Ministru kabineta 2004.gada 3.augusta sēdē
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam””.
Likumprojektā paredzēti šādi
grozījumi:
• ņemot vērā budžeta ieņēmumu izpildi šā gada pirmajā pusē,
precizētas valsts budžeta ieņēmumu prognozes;
• paredzēts papildu finansējums atsevišķiem neatliekamiem
pasākumiem, lai nodrošinātu pieņemto tiesību aktu un uzņemto
saistību izpildi;
• veikta līdzekļu pārdale starp vienas ministrijas programmām
(apakšprogrammām), kā arī līdzekļu pārdale starp atsevišķiem
izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem;
• veikta līdzekļu pārdale starp vairāku ministriju programmām
(apakšprogrammām);
• izdevumu finansēšanai novirzīti virsplāna ārvalstu finanšu
palīdzības līdzekļi, kā arī to neizlietotie atlikumi uz 2004.gada
1.janvāri;
• atbilstoši sagaidāmajām prognozēm precizēti ieņēmumi par
sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un
tiem atbilstoši izdevumi.
Likumprojektā “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2004. gadam”” kopumā valsts pamatbudžeta nodokļu un
nenodokļu ieņēmumi 2004. gadam plānoti par 57,7 milj.
latu vairāk nekā sākotnēji apstiprinātais plāns, valsts speciālā
budžeta nodokļu ieņēmumi plānoti par 23,0 milj. latu vairāk
nekā sākotnēji apstiprinātajā budžetā.
Tādējādi kopējie valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi pēc
grozījumiem plānoti 2,017 miljardu latu apmērā, izdevumi – 2,182
miljardu latu apmērā, valsts budžeta fiskālais deficīts – 156,1
miljona latu apmērā.
Valsts pamatbudžeta izdevumi, salīdzinot ar 2004. gada
apstiprināto budžetu, kopumā ir palielināti par 85,3 milj. latu.
Papildu dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 54 409 152 latu
apmērā paredzēta MK noteiktajām prioritātēm:
1) pedagogu algas paaugstināšanai no šā gada 1.septembra – 9,63
miljoni latu;
2) papildu atbalstam zemniekiem:
• subsīdijas zemniekiem (no valsts budžeta un ES tiešajiem
maksājumiem) – 15,36 miljoni latu;
• akcīzes nodokļa atmaksai zemniekiem – 3,51 miljons latu;
• drošas pārtikas aprites nodrošināšanai – 1,22 miljoni
latu;
3) lai segtu parādus, ko radījuši iepriekšējās valdības lēmumi
par finansējuma samazināšanu:
• ieslodzījumu vietām 1,39 miljoni latu;
• sociālās aprūpes darbinieku algu palielinājumam – 783,7
tūkstoši latu;
• lai novērstu parādu veidošanos valsts sociālās aprūpes
institūcijās – 630 tūkstoši latu;
4) veselības aprūpei:
• kompensējamiem medikamentiem – 2 miljoni latu;
• medicīnas pakalpojumu apmaksai, neatliekamās medicīniskās
palīdzības darbības uzlabošanai – 4,8 miljoni latu;
• tai skaitā degvielas sadārdzinājuma kompensācijai veselības
aprūpes iestādēm (galvenokārt neatliekamās medicīniskās
palīdzības nodrošināšanai) – 463 tūkstoši latu;
• Valsts asinsdonoru centra darbības nodrošināšanai – 200,7
tūkstoši latu;
5) pašvaldībām:
• aizdevumu limita papildu palielinājums pašvaldībām – 3 miljoni
latu;
6) iekšējai un ārējai drošībai:
• degvielas sadārdzinājuma kompensācijai Iekšlietu ministrijas
operatīvajiem dienestiem – 491 tūkstotis latu;
• starptautisko operāciju nodrošināšanai – 1,94 miljoni latu
Aizsardzības ministrijai;
7) citām mazākām pozīcijām
(papildu līdzekļus ar budžeta grozījumiem saņem visas
nozares).
Izskatīts informatīvais
ziņojums “Priekšlikumi nelegālās nodarbinātības samazināšanai
finanšu uzraudzības un nodokļu politikas jomā”.
