Arī šī ābece jāapgūst skolā
Līdz ar traģiskos ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu, kas salīdzinājumā ar pagājušā gada laika posmu no janvāra līdz jūnijam audzis par 20 procentiem, aktualizējies arī jautājums par sabiedrības izglītošanu ceļu satiksmes jautājumos jau mazotnē. Arī Ministru prezidents Indulis Emsis kā vienu no iespējām, lai situācija nākotnē uz ceļiem uzlabotos, atzīst ceļu satiksmes noteikumu mācīšanu, sākot skolas gaitas.
Jo agrāk – jo vērtīgāk
Ceļu policijas priekšnieks
Visvaldis Puķīte ir pārliecināts, ka satiksmes noteikumus jāsāk
mācīt jau bērnudārzā, kad mazulis pirmo reizi nopietni sāk
iepazīties ar dažādiem braucējiem un likumiem, kas valda uz
ielas. Divdesmit gadu vecumā nevar vairs iemācīt to, kas bērnam
būtu jāieaudzina triju gadu vecumā, kad elementāru satiksmes
noteikumu pārzināšana un ievērošana kļuvusi pati par sevi
saprotama lieta – tāpat kā staigāšana vai ēšana.
Valda Kjaspere, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD)
sabiedrisko attiecību speciāliste, uzsver, ka pienācis pēdējais
brīdis, lai sāktu ceļu satiksmes noteikumu mācīšanu skolā.
Situācija nākotnē noteikti varētu atšķirties no tās, kāda tā ir
pašlaik, jo, kamēr bērnam vēl nav nostiprinājušos priekšstatu,
tos ir viegli veidot. Tā kā tagad lielākajā daļā skolu bērni
nopietnu informāciju par ielu kā sevišķi bīstamu telpu nesaņem,
viņiem arī nav bīstamības sajūtas, kas varētu likt uzmanīties un
pievērst savai drošībai uz ielas sevišķu uzmanību, uzskata
V.Kjaspere.
Ik gadu tiek izsniegtas apmēram 30 000 autovadītāju apliecību, un
autoskola ir pirmā iestāde, kura spēj novērtēt zināšanu apjomu,
ar kuru nāk topošie transportlīdzekļu vadītāji.
Autoskolas “Vanags” pasniedzējs Juris Lagzdiņš zina stāstīt, ka
autoskolu kursanti nāk nesagatavoti un lielākajai daļai no viņiem
ir tikai nojausma par noteikumiem, kas jāievēro uz ceļiem.
V.Kjaspere arī minēja, ka satiksmes dalībniekam, balstoties uz
zināšanām, jāizjūt uz ielas notiekošais, un tas iespējams, ja
zināšanas ir iegūtas un nostiprinātas ilgākā laika posmā. To
apliecina arī fakts, ka pēc pirmā mēneša, kopš sākusi darboties
jaunā pārkāpumu uzskaites sistēma, punktus par dažādiem
pārkāpumiem uzkrājuši 3300 autovadītāji, no kuriem 15 procenti
bijuši jaunie autovadītāji ar braukšanas stāžu līdz diviem
gadiem.
J.Lagzdiņš ir pilnīgi pārliecināts, ka situāciju nākotnē uz
ceļiem uzlabotu noteikumu mācīšana jau skolā.
Bērnu drošība vairākos aspektos
Kā “LV” informēja Izglītības
satura un eksaminācijas centra (ISEC) vadītājs Māris Krastiņš,
pašlaik atsevišķa mācību priekšmeta ceļu satiksmes noteikumu
apgūšanai nav. Taču bērnu drošība tādējādi nav atstāta novārtā un
šis jautājums tiek risināts, jo, kā minēja M.Krastiņš, ir
izveidota darba grupa, kura šo problēmu skatīs kopumā, –
aplūkojot bērnu drošību gan uz ūdens, gan sai-stībā ar elektrību,
gāzi, kā arī uz ceļa. Darba grupā būs iesaistīti policijas,
“Latvenergo”, Katastrofu medicīnas centra un citu institūciju
pārstāvji. Lai arī skolās atsevišķa mācību stunda ceļu satiksmes
noteikumiem nav veltīta, katru nedēļu paredzēta viena
audzināšanas stunda, kuras laikā arī jāapspriež drošības
jautājumi, tostarp arī bērnu uzvedība, drošība un noteikumi uz
ceļa. Pašas skolas ziņā ir tas, cik lielā mērā tā izglīto
audzēkņus – mazos satiksmes dalībniekus.
Pašlaik rit darbs pie jaunu un precizētu mācību priekšmetu
standartu un paraugprogrammu projektu sagatavošanas. Šajos
standartos iekļauti vispārināti temati, kas attiecas uz drošības
jautājumiem un kas būs saistīti ar mācību priekšmetiem.
Kā skaidroja M.Krastiņš, nav tik viegli ieviest jaunu mācību
priekšmetu, jo ir noteikts maksimālais stundu skaits un jaunas
mācību stundas ieviešana nozīmētu, ka mazāka uzmanība būtu
jāveltī kādam citam mācību priekšmetam, turklāt tas prasa arī
finanšu līdzekļus. Bērni jāizglīto arī citos drošības jautājumos,
kuri nav mazāk svarīgi, tādēļ ir lietderīgi aplūkot šos
jautājumus kompleksi, sasaistot tos ar mācību vielu un reālajām
dzīves situācijām.
Kate Rūķēna