Mūsu sabiedrības dziļākā būtība
Turpinām lasītāju diskusiju par satiksmes negadījumu cēloņiem un to novēršanas iespējām.
Patiesībā tas, kas notiek uz
ceļiem, tikai parāda to, kāda ir mūsu sabiedrība tās dziļākajā
būtībā. Un mēs varam droši gaidīt, ka drīz kādā citā jomā mums
parādīsies tas pats! Paradokss? Nē! Loģiskas sekas mūsu
sabiedrības morālei gan.
Ne jau velti tautas paruna vēsta: “Zivs pūst no galvas.”
Ar to arī sāksim. Atbildēsim godīgi paši sev – priekš kam mums ir
likumi? Nu protams – lai tos apietu, nevis pildītu. Un ne tikai
ceļu satiksmes noteikumi vien – visi! Kāda ir mūsu valsts
augstāko amatpersonu attieksme pret tiem? Un ne tikai pašreizējo,
bet visu – gan “krievu” laiku, gan atmodas laiku, gan neatkarīgās
Latvijas laiku. Sākot ar likumu pieņemšanu, tajos, apzināti vai
ne, tiek atstāti “caurumi”. Ja tiem, kuriem jākontrolē likumu
ievērošana, uz to aizrāda, politiķi to neņem galvā un ignorē, jo
viņi taču zinot vislabāk. Visā valsts pārvaldē atbildības jomas
pārklājas, bet likumi un citi normatīvie akti patiesībā šādās
situācijās ir pretrunā cits citam. Nav vienota skatījuma uz
tiesību aktu sistēmu kā tādu! Un, ja mums kāda likuma atsevišķa
norma traucē, mēs (te es domāju politiķus) to izmainām, kā mums
vajag. Nevaram atklāti rīkoties – nekas, izliksimies, ka tādas
normas vispār nav, rīkosimies pēc “revolucionārā taisnīguma”
principa. Tautai jau tas patiks... Galvenais ir parādīt, ka es
cīnos un man ir stingra roka.
Izpratni un respektu pret kaut ko bērnos ieaudzina ar vecāku
sapratni un rūpēm. Vismaz normālās ģimenēs tā ir. Vai valsts ar
tās pārstāvošajām amatpersonām rūpējas par saviem iedzīvotājiem?
Ņemsim jebkuru jomu, un atbilde diemžēl būs noliedzoša. Tas, ko
dara amatpersonas, lielākajā un labākajā sadaļā gadījumu ir savu
spalvu spodrināšana, rūpes tikai un vienīgi par savu “tēlu”
sabiedrības acīs, nemaz nemēģinot risināt problēmu pēc būtības!
Piemērus no Valsts darba inspekcijas pārziņā esošajām sfērām varu
nosaukt krietni daudz. Bet, ja par bērnu (tas ir, valsts
iedzīvotājiem) nerūpējas, vai mēs varam gaidīt, ka attieksme pret
valsti, tās iedzīvotāju regulējošajiem noteikumiem būs ar
respektu un izpratni?
Vai amatpersonas ir atbildīgas par to, kas notiek? Jā, bet arī
šeit ir jārunā par attieksmi.
Mašīnas brauc pa ceļiem, vai ne? Bet kādi tie Latvijā ir? Varu
apgalvot – vissliktākie Eiropā, bet viens premjers ņem un sagrauj
to pašu vārgo ceļu remontu un uzturēšanas finansēšanas sistēmu,
kas vēl eksistē, jo, lūk, zogot un esot dārgi. Pierādījumu gan
nav, bet tā liekoties. Cik ilgu laiku vajadzēs, lai atkal šo
sistēmu mēģinātu sastutēt? Pēc būtības, nevis kādam ministram
spodrinot savas spalvas sabiedrības acīs!
Mašīnām ir jāatbilst kaut kādām drošības prasībām, vai ne? Bet
cik tehniski nepārbaudītu mašīnu braukā pa Latvijas ceļiem? Vai
CSDD, policija vai kāds cits zina to valstu avāriju statistiku,
kuru cēlonis ir mašīnas tehniskie defekti? Vai kāds ir meklējis
risinājumu? Vai sods par šādas mašīnas ekspluatāciju ir tāds pats
kā par braukšanu dzērumā? Vai divus gadus apskati neizgājušai
mašīnai nebūtu jāanulē un jānodod CSDD valsts reģistrācijas
numurzīme?
Piekrītu, ka avārijās nav tik daudz vainojamas mašīnas, cik
cilvēki, kuri ar tām brauc. Sāksim ar skolu. Kāpēc ceļu satiksmes
noteikumu mācīšana pirmklasniekam Izglītības ministrijas izpratnē
ir lieka? Kāpēc paša cilvēkbērna izglītošana par reālajām
briesmām, kas viņu apdraud sadzīvē, uz ceļa, darbā, ir lieka? Nav
naudas, lai to darītu? Maksājam uz ceļiem, un ne tikai!
Attieksme pret alkoholu taču visur ir pozitīva – skatāmies
filmas, viena otra ministra runas televīzijā, visi dzer, bet
kāpēc es to nevaru, ja tas dod iluzoru, tomēr labsajūtu. Vai
tajās pašās autoskolās nevar uztaisīt vienu “dzeršanas stundu” un
tās laikā pamērīt topošā šoferīša reakcijas ātrumu, pārvēršot to
bremzēšanas ceļa metros vai attiecīgā datorprogrammiņā parādot,
kas ar viņa mašīnu notiks, šim reakcijas ātrumam samazinoties?
Kamēr cilvēkbērns uz savas ādas nebūs izmēģinājis, ka tas “sit pa
pirkstiem”, kaut arī tikai datora ekrānā, tikmēr neko viņam
neiestāstīsi. Un vispār nemākam runāt ar cilvēkiem par alkoholu
un tā vietu cilvēka dzīvē.
Ikdiena 2.maijs, Rīga. Taksometrs
– automašīna “Ford Scorpio”, kas no Vanšu tilta iebrauca
Zunda kanālā. Avārijā smagi cieta abi vīrieši, kas atradās
mašīnā. Vadītājs un pasažieris bija alkohola
reibumā |
Vai jēdziens “braukšanas kultūra”
autoskolās eksistē? Kad mācījos es, tad neeksistēja, tagad
mācījās meita un arī nedzirdēju, ka kaut ko tādu mācītu un
eksāmenā CSDD prasītu. Viss atkarīgs no instruktora godaprāta,
bet par to jau viņam nemaksā. Jā, agresīvu braukšanu autoskolās
gan nemāca, to iemācās paši. Cienīt otru cilvēku blakus, arī otru
šoferīti uz ceļa laikam nemāca daudzās ģimenēs, bet mūsu
politiķiem jēdziens “cieņa pret oponentu” vispār ir tumša
bilde.
Man gadās apkārt pabraukāt diezgan daudz. Arī sodus esmu saņēmis
“par pārsniegšanu”, kā jau visi, arī avāriju ar dauzītiem
dzelžiem esmu izraisījis. Par daudzu rajonu ceļu policiju varu
teikt tikai to labāko – viņi nedzen soda naudu summas, bet tiešām
audzina un soda par reāliem pārkāpumiem. Taču Rīgas un Rīgas
rajona ceļu policija – tas ir īpašs gadījums. Man brīžiem šķiet,
ka satiksmes drošība viņus neinteresē vispār, tikai “iekasēt”. Un
arī attieksme pret šoferīšiem ir kā pret ienaidniekiem. Un ko mēs
gribam sagaidīt pretī? Labvēlīgu attieksmi, palīdzību un
sadarbību no tiem, kurus ienīstam? Kamēr nebūs abpusējas
labvēlības starp policiju un šoferiem, attiecībās uz ceļa nekas
nemainīsies. Lai cik paradoksāli tas liktos, vairāk šai ziņā
tomēr būtu jāmainās policijai. Piemēram, Jelgavā to var, kāpēc
Rīgā ne?
Varbūt vajag izveidot Satiksmes biroju, kura pakļautībā
atradīsies gan ceļu policija, gan CSDD, gan ceļu būvētāji un
uzturētāji, un šis birojs būs pakļauts kaut kam vienam? Nu kaut
vai Ministru prezidentam.
Sēdēt slēpņos – piedodiet, tas ir garām! Sēdēja jau, bet nekas
pēc būtības taču nemainījās! Esiet uz ceļa, ar trafaretētas
mašīnas klātbūtni vien disciplinējiet, palīdziet tur, kur
jāpalīdz organizēt un regulēt mašīnu plūsmu, neķeriet “uz ātrumu”
tikai uz lielajām šosejām, cilvēki vairāk iet bojā uz mazajiem
ceļiem! Baigie sodi, nu un! Tos vienkārši nemaksā un viss! Atņemt
tiesības? Nu un – tūkstoši brauc bez tām! Ko darīt? Man bail, ka
arī ar mašīnu konfiskāciju neko nevar panākt – žiguli var dabūt
arī par 50 latiem. Toties kādas iespējas būs tuvāk pie sadales
esošajiem “uzvārīties”! Mans priekšlikums ir – tiesāt, paredzot
piespiedu darbus par sanitāriem slimnīcu traumu nodaļās vai ātrās
palīdzības brigādēs, traumu punktos, morgos utt.
Bet “biezās” mašīnas – patiesībā tā ir sabiedrības attieksmes
izpausme pret valsti. Valsts uzspļauj mums, bet mēs varam
uzspļaut valstij, un padariet mums kaut ko!
Piedodiet, es neticu, ka kādai valsts amatpersonai šī problēma
rūp pēc būtības! Neticu, jo mēneša laikā izārstēt slimu
sabiedrību nav iespējams! Neticu, jo nepārtraukti, katru dienu
amatpersonas un valsts pēc būtības uzspļauj arī man – valsts
ierēdnim, kurš godīgi dara savu darbu, lai valsts mehānisms
darbotos. Bet tas jau ir stāsts par citu tēmu.
Ja nu kādu interesē tas, ko sauc par darba aizsardzību, vienmēr
esmu preses rīcībā.
Valdis Dūms,
Zemgales reģionālās Valsts darba inspekcijas vadītājs, šoferis ar 21 gada stāžu