Ja likumiem un partneriem dažāda valoda
Vai nevalstiskās organizācijas kļūs par nopietniem pašvaldību palīgiem?
Valsts aizvien vairāk savu funkciju nodod pašvaldībām, jo tās ir tuvāk saviem iedzīvotājiem, labāk pārzina to vajadzības. Ar likumu noteikts, ka sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšana ir pašvaldību kompetencē, kuras savukārt tos var pirkt no nevalstiskajām organizācijām (NVO). Tā, piemēram, Rīgas dome sadarbojas ar krīzes centru “Skalbes”, kas sniedz palīdzību vardarbībā cietušām sievietēm. Taču vissenākā NVO ar vairāk nekā desmit gadu stāžu, kurai ir visplašākā sadarbība ar pašvaldībām, ir Rīgas Samariešu apvienība, par kuras darbības principiem un NVO lomu sociālo pakalpojumu jomā “Latvijas Vēstnesim” stāsta Rīgas Samariešu apvienības direktors Andris Bērziņš.
“Domāju, ka nākotnē mūsu valstī nepieciešamība pēc nevalstiskām organizācijām tikai pieaugs. To rāda arī Eiropas prakse, kur daudzas savas funkcijas pašvaldības ir deleģējušas tieši sabiedriskajām organizācijām,” – saka Andris Bērziņš Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
NVO jākļūst profesionālām
– Kāda loma, jūsuprāt,
nevalstiskajām organizācijām ir sociālajā politikā, un kuras ir
tās jomas, ko valsts vai pašvaldība pilnībā nenosedz?
–
Nevalstiska organizācija – aktīvu cilvēku kopa – veidojas tad,
kad ir pamanīta kāda indivīdam un sabiedrībai svarīga problēma,
kas netiek risināta. Es kā NVO sektora pārstāvis uzskatu, ka
vienmēr ir jātiecas uz risinājumu, nevis tikai jāapmierinās ar
“uzmanības pievēršanu” kādam sāpīgam jautājumam.
Domāju, ka nākotnē mūsu valstī nepieciešamība pēc nevalstiskām
organizācijām tikai pieaugs. To rāda arī Eiropas prakse, kur
daudzas savas funkcijas pašvaldības ir deleģējušas tieši
sabiedriskajām organizācijām. Eiropā dažādās valstīs ir dažādi
modeļi, kā NVO iesaistās sociālajā politikā. Piemēram,
sociāldemokrātiskajā Skandināvijā labklājības sistēma valsts un
pašvaldību līmenī ir tik ļoti sakārtota, ka NVO neveido nekādus
dienestus, nesniedz sociālās palīdzības pakalpojumus, bet gan
rīko kampaņas vai akcijas iedzīvotāju informēšanai, kā arī
pievērš valsts uzmanību kādai vēl nesakārtotai lietai. Savukārt
Viduseiropas valstīs sabiedriskās organizācijas ir centrālais
punkts sociālajā sistēmā, kas izpilda pašvaldību pasūtījumu. NVO
ir sociālo pakalpojumu sniedzējas, un pašvaldību uzdevums ir
kontrolēt pakalpojumu kvalitāti, kā arī nodrošināt, lai tie
pilnībā nosegtu visas iedzīvotāju vajadzības. Domāju, šis ir arī
Latvijas modelis. Un, piemēram, Rīgas domes uzdevums būtu
koordinēt, lai visas nevalstiskās organizācijas nekoncentrējas
vienīgi Rīgas centrā, bet Bolderājā paliek pilnīgs tukšums. Taču
problēma ir tā, ka mūsu amatpersonas pieredzes apmaiņā ir
braukušas uz ļoti dažādām valstīm – viens uz Itāliju, otrs – uz
Vāciju, trešais – uz Zviedriju. Katrā no tām strādā savs modelis,
taču to nevar mehāniski pārnest uz citurieni, jo svarīgs ir
konteksts, visa valsts sociāli ekonomiskā situācija.
Latvijā gan likums “Par sociālo palīdzību un pakalpojumiem”
nosaka, ka sociālo pakalpojumu sniedzējas var būt arī NVO. Tajā
pašā laikā pārāk daudz kas ir atkarīgs no konkrētās pašvaldības
amatpersonu (ne)izpratnes. Rīgas dome ļoti labprāt sadarbojas ar
sabiedriskajām organizācijām, taču man ir arī pretēja pieredze.
Tas lielā mērā skaidrojams ar pieejamās informācijas vienpusību.
Ja pašvaldības vadītājs ir bijis pieredzes apmaiņā Skandināvijā,
viņš domā, ka tā jābūt arī Latvijā.