Nelegālā nodarbinātība ir viena no sarežģītākajām problēmām, kas
negatīvi ietekmē iedzīvotāju sociālo nodrošinājumu un valsts
nodokļu ieņēmumus. Nelegāli strādājot un saņemot algu aploksnēs,
cilvēki ir sociāli neaizsargāti darba zaudēšanas, darbā gūtās
traumas, saslimšanas, arodslimības vai pensijas vecuma
sasniegšanas gadījumā, jo par viņiem netiek maksāti ne sociālie
maksājumi, ne iedzīvotāju ienākuma nodoklis.
Nelegāli nodarbināti var būt gan Latvijas iedzīvotāji, kuri nav
noformējuši darba tiesiskās attiecības saskaņā ar Latvijas
normatīvajiem aktiem (nav noslēgts darba līgums un netiek veiktas
sociālās apdrošināšanas iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokļa
maksājumi vai arī ir noslēgts darba līgums, taču tajā nav
uzrādīts patiesais atalgojuma apmērs), gan ārzemnieki, kuri
strādā Latvijā bez darba atļaujas.
Galvenie faktori, kas veicina nelegālo nodarbinātību, ir:
strukturālais bezdarbs; ekonomiskās noziedzības pieaugums;
nepilnīgs kontroles mehānisms; kontrolējošo institūciju efektīvas
sadarbības trūkums; fiktīvo uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību)
reģistrācijas iespējamība.
Galvenās nozares, kurās ir paaugstināts nelegālās nodarbinātības
risks – mežizstrāde un būvniecība, kā arī mazumtirdzniecība un
vairumtirdzniecība un pakalpojumu sniegšana (skaistumkopšana,
veselības aprūpe, pasažieru pārvadājumi).
Nelegālā nodarbinātība negatīvi ietekmē godīgu konkurenci
uzņēmumu starpā, jo darba devējiem, kas nodarbina darbiniekus
saskaņā ar tiesību normām un nomaksā visus ar darbaspēku
saistītos nodokļus, ir grūtāk pastāvēt darba tirgū, salīdzinot ar
uzņēmumiem – nodokļu nemaksātājiem. Šādā situācijā ir
problemātiski veikt pasākumus iedzīvotāju ienākuma nodokļa sloga
samazināšanai.
Nodokļu likumos, kā arī citos darba tiesisko attiecību
regulējošos normatīvajos aktos jau ir paredzēta atbildība par
nelegālo nodarbinātību un ar nodokļiem apliekamā ienākuma
samazināšanu.
Likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” normas reglamentē darba
devēja (ienākuma izmaksātāja) atbildību par nepilnīgu nodokļa
ieturēšanu un maksātāja atbildību par apliekamā ienākuma
samazināšanu. Pašreizējā sodu sistēma, kas noteikta likumā par
nepilnīgu nodokļa ieturēšanu un ienākuma samazināšanu, ir
pietiekami barga, jo paredz, ka nodokļu maksātājam ir jāsamaksā
nodokļa iztrūkstošā summa un soda nauda nodokļa iztrūkstošās
summas apmērā.
Likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” ir iestrādātas normas,
kas paredz ierobežot nelegālo nodarbinātību un valsts sociālās
apdrošināšanas obligāto iemaksu neveikšanu. Likuma
16.1 pantā ir noteikta maksātāja atbildība par
personas nodarbināšanu, neslēdzot darba līgumu. Savukārt šī
likuma 13.panta otrā daļa paredz pienākumu darba devējam
reģistrēt katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā līdz
sekojošā mēneša piektajam datumam, skaitot no mēneša, kurā
persona ieguvusi darba ņēmēja statusu, tomēr par šī pienākuma
neizpildi likumā nav paredzēta atbildība.
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.pants reglamentē
vispārēju atbildību par darbu regulējošo normatīvo aktu
pārkāpšanu. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir noteikta
administratīvā atbildība par Darba likuma pārkāpumiem, paredzot
naudas sodu līdz 250 latu apmērā darba devējam – fiziskai
personai un līdz 500 latiem darba devējam – juridiskai
personai.
