Militārais piesārņojums. Tepat Latvijā
Nobeigums. Sākums “LV”, 05.08.2004.
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Militārais mantojums kavē attīstību
Militārais piesārņojums saistīts
galvenokārt ar divējādu bīstamību – piesārņo vidi ar toksiskām
vielām un rada eksplozijas draudus. Daļa vecās munīcijas
saglabājusies diezgan labi, tādēļ nereti, kā tas regulāri līdz
šim noticis arī Cekulē, iedzīvotāji to meklē, lai iegūtu
krāsainos metālus. Proti, lādiņi satur šo metālu detaļas, kuras
interesenti ar dažādu rīku palīdzību demontē. Bieži vien, lai to
izdarītu, spridzekļi tiek dauzīti, kas, saprotams, reizēm beidzas
arī traģiski – ar ekstremitāšu sakropļošanu un pat nāvi. Par veco
munīciju interesējas arī bērni un jaunieši, kas izklaidējas, to
spridzinot un demontējot. Ik pa laikam šis militārais mantojums
tiek atrasts pat daudzdzīvokļu namu pagrabos, metāla uzpirkšanas
punktos, mētājamies dažādās vietās. Ņemot vērā, ka liela daļa
veco spridzekļu joprojām saglabājuši spēju eksplodēt, tie
daudzviet apdraud arī būvdarbus – ceļu izveidi, pazemes
komunikāciju ierīkošanu, ēku celtniecību un pat lauksaimniecības
zemes apstrādāšanu.
Daļa vecās munīcijas un cita militārā piesārņojuma sākusi
sadalīties un izdalīt specifiskas ķīmiskas vielas, kā arī to
savienojumus, kas apdraud cilvēkus, augsni un ūdeņus.
Turklāt jāmin degviela un citi naftas produkti, kas savulaik
nevērīgi vai tīši izlieti militārajos objektos vai uzglabāti
metāla tvertnēs, kuras tagad rūsē un ļauj piesārņojumam nonāk
gruntī un pazemes ūdeņos, radot tālejošu kaitējumu. Speciālisti
ir vienisprātis – militārais piesārņojums rada ne tikai tiešus
draudus, bet arī kavē ekonomikas un tūrisma attīstību šiem
mērķiem piemērotās vietās.
Trūkst valsts programmas, sadarbības un investīciju
Valstī joprojām nav vienotas un
pietiekami koordinētas rīcības programmas militārā piesārņojuma
likvidēšanai. Lai arī bruņotie spēki izvietoti galvenokārt bijušo
padomju militāro objektu teritorijās, tie neuzņemas atbildību par
visu padomju armijas atstāto platību sakopšanu.
“Jādomā par speciālas valsts programmas veidošanu šim nolūkam,”
problēmas risinājumu iezīmē vides ministrs Raimonds Vējonis,
atzīdams, ka to varētu īstenot Vides ministrijas (VM) un AM
sadarbībā, taču arī tad viss “atdursies pret Finanšu ministriju”.
Tieši materiāltehniskās bāzes trūkums tiek uzsvērts kā galvenais
šķērslis militārā piesārņojuma likvidēšanā. Ņemot vērā, ka visu
piesārņoto teritoriju pilnīga attīrīšana ir nereāla, skaidrs, ka
būs jāturas pie lietderības principa, atzīst speciālisti. Tas
nozīmē platību attīrīšanu tikai konkrētas saimnieciskās darbības
drošības normas robežās. Proti, piemēram, parku ierīkošanai
nepieciešama pārbaude un attīrīšana līdz 1,5 metru dziļumā, ceļu
būvei 1,5 – 3 metru dziļumā, nopietnākām būvēm – vairāk. Tādējādi
daudzu piesārņoto teritoriju attīrīšanā pašlaik reālākas cerības
tiek liktas uz privātiem līdzekļiem un iniciatīvu. To attiecina
arī uz Cekuli.
Cekules poligonā Latvijas un Vācijas vides aizsardzības fondu finansētā pilotprojekta laikā, kur, izmantojot datorizētu zondēšanu, meklē un neitralizē veco munīciju Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
“Ja šādam daļēji attīrītam objektam ir saimnieks, tā ir garantija, ka tur būs kārtība, nepiederošas personas nenāks un lādiņus nemeklēs,” skaidro AM valsts sekretāra padomniece Ilona Ekmane. Stopiņu pagasta padomes priekšsēdētājs Jānis Pumpurs informē, ka jau apzinātas vairākas bijušo munīcijas noliktavu privātas apsaimniekošanas iespējas – mācību bāzi te varētu ierīkot miesassargu asociācija, teritorijā ir iespējams izveidot atpūtas vietu kravu pārvadātājiem tālbraucējiem, sava interese varētu būt sabiedriskajai organizācijai “Leģenda”, kas nodarbojas ar kara mantojuma pētīšanu. Tiesa, kā norādīja NBS pulkvežleitnants Guntis Aizporietis, par šādām teritorijām, piemēram, Latgalē, neviens investors neliktos ne zinis. Tādēļ bez jau minētās valsts programmas tik un tā neiztikt.
Slepenība
Piesārņoto teritoriju attīrīšanas
izmaksas un laiku ļoti ievērojami samazinātu pilnīga un precīza
informācija par piesārņojuma atrašanās vietu, veidu un daudzumu.
Diemžēl sīku ziņu par bijušo padomju armijas daļu specifiku,
veiktajiem kaujas uzdevumiem nav, atzīst speciālisti. Ir bijuši
mēģinājumi šo informāciju iegūt ar Krievijas vēstniecības
starpniecību, taču ne sevišķi sekmīgi.
Zināmus datus būtu iespējams iegūt arī Vācijā, kas Otrā pasaules
kara laikā samērā rūpīgi fiksēja savu karadarbību, piemēram,
bombardēšanu, skaidroja G. Aizporietis. Taču par šādas
kartogrāfiskas informācijas sagatavošanu Latvijai vajadzētu
maksāt. Turklāt dārgi.
Kavēšanās un neizmantotas iespējas
Risinājums militārā piesārņojuma
likvidēšanai ir Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļu
piesaistīšana, atzīst I. Ekmane. Tieši tā jau 90. gadu vidū
rīkojusies Vācija. Tiesa, tam nepieciešams valsts
līdzfinansējums, kas Latvijas gadījumā nebūtu no mazajiem.
Atsevišķas pašvaldības jau pirms vairākiem gadiem izrādījušas
interesi par ES finansējuma piesaisti bīstamā piesārņojuma
likvidēšanai, taču iecere palikusi vien idejas līmenī. Proti,
pirms diviem gadiem kāda Lielbritānijas vēstniecības ieteikta
angļu privātkompānija ar pasaules mēroga pieredzi atmīnēšanā,
izteikusi piedāvājumu strādāt Latvijā, savukārt AM bijusi gatava
dot visu nepieciešamo specifisko informāciju, kas nepieciešama šo
projektu pieteikumiem. Taču mūsu puse kavējusies ar projekta
priekšdarbiem, bet firma pa to laiku saņēmusi daudz izdevīgāku un
apjomīgāku darba piedāvājumu Afganistānā, stāsta I. Ekmane. Viņa
arī norāda uz citu problēmu – Latvijā joprojām nav Ministru
kabineta (MK) noteikumu, kas reglamentētu visu ar piesārņoto
teritoriju attīrīšanu saistīto procesu. Taču arī te, kā uzskata
speciāliste, būtu iespējams izmantot Vācijas praksi – pielāgot
šīs pieredzes ziņā bagātās valsts attiecīgos normatīvus Latvijas
apstākļiem.
