Vai mūsu tautsaimniecībai draud pārkaršana?
Presē lasām, ka Latvijas Bankas
(LB) vadība ceļ trauksmi: valsts ekonomikai draudot
pārkaršana.
Pierādījumi? Tie ir vispār zināmi. Latvijas iekšzemes kopprodukta
(IKP) pieauguma temps 2004.gada pirmajā ceturksnī sasniedza visai
augstu līmeni – 8,8%. Pēc šā rādītāja apsteigtas visas Eiropas
Savienības dalībvalstis, arī Lietuva un Igaunija.
Inflācija šā gada maijā un jūnijā sita augstu vilni: patēriņa
cenu indekss (PCI) – 6,2% un 6,1% – pamatīgi kož pircēju kabatā.
Pēc LB informācijas, IKP un PCI pieaugums turpmāk nebūt nedomā
saplakt. Maksājumu bilances deficīts 2004.gada pirmajos trijos
mēnešos pieaudzis par 9,5%, imports vien aprīlī veicis varenu
lēcienu – izaugsme 48%. Hipotekārais kredīts vairojis savu apjomu
gada laikā par 80%.
Situācija nopietna. LB uzskata, ka Latvijas ekonomikas straujā
attīstība jāiegrožo, jāievada mierīgākas, sabalansētākas
izaugsmes gultnē.
Kāpēc bīstama pārkaršana?
Teorijai labi zināmi ekonomikas
pārkaršanas cēloņi un tās neizbēgamās negatīvās sekas. Tirgus
mehānisms pašregulēšanas ceļā gādā, lai produkcijas un
pakalpojumu piedāvājums un pieprasījums tiktu līdzsvarots,
veidotos līdzsvara cenas bez jebkādas pārkaršanas. Tomēr maldīgi
uzskatīt, ka tirgus regulēšana ir absolūti ideāls antipārkaršanas
garants. Stipri vienkāršojot sarežģīto problēmu, atzīmēsim, ka
peļņas stimuls, ko vēl balsta kredīts, spēj piedāvājumu attīstīt
straujāk nekā pieprasījumu. To var sekmēt arī valsts izdevumu
pieaugums. Nākotnes skatījumā veidojas augoša disproporcija –
pieprasījums būtiski atpaliek no ātrā piedāvājuma
izvēršanās.
Tā arī ir ekonomikas pārkaršana. Ilgstoša disproporcija starp
strauji augošo piedāvājumu un iegrožoto pieprasījumu pastāvēt
nespēj. Tieksme pēc nepieciešamā līdzsvara liek sašaurināt
piedāvājumu. IKP pieauguma temps krītas, iestājas stagnācija, kas
var pāraugt recesijā (IKP apjoms absolūti sarūk). Aug bezdarbs,
mazinās iedzīvotāju ienākumi. Postošā ķēdes reakcija spēj ieraut
recesijas atvarā arvien jaunus uzņēmumus.
Vai tiešām Latvijas ekonomikai draud šāds liktenis? Vai tik
vēlami attīstības “tīģera lēcieni” patiešām galu galā ved pie
tautsaimniecības nīkuļošanas?
Inflācija un pārkaršana
Problēma gaužām pretrunīga.
Pieprasījuma inflācija (patēriņa cenu kāpums) pamatos nozīmē, ka
pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Centieni pēc jauna
tautsaimnieciska līdzsvara liek cenām augt. Te obligāti jāatšķir
pieprasījuma inflācija no ražošanas izmaksu inflācijas. Proti,
patēriņa cenas spēj kāpt augšup arī neatkarīgi no pārmērīga
pieprasījuma, ja ir cēlušās produkcijas un pakalpojumu ražošanas
izmaksas. Šādu inflāciju nosaka visai konkrēti iekšējie un ārējie
ekonomiskie nosacījumi. Sasiet vienā atkarības mezglā inflāciju
un pārkaršanu ir nepamatoti. No vienas puses, pārkaršana nozīmē,
ka pieprasījums atpaliek no piedāvājuma. Pieprasījuma inflācija
toties liecina, ka pieprasījums pārsniedz piedāvājumu.
Pārkaršanas briesmu apstākļos ierobežot pieprasījumu nav prāta
darbs (saprotams, ja tas nesekmē inflāciju).
No otras puses, inflācija neatkarīgi no izcelsmes mazina
iedzīvotāju pirktspēju. It sevišķi cieš mazāk nodrošinātie. Ja kā
glābšanas riņķi sāk palielināt algas un pabalstus, rodas draudi
tautsaimniecības stabilitātei. Kļūmīgs ekonomiskās politikas
solis un – iedarbojas negantā inflācijas spirāle: ienākumu
pieaugums sekmē cenu kāpumu, tas prasa no jauna palielināt
iedzīvotāju pirktspēju; atbilde ir jauns inflācijas vilnis, kas
atkal spiež palielināt ienākumus ar labi prognozējamu rezultātu:
cenas augtin aug. Inflācijas spirāles darbības fināls ir līdzīgs
pārkaršanas rezultātam – stagnācija, arī recesijas iezīmes.
Ko liecina statistika?
Teorētiski iespējamie draudi vēl
nav realitāte. Praktiskās tautsaimniecības daudzpusīgie sakari ne
vienmēr iekļaujas zinātnisko abstrakciju Prokrusta gultā. Lai
tiktu skaidrībā par kādu asu problēmu, vispārējie statistikas
rādītāji detalizēti jāanalizē.
