Kā pasaulē strādā lobiji?
Lobēšana tiek piekopta arī valstīs, kur tā nav reglamentēta. Proti, lai gan likumdošanā nav paredzēta iespēja lobēt, tas nenozīmē, ka uzņēmēji necenšas pārstāvēt savas intereses. Arī Latvijā nereti tiek runāts par lobisma reglametāciju, tomēr konkrēta rezultāta – likumdošanas – nav. Piedāvājam iepazīties ar pasaules praksi un šā jautājuma risinājumu tādā lielā starptautiskā organizācijā kā Eiropas Savienība (ES).
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Eiropas Parlamentā
Sabiedrībā nav vienprātības
jautājumā par to, vai ir nepieciešams īpašs likums, kas
reglamentē lobismu. Piemēram, divām nozīmīgākajām ES institūcijām
– Eiropas Komisijai (EK) un Eiropas Parlamentam (EP) ir pilnīgi
atšķirīga nostāja. Parlaments pēc aptuveni desmit gadus ilgušām
diskusijām ir ieviesis īpašas, lobiju darbību reglamentējošas
pamatprasības, bet EK, uzsverot savu atvērtību visām sabiedrības
grupām, neko vairāk kā brīvprātīgi akceptējamu ētikas kodeksu nav
izstrādājusi.
Lobēšanas gadījumu pieau-gums un ES institūciju jūtīgums pret
publisko tēlu lika interešu pārstāvēšanu kaut nedaudz regulēt.
Tāpēc lobiji tagad seko pašu izstrādātiem uzvedības kodeksiem,
kas pieprasa, piemēram, norādīt vārdu un kompāniju, un klientu,
kuru viņš pārstāv. Kodeksi izslēdz jebko, kas varētu tikt
formulēts kā kukuļdošana politiķiem vai amatpersonām. Arī EP ir
savs lobiju uzvedības kodekss.
Likumu un noteikumu paviršība Briseles lobijiem veicina praksi,
kas var tikt uzskatīta kā negodīga un nepieņemama lielākajā daļā
Eiropas valstu galvaspilsētu. EP pakāpeniski pastiprina
nosacījumus šajā jomā, bet progress ir lēns, un noteikumu
nepietiek. 1997.gadā Eiropas Parlaments ieviesa obligātu
reģistru, kurā lobijiem jāreģistrējas. Pagājuši vairāki gadi.
Pašlaik lobiju reģistrs nav nekas vairāk kā sējums, kurā
apkopotas veidlapas, kas lobijiem jāaizpilda, lai saņemtu
pastāvīgu (viena gada) apliecību (atšķirīgu no citiem
apmeklētājiem) iekļūšanai Parlamenta ēkās. Lobijiem nepieciešams
norādīt viņu organizāciju vai kompāniju, nevis klientus, kurus
tie pārstāv, kaut arī EP lobiju uzvedības kodekss formulē, ka
lobijiem vienmēr jādeklarē, ko viņi pārstāv, kontaktējoties ar
parlamentāriešiem. Reģistra dati ir publiski pieejami – ikviens
var nākt un šķirstīt tūkstošiem ierakstu (kopēt tos nav atļauts).
1999.gadā daži EP locekļi ierosināja reģistru publicēt internetā,
bet tas nav noticis.
Lai gan vāji, EP noteikumi joprojām ir labāki nekā tie, kas
regulē lobiju darbu EK un Ministru padomē. Šajās institūcijās
vienīgā iespēja, kā regulēt lobiju aktivitātes (t.i.,
informācijas ieguves iespējas liegšana), ir ar noteikumu
“Piekļuve informācijai” starpniecību. Šie noteikumi izskatās labi
tikai uz papīra. Dažos organizāciju izplatītajos cirkulāros pat
parādījies teiciens: “Viņi saka caurskatāmība, bet domā
slepenība.” Sākumā bija doma, ka sabiedrībai tiks dota visplašākā
iespēja piekļūt EK un Padomes pieņemtajiem dokumentiem. Bet
patiesībā šie iekšējie “uzvedības noteikumi” ir vairāk nekā
sliktu slavu ieguvušā Britu oficiālo noslēpumu likuma eiropeiska
kopija.