Pagaidām gan iesaistīto ministriju – AM un VM – darbība ES
līdzekļu piesaistīšanā un minēto MK noteikumu izstrādāšanā nav
vainagojusies ar vērā ņemamiem rezultātiem. Vides ministra
viedokli šajos jautājumos “Latvijas Vēstnesim” neizdevās iegūt
vairāku darba dienu laikā, bet VM sabiedrisko attiecību
speciālisti norādīja – ES līdzekļu piesaistīšana sprādzienbīstamā
piesārņojuma attīrīšanā nav VM kompetencē, bet MK noteikumu
radīšanai vēl nepieciešama piesārņoto teritoriju apzināšana.
Savukārt I. Ekmane skaidro: “ES finansējumu aizsardzības sektoram
nepiešķir. Ja šajā jomā gribam kaut ko darīt, tad tas iespējams
ar VM starpniecību.” Attiecībā uz nepieciešamajiem MK noteikumiem
AM pārstāve norāda: “Formāli tie nav Aizsardzības ministrijas
kompetencē, taču jūtos morāli atbildīga, un kādam tas jāsāk
darīt. Tādēļ jau rudenī, kad beigsies atvaļinājumu laiks, esmu
gatava aicināt VM un Pašvaldību savienības pārstāvjus šos
jautājums apspriest un sākt darbu pie normatīvo aktu bāzes
radīšanas.”
Kopumā AM un VM sadarbību I. Ekmane vērtē pozitīvi, taču atzīst –
tā nav pietiekama tieši militārā piesārņojuma problēmas
risināšanā, kur Cekules pirmprojekts varētu būt labs
iesākums.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv
Uzziņai:
Bijušajām PSRS bruņoto spēku bāzēm
raksturīgākais piesārņojums:
• naftas produkti (degviela, smēreļļas u.c.);
• raķešu degviela;
• azbests;
• smagie metāli;
• degazējošas vielas un to šķīdumi;
• transformatoru eļļa;
• krāsas un šķīdinātāji;
• munīcija (tostarp nesprāgusi);
• sadzīves atkritumi un būvgruži.
2004. gada pirmajā pusgadā iznīcinātā munīcija:
• 30 dažāda lieluma aviācijas
bumbas, puse no tām – 50 – 250 kg smagas;
• astoņas munīcijas vienības ar kalibru 155 – 250
milimetri;
• 167 vienības ar kalibru 100 – 155 mm;
• 859 vienības ar kalibru 30 – 100 mm;
• 5 615 munīcijas vienību ar kalibru līdz 30 mm;
• 401 rokas un šauteņu granāta;
• 596 mīnmetēju mīnas;
• 29 kājnieku un prettanku mīnas;
• 659 kilogrami artilērijas pulvera.
Piesārņojuma bīstamības pakāpes
Objekta |
Kritēriji |
Rekomendācijas |
I. bīstamības |
Bīstama un indīga piesārņojuma klātbūtne, kas izplatās apkārtējā vidē, radot tai un cilvēkiem tiešus draudus. Eksplozīvu, traumu radošu vielu klātbūtne. Objekti, kuros iespējami tieši draudi cilvēka dzīvībai (lielas traumas). |
Nekavējoties nepieciešami turpmākie pētījumi, jāsāk vides atveseļošana, jānovērš apstākļi, kas var radīt traumas. |
II. bīstamības |
Bīstama piesārņojuma un atkritumu klātbūtne, taču nav noteikts to apjoms. Iespējama piesārņojuma tālāka izplatīšanās, nodarot lielu kaitējumu cilvēkiem un apkārtējai videi. |
Nekavējoties jāveic tālāki šo teritoriju ekoloģiskie pētījumi. |
III. bīstamības |
Apšaubāma bīstamu materiālu un atkritumu klātbūtne. Piesārņojuma tālākas izplatīšanās iespēja ir nenozīmīga. |
Pētījumi jāveic, ja notiek izmaiņas objekta izmantošanā. |
IV. bīstamības |
Nav konstatēti bīstamie materiāli un piesārņojums. |