Latvijas IKP pieauguma temps Eiropā ir patiešām salīdzinoši
augsts, visai tuvs Ķīnas attiecīgajam rādītājam. Bet kāds temps
raksturīgs Latvijas ražošanas pamatnozares – rūpniecības –
izaugsmei? LR CSP lēsusi, ka 2004.gada maijā, salīdzinot ar
iepriekšējā gada maiju, rūpniecības produkcija pieaugusi par
3,6%, t.sk. apstrādes rūpniecība par 2,6%. Ražošanas apjomi dažām
patēriņa precēm pat samazinājušies: maizes, konditorejas
izstrādājumu un cukura ražošana – par 6,9%, dzērienu ražošana –
par 3,1%, augļu un dārzeņu pārstrāde – par 2,2%. Visstraujāk
pieaugusi rūpnieciskās produkcijas izlaide eksportam, kas ir
visai apsveicami un nekādi nepārsātina iekšējo tirgu. Minētajos
statistiskajos rādītājos pat ar palielināmo stiklu nav iespējams
saskatīt pārkaršanas briesmas.
Kā vērtēt nefinanšu investīciju pieaugumu 2004.gada pirmajā
ceturksnī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošu periodu
par 15%? Visnotaļ pozitīvi, jo tas liecina par investoru
pārliecību, ka arī nākotnē augošam piedāvājumam būs savs
pieprasījums.
Satraucoša ir inflācijas kāpuma tendence no 3,9% šā gada janvārī
līdz 6,1% jūnijā. Nekādi nevar piekrist laikrakstam “Diena”, kas
PCI kritumā jūnijā pret maiju par 0,1 saskatīja inflācijas
mazināšanos. Šādas nelielas inflācijas rādītāja izmaiņas pilnīgi
iekļaujas statistiskās kļūdas ietvaros. Valdība, Latvijas Banka,
dažādi eksperti cenšas noskaidrot, kāpēc inflācija Latvijā ir
augstāka nekā Baltijas kaimiņvalstīs.
LB vadība uzskata, ka pirmā pusgada inflācijas pieaugums ir
izskaidrojams ar šādiem faktoriem: pirmkārt, ar administratīvi
regulējamo cenu izaugsmi, otrkārt, ar naftas un degvielu cenu
kāpumu; treškārt, neapstrādātās pārtikas cenu palielināšanos. Šī
faktoru grupa nekādi nav saistīta ar pašmāju pieprasījuma pieau-
gumu un galvenokārt veicina ražošanas izmaksu inflāciju.
LB vadība kā inflāciju sekmējušos nosacījumus min arī
kreditēšanas tempu pieaugumu un budžeta deficīta lielumu valstī,
kas sekmē papildu pieprasījumu – stimulē spiedienu uz cenām. Te
jau ir runa par pieprasījuma inflāciju. Bet vai Latvijā šis
inflācijas veids reāli darbojas? Novērojumi liek apšaubīt šādas
inflācijas esamību. Nav manāmas pieprasījuma inflācijas pazīmes –
pagātnē bēdīgi slavenais deficīts. Ja augošo pieprasījumu nespēj
apmierināt Latvijas prece, to sekmīgi veic importa preču
virs-bagātais klāsts.
Kā pārvarēt pārkaršanas briesmas?
Pieņemsim, ka LB vadībai ir
taisnība: Latvijas ekonomikai draud pārkaršana. Ko darīt, lai šīs
briesmas novērstu? Ir divas iespējas. Pirmā: iegrožot
piedāvājumu, t.i., mērķtiecīgi bremzēt augsto ekonomikas
attīstības tempu. Otrā iespēja: saprātīgi (nepieļaujot
pieprasījuma inflāciju) sekmēt pieprasījumu, palielinot
iedzīvotāju pirktspēju.
LB reālais solis – kredītu ierobežošana – nozīmē īstenot pirmo
iespēju. Ierosinājums nākamajā gadā valsts budžetu veidot ar
fiskālo deficītu 1% toties mazinās valdības iespēju realizēt
iecerētās sociālās programmas. Tas ir tiešā pretrunā ar
ekonomikas pārkaršanas novēršanas otro iespēju.
Budžeta deficīta apmēri bija, ir un būs strīdus ābols starp
atšķirīgiem politiskiem spēkiem un dažādiem ekspertiem. Ir
argumenti par labu bezdeficīta budžetam, un budžetam ar lielāku
vai mazāku plānoto deficītu.
Diemžēl, ko nevar celt, to nevar nest. Pagaidām jāievēro, ka
Latvija starp 25 Eiropas Savienības dalībvalstīm ieņem pēdējo
vietu pēc dzīves līmeņa un kvalitātes. Lai tuvinātos attīstītām
valstīm pēc ekonomiskās un sociālās brieduma pakāpes, mūsu
valstij jābūt augstiem IKP pieauguma tempiem kā drošam pamatam
bezdarba mazināšanai, iedzīvotāju pirktspējas kāpināšanai,
dzimstības stimulēšanai, veselības aprūpes pilnveidošanai.
Izglītības attīstībai, citiem sociāliem un kultūras mērķiem.
Veidosies nosacījumi valsts bezdeficīta budžetam.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks