Valsts sekretāru 2004.gada 29.jūlija sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā Saeimas paziņojuma
“Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības piedalīšanos NATO
vadītajos daudznacionālajos stabilizācijas spēkos bijušās
Dienvidslāvijas teritorijā” projektu.
Latvijas Nacionālo
bruņoto spēku (NBS) vienības kopš 1998.gada ir aktīvi
piedalījušās Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Drošības
padomes pieņemto rezolūciju, kas attiecas uz situāciju Bosnijā un
Hercegovinā, izpildē.
ANO Drošības padome, izvērtējot sniegtos ziņojumus, ir lēmusi par
daudznacionālo stabilizācijas spēku (SFOR) klātbūtnes
nepieciešamību vēl vismaz uz 12 mēnešiem. Šādi ANO Drošības
padome ir lēmusi līdz šim gadam, kad 9.jūlijā tika pieņemta
rezolūcija Nr.1551, kurā tiek pausts mērķis misiju pabeigt līdz
2004.gada beigām. Līdz ar to šī ir pēdējā rezolūcija attiecībā uz
SFOR, un tās darbības laiks ir 6 mēneši.
Saskaņā ar likumu “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās
starptautiskajās operācijās” lēmumu par Latvijas NBS līdzdalību
miera uzturēšanas un miera nodrošināšanas operācijās pieņem
Saeima.
Līdz ar to, lai turpinātu Latvijas NBS vienības līdzdalību SFOR,
ir nepieciešams jauns Saeimas paziņojums, kas pagarinātu Latvijas
NBS vienības pilnvaras uz ANO Drošības padomes 09.07.2004.
rezolūcijā Nr.1551 noteikto laiku.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
ministrijā, saskaņojumi jāsniedz līdz 10.augustam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija noteikumos Nr.351
“Noteikumi par Zemessardzes dienesta uzdevumu izpildes vai mācību
dienu kompensācijas apmēru zemessargiem un izmaksas
kārtību””.
Grozījumi ir nepieciešami, jo 2004.gada
1.jūlijā spēkā stājās Ministru kabineta 2004.gada 8.marta
noteikumi Nr.131 “Noteikumi par karavīru dienesta atalgojumu”,
kuros tika mainīta atalgojuma apmēru noteikšanas sistēma aktīvā
dienesta karavīriem. Jaunā atalgojumu noteikšanas sistēma paredz,
ka karavīra alga tiek noteikta, pamatojoties uz karavīra dienesta
pakāpi, un no izdienas. Zemessargi pilda dienesta uzdevumus no
pamatdarba brīvajā laikā, tādēļ viņiem nevar aprēķināt izdienu
gados.
Ņemot vērā iepriekš minēto, pašreiz Ministru kabineta 2003.gada
1.jūlija noteikumi Nr.351 “Noteikumi par Zemessardzes dienesta
uzdevumu izpildes vai mācību dienu kompensācijas apmēru
zemessargiem un izmaksas kārtību” nenosaka, no kādas karavīra
mēneša algas aprēķināms kompensācijas apmērs par vienu dienu.
Tādējādi, piemērojot noteikumus par karavīru dienesta atalgojumu,
kuros ir noteikta karavīra mēneša alga atkarībā no dienesta
pakāpes un izdienas, kompensācijas apmērs par vienu dienu
zemessargiem ir paredzēts, piemērojot karavīra mēneša bāzes
algu.
Grozījums noteikumos paredz noteikt, ka kompensācijas apmērs par
vienu dienu ir 5% no noteiktās karavīra mēneša bāzes algas,
saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē karavīru dienesta
atalgojumu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu
ministrijā, saskaņojumi jāsniedz līdz 9.augustam.
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 23.decembra noteikumos
Nr.764 “Pabalstu un kompensāciju izmaksas noteikumi
diplomātiskajā un konsulārajā dienestā””.
Grozījumi
noteikumos paredz algas un dzīvokļu pabalstu palielināšanu,
atsevišķu valstu dārdzības koeficientu palielināšanu, maina algas
pabalsta par dzīvesbiedra uzturēšanos ārvalstīs lielumu, nosakot
to 35% apmērā no darbinieka pabalsta, ievieš jaunus darbinieku
amatus pārstāvniecībās, precizē pabalstu izmaksas kārtību.
Grozījumi kompensēs Latvijas diplomātiem un specializētajiem
atašejiem pabalstu pirktspējas samazinājumu, kas radies
inflācijas un valūtas kursu svārstības rezultātā.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts
kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Latvijas nepilsoņa statusa noteikšanas kārtība”.
Ar
2004.gada 20.maijā Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par to
bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas
valsts pilsonības” Ministru kabinetam deleģētas tiesības noteikt
nepieciešamos dokumentus un kārtību, kādā personu atzīst par
Latvijas nepilsoni.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā persona tiek
atzīta par Latvijas nepilsoni. Dokumentus, kas saistīti ar
nepilsoņa statusa piešķiršanu, pieņem un izskata Pilsonības un
migrācijas lietu pārvalde. Nepilsoņa statusa noteikšanas
procedūru Pārvalde uzsāk pēc savas iniciatīvas vai pamatojoties
uz valsts vai pašvaldības institūciju, kā arī fizisko vai
juridisko personu iesniegumu.
Lai personu atzītu par nepilsoni, tā Pārvaldei iesniedz:
iesniegumu par nepilsoņa statusa piešķiršanu; dzīves aprakstu;
dzimšanas apliecību vai izrakstu no dzimšanas reģistra; personu
apliecinošu dokumentu; dokumentus, kas apliecina personas
tiesības uz nepilsoņa statusu; Pārvaldes noteiktas ārvalsts
kompetentas institūcijas izsniegtu dokumentu, kas apliecina, ka
persona nav un nav bijusi attiecīgas valsts pilsonis, nav šajā
valstī saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju un nav pēc
1992.gada 1.jūlija bez termiņa ierobežojuma reģistrēta
(pierakstīta) Neatkarīgo Valstu Sadraudzības dalībvalstī vai
dokumentāru apliecinājumu tam, ka šādu dokumentu nav iespējams
iegūt; kā arī deklarāciju Latvijas nepilsoņa statusa
iegūšanai.
Lēmumu atzīt vai atteikt atzīt personu par nepilsoni pieņem
Pārvaldes priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona triju
mēnešu laikā pēc visu noteikumos norādīto dokumentu iesniegšanas.
Pārvaldes priekšnieks vai viņa pilnvarotā amatpersona pamatotu
iemeslu dēļ šo termiņu var pagarināt uz vienu mēnesi, par to
paziņojot personai.
Projekts nosaka, ka Pārvaldes priekšnieka pilnvarotās
amatpersonas lēmumu personai ir tiesības apstrīdēt, iesniedzot
attiecīgu iesniegumu Pārvaldes priekšniekam. Personai ir tiesības
Pārvaldes priekšnieka lēmumu pārsūdzēt tiesā.
Projekts nodots saskaņošanai
Finanšu, Tieslietu, Ārlietu ministrijā.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos
Nr.216 “Kārtība, kādā izmanto, uztur un aktualizē sarakstu par
ārzemniekiem, kuriem aizliegta ieceļošana Latvijas
Republikā””.
Spēkā esošie noteikumi “Kārtība, kādā izmanto, uztur un aktualizē
sarakstu par ārzemniekiem, kuriem aizliegta ieceļošana Latvijas
Republikā” neparedz operatīvās informācijas iekļaušanas sarakstā
kārtību, kaut gan bieži informācija, kuras iniciators ir
Satversmes aizsardzības biroja direktors, Valsts policijas,
Drošības policijas vai Valsts robežsardzes priekšnieks, ir
svarīga, un ir nepieciešama tūlītēja rīcība valsts drošības,
sabiedriskās kārtības un drošības interešu aizsardzībai.
Izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka gadījumos, ja valsts
drošības vai sabiedriskās kārtības un drošības interesēs
nepieciešama tūlītēja rīcība, operatīvās informācijas turētājs
sniedz nepieciešamo informāciju tieši iekšlietu ministram.
Tādējādi iekšlietu ministrs var nekavējoties pieņemt lēmumu, kura
kopiju nosūta Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ziņu
aktualizēšanai Ieceļošanas aizliegumu reģistrā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
ministrijā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā noteikumu projektu “Izglītības iestāžu
reģistrācijas kārtība”.
Lai izglītības iestāžu reģistrācija notiktu atbilstoši Izglītības
likuma un Augstskolu likuma noteiktajām normām, ir izstrādāts
jauns noteikumu projekts.
