Problēma risināma kompleksi
Turpinām lasītāju diskusiju par ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem un to novēršanas iespējām.
Ko darīt, lai uzlabotos situācija
uz Latvijas ceļiem? – tas ir jautājums, par kuru šajās dienās
sabiedrībā tiek daudz runāts. Priekšlikumi ir daudzi un dažādi,
jāatzīst, arī labi. Tomēr tiek aizmirsta viena lieta – rezultātu
nedos atsevišķas darbības. Problēma risināma kompleksi.
Viens no aspektiem, par kuru tiek runāts maz, ir sliktie Latvijas
ceļi. Protams, galvenais avāriju iemesls ir nepareizi izvēlēts
braukšanas ātrums, bet mazsvarīga nav arī Latvijas ceļu kvalitāte
vai, precīzāk, nekvalitāte. Teju katrs autovadītājs piedzīvojis,
ka braucot mašīna tiek sasvērta uz vienu pusi, tad uz otru pusi.
Šādu ceļu nav mazums. Bīstamas vietas atrodamas, pat braucot pa
lielajām šosejām. Un kas notiek, ja pa šādu ceļu brauc bravūrīgs,
tikko autovadītāja apliecību ieguvis jaunietis? Šķiet, atbildēt
uz šo jautājumu lieki. Par to runā statistika.
Līdz šim ceļu atjaunošana nav bijusi prioritāra. Pēdējos pāris
gadus visi teicās gaidām Eiropas naudu. Tagad atklājies, ka
Briseles naudas, protams, visiem Latvijas ceļiem nepietiks. Tikai
šajā gadā uzskatāmi jūtams, ka Latvijā tiek atjaunotas gan
šosejas, gan mazāki lauku ceļi. Cerams, ka tas turpināsies.
Otrkārt, šajā laikā vajadzētu aktualizēt jautājumu par policistu
algām. Ja budžets neļauj algas paaugstināt, tad jāsamazina likuma
un kārtības uzraugu skaits, bet tiem, kas paliek, kārtīgi jāmaksā
un jāprasa pretī arī kārtīgs darbs.
Tomēr ar algu paaugstināšanu vien nebūs līdzēts. Līdztekus
nepieciešami arī pasākumi tā sauktās piecīšu problēmas
izskaušanai. Kā vienu no iespējām redzu policistu kontroles
pastiprināšanu. Nav pieļaujams, ka augstas amatpersonas paļaujas
tikai uz sabiedrības audzināšanu, cerot šādi atrisināt problēmu.
Ja autovadītājam ir izdevīgāk un ērtāk iedot piecīti, nevis
doties uz banku un veikt maksājumu, tad viņš arī to darīs. Ir
jāpanāk, ka policisti baidās ņemt naudu, jo viņi riskē ar savu
darbu. Un to ir iespējams panākt vienīgi tad, ja viņi zaudē arī
pieklājīgu algu. Savukārt no darba var atlaist tad, ja tiek
veiktas kontroles un atklāti pārkāpumi. Pašlaik, šķiet, šādu
kontroļu ir maz un to rezultāti netiek publiskoti.
Saistībā ar policijas darbu, manuprāt, būtu ļoti nopietni
jāvēršas pret policistiem, kuri rupji pārkāpj satiksmes
noteikumus. Nav attaisnojama Iekšlietu ministrijas pozīcija,
paziņojot, ka atsevišķi dati par policistiem – ceļu satiksmes
noteikumu pārkāpējiem – netiek apkopoti. Ja, piemēram, policists
sakrājis noteiktu skaitu soda punktu vai arī brauc agresīvi, būtu
jāizskata lieta par atbrīvošanu no ieņemamā amata. Tikai tā būs
izskaužama sabiedrības negatīvā attieksme pret policiju.
Ikdiena 2.jūnijs, Ludzas rajona
Zvirgzdenes pagasts. Automašīnu “VAZ 2101” vadījis 21 gadu
vecs puisis. Mašīnā bija vēl viens puisis un divas
jaunietes. Šoferis nav ticis galā ar žiguļa vadību.
Spēkrats nobraucis no ceļa un ietriecies kokā. Cieta
autovadītājs un visi trīs pasažieri. Šoferis notikuma vietu
atstāja. Puisis, kā vēlāk noskaidrots, nav bijis alkohola
reibumā, taču žiguli vadījis bez autovadītāja
apliecības |
Nereti kā viens no galvenajiem
avāriju iemesliem tiek minēta sliktā autovadītāju kultūra. Tāpēc,
treškārt, nopietni būtu jāpievēršas šā jautājuma risināšanai.
Turklāt jāaudzina ne tikai autovadītāji, bet arī gājēji.
Manuprāt, ceļu satiksmes noteikumi vai satiksmes drošība būtu
obligāti mācāma skolās. Neaizmirsīsim, ka arī bērns, dodoties uz
skolu, ir ceļu satiksmes dalībnieks. Protams, elementārāko,
iemāca ģimene, bet, ja ģimenē bērns redz nihilismu (drošības
jostu nelietošana, ielas šķērsošana pie sarkanā signāla utt.),
tad skola varētu būt vieta, kur paskaidrot, kas un kā uz ielas
pareizi darāms. Jau skolā jāstāsta, pie kā var novest satiksmes
noteikumu neievērošana. Tāpat skolā jāiemāca, cik svarīgi ir
lietot drošības jostas. Ir gana daudz speciālu filmu, kurās
atspoguļots, kas notiek, ja pasažieris ir vai nav piesprādzējies.
Turklāt, runājot par drošības jostām, arī policijai to lietošanai
būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība.
Ceturtkārt, vajadzētu palielināt sodus par ātruma pārsniegšanu.
Tagad, braucot ārpus apdzīvotām vietām ar ātrumu līdz 110 km/h,
autovadītājs riskē ar pieciem latiem. Tas nav nekāds sods, tāpēc
arī uz šosejas reti kurš brauc ar ātrumu, kas mazāks par 100
km/h. Manuprāt, šī ir situācija, kad visi pārkāpj noteikumus. Tas
liecina, ka kaut kas nav kārtībā vai nu ar pašiem noteikumiem,
vai arī to kontroli. Ja sods būtu bargāks, autovadītāji padomātu,
vai ir vērts riskēt. Lai kā negribētos, tomēr jāatzīst, ka sods
disciplinē. Ja par vienu no galvenajiem traģisko avāriju
iemesliem tiek uzskatīts pārāk lielais ātrums, ir jārīkojas, lai
situāciju mainītu. Šeit gan jā- piebilst, ka būtu jāpārdomā, vai
Latvijā nav autoceļu, kur ir labs segums un atļauto braukšanas
ātrumu varētu palielināt.
Tātad pasākumi situācijas uzlabošanai uz ceļiem ir vairāki.
Turklāt tie jāīsteno kompleksi, nevis pa vienam.
Zane Paleja,
jauna autovadītāja