Eiropas Komisijā
EK pieeja ir balstīta uz atklātību
un vienlīdzīgu izturēšanos. Tajā pašā laikā tiek rekomendēts
izveidot pašregulācijas sistēmu, proti, interešu grupām izstrādāt
savus uzvedības kodeksus, par pamatu ņemot kritērijus, kas
uzskaitīti Komisijas paziņojuma “Par atklātu un strukturētu
dialogu starp Komisiju un speciālajām interešu grupām” pielikumā
“Minimālās prasības uzvedības kodeksam starp Komisiju un
speciālajām interešu grupām”. Šis dokuments ir pirmā oficiāli
izdotā Komisijas vadlīnija, kas attiecas uz interešu grupām.
Pašregulācija nav darbojusies un nedarbojas, un Komisijai
nepārprotami nepieciešams pieņemt mērus, kas pieprasa radikālu
politikas maiņu. Lobēšana Briselē nozīmē to, ka ar savu īpašo
vēstījumu tikt saklausītam ir gaužām grūti. Ir pienācis brīdis,
kad EK atklāti jānoteic, ka:
1) brīva un atklāta piekļuve ES institūcijām ir svarīgs publisko
interešu jautājums;
2) ES ierēdņu un parlamentāriešu lobēšana ir leģitimēta
aktivitāte;
3) iedzīvotājiem ir jāzina, kas mēģina ietekmēt ES;
4) reģistrācijas sistēmai nevajadzētu traucēt brīvu un atklātu
pieeju ES.
Amerikas Savienotajās Valstīs
Iepazīstoties ar pasaules praksi
tēmas kontekstā, var izdalīt trīs pieejas, kas legalizē un
reglamentē lobismu. Visstingrākās prasības ir Amerikas
Savienotajās Valstīs (ASV). Tur 1995.gadā pieņemts “Lobisma
akts”.
Šis likums nosaka vairākas būtiskas lietas. Piemēram, ar šo
likumu noteikts, ka ikvienam lobijam ir jāreģistrējas 45 dienu
laikā no brīža, kad minētais lobijs pirmo reizi veic lobija
kontaktu ar prezidentu, viceprezidentu, kongresmeni vai citu
publiskās varas pārstāvi vai darbinieku.
Tāpat noteikts, ka lobijs ir jebkura persona, kuru nodarbina
klients, sniedzot personai finansiālu vai citādu kompensāciju par
pakalpojumiem, kas iekļauj vairāk nekā vienu lobija kontaktu. Bez
tam reģistrētajiem lobijiem ir jāiesniedz regulāri pārskati reizi
pusgadā (ir noteiktas arī šo pārskašu formas). 1995.gada
lobēšanas akts noteic, ka lobija aktivitātes iekļauj kontaktus un
plānošanu, izpēti, kā arī citas tāda veida darbības, kas
papildina šādus kontaktus. Lobija kontakti tiek definēti kā
mutiska vai rakstiska komunikācija ar Kongresa locekļiem,
darbiniekiem, augstākā ranga izpildvaras amatpersonām par tēmām,
kas attiecas uz likumdošanas un administratīvā procesa
jomām.
Interesanti, ka aktā ir iestrādātas precīzas normas, kas regulē
likumdevējiem pasniegto atļauto dāvanu, izklaides un transporta
izmaksu lielumu. Šie noteikumi tika veidoti, lai panāktu
taisnīgumu “politiskā lobija laukā”, jo labdarības organizācijām
un citām bezpeļņas organizācijām bija neiespējami sacensties vai
pat pielīdzināties korporatīvajiem lobijiem dāvanu lielumā.
