Grib samazināt PVN likmi
Daudzās Eiropas Savienības (ES)
dalībvalstīs sabiedriskā transporta pasažieru pārvadājumiem tiek
piemērota samazināta pievienotā vērtības nodokļa (PVN) likme.
Tādā veidā valsts atbalsta gan pasažierus, nodrošinot zemākas
sabiedriskā transporta biļešu cenas, gan autopārvadātājus, kuru
pārvadājumu apjoms un konkurētspēja lielā mērā atkarīga no biļešu
cenām. Arī Latvijā iecerēts samazināt PVN likmi pasažieru
pārvadājumiem no pašreizējiem 18% uz 5%, vakar žurnālistus
informēja valsts amatpersonas un sabiedriskā transporta nozares
pārstāvji.
Salīdzinot ar citām ES dalībvalstīm, PVN likme sabiedriskā
transporta pakalpojumiem Latvijā ir augsta. Tā Austrijā un
Itālijā pasažieru transporta pakalpojumiem tiek piemērota 10% PVN
likme, Somijā – 8%, Beļģijā – 6%, Čehijā, Lietuvā un Portugālē –
5%, bet Luksemburgā – 3%. Lielbritānijā sabiedriskā transporta
pakalpojumi ar PVN netiek aplikti vispār. Tā kā samazināta PVN
likme pasažieru transporta pārvadājumiem nav pretrunā ar ES
noteikumiem, no Latvijas pasažieru pārvadātājiem nākusi
iniciatīva samazināt PVN likmi arī Latvijā. Tādā veidā būtu
iespējams samazināt pasažieru pārvadājumu pašizmaksu un
palielināt autopārvadātāju konkurētspēju.
Lai atbalstītu Latvijas pasažieru pārvadātājus, Satiksmes
ministrija (SM) iesniegusi valdībai priekšlikumu samazināt PVN
likmi sabiedriskā transporta pakalpojumiem no 18% uz 5% ar nākamā
gada janvāri. Samazinot PVN likmi, tiktu aizkavēts sabiedriskā
transporta biļešu cenu pieaugums, kas rastos uz degvielas cenu
kāpuma rēķina, atzina SM Pasažieru pārvadājumu departamenta
direktors Andrians Ļublins. Nesamazinot PVN likmi, valdībai būtu
jādotē sabiedriskā transporta pakalpojumu nozare, lai tādā veidā
kompensētu pasažieru pārvadājumu pašizmaksas kāpumu un saglabātu
pašreizējos pasažieru pārvadājumu apjomus. Nepieciešamās
dotācijas apjoms no valsts budžeta būtu 7,5 miljoni latu.
Savukārt Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Sergejs Dolgopolovs
uzsvēra, ka, samazinot PVN likmi pasažieru pārvadājumiem, vairāk
naudas līdzekļu paliktu pašvaldības rīcībā. Līdz šim pašvaldība
dotējusi sabiedriskā transporta nozari, lai nepieļautu biļešu
cenu kāpumu. Ja tiktu samazināta PVN likme, šīs dotācijas varētu
izlietot citu mērķu sasniegšanai – sabiedriskā transporta
modernizācijai vai jaunu mājokļu celtniecībai.
Samazināta PVN likme ietekmētu ne tikai biļešu cenas, bet arī
Latvijas pasažieru pārvadātāju konkurētspēju. Gan Latvijas
Pašvaldību savienības pārstāvis Andrejs Baļčūns, gan SIA “Dobeles
autobusu parks” rīkotājdirektors Normunds Narvaišs norādīja, ka,
nesamazinot PVN likmi, Latvijas autopārvadātāji atradīsies
neizdevīgākā situācijā nekā ES pasažieru pārvadātāji brīdī, kad
tiks izsludināti jauni valsts pasūtījumi pasažieru pārvadājumiem.
Tas savukārt var negatīvi ietekmēt nodarbinātību nozarē, kā arī
finansiāli neizdevīgo lauku maršrutu skaitu. Kopumā Latvijas
pasažieru pārvadātāji aicina Latvijas valdību ne tikai samazināt
PVN likmi, bet arī saglabāt pašreizējās dotācijas.
Vineta Kleinberga