Muzejspeciālisti strādā
Ventspils
ir ne tikai nākotnes pilsēta, bet arī tagadnes Ziemeļkurzemes
ekonomikas un kultūras centrs. Sakārtota un labiekārtota pilsēta
ar neaizsalstošu ostu un olimpisko centru, ilggadējo autoritatīvo
un atraktīvo pilsētas galvu Aivaru Lembergu, savu augstskolu,
Piejūras brīvdabas muzeju un Ventspils muzeju, kas kopš 2001.gada
saimnieko teicami restaurētajā Livonijas ordeņa pilī. Viens no
diviem provinces muzejiem (otrs darbojas Cēsīs), kas ne tikai
uzcītīgi vāc jaunus materiālus un iekārto interesantas
ekspozīcijas, pieņem tūkstošiem apmeklētāju un veic arheoloģiskos
izrakumus, bet arī izdod savus rakstus (Acta historica
Vindaviensis). Turklāt ne vispārīgus, bet zinātniskus,
gribētos pat teikt – akadēmiskus rakstus, jo autoru vidū ir
akadēmiķi un habilitētie doktori (J.Stradiņš, Ē.Mugurēvičs,
I.Lancmanis, J.Urtāns).
Tas ir labi, bet vēl labāk, ka krājuma veidošanā iesaistīti, tā
sacīt, arī vienkārši ierindas muzejzinātnieki, kas diendienā gan
Ventspilī, gan citās pilsētās strādā šajā tik vajadzīgajā garīgās
kultūras jomā. Un ļoti labi, ka starp rakstītājiem ir arīdzan
ārzemju lietpratēji (no Vācijas, Polijas, Igaunijas), kuriem,
tāpat kā citiem interesentiem, kas nezina latviešu valodu,
grāmatu publikāciju saturu palīdzēs saprast tām pievienotās
anotācijas angļu vai vācu valodā (šajās valodās ievietotas arī
dažas apceres).
Ventspils pilsētas domes atbalstītā “Rietumlatvijas vēstures
izpētes projekta” ietvaros Ziemeļkurzemes metropolē 2000.gadā
notika starptautiska konference “Kurzemes un Zemgales hercogiste
– pētniecībā sasniegtais un perspektīvas”, kurā nolasītie
referāti veidoja muzeja rakstu pirmā laidiena (2001) pamatu.
Otrais laidiens, kuru lasītāji saņēma neparasti ātri – jau pēc
vienas ziemvasaras (2002), bija veltīts Kurzemes arheoloģijai.
Šai problēmai domātā starptautiskā konference, kurā piedalījās ap
20 Latvijas, Lietuvas, Krievijas un Polijas zinātnieku, notika
Ventspilī 2001.gada maijā. Divpadsmit no viņiem ar saviem
priekšlasījumiem startēja rakstu otrajā krājumā.
Pērnā gada beigās ar 10 apcerēm nāca klajā jau trešais Ventspils
muzeja rakstu laidiens. Tas sākās ar tradicionālo daļu
“Arheoloģija”. A.Vijups un V.Muižnieks savās publikācijās aplūko
arheoloģiskos pētījumus Puzes pilskalnā (tas atrodas Ventspils
rajona Puzes pagastā, apmēram 1 km uz dienvidrietumiem no Puzes
baznīcas un Lejaskroga kapsētas nomaļā vietā mežā) un minētajā
kapsētā, kā arī apbedīšanas tradīcijas Ziemeļkurzemē.
2002.gada vasarā veicot izrakumus šajā pilskalnā, tika iegūts
interesants un Latvijas arheoloģijā ne tik bieži sastopams
atradums – vēlā dzelzs laikmeta beigu un viduslaiku sākuma
bronzas rotaslietu depozīts. Ņemot vērā tā gada Puzes
ekspedīcijas izdarīto izrakumu nelielo apjomu, depozīta atrašana
uzskatāma par īpašu veiksmi. A.Vijupa rakstā aplūkoti tā
uziešanas apstākļi, sastāvs, noteikta guvuma hronoloģija. Ar
13.gs. beigām datējamais atradums sniedz būtisku ieskatu
pilskalna pastāvēšanas beigu posma notikumos, ļaujot hipotētiski
noskaidrot tā bojāejas apstākļu atsevišķus aspektus.
V.Muižnieks aplūko 2001. un 2002.gada pētījumus Lejaskroga
senvietā, rezultātus skatot vienā – garīgās dzīves specifikas –
rakursā. Rakstā atainots tas sinkrētiskais, kristietību un
pirmskristiskos ticējumus organiski savienojošais pasaules
skatījums, kuram līdzīgi kā citās 14.–17.gs. apbedījumu vietās
var izsekot arī šajā kapsētā. Interesi saista ne tikai pati
apcere, bet arī tās secinājumi (110.–111.lpp.): Lejaskroga kapos
“paralēli kristīgajām rakstura tradīcijām (mirušo apbedīšanai
baznīcas kapsētā, rietumu orientācijai u.c.) saglabājušies ar
kristīgo eshatoloģiju (reliģijas mācība par cilvēka nāvi –
R.T.) nesaistīti reliģiskie priekšstati. Par to liecina
bagātais kapu inventārs – rotas, ieroči, monētas, darbarīki un
sadzīves priekšmeti, kas mirušajiem līdzdoti acīmredzot kā
aizkapa dzīvē nepieciešamas lietas”. Vēl interesantāks ir
slēdziena turpinājums, kurā zinātnieks raksta: “Šodien ir grūti
viennozīmīgi skaidrot seno apbedīšanas tradīciju noturību. Tās
iemesli varēja būt vairāki, ko noteica iedzīvotāju reliģiskā,
sociālā, materiālā un tiesiskā situācija. Iespējams, ka Puzē tas
saistīts ar ciema (pagasta) ļaužu tiesisko stāvokli. 16.gadsimta
beigu rakstītajos avotos Puzes muižas novads apzīmēts par “Ķoniņa
(karaļa) muižu” (Köningshof). Vietvārds varētu netieši
liecināt, ka viduslaikos šeit dzīvojuši brīvzemnieki, līdzīgi kā
plašāk pazīstamajos Kuršu ķoniņu ciemos Kuldīgas apkārtnē.”
Grāmatas otro daļu, kas veltīta Kurzemes un Zemgales hercogistes
vēsturei, ievada P.Pētersones apcere ar modernu nosaukumu
“Komunikāciju sistēmas Kurzemes hercogistē Ziemeļu kara laikā”.
Rietumlatvijas vēstures izpētes projekta granta stipendiāte
turpina problēmu par pasta sakaru attīstību agrajos jaunajos
laikos un Zviedrijas, Kurzemes un Krievijas savstarpējo
konkurenci šajā laikā hercogistē, tuvāk pievēršoties Lielā
Ziemeļu kara gadiem 18.gs. sākumā.
Latviešu vēsturnieki par katoļu baznīcas pagātnes jautājumiem
Latvijā lielākoties raksta katoliskās Latgales aspektā. Patīkams
izņēmums ir rakstu 3.laidienā ievietotā K.Antes apcere par katoļu
priesteriem Kurzemē laikā no 1795. līdz 1918.gadam, tuvāk
pievēršoties Alsungas baznīckungu dzīves un darba gaitām.
Pētniece norāda, ka 19.gs. Kurzemes guberņā tikai apmēram 10%
iedzīvotāju bija katoļi. Viņi dzīvoja vai nu izkaisīti starp
luterāņiem, vai arī konfesionāli viendabīgos novados, kā
Skaistkalnē un Alsungā. Kurzemes katoļi dzīvoja savrupi un bija
konservatīvi gan sadzīvē, gan ticības lietās. Tas deva viņiem
iespēju saglabāt savu reliģisko identitāti. Vietā būs citēt
raksta autores secinājumu (208.lpp.): “Kurzemes Romas katoļu
priesteru statusu un rīcības brīvību (..) noteica Krievija
valdības izdotie rīkojumi, kas stingri reglamentēja katoļu
Baznīcas darbību. Valdības politika bija virzīta uz to, lai
panāktu katoļu Baznīcas juridisku, saimniecisku un ideoloģisku
iekļaušanu vienotā valstī. Katoļu Baznīcas garīgā dzīve bija
atrauta no Vatikāna (..). Draudzes klēru pamatā veidoja dažādas
izcelsmes vācu un poļu tautības cilvēki. Taču vairums garīdznieku
prata latviešu valodu vai arī centās to apgūt, jo tas bija
nepieciešams draudzes darbā. Ja viņi izcēlās ar saimnieciskām vai
garīgām aktivitātēm, tad tika pārcelti uz citu draudzi vai pat
citu guberņu.”
Jaunu pavisam jauno laiku jautājumu iztirzā J.Ciganovs labi
ilustrētā (to var teikt gandrīz par visām publikācijām) rakstā
“2.Ventspils kājnieku pulks 1919.–1940.gadā”. Publikācijā
iezīmēts gan Latvijas armijas veidošanās process, īpašu uzmanību
pievēršot 2.Cēsu bataljonam kā minētā pulka aizsākumam, gan pulka
formēšanai 1919.gadā un tā gaitām līdz Latvijas okupācijai.
Gribas cerēt, ka rakstu turpmākajos laidienos lielāka vieta tiks
veltīta publikācijām par Latvijas 20.gs. vēsturi.
Ventspils muzeja rakstu jaunāko krājumu noslēdz tradicionālais
S.Lasenbergas pārskats par šīs nozīmīgās kultūras (un arī
zinātniskās!) iestādes darbu 2002.gadā. No tā uzzinām, ka muzeja
un tā filiāļu apmeklētāju skaits gada laikā pieaudzis no 90 līdz
122 tūkstošiem, ka ar Latvijas vēstniecības Nīderlandē
starpniecību krietni papildināta 16.–18.gs. Kurzemes karšu
kolekcija, ievērojami pieauguši muzeja arheoloģiskie
jaunieguvumi, Piejūras brīvdabas muzejā tiek veidots enkuru
krājums. Un vēl un vēl... Par to prieks arī šo rindu sacerētājam,
kuram Ventspils ir jaunības pilsēta.
Īsā apskatā var pakavēties tikai pie nedaudziem, autoraprāt,
būtiskākajiem un saistošākajiem rakstiem, ar to nebūt nesakot, ka
ievērību nav pelnījušas pārējās apceres. Kopumā Ventspils muzeja
rakstu sastādītājus M.Jakovļevu un A.Vijupu, redkolēģiju
(A.Vijups, I.Lancmanis, V.Kvaskova, A.Vasks) un izdevēju – LU
žurnāla “Latvijas Vēsture” fonds – var tikai uzteikt. Ar
nepacietību gaidīsim šā vērtīgā izdevuma 4., 5. un turpmākos
laidienus.
Prof. Dr. habil. hist.
Rihards Treijs