Vācijā
Vācijā nav īpaša likuma par lobismu, taču ir Bundestāga noteikumi (pieņemti 1972.gadā) par apvienību, asociāciju un to pārstāvju reģistrāciju – visi, kas ir ieguvuši pieeju valdībai un parlamentam. Atšķirībā no ASV šie noteikumi attiecas tikai uz juridiskām personām, kurām ir jānorāda apvienības nosaukums, adrese, biedru skaits, kā arī savu interešu jomas. Reģistrējoties tām nav nepieciešams sniegt pārskatu par naudas līdzekļiem. Sniegtā informācija drīzāk noder pašiem Bundestāga deputātiem, lai viņi zinātu, ar cik spēcīgu (plaši pārstāvētu) organizāciju viņiem ir darīšana. Savukārt “Bundestāga locekļa uzvedības kodekss” uzliek par pienākumu katram deputātam noteiktā kārtībā publiskot informāciju par savu sadarbību ar dažādām organizācijām un uzņēmējsabiedrībām.
Francijā
Francijas pieredze lobisma
legalizācijā atšķiras no jau minētajām. Lobisms un lobēšana ir
aizliegta, pamatojoties uz Nacionālās sapulces reglamentu, bet
tas nenozīmē, ka lobisma nav.
Saskaņā ar 1958.gada konstitūciju valstī darbojas Sociāli
ekonomiskā padome (Conseil economique et social), kas
sastāv no valsts profesionālo grupu pārstāvjiem. To uzdevums ir
sniegt atzinumus par visiem likumprojektiem, kas skar attiecīgās
jomas. Būtībā šī padome darbojas kā savdabīgs lobiju
parlaments.
1884.gadā Francijā tika pieņemts likums par apvienību brīvību,
kas veicināja lobiju aizsardzību. Būtībā lobiji politiķiem
stādīja priekšā savus patronus – cukura, tabakas un metāla
karaļus. Šobrīd Francijā ir vairāk nekā 1500 šādu grupu ar
profesionālu profilu. Bet naudas un varas saaugšana valstī notika
un notiek galvenokārt pa kluso. Valdības struktūras distancējas
no lobijiem, katrā gadījumā nelegalizē attiecības ar viņiem.
1969.gadā lobisma darbība vairāk atgādināja korupciju, un vairumā
gadījumu tāda tā ir arī mūsdienās. Jauns mēģinājums lobiju
statusa noteikšanai valstī notika 1981.gadā, kad pēc 23 gadu
ilgas gollistu valdīšanas atkal vajadzēja sakārtot publiskās
varas un nozaru attiecības. Šajā laikā Francijā parādās
sabiedrisko attiecību konsultācijas un firmas, jo prezidents
Fransuā Miterāns pēkšņi pasludināja komunikācijas nepieciešamību
starp valdību/parlamentu un galvenajiem ekonomiskajiem
spēkiem.
Atbilstoši Francijas parlamentārisma tradīcijām deputāti noteikti
pauž kāda intereses un reizē piebilst, ka aizstāv tikai tautas
intereses. Lobijus viņi sauc par ekspertiem, bet lobēšanas
tehniku izvēlas un realizē patstāvīgi. Šīs parādības
legalizācijas process kavējas, bet sabiedrisko viedokli joprojām
nav izdevies formulēt, proti, lobisms ir atbalstāms vai ne.
Latvijā?
Latvijā par lobēšanas legalizāciju vēl spriež. Nav skaidrs, vai lobisms būtu reglamentējams vai nebūtu. Tāpat nav skaidrs, kuras valsts pieredzi pārņemt. Tomēr viena no atziņām, kura gūstama, analizējot ārvalstu pieredzi, un kuru vajadzēs pieņemt arī Latvijai, ir tā, ka lobismu pilnībā regulēt un kontrolēt nav iespējams. Neformālie kontakti ir un paliks visefektīvākie.
Aija Babre,
sociālo zinātņu maģistre sabiedrības vadībā