Saskaņā ar Izglītības likumu 1999. gada 9.novembrī tika izdoti
noteikumi Nr.377 “Izglītības iestāžu reģistrācijas kārtība”, kas
noteica izglītības iestāžu reģistrācijas kārtību Izglītības
iestāžu reģistrā.
Saskaņā ar Augstskolu likumu 2004.gada 3.februārī tika izdoti
noteikumi Nr.66 “Augstākās izglītības iestāžu reģistrācijas un
reģistrācijas atlikšanas vai atteikšanas kārtība, kā arī kārtība,
kādā augstākās izglītības iestādi svītro no Izglītības iestāžu
reģistra”, kas noteica augstākās izglītības iestāžu
reģistrāciju.
Ar 2004.gada 3.jūnija grozījumiem Augstskolu likumā likuma
pārejas noteikumos noteikts, ka ar likuma spēkā stāšanos spēku
zaudē Satversmes 81.panta kārtībā izdotie Ministru kabineta
noteikumi Nr.1 “Grozījumi Augstskolu likumā”. Līdz ar to spēku
zaudēja noteikumi Nr.66 “Augstākās izglītības iestāžu
reģistrācijas un reģistrācijas atlikšanas vai atteikšanas
kārtība, kā arī kārtība, kādā augstākās izglītības iestādi svītro
no Izglītības iestāžu reģistra”.
Ar grozījumiem Augstskolu likumā ir iekļauts deleģējums Ministru
kabinetam apstiprināt iesnieguma veidlapu paraugus. Iesnieguma
veidlapu paraugi ir iestrādāti noteikumu projekta 1.pielikumā un
2.pielikumā, jo Izglītības likums nosaka, ka ikvienas izglītības
iestādes dibinātājs iesniedz iesniegumu par izglītības iestādes
reģistrāciju Izglītības iestāžu reģistrā.
Noteikumu projekts nosaka ikvienas izglītības iestādes
dibinātājam noteiktu iesniedzamo reģistrācijas iesniegumu un tam
pievienotos dokumentus un kārtību par dibinātās iestādes ziņu
izmaiņu sniegšanu Izglītības iestāžu reģistram.
Noteikumu projekts nosaka nosacījumus un kārtību, kādā atbildīgā
amatpersona pieņem lēmumu par izglītības iestādes reģistrāciju,
reģistrācijas atlikšanu, reģistrācijas atteikšanu vai izglītības
iestādes izslēgšanu no reģistra. Noteikumu projekts nosaka, ka
izglītības iestādes reģistrācijas gadījumā izglītības iestādei
tiek izsniegta reģistrācijas apliecība un reģistrā tiek
ierakstītas ziņas par izglītības iestādi.
Noteikumu projekts nosaka noteiktā laikā veikt ziņu aktualizāciju
Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētajām izglītības
iestādēm.
Noteikumu projekts paredz atbilstoši labas pārvaldības principam
un tiesiskās paļāvības principam pārejas periodu, kas nosaka, ka
Izglītības iestādes dibinātājiem, kuri ir iesnieguši
reģistrācijas iesniegumu un dokumentus Izglītības iestāžu
reģistrā pirms šo noteikumu spēkā stāšanās brīža, iesniegumu un
dokumentus izskata, izglītības iestādi reģistrē un izsniedz
reģistrācijas apliecību atbilstoši iesnieguma iesniegšanas dienā
spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē.
Kultūras ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Bibliotēku likumā”.
Bibliotēku likuma
pašreizējā redakcijā ir noteikts, ka valsts un pašvaldību
dibinātās (izņemot valsts vai pašvaldības iestāžu dibinātās)
bibliotēkas ir patstāvīgas juridiskās personas un ka tām ir savs
zīmogs ar pilnu bibliotēkas nosaukumu, kā arī konti
kredītiestādēs.
Saskaņā ar Ministru kabinetā apstiprināto “Koncepciju par
izglītības, kultūras, veselības aprūpes un sociālās aprūpes
nozares valsts institūciju (izņemot augstskolas) juridisko
statusu” ministriju padotībā esošās valsts bibliotēkas tiek
pārveidotas par valsts aģentūrām.
Tā kā valsts bibliotēkas tiek pārveidotas par valsts aģentūrām,
tiek izdarīti grozījumi, lai Bibliotēku likumu saskaņotu ar
Publisko aģentūru likumu un Valsts pārvaldes iekārtas
likumu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības,
Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 2.marta noteikumos Nr.117
“Noteikumi par elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu un
nodošanu valsts arhīvam glabāšanā””.
Izdarot grozījumu
Elektronisko dokumentu likumā, tika dots uzdevums Ministru
kabinetam reglamentēt elektronisko dokumentu saglabāšanas
kārtību.
Noteikumi par elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu un
nodošanu valsts arhīvam glabāšanā nosaka elektronisko dokumentu
izvērtēšanas veidu un termiņu, kādā tie nododami valsts arhīvam
glabāšanā, nereglamentējot elektronisko dokumentu saglabāšanas
kārtību.
Ņemot vērā izdarīto grozījumu Elektronisko dokumentu likumā, lai
izpildītu Ministru kabinetam doto uzdevumu, ir izstrādāts
noteikumu projekts, kas paredz papildināt Noteikumus ar nodaļu
par elektronisko dokumentu saglabāšanas kārtību institūcijas
glabātavā.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts
kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Prasības mācību iestādēm un speciālistiem, kā arī
transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas
programmas”.
Noteikumu projekts izstrādāts,
pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma deleģējumu Ministru
kabinetam noteikt kvalifikācijas prasības speciālistiem un
prasības mācību iestādēm, kas sagatavo transportlīdzekļu
vadītājus, kā arī apstiprināt transportlīdzekļu vadītāju
sagatavošanas programmas.
Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši deleģējuma apjomam.
Noteikumi neattiecas uz traktortehnikas vadītāju, tramvaju un
trolejbusu vadītāju apmācību.
Noteikumu projekta mērķis ir uzlabot transportlīdzekļu vadītāju
apmācības procesa kvalitāti, tādējādi paaugstinot profesionālo
līmeni personām, kas pēc transportlīdzekļu vadītāja
kvalifikācijas iegūšanas piedalās ceļu satiksmē. Salīdzinot ar
prasībām, kas bija spēkā līdz šo noteikumu izstrādei, ir
paaugstinātas prasības arī mācību iestādēm, kas sagatavo
transportlīdzekļu vadītājus, piemēram, paaugstinātas prasības
mācību iestāžu personāla izglītībai, prasības mācību
transportlīdzekļiem, noteikts, ka visām mācību iestādēm ir jābūt
ar noteiktu aprīkojumu nodrošinātam braukšanas mācību laukumam
utt. Turpmāk mācību iestādes tiks vērtētas arī pēc statistikas
datiem par apmācāmo personu pārbaudījumu kārtošanas sekmību un
sagatavoto transportlīdzekļu vadītāju praktisko vadīšanu pēc
mācību iestādes beigšanas divu gadu periodā. Transportlīdzekļu
vadītāju apmācības programmās ir paaugstinātas prasības apmācībai
par satiksmes drošības jautājumiem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Veselības un Vides ministrijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2004.gada 21.jūnija noteikumos Nr.551 “Pārkāpumu uzskaites punktu
sistēmas piemērošanas noteikumi””.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likumā un Pārkāpumu uzskaites punktu
piemērošanas noteikumos noteiktajai kārtībai transportlīdzekļu
vadītājiem, kas sasnieguši noteiktu uzskaites punktu skaitu,
piemēro ietekmēšanas līdzekļus. Noteikumu projekta mērķis ir
precīzi noteikt kārtību, kādā pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā
tiek pieņemts eksāmens ceļu satiksmes drošības jautājumos, kā arī
precizēt jautājumu par vadītāja apliecības nodošanu, sasniedzot
maksimāli pieļaujamo pārkāpumu uzskaites punktu skaitu.
Šāds regulējums ārējā normatīvajā aktā (Ministru kabineta
noteikumos) nepieciešams, lai būtu iespējams precīzi piemērot
Administratīvā procesa likumā noteiktos principus administratīvā
akta izdošanas gadījumā.
Grozījumi pielikumā nepieciešami, jo jau sākotnējā statistika
liecina, ka liels skaits personu transportlīdzekļus vada laikā,
kad viņām ir stājies spēkā tiesību izmantošanas aizliegums vai
vispār nav attiecīgo kategoriju transportlīdzekļu vadīšanas
tiesību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu un Iekšlietu
ministrijā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Latvijas Sodu izpildes
kodeksā”.
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus
Latvijas Sodu izpildes kodeksā. Grozījumi paredz pārejas modeli
piespiedu darba izpildē, nosakot, ka 2005.gadā notiesātos
piespiedu darbos varēs norīkot gan pašvaldība, gan Valsts
probācijas dienests. Likuma pārejas noteikumos tiek noteikta
teritorija, kurā piespiedu darba izpildes institūcija ir Valsts
probācijas dienests. Pārējā teritorijā piespiedu darbu turpina
izpildīt pašvaldības. Tiek noteikts, ka finanšu līdzekļus šī soda
izpildei 2005.gadā administrē Valsts probācijas dienests, kas ir
atbilstoši Finanšu ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības
sarunās nolemtajam.
Projekts nodots saskaņošanai
Finanšu, Ārlietu, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz
5.augustam.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījums Krimināllikumā”.
Šobrīd kriminālsoda –
piespiedu darbs – izpildi veic pašvaldība, kuras administratīvajā
teritorijā notiesātais dzīvo. Pašvaldība arī nosaka darbus, kuri
notiesātajam ir jāveic, un norīko notiesāto konkrēta darba
veikšanai. Ar 2005.gada 1.janvāri piespiedu darba izpildes
organizāciju veiks gan pašvaldības, gan Valsts probācijas
dienests, līdz ar to darbus, kuros notiesātajam jāstrādā, noteiks
arī Valsts probācijas dienests. Līdztekus šim likumprojektam ir
izstrādāti grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā, kuros
precīzi noteikta piespiedu darba izpildes kārtība un iestrādāta
norma, kas nosaka, ka piespiedu darbos var norīkot pašvaldības
vai Valsts probācijas dienests.
Tā kā 2005.gadā notiesātos piespiedu darbos varēs norīkot gan
pašvaldība, gan Valsts probācijas dienests, ir nepieciešams veikt
izmaiņas Krimināllikumā. Normatīvā akta projekts paredz izdarīt
grozījumu Krimināllikuma 40.pantā, izslēdzot norādi, ka darbus,
kuros notiesātajam ir jāstrādā, norāda pašvaldība.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Iekšlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā,
Ģenerālprokuratūrā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 5.augustam;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Uzziņas sagatavošanā iesaistīto institūciju sadarbības
kārtība”.
Administratīvā procesa likums paredz, ka,
“sagatavojot uzziņu, iestāde var lūgt augstākas iestādes,
Tieslietu ministrijas, kā arī citu institūciju palīdzību”.
Savukārt Administratīvā procesa likums paredz, ka “pirms uzziņas
paziņošanas tās adresātam iestāde uzziņas kopiju laikus nosūta
augstākai iestādei. Pēc uzziņas paziņošanas iestāde tās kopiju
nosūta Tieslietu ministrijai, kā arī citām institūcijām, kuras šī
uzziņa var interesēt vai arī kuras bija iesaistītas tās
sagatavošanā”. Lai gan Administratīvā procesa likums paredz, ka
valsts pārvaldes iestādēm ir jāsadarbojas uzziņas izstrādē, tomēr
nekur nav aprakstīta sadarbības kārtība.
Tieslietu ministrija ir konstatējusi, ka vienotas valsts
pārvaldes iestāžu sadarbības kārtības trūkums apgrūtina uzziņas
izstrādes procesu. Turklāt ministrija ir konstatējusi arī to, ka
vienotas valsts pārvaldes iestāžu sadarbības kārtības trūkums
uzziņu izstrādē rada nepamatotas atšķirības Administratīvā
procesa likuma piemērošanā. Lai novērstu minētos sarežģījumus, ir
izstrādāts noteikumu projekts, kas rada vienotu kārtību
sadarbībai starp valsts pārvaldes iestādēm uzziņu izstrādē.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomā,
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā”, kurus paredzēts izdot
Satversmes 81.panta kārtībā.
2004.gada 1.janvārī spēkā
stājās Elektronisko dokumentu likums, kurā noteikts, ka
elektronisko dokumentu apritē starp valsts un pašvaldību iestādēm
vai starp šīm iestādēm un juridiskajām personām elektroniskais
dokuments uzskatāms par parakstītu, ja tam ir drošs
elektroniskais paraksts un laika zīmogs. Savukārt drošs
elektroniskais paraksts ir tāds, kurš apliecināts ar kvalificētu
sertifikātu un kuru atbilstoši šim likumam var izsniegt tikai
uzticams sertifikācijas pakalpojuma sniedzējs.