Krimināllikuma 218.pants paredz atbildību par izvairīšanos no
nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas.
Galvenā valsts institūcija, kuras darbība ir vērsta uz nelegālās
nodarbinātības samazināšanu finanšu un nodokļu uzraudzības jomā,
ir Valsts ieņēmumu dienests, kas veic pasākumus, lai novērstu
izvairīšanos no nodokļu nomaksas no darba algas un tai
pielīdzinātajiem ienākumiem.
Atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta sniegtajai informācijai kopš
1999.gada tiek noteiktas riska nozares, kurās pirmkārt
veica
mas pārbaudes. Šo nozaru skaitā
jau vairākus gadus ir tirdzniecības un transporta uzņēmumi. Pirms
uzņēmumu iekļaušanas nodokļu audita darba plānā tiek veikta
nodokļu maksātāju analīze, kurā tiek izmantota gan informācija
par apgrozījumu, nodarbināto skaitu, aprēķinātajām darba algām,
nodokļa maksājumiem, veiktajiem darījumiem un darījuma
partneriem, kā arī cita informācija. Saskaņā ar Valsts ieņēmumu
dienesta izstrādātajiem nodokļu audita metodiskajiem norādījumiem
pirms nodokļu audita uzsākšanas tiek sastādīta nodokļu audita
programma, kuras mērķis ir plānot, kurus bilances vai zaudējuma
aprēķina posteņus, kādus nodokļus, kuros periodos nepieciešams
pastiprināti kontrolēt un kādos gadījumos pastāv vislielākais
risks, ka nodokļi nav aprēķināti un nomaksāti budžetā
pilnībā.
Neraugoties uz pašreizējo nodokļu administrācijas un citu valsts
institūciju darbību, joprojām pastāv diezgan augsts nelegālās
nodarbinātības līmenis. Lai samazinātu nelegālo nodarbinātību, ir
jāpalielina nodokļu administrācijas kapacitāte un jāpilnveido
minētās nozares kontrolējošo institūciju sadarbība.
Izvērtējot tiesisko bāzi, jāsecina, ka esošās tiesību normas, kas
vērstas pret nelegālo nodarbinātību vai “aplokšņu” algas izmaksu,
nenosaka pietiekami bargas sankcijas pret tiem, kas šādā veidā
mēģina apiet nodokļu maksāšanu. Tādēļ, mūsuprāt, tās ir
nepieciešams pastiprināt.
Priekšlikumi grozījumiem normatīvajos aktos:
• Lai nodrošinātu darba devēju pienākumu izpildi laikus un
atbilstoši normatīvajiem aktiem noformēt darba attiecības ar
darbiniekiem, kā arī savlaicīgu ziņu par darba ņēmēja statusa
izmaiņām, tiek ierosināts likumā “Par valsts sociālo
apdrošināšanu” iestrādāt jaunu normu, kas noteiktu atbildību, ja
darba devējs nav reģistrējis darba ņēmēju Valsts ieņēmumu
dienestā likumā paredzētajā termiņā.
• Lai nepārprotami norādītu, ka nodarbināšana, nenoslēdzot
rakstisku darba līgumu atbilstoši Darba likumam, ir pārkāpums,
kurš tiek uzskatīts par īpaši apkarojamu, ierosinām iestrādāt
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā normu, kas noteiktu
pastiprinātu atbildību par personu nelikumīgu nodarbināšanu,
paredzot gadījumus, kad darba devēji ir vairākkārt pārkāpuši
darba tiesiskās attiecības, kā arī darba aizsardzību regulējošos
normatīvos aktus, tādu administratīvā soda veidu kā tiesību
atņemšana uz zināma veida vai visa veidu uzņēmējdarbību.
Ministru kabinets nolēma, ņemot vērā informatīvajā ziņojumā
minēto, Finanšu ministrijai sadarbībā ar Labklājības ministriju
uzdot sagatavot un līdz šā gada 12.septembrim iesniegt
izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem
likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” un likumprojektu par
grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments