par 9,6 miljoniem latu, no kuriem
5,7 miljonu latu pieaugums būtu tieši sociālās apdrošināšanas
budžetā, 1,1 miljons latu – pamatbudžetā un 2,8 miljoni latu –
pašvaldību budžetā. Savukārt izdevumi būtu 4 miljoni latu. Tātad
ieguvums – 5,6 miljoni latu.
Protams, pamatbudžetam izdevumi ir lielāki par ieņēmumiem.
Savukārt palielinot ar nodokli neapliekamo minimumu, Finanšu
ministrija plāno izdevumus samazināt par 18 miljoniem latu. Taču,
ja minimālo darba algu palielinātu visiem darbiniekiem, kuriem
darba samaksa ir līdz 100 latiem, ieņēmumi budžetos būtu gandrīz
29 miljoni latu, no kuriem 3,3 miljoni latu pieaugums būtu tieši
valsts pamatbudžetā.
Labklājības ministrija atbilstoši koncepcijai par minimālās darba
algas paaugstināšanu un minētajiem Ministru kabineta noteikumiem
ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu par minimālās darba algas
palielināšanu, kas 2. jūlijā arī tika iesniegts Valsts kancelejā.
Vēl priekšā diskusijas valdībā. Nobeigumā vienīgi jāatgādina
Nacionālajā trīspusējās padomes sēdē izskanējusī doma, ka
minimālās algas palielināšana ir nevis fiskāls, bet pirmkārt
sociāli ekonomisks jautājums.
Rūta Kesnere, “LV”
Minimālās darba algas pieaugums, bezdarba un nodarbinātības līmenis (1998 – 2003)
Gads |
Minimālās mēneša darba |
Bezdarba |
Nodarbinātības |
1998 |
10,5 |
14,3 |
59,8 |
1999 |
19,0 |
14,5 |
58,7 |
2000 |
0 |
14,6 |
57,3 |
2001 |
10 |
13,3 |
58,8 |
2002 |
9,1 |
12,1 |
60,5 |
2003 |
16,7 |
10,6 |
61,8 |