– Bet pašvaldības taču bieži sūdzas, ka tām trūkst sociālo darbinieku, ka esošajiem ir pārāk liela slodze. NVO pakalpojumi būtu lieliska izeja.
– Jā, protams. Te gan jāteic, ka
šobrīd strādājošo nevalstisko organizāciju sniegtie pakalpojumi
ir stipri profesionāli, un tas mazliet atbaida mazākas un vājākas
sabiedriskās organizācijas. Taču es uzskatu, ka NVO
profesionalizācija ir loģiska, pamatota un pareiza, jo neviens
iedzīvotājs nevēlas saņemt nekvalitatīvus pakalpojumus. Un kādēļ
gan pašvaldībai tādi būtu jāpērk un pēcāk jāuzklausa sūdzības?
NVO sociālajā jomā jau jāsāk strādāt kā nopietnai iestādei. Arī
tādos it kā sīkumos kā darba drošība, ugunsdrošība utt.
No otras puses, vienlaikus notiek it kā atgrūšanās no brīvprātīgo
darba principiem. Tā ir nopietna izšķiršanās katrai NVO – vai iet
pa brīvprātīgo darba ceļu vai kļūt par profesionāļiem savā
lauciņā. Sociālajā jomā gan mazliet traucē likumdošanas norma,
kas noteic, ka par valsts un pašvaldību līdzekļiem nevar algot
NVO štata darbiniekus. Piemēram, Rīgas Samariešu apvienībai ar
Rīgas domi ir noslēgti apmēram 15 sadarbības līgumi. Taču katrai
NVO ir jādomā, kā izkārtot jautājumus par darba drošību un
ugunsdrošību, centrālā gada pārskata sagatavošanu, statistikas
sniegšanu utt.
Pašvaldībām NVO pakalpojumi izmaksā lētāk
– Kādus sociālos pakalpojumus
sniedz jūsu organizācija?
– Mēs esam NVO vidē unikāls
gadījums – mums ir ļoti plaša un nopietna sadarbība ar Rīgas
domi. Jāsaka, daudzas lietas ir radušās, pateicoties mums. Ir
tāda problēma kā vardarbībā cietuši bērni. Un tieši samarieši
izveidoja valstī pirmo atbalsta centru šādiem bērniem. Nu jau mēs
domājam par ilgstošas rehabilitācijas centru, jo, kad tikko sākām
ar šiem bērniem strādāt, mums šķita, ka pietiks ar krīzes centru,
kurā bērns uzturas īsu laiku. Taču reālā situācija bija tāda, ka
40% bērnu pēc tam vairs nebija, kur atgriezties, bieži ģimene
nebija gatava viņu uzņemt atpakaļ. Tad izveidojām pansionātu ar
12 vietām, kur šādiem bērniem palikt līdz pilngadības
sasniegšanai. Pārsvarā tie bija pusaudži no piecpadsmit līdz
septiņpadsmit gadiem. Tagad strādājam pie tāda pansionāta
izveides, kur varētu dzīvot bērni, kuri tikko iznākuši no krīzes
centra (pēc diviem mēnešiem) un kuriem nepieciešama ilgstošāka
rehabilitācija, līdz pat diviem gadiem.
Samariešiem Rīgā ir piecas sociālās mājas no deviņām. Pašvaldība
ļoti drīz saprata, ka mūsu sociālā māja tai izmaksā lētāk nekā
pansionāts. Jau izsenis samarieši rīko apmācības pirmās
palīdzības sniegšanā. Mums ir arī neatliekamā aprūpe mājās jeb tā
sauktās trauksmes pogas. Bieži iemesls, kāpēc vecus cilvēkus
ievieto stacionāros, ir tas, ka nevar nodrošināt palīdzību un
nepieciešamības gadījumā klātesamību divdesmit četras stundas
diennaktī. Trauksmes pogas šie cilvēki var uzkārt sev kaklā un
nepieciešamības gadījumā tās nospiest. Signāls pienāks mūsu
dispečeram, kas zinās, ko darīt, – vai kontaktēties ar
tuviniekiem vai kaimiņiem, vai kāds no mūsu cilvēkiem uz turieni
aizbrauks.
Trauksmes poga ir abonēšanas pakalpojums. Rīgā ir maznodrošināti
vientuļi cilvēki, kuriem šāds pakalpojums ir vajadzīgs, un to
apmaksā pašvaldība. Taču to abonēt var arī privātpersona. Es,
piemēram, to abonēju savai mātei, kas dzīvo no manis atsevišķi.
Tā ir papildu drošības sajūta gan man, gan viņai. Tādējādi,
protams, mūsu klienti atslogo ātro palīdzību. Viņam palīdzam mēs.
Par katru no šiem cilvēkiem mums ir izveidota datu bāze. Pienākot
signālam, mēs jau vairāk vai mazāk zinām, kāda palīdzība viņam
nepieciešama.
– Cik jums ir šādu klientu, kā viņi jūs vai jūs viņus atrodat?
– Tie ir mazliet vairāk nekā simt cilvēki. Lielāko daļu ir nosūtījuši pašvaldību sociālās palīdzības dienesti. Diemžēl maz ir privātu klientu. Laikam liela daļa cilvēku vēl dzīvo sociālismā, uzskatot, ka par viņu vecākiem vai vecvecākiem valstij jābūt nomodā divdesmit četras stundas diennaktī.
– Vai jūsu klienti ir tikai no Rīgas?
– Nē. Tālākais pieslēgtais punkts ir Jelgava. Taču interesi ir izrādījuši cilvēki no Līvāniem, Cēsīm, Valmieras.
– Vai jūs esat ar mieru apkalpot arī Latgali?
– Jā. Ja klients vai pašvaldība var samaksāt 12 latu abonēšanas maksu mēnesī. Protams, ja, piemēram, Ludzā ir tikai pieci klienti, tad tur turēt dežūrbrigādi neatmaksājas.
– Kā tad jūs rīkojaties?
– Pagājušajā gadā mums bija viens pieslēgums lauku mājā uz vasaras mēnešiem. Tas bija cilvēks, kurš trauksmes pogu abonēja savai vecmāmiņai. Un dispečeram bija saraksts, cikos kuriem kaimiņiem vai ģimenes locekļiem var zvanīt un kuri tad aizietu paskatīties, kādēļ cilvēks nospiedis trauksmes pogu.
– Cik privāto abonentu jums ir?
– Desmit. Taču to skaits, protams, varētu būt lielāks. Šī sistēma ir ļoti izplatīta daudzviet Eiropā. Piemēram, Zviedrijā apmēram 35 procentiem cilvēku, kuriem ir pāri 65 gadiem, ir šāda trauksmes poga.
Nav skaidru noteikumu NVO un pašvaldību sadarbībai
– Ilgi un veiksmīgi darbojoties
sociālajā jomā, jūs redzat, kuras valstiskā līmenī ir
visnesakārtotākās lietas.
– Valsts varētu izstrādāt
skaidrākus noteikumus pašvaldību un NVO sadarbībai.
Likumdošanā, piemēram, ir iestrādāta norma, ka no nekustamā
īpašuma nodokļa ir atbrīvotas valsts un pašvaldību ēkas, kas tiek
izmantotas sociālām vajadzībām un veselības aprūpei. Tajā pašā
laikā tas neattiecas uz nevalstiskajām organizācijām. Likums “Par
pievienotās vērtības nodokli” disonansē ar Sociālās palīdzības
likumu. Pēc pirmā likuma mums sava struktūra jānodēvē, piemēram,
par ilgstošas rehabilitācijas centru, bet tāds termins savukārt
nav Sociālās palīdzības likumā. Finanšu joma un sociālā diemžēl
izmanto dažādu terminoloģiju. Tas sagādā lielas grūtības
pakalpojumu sniedzējam, kas nav ne valsts, ne pašvaldības
iestāde. Piemēram, Sociālās palīdzības likumā ir minēts
pakalpojums – aprūpe mājās. Savukārt, ja es gribu, lai mani
atbrīvo no pievienotās vērtības nodokļa atmaksas, pēc tā likuma
man jābūt aprūpes centram.
Daudzās Eiropas valstīs sociālo pakalpojumu jomā ir brīvais
tirgus. Ir bijuši gadījumi, kad vecajās ES dalībvalstīs pieredzes
bagātu pakalpojumu sniedzēju izkonkurē kāds ienācējs (piemēram,
Vācijā itālietis), jo viņa piedāvātās cenas ir daudzkārt zemākas.
Pie mums diemžēl pašvaldības pašas skaidri nezina, cik kurš
pakalpojums tām maksā.
Viena no lielākajām Latvijas problēmām ir tā, ka cilvēku tiesības
dažādās pašvaldībās ir atkarīgas no municipalitātes spējām tās
nodrošināt.
– Vai jūs piedalīsities Eiropas Savienības struktūrfondu apguvē?
– Tā kā mūs interesē projekti, sākot no 100 000 latu, kas tiek atmaksāti tikai pēc projekta realizācijas, uzskatu, ka tas ir pārāk riskanti. Tā būtu pašnāvība. Arī Nacionālā programma mani īsti neapmierina, jo tā drīzāk atgādina reģionu sasāpējušāko problēmu risināšanu.
Rūta Kesnere, “LV”