Vai bargas sankcijas novērsīs autoavārijas?
Turpinoties diskusijai par satiksmes negadījumu problemātiku, aizvadītajā nedēļā iezīmējušies gan būtiski autoavāriju iemesli, gan vairāki, arī pretrunīgi vērtēti, ieteikumi situācijas uzlabošanai.
Informācijā, kas plašsaziņas
līdzekļos veltīta traģisko autoavāriju tēmai, parādījušies dažādu
speciālistu un amatpersonu ieteikumi, sākot ar ceļu
infrastruktūras uzlabošanu līdz stipri bargāku soda sankciju
ieviešanai. Līdztekus atskārstas arī vairākas nepatīkamas
patiesības.
Pirmkārt, trešdaļa no reibumā braucošajiem to darījuši vispār bez
autovadīšanas tiesībām.
Otrkārt, no gandrīz 3300 vadītājiem, kas par dažādiem pārkāpumiem
aizturēti mēneša laikā, kopš spēkā ir jaunā soda punktu uzskaites
sistēma, 500 jeb 15 procenti bijuši jaunie braucēji, kuru stāžs
nav lielāks par diviem gadiem.
Turklāt lēš, ka bez tiesībām valstī auto vada ap 20 000
cilvēku.
Šie pietiekami šokējošie fakti tūlīt guvuši rezonansi. Ceļu
satiksmes drošības direkcija (CSDD) nākusi klajā ar iniciatīvu
izdarīt grozījumus līdzšinējā sodīšanas kārtībā – soda punktus
turpmāk piešķirt arī par transportlīdzekļa vadīšanu bez tiesībām,
kad tas ir iespējams – ja cilvēks pie stūres sēdies, kad tiesības
jau atņemtas vai to izmantošanas lieguma laikā. Par sevišķi
rupjiem pārkāpumiem, to skaitā par braukšanu reibumā un bez
tiesībām, CSDD vēlas ieviest sankciju – automašīnas konfiskāciju.
Kā, atsaucoties uz saviem juristiem, skaidro direkcija, šādus
pārkāpumus varētu pielīdzināt noziedzīgam nodarījumam, kura
īstenošanas rīks ir transportlīdzeklis.
Savukārt, reaģējot uz biežo pārkāpumu skaitu jauno autovadītāju
vidū, CSDD jau sagatavojusi grozījumus Ministru kabineta
noteikumos, kas paredz stingrākas prasības autoskolām. Arī šis
jauninājums līdztekus tādām prasībām kā ētikas principu un
braukšanas kultūras iekļaušana mācību programmā paredz krasi
bargākas sankcijas – licences zaudēšanu autoskolām, kuru audzēkņi
izcelsies ar nesekmību vai bieži izraisīs satiksmes negadījumus.
Pie līdzīgiem priekšlikumiem pieskaitāms arī Ministru prezidenta
Induļa Emša nedēļas sākumā izteiktais aicinājums: aizliegt vecu
un jaudīgu transportlīdzekļu dalību satiksmē. Tiesa, ideju tūdaļ
noraidīja autolietu speciālisti. Proti, nekādi dati neliecinot,
ka šādi automobiļi, ja vien tie ir izturējuši tehnisko apskati,
apdraudētu satiksmes drošību.
Visas minētās ierosmes satiksmes drošības uzlabošanai
attiecināmas galvenokārt uz privātpersonu bargāku sodīšanu, bet
citu iespēju ideju piedāvājumā bijis krietni mazāk. Norādījumi
par ceļu neatbilstību labai satiksmes drošības praksei un
negadījumu cēloņu analīzes nepieciešamība, kāda tiek īstenota
attīstītajās valstīs, pagaidām atdūrusies pret valsts amatpersonu
viedokļa trūkumu vai šauriem skaidrojumiem par naudas līdzekļu
nepietiekamību.
Problēmjautājums ir viens: kā mazināt autoavāriju skaitu? Šobrīd
piedāvātie risinājumi – ar bardzību, audzināšanu, ceļu
infrastruktūras un likumdošanas bāzes pilnveidošanu – rāda, ka
risinājumam jābūt kompleksam. Jāatzīst – šāda perspektīva
pagaidām nav iezīmējusies.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv
Sodīto vadītāju |
Soda punktu |
1 |
12 |
1 |
9 (8+1) |
516 |
8 |
1 |
7 |
34 |
6 |
9 |
5 |
221 |
4 |
66 |
3 |
764 |
2 |
1645 |
1 |