Ievērojot, ka šobrīd valstī vēl nav neviena uzticama
sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja, elektroniskie dokumenti, ar
kuriem šobrīd apmainās valsts iestādes, netiek apliecināti ar
drošu elektronisko parakstu, līdz ar to tiem nav juridiska spēka
un tos nav iespējams izmantot juridisku jautājumu risināšanai.
Tādējādi likuma mērķis – vienkāršot dokumentu apriti un panākt
elektronisko dokumentu juridisko atzīšanu – netiek
sasniegts.
Turklāt Elektronisko dokumentu likuma 3.panta otrā daļa paredz,
ka elektroniskais dokuments uzskatāms par pašrocīgi parakstītu,
ja tam ir drošs elektroniskais paraksts. Tas nozīmē, ka arī
privātpersonām, slēdzot savā starpā darījumus vai kā citādi
risinot juridiskos jautājumus, jāizmanto tikai droši
elektroniskie paraksti. Tas neatbilst Eiropas Parlamenta un
Padomes 1999.gada 13.decembra direktīvai 1999/93/EC par Kopienas
elektronisko parakstu sistēmu, saskaņā ar kuru elektroniskajam
parakstam nevar liegt juridisko atzīšanu tikai tāpēc, ka tas nav
apliecināts ar kvalificētu sertifikātu, ko izsniedzis akreditēts
(uzticams – Elektronisko dokumentu likuma izpratnē)
sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs.
Lai nodrošinātu elektroniskā paraksta izmantošanu atbilstoši
Eiropas Savienības noteiktajām prasībām vienotas standartizācijas
jomā, ir nepieciešams noteikt tehniskās un organizatoriskās
prasības kvalificētiem sertifikātiem, sertifikācijas pakalpojumu
sniedzējiem, droša elektroniskā paraksta radīšanas līdzekļiem un
droša elektroniskā paraksta verificēšanai.
Attiecībā uz uzticamo sertifikācijas pakalpojumu sniedzēju
apdrošināšanu, lai saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma
prasībām uzticamais sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs varētu
apdrošināt savu civiltiesisko atbildību, Ministru kabinets
2004.gada 6.janvārī ir pieņēmis noteikumus Nr.2 “Noteikumi par
uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja civiltiesiskās
atbildības minimālo apdrošināšanas summu”, jo izsniegt drošus
elektroniskos parakstus ir tiesīgs vienīgi uzticams
sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs, kurš ir apdrošinājis savu
darbību. Tā kā noteikumos nebija iespējams iestrādāt konkrētu
formulu vai mehānismu apdrošināšanas atlīdzības aprēķināšanai,
tad saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu Tieslietu ministrijai ir
jāiesniedz likumprojekts, kas grozītu Elektronisko dokumentu
likuma 14.panta piekto daļu, precizējot Ministru kabineta dotā
pilnvarojuma apjomu.
Pēc 2004.gada 1.maija saistībā ar Latvijas iestāšanos Eiropas
Savienībā saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvas Nr. 1999/93/EC
“Par Kopienas pamatnostādnēm elektroniskā paraksta jomā” 4.pantu
ir aizliegts ierobežot citas Eiropas Savienības dalībvalsts
sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja darbību un sertifikācijas
pakalpojumu sniegšanu Latvijā, izvirzot Elektronisko dokumentu
likuma 26.panta 5.punktā prasību, ka ārvalstī izsniegtam
kvalificētam sertifikātam ir šajā likumā noteiktais juridiskais
statuss un tiesiskās sekas, ja sertifikāta statusu un ar
sertifikātu saistītos elektroniskā paraksta pārbaudes datus var
pārbaudīt, atrodoties Latvijā, un to izsniedzis Eiropas
Savienības dalībvalstī akreditēts sertifikācijas pakalpojumu
sniedzējs vai to garantē Eiropas Savienības dalībvalstī
akreditēts sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs. Saskaņā ar
minētās direktīvas 3.1.pantu sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja
akreditācija ir brīvprātīga, un tādējādi akreditācija nevar būt
par nosacījumu, pēc kura tiek noteikts Eiropas Savienības
dalībvalstī izsniegta kvalificētā sertifikāta statuss
Latvijā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu, Satiksmes, Vides, Veselības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz
2.